2018-02-01 04:35:00
Seat Leon 1,4 TSI
Seat Leon 1,4 TSI CNG
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: SEAT Leon 1,4 TSI CNG – plynové kombi prináša najmä plusy

SEAT rozširuje ponuku modelov na CNG všetkými smermi. Najväčší je práve Leon kombi.

CNG je obľúbenou a finančne nenáročnou ekologickou i ekonomickou alternatívou k štandardným vozidlám pracujúcim na benzín, či naftu. Ponuka modelov spaľujúcich dvojicu palív – benzín + CNG je aj vďaka SEATu čoraz väčšia. Najviac takto vybavených automobilov je v karosérii kombi a patria do segmentu C (viac, či menej). CNG dostáva konečne šancu aj u nás, plynových staníc naprieč Slovenskom pribudne, a to pomerne výrazne.

Najväčšou výhodou kombinovaného pohonu benzín + CNG montovaného priamo vo fabrike sú: vyšší dojazd vďaka spaľovaniu dvoch palív v dvoch nádržiach, minimálne zvýšenie nákladov na údržbu, možnosť výraznej úspory nákladov na palivo a samozrejme ekológia.

CNG – stlačený zemný plyn má vyššie oktánové číslo (128), spaľovanie je hladšie a spalín je menej. Nielen najviac sledovaného CO2, ale tiež množstva ďalších škodlivých látok vo výfukových plynoch vrátane oxidov síry, oxidov dusíka a najmä pevných častíc. Nízku záťaž pre životné prostredie dokumentujú aj testy celkovej uhlíkovej stopy „od vrtu ku kolesu“, kde CNG modely dokážu atakovať i súčasné elektromobily vrátane Tesly.

Zdroj: Ján Hargaš

S autom na CNG navyše môžete zájsť aj do podzemnej garáže, CNG je na rozdiel od LPG ľahšie ako vzduch a v prípade úniku stúpa hore. Masívna nádrž nad zadnými kolesami však len tak únikom trpieť nebude a aj v prípade nárazu do auta zozadu samovznietenie prakticky nehrozí, vďaka výpustným ventilom.

Nevýhodou CNG je, že auto prichádza nielen o rezervu, ale a o subwoofer a aj o litre v batožinovom priestore pod podlahou. Plochá nádrž s kapacitou 15 kg však neuberá až tak veľa a po sklopení zadných operadiel je vzadu rovina.

Navyše automobil s CNG SEAT neponúka s automatickou prevodovkou a svoj Leon nemôžete vybaviť ani pohonom všetkých kolies, či silnejším motorom. No a ďalšou nevýhodou je samozrejme cena – necelých 1000 eur medzi porovnateľnými verziami s motorom 1,4 TSI sa ale na palive vráti pomerne rýchlo. Všetko záleží od kilometrového nájazdu a najmä od množstva kilometrov najazdených na CNG. Čisto na CNG dokážete podľa výrobcu odjazdiť približne 400 km, reálne je to ale v rozmedzí 350 až 380 km, viac výnimočne. Na benzín dokážete odjazdiť ďalších 750 km+. Celkovo tak dojazd atakuje 1200 km v reálnych podmienkach.

Konkurentov nie je veľa, no existujú. Azda najväčším je Opel Astra. Podľa cenníka môžete mať verziu na CNG nielen s kombi, ale aj s hatchbackom. Nádrž na CNG je v porovnaní so SEATom väčšia – na 19 kg. Ani jedno z áut pri CNG navyše netrpí poklesom objemu batožinového priestoru a kombi (Sports Tourer) disponuje kapacitou 540 litrov. Nevýhodou je, že nádrž na CNG ovplyvnila nádrž na benzín a Astra disponuje len dojazdovou 15 litrovou nádržou – to je dojazd na benzín v rozmedzí 250 až 300 km. Ak teda nemáte plničku doma, alebo v blízkom okolí a nejazdíte s autom najmä na západ od našich hraníc, využiteľnosť vozidla prudko klesá. Na CNG by však Astra mala vedieť odjazdiť vyše 400 km. Jej cena je o 1420 eur vyššia (akciový cenník Astra).

Zdroj: Ján Hargaš

Alternatívou s podobnými parametrami a podobným dojazdom je Octavia CNG. Octavia je s rovnakým motorom a základnou výbavou o 620 eur drahšia. Je ale o kus väčšia a dokonca ponúkne aj verziu s automatickou prevodovkou.

Na trhu možno nájsť ešte jednu alternatívu. Je ňou Tipo kombi. Fiat ale ponúka doplnkový pohon na LPG. Výhodou je väčšie rozšírenie LPG čerpacích staníc, nádrž na 53 litrov LPG a tiež 50 litrov benzínu s minimálnym vplyvom na batožinový priestor, nevýhodou nemožnosť zájsť s autom do garáže, nižšia teoretická bezpečnosť. Najväčšou výhodou Tipa je však cena. Tipo LPG s prepĺňaným motorom s podobnými parametrami získate o 3020 eur lacnejšie ako Leon. Nevýhody takéhoto obchodu sú ale zrejmé – v základe nižšia výbava a nižšia pasívna bezpečnosť modelu Tipo. Alternatíva to ale stále je a pre niekoho možno zaujímavejšia ako iné, najmä ak je hlavným parametrom cena a dostupnosť čerpačiek.

Z môjho pohľadu ponúka Leon na CNG najlepší pomer cena/protihodnota. Osobne by som ale privítal viac miesta vzadu i väčší batožinový priestor a poškuľoval by som tak po škúľavej Octavii...

A ako si stojí model Leon TGI v porovnaní s konkurentmi z vlastného rodu? Nuž Leon na CNG môžete získať už v základnej výbave Reference. V nej sú dostupné verzie na benzín i na naftu. Základná cena modelu Leon ST s motorom 1,2 TSI s výkonom 63 kW a päťstupňovou manuálnou prevodovkou získate za 13 830,- eur. Ak ale chcete viac ako základný výkon, Leon ponúka vo výbave Reference aj verziu 1,2 TSI s výkonom 81 kW a 6-stupňovou prevodovkou. Cena stúpne na 15 140,- eur. V tejto výbave vás Leon 1,4 TGI bude stáť 17 820 eur. To je dokonca menej ako porovnateľne výkonný agregát s naftovým apetítom 1,6 TDI (85 kW) ale len s päťstupňovou prevodovkou. Naftu môžete kúpiť aj za menej – za 16 830 eur ak vám bude stačiť 66 kW.

Zdroj: Ján Hargaš

V prípade, že by ste chceli porovnať rovnako objemné benzínové verzie, musíte stúpnuť do výbavy Style. Tam sa okrem verzie s identickým výkonom 1,2 TSI 81 kW za 16 760,- nachádza aj verzia 1,4 TSI 92 kW za 17 900 eur. Leon ST TGI stojí v tejto výbave 18 870 eur. Za rovnaký výkon si teda priplatíte 2110 eur, za rovnaký motor 970 eur.

Oplatí sa?

To samozrejme záleží od vašich preferencií, jazdného štýlu, no najmä počtu kilometrov, ktoré najazdíte za rok a tiež od ochoty a možnosti tankovať CNG. Rozdiel v nákladoch sa najlepšie dokumentuje na nákladoch na 1 km. Do výpočtu preberiem papierovú spotrebu. V reálnych podmienkach je síce obvykle vyššia, ale v oboch prípadoch a v podstate rovnakým pomerom, prípadne je možné badať mierne nižší nárast priemernej reálnej spotreby pri CNG. Budeme tak mať predstavu o minimálnom rozdiele medzi verziami.

 Ak by ste si vybrali Leon ST 1,4 TSI 92 kW, podľa papierovej spotreby by vás 1 kilometer stál pri cene benzínu 1,2 eura za 1l celkovo 0,06 eura. V Prípade voľby Leonu ST 1,4 TGI 81 kW by ste za kilometer pri cene 0,93 eura za 1 kg CNG zaplatili polovicu, teda 0,03 eura. V takom prípade by sa vám pri ročnom nájazde 10 000 km vrátil cenový rozdiel medzi modelmi vo výbave Style za menej ako 4 roky (ročná úspora paliva 281 eur). Ak by ste si auto kúpili na lízing na štyri roky, ušetrili by ste v podstate pár eur a samozrejme životné prostredie vďaka nižším a lepším emisiám motorizácie. Pochopiteľne iba v prípade, že by ste celé štyri roky jazdili výhradne na CNG. Pri našej sieti čerpačiek by to ale bolo skôr výnimočné a sušiť benzín v nádrži ako rezervu štyri roky by tiež nebolo najvhodnejšie.

Zdroj: Ján Hargaš

V prípade, že by ste ročne najazdili viac, napríklad 30 000 km. Rozdiel v cene týchto verzií by sa vám vrátil za rok aj niekoľko dní (844 eur rozdiel v nákladoch na pohonné hmoty). Čím vyšší kilometrový nájazd, tým lepšie.

Lenže čo ak hľadáte služobné auto a nad CNG uvažujete ako nad alternatívou k naftovému motoru. V takom prípade je síce rozdiel v cene paliva na 1 liter nižší – 0,04 vs 0,03, ale Leon CNG je tiež lacnejší. Aby ste ale videli reálnu úsporu pri porovnávaní s naftovým motorom, musíte najazdiť skutočne veľa. Pri ročnom nájazde 50 000 km hovoríme o úspore 390 eur v prospech CNG. Nemusíme teda hovoriť o tom, či sa vám náklady na alternatívu vrátia, pretože je už v základe lacnejšia, no rozdiel je veľmi malý. Pri ročnom nájazde 10 000 km je to len 78 eur.

Lenže vybrať si CNG namiesto nafty v súčasnosti môže ponúknuť viacero benefitov, o ktorých pred pár rokmi nebola veľmi reč. Najmä v oblasti zdravého životného štýlu. Parameter, ktorý má väčší zmysel najmä pri firemných flotilách, ale po Dieselgate už aj malé decko tak nejako tuší, že CNG je predsa len o kúštik zelenšie ako nafta. Vlastne súčasná verejná mienka má naftu za satanovo palivo, všakže...

Zdroj: Ján Hargaš

Život s CNG kombi menom Leon

Život s plynovým kombi prebieha rovnako ako s novým neplynovým kombi. Má len niekoľko odlišností. Prvou je, že keď natankujete obe nádrže, máte ohromujúci dojazd prekonávajúci dojazd aj najúspornejších naftových kombi. Lebo na dve nádrže môžete odjazdiť až 1300 km bez tankovania, a teda bez starostí. Ja som po svojich bežných trasách prešiel 900 km bez tankovania a v benzínovej nádrži zostal dojazd približne 150 km. A to som auto štandardne vytiahol aj na horský priesmyk.

Vozidlo sa pri vyššej náročnosti prejazdov zákrut správa pekne predvídateľne, drží smer, stabilizačný systém bráni prípadnej nedotáčavosti miernym pribrzďovaním kolies. Auto má dostatok výkonu, aby aj na horskom priesmyku s veľkým prevýšením dokázalo porušovať predpisy. Motor má maximum krútiaceho momentu dostupný v širokom spektre otáčok a síce ani krútiaci moment ani výkon nie sú extra veľké, stačia na príjemne dynamické tempo či už na okresných cestách, či na diaľnici. Veľká nádrž v zadnej časti vozidla významne neovplyvňuje jazdné vlastnosti, aspoň nie do tej miery, aby to bolo pri danej motorizácii možné zreteľne overiť. Teoreticky by ale viac hmotnosti vzadu malo pomôcť lepšie rozložiť hmotnosť medzi nápravami.

Nádrž neuberá veľa z batožinového priestoru. Vďaka dvojitému dnu máte po sklopení zadných operadiel peknú rovinu. Leon je z trojice Golf, Octavia, Leon ten najmenej praktický a zároveň interiérovo najmenší. Nič to ale nemení na fakte, že auto vie veľmi dobre poslúžiť aj ako rodinné prevážadlo. Pár litrov pod dvojitým dnom, ktoré zaberá dodatočná nádrž nemrzí inak než z hľadiska umiestnenia rezervného kolesa a prípadne subwoofera pre náročnejších „tuc-tuc“ maniakov.

Zdroj: Ján Hargaš

Štandardne sa systém pokúša o jazdu na CNG hneď po naštartovaní. Aj po oznámení, že je nádrž už prázdna, si dokáže občas zvyškový plyn ucucnúť a prejsť ešte pár kilometrov na plyn. Keď sa ale naozaj všetok plyn minie, z auta sa stáva benzínové kombi. Paradoxne som mal počas testu pocit, že pri spaľovaní plynu je chod motora surovejší ako pri jazde na benzín. Malo by to byť presne naopak, vyššie oktánové číslo a ďalšie parametre by mali motor spaľujúci CNG viac upokojiť. Pri zábere v rozmedzí od 2000 do 3000 ot/min som to vnímal inak, zvuk motora sa mi zdal pri CNG zreteľnejší. Nech už bol môj pocit akýkoľvek, isté je, že medzi jednotlivými palivami je čo do jazdy a vnemov úplne minimálny rozdiel, prepínanie medzi nádržami prebieha neciteľne. Na CNG som odjazdil spomínaných 380 km. Ak by som jazdil ako s elektromobilom, teda nadmieru úsporne, bolo by to viac. No 15 kg nádrž stačí na cca 350 km+. Na Slovensku je aktuálne 14 staníc na CNG, viaceré sú neverejné. Najviac sa život s CNG kombi oplatí na západnom Slovensku, najmä v okolí Bratislavy. Inak je to bieda. Síce SPP chystá projekt výstavby nových staníc naprieč Slovenskom, kým tu nie sú, jazdenie s plynovým kombi bez plynu je naozaj na hlavu.

Zdroj: Ján Hargaš

Stavať plničku doma je nezmysel, museli by ste mať flotilu áut tohto typu, aby sa investície reálne vrátili. Hadica od sporáku vám samozrejme nepomôže.

Záver

SEAT Leon TGI je z hľadiska konkurencie áut na plyn, ktoré majú tento systém od výroby jednou z najlepších možností. Dostatočne veľké auto dokáže ponúknuť viac než auto s klasickým pohonom a to vo viacerých parametroch. Či sú pre vás dané parametre zaujímavé a či máte vo svojom okolí čerpačku na CNG vo vhodnej vzdialenosti je na vašom posúdení. CNG u nás svitá na lepšie časy, ale kým len svitá, takto koncipované auto nevyhovie veľkému počtu zákazníkov. Pozitívom auta, ktoré je pripravené spaľovať CNG od výroby sú minimálne rozdiely v údržbe. Nemusíte chodiť na atestácie, nepodliehate nejakým špeciálnym kontrolám a systém nemá životnosť obmedzenú na nejakú krátku dobu. Ani STK sa z užívateľského hľadiska neodlišuje od tej s benzínovým autom. Teda žiadne vypaľovanie sadzí, iba si musíte nájsť stanicu, v ktorej majú sondu schopnú merať emisie pochádzajúce zo spaľovania CNG.

Stručne a skrátka, Leon na CNG je výborná alternatíva ku klasickým automobilom. Bez komplikovanosti hybridov a obmedzeného dojazdu elektromobilov môžete šetriť životné prostredie a to lacno a v aute, ktoré vás takmer nijako neobmedzuje a bez polepov je na nerozoznanie od obyčajných vozidiel. Pekných 7 z 10 bodov.

 

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku