30.08.2016

Koenigsegg dokáže vďaka patentovanému katalyzátoru získať až 300 koní navyše

Švédsky výrobca hyperšportových automobilov disponuje technológiami, ktoré mu môžu závidieť značky s mnohonásobnými rozpočtami.

Všetky prekážky vo výfukovom potrubí zvyšujú spätný tlak a v konečnom dôsledku znižujú dosiahnuteľný výkon. Preto veľká časť tunerov automobilov vybavených turbodúchadlom jednoducho vymontuje katalyzátor, alebo ho pri dosiahnutí vysokého tlaku jednoducho obídu (cez externý obtokový ventil). Tým výrazne znížia spätný tlak vo výfukovom potrubí, čo im umožní zvýšiť tlak v sacom potrubí bez nechcených následkov v podobe detonácií (klepania).

To však výrobca sériových cestných automobilov urobiť nemôže, pretože vyrába automobily jazdiace nielen na okruhu, ale v bežnej premávke – napríklad v meste. Preto nemôžu výrobcovia pri aplikácii turbodúchadla presiahnuť určitú hranicu tlaku, preto investujú do úprav výfukového potrubia a samozrejme používajú športové katalyzátory vytvárajúce menší spätný tlak. Koenigsegg ide ale na vec trošku odlišne.

Vďaka odlišnému prístupu dosahuje švédsky výrobca gigantické výkony s jednoduchšou technikou a pritom plní emisné normy (kým Bugatti má W16 a 4 turbá, Koenigsegg má o polovicu menej všetkého, no dosahuje rovnakú úroveň výkonu a krútiaceho momentu).

Jedným z riešení problému výkon vs. emisie je aj patentovaný výfukový systém s dvoma katalyzátormi. Jeden menší tzv. pre-cat je umiestnený na obtokovom ventile (wastegate) teda mimo hlavnej dráhy turbodúchadla, kým druhý, hlavný katalyzátor je umiestnený v hlavnom potrubí. Samotný hlavný katalyzátor je kratší, čo znižuje spätný tlak, no má väčší priemer, takže má dostatok plochy na to, aby slúžil tak ako má.

Systém funguje tak, že hneď po studenom štarte posiela riadiaca jednotka všetky spaliny cez obtokový ventil k malému katalyzátoru. Vďaka umiestneniu katalyzátora pred turbo sa katalyzátor zohreje podstatne rýchlejšie a keďže turbodúchadlo nie je chladené výfukovými plynmi po studenom štarte, taktiež sa zohreje rýchlejšie. Keď teplota vystúpi na žiadanú úroveň, otvorí sa ventil za turbodúchadlom, ktorý okamžite pošle spaliny ku hlavnému katalyzátoru.

Faktom je, že V8-čka s dvojitým prepĺňaním od Koenigseggu s maximálnym výkonom 1160 koní pri 7800 ot/min (max otáčky 8250) a s maximálnym krútiacim momentom 1280 Nm pri 4100 ot/min je jediným sériovo vyrábaný prepĺňaným motorom, ktorý má nižší spätný tlak vo výfukovom potrubí ako tlak v sacom potrubí. Vďaka tomu dokáže automobilka zvýšiť plniaci tlak bez následkov v podobe problémov s emisiami (EGR) a bez problémov so životnosťou. Rozdiel medzi klasickou architektúrou výfukového potrubia a toho patentovaného švédskou automobilkou je taký veľký, že vďaka možnosti zvýšiť plniaci tlak, získava motor o 300 a viac koní.

Katalyzátor teda priamo nezvyšuje výkon motora, no umožňuje dosahovať vyššiu mieru prepĺňania. Treba uznať, že Koenigsegg disponuje viacerými unikátnymi technológiami, zlepšujúcimi celkový potenciál ich vozidiel. Pritom ide v podstate o malú garážovú firmu s rozpočtom niekoľkonásobne nižším než majú najväčší konkurenti. Detailnejšie informácie ako i ďalšie informácie ponúka fajnšmekrom blog automobilky Koenigsegg. Ak teda patríte medzi technologických nadšencov a máte čas, zamierte rovno tam. Je to veľmi zaujímavé čítanie.

 

jh
ZDROJ: Koenigsegg

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.