04.05.2016

Bezvačkový motor Koenigsegg zakotvil v čínskom hatchbacku Qoros

Koenigsegg – meno, ktoré nemusíme predstavovať. Ale výtvory s ním stoja za povšimnutie.

Christian von Koenigsegg je ozajstným automobilovým vizionárom. Stavia doslova brutálne výkonné autá so zadným pohonom. Vďaka zložitej zadnej náprave však dokážu svoj výkon preniesť na cestu, sú pritom perfektne stabilné. Tento Pán Konštruktér dokonca vytvoril aj auto bez klasickej prevodovky, ktoré tiež jazdí ako odtrhnutý vagón. Teda zbesilo  a k tomu ešte aj rýchlo...

Švédsky konštruktér sa však dlhodobo zaoberá aj myšlienkou na výrobu motora bez vačkového hriadeľa. Minulý rok oznámil založenie spoločnosti FreeValve, dcérskej spoločnosti Koenigsegg, ktorá začala vyvíjať motor bez použitia vačiek. Že sa prezentuje výsledkom tak rýchlo, to sme nečakali. Na autosalóne v Pekingu totiž predstavili svoje zásadné dielo. Mohlo by výrazne zmeniť súčasný svet áut.

Je to motor bez vačiek. Prekvapujúce však je, že ho Koenigsegg neodhalil v žiadnej zo svojich výkonných beštií. Prednosť dostal hatchback Qoros 3. Prečo práve rodinný hatchback? Lebo izraelsko-čínske konzorcium už nalialo hŕbu peňazí do celého projektu a ak sa chcú stať nielen technologickým lídrom v oblasti motorizmu, ale aj začať poriadne predávať, potrebujú nejakú zaujímavú inováciu, ktorá to odštartuje.

Pod kapotou modelu Qoros Qamfree 3 sa ukrýva na prvý pohľad celkom typický benzínový motor súčasnosti, ktorý sme si vyskúšali na vlastnej koži.  Má objem 1,6 litra a preplňovanie turbodúchadlom. Výkon je na tieto pomery takmer neuveriteľný, vzrástol oproti štandardnej koncepcii o 45%, krútiaci moment o 47%. Auto má teraz výkon 170 kW (231 k) a poriadny krútiaci moment 330 Nm. Motor nepoužíva priame vstrekovanie, ktoré sa podieľa na vzniku pevných častíc aj v benzínovom motore, pričom je nielen drahšie, ale aj chúlostivejšie.

Konštruktéri dali prednosť spoľahlivejšiemu nepriamemu vstrekovaniu. Výhodou celého riešenia je nielen o 15% nižšia priemerná spotreba, ktorá sa dokonca pri studenom motore šplhá až na 30%. Ďalšou výhodou je zníženie výšky časti motora, jeho odľahčenie, zníženie hmotnosti a ťažiska. Na vývoji sa podieľal taktiež Klaus Schmidt bývalý vývojár skvostných agregátov BMW M a súčasný motorár Qoros, ktorý hovorí, že bezvačkový agregát má tiež ostrejší zvuk.

Ako teda funguje motor, keď nemá vačky? Každý ventil zdvíhajú špeciálne pneumaticko-hydraulické aktuátory (PHEA), ktoré nahrádzajú vačkový hriadeľ. Sú samozrejme elektronicky ovládané. Umožňujú prakticky ľubovoľné časovanie sacích aj výfukových ventilov či vypínanie valcov. Vďaka tejto technológii budú môcť byť nové motory menšie a efektívnejšie. Výhodou je, že otvorenie a zatvorenie ventilov sa nedeje v celom rozsahu otáčok, teplôt a zaťaženia rovnako. Mení sa a počas jedného cyklu sa môžu ventily otvoriť a zatvoriť aj niekoľkokrát. Systém umožňuje prechod z klasického Ottovho do Atkinsonovho či Millerovho cyklu a tiež ľubovoľné odpájanie valcov. Prechod na aktuátory považujú obaja partneri za rovnako významnú zmenu, ako výmenu karburátora za priame vstrekovanie. Otázkou zatiaľ môže byť, aká je kultivovanosť chodu tohto systému, pretože to bol jeden z problémov prvých verzií a samozrejme je v hre tiež spoľahlivosť takéhoto systému v porovnaní s klasickou vačkou.

Dátum začiatku predaja sériových Qorosov so systémom FreeValve, označovanom teraz Qamfree zatiaľ nie je známy, ale pár rokov si určite počkáme. Motor sa teraz bude intenzívne testovať, no vraj do dvoch rokov by mohol prísť na čínsky trh. Potom sa ho možno dočkáme aj v Európe! No len či naozaj, lebo dostupnosť áut Qoros je v Európe otázna. Qoros sa totiž teraz koncentruje na domácu Čínu a predaj u nás je zastavený. Vyzerá to tak, že to v Európe zabalila, ale ktovie... V rámci jediného európskeho zastúpenia na Slovensku sme vyskúšali jeho súrodenca sedan. Hatchback sa predstavil na európskych autosalónoch – a potom účinkovanie značky v Európe potichu zhaslo. No vraj nič nie je stratené a po orientácii na elektromobily a domáci, čínsky trh sa vraj chystá opätovné uvedenie značky v Európe. Tentoraz zrejme celoplošne, alebo aspoň vo viacerých krajinách. Otázne však je, či aj s novým motorom, ktorý bude potrebovať pár rokov, aby sa vývoj dotiahol do úspešného konca. No jeho parametre sú sľubné pri pohľade na výkonové parametre a posun v efektivite. Mohol by znamenať prielom, na ktorý tak Qoros čaká.

Jozef Vydra
ZDROJ: koenigsegg.com

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.