19.04.2017

Motor so životnosťou 200 rokov je päťlitrový vidlicový osemvalec

Vo firme Koenigsegg „zabudli“ na turbo, znižili výkon, zvýšili životnosť. Našli recept na výdrž?

Asi nikoho neprekvapí, že vysokovýkonné motory mávajú kratšiu dobu „života“, ako bežné motory. Napríklad Mercedes s AMG chystajú hyperšportové vozidlo, pri ktorom rátajú vopred so životnosťou motora iba 50 000 kilometrov.

Mág vysokovýkonných áut, Christian von Koenigsegg pritom uviedol motor, ktorý by mal vydržať „večnosť“. Lebo „asi 200 rokov“, ako sa vyjadril pri jeho prezentácii na ženevskom autosalóne, je z pohľadu človeka takmer nesmrteľnosť a motor pre zhruba štyri generácie. Ako sa mu to podarilo?

Ku konštrukcii pohonných jednotiek pristupuje každá firma inak. Napríklad Mercedes prezradil, že do svojho nového hyperšportu použije iba mierne upravený motor z Formule 1. Áno, znie to úžasne, ale... Jeho predkladaná životnosť iba 50 000 km už tak úžasná nie je. Veď to majiteľ takého auta dokáže najazdiť aj za dva roky – a čo potom? Údaj o životnosti sa dá pochopiť – Mercedes chce vydolovať z motora s objemom iba 1,6 litra výkon okolo 735 kW, teda zhruba 1 000 koní. Čo je už takmer na hranici technologických možností súčasnosti v pomere k cene motora. Mohol by vydržať aj viac – ale kto to zaplatí?

Vo firme Koenigsegg zvolili „mierne“ odlišný postup nielen v prípade svojich vlastných áut. Automobilka sa zaoberá aj technologickou spoluprácou s inými výrobcami. Nedávno rozbehla kooperáciu so značkou Spyker, pre ktorú bude dodávať novo vyvinutý motor navrhnutý a vyrobený na mieru jej potrebám. Obe firmy ho priviezli ukázať do Ženevy. Bolo to osvieženie ako z iného sveta, lebo v záplave turbomotorov malých objemov a s malým počtom valcov pôsobil ako zjavenie.

Zástavba tohto motora do Spykeru C8 Preliator znamená pre všetkých 50 zákazníkov (auto je už beznádejne vypredané) deväťmesačné oneskorenie dodávky. No na druhej strane majú výhodou, že dostanú úplne nový atmosférický motor a nie starý osemvalec Audi s kompresorom. Pritom nový motor bude mať obrovskú životnosť - vydrží vraj „200 rokov alebo tak niečo“ – doslova toto o ňom povedal Christian von Koenigsegg.

Je to takmer rovnaký osemvalec, ktorý v niektorých vozidlách Koenigsegg dáva 960 kW (vyše 1 300 k). Samozrejme že ho upravili, ale zasa nie tak veľmi, aby sa dal označiť za úplne iný motor. „Architektúra motora zvládne 1100 kW, teda 1 500 koní, ale budú ich mať 600“, povedal Christian von Koenigsegg. Je tu rovnaký kľukový hriadeľ, ojnice, vačkové hriadele, hlavy valcov. „Zmenili sme, čo sme museli. Suchú kľukovú skriňu, výfuky, nasávanie a kompresný pomer a motor má aj menšie vstrekovače, lebo nie je potrebný taký veľký prietok paliva. Ale dva vstrekovače na valec zostali. Nie preto, že by museli, ale keď sú dva, môžu byť menšie a teda presnejšie a navyše vieme s dvoma lepšie počítačovo pracovať,“ pokračoval Koenigsegg, pričom dodal, že motory s jeho menom sú s výkonom 1360 koní (1000 kW) „nepriestrelné“ a zákazníkom držia. Takže tento motor so zníženým výkonom by mali byť „večné“. Zákazníci síce zaplatia za motor o čosi viac, lebo dostávajú aj veci, ktoré úplne nepotrebujú, ale „pre nás je ľahšie dodať iba mierne upravený motor, ktorý je vlastne šperk medzi motormi,“ ospravedlňoval Koenigsegg atmosférický motor pre Spyker.

Je to vlastne celkom logické, lebo ak navrhnete a vyrobíte motor, ktorý zvládne megawatt výkonu, musí mať isté dimenzie častí aj celku, aby to vydržal. No ak mu potom vezmete preplňovania a naladíte ho na výkon menej ako polovičný, bude jeho výdrž logicky obrovská. Štyridsaťročné staré americké osemvalca dodnes fungujú okrem iného aj preto, že majú napríklad iba necelých 150 kW (200 k). Veľmi sa nenamáhajú, preto dlho vydržia. Napriek tomu je odhad Christiana von Koenigsedda na 200 rokov možno trochu priodvážny. No predpoklad na výnimočne dlhú životnosť motor naozaj má. Keby aj nevydržal štyri generácie, ale „iba“ tri... už aj to je vlastne „navždy“.

Christian von Koenigsegg v Ženeve povedal, že by sa technológie značky mohli dostať do širšieho spektra modelov. „Staviame nielen autá na najvyššej úrovni, ale tiež vyvíjame veľa technológií, systémov, elektronických platforiem alebo napríklad bezvačkový motor (v splipráci so značkou Qoros). Vyvíjať to len pre dvadsať áut ročne? Môžeme s tým pracovať, máme z toho dobrý biznis. Ale bola by škoda nevyužiť tieto technológie, nezabezpečiť ich použitie v širšom spektre. Samozrejme je v tom potenciálny príjem pre automobilku,“ naznačil Koenigsegg budúcnosť.

„Ak máme softvér alebo súčiastku, môžeme ich vyrobiť tisíce, stovky tisíc. Iba dáte vo výrobnej linke iné číslo. Prečo teda dať niečo skvelé iba do dvadsiatich áut za rok? Spolupracujeme stále s viac a viac automobilkami. Znie to možno čudne, ale nekonkurujú si. Svet je stále veľký, nie sme konkurenciou pre Spyker. Nevidím ako konkurenciu ani Pagani alebo Bugatti, pretože všetci svoje autá vypredajú, nekradneme si zákazníkov. Takže si môžeme pomáhať,“ vysvetľoval Koenigsegg. Hoci to nerobí zadarmo, jeho snaha podeliť sa o svoju výnimočnú techniku je sympatická. Nuž nech sa  objaví čo najviac nových atmosférických osemvalcových motorov. Nie sú pre všetky autá, to nie, ale tam, kam sa hodia, nech nahradia dnes všadeprítomné turbomotory, ak sa dá...

Jozef Vydra
ZDROJ: Road&Track

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.