08.01.2016

Jazdili sme na pneumatikách z budúcnosti, aj z minulosti

Cestovanie v čase? To zatiaľ nie, ale mohli sme vyskúšať najnovšiu receptúru, aj spred 15 rokov.

Druhý deň pobytu za severným polárnym kruhom sa začínal pomerne zavčasu. Najprv raňajky a potom odchod autobusom na testovacie trate, ktoré pripravil Continental neďaleko zimného lyžiarskeho strediska Levi. Pred nástupom do autobusu obligátna dychová skúška - v tomto sú vo Fínsku neoblomní a ľudia z Continentalu tiež. Všetci sme vyhoveli s výsledkom 0,00 promile.

Prišli sme do laponskej tundry, kde sú vytýčené trate. Nie na jazere, lebo vonku bolo iba slabých mínus 5 stupňov a vrstva ľadu ešte nie je dostatočná, aby bola bezpečná. Celé predpoludnie a po obede nás čakajú štyri celkom rozdielne úlohy.

Začíname s takou, ktorá je ako stvorená na zahriatie – ovládateľnosť na snehu. K dispozícii máme Porsche Cayman GTS obuté do pneumatík TS 830 P a Audi RS3, ktoré majú obuté ContiWinterContact TS 850 P. Stále sneží a napriek tomu, že je už 9:00, všade je tma ako v rohu. Pomáha tomu nielen veľká severná šírka a ročné obdobie, ale aj zamračená obloha. Jazdíme na diaľkové svetlá, lebo radlicami odhrnutá trať má nízke snehové „mantinely“ a tak poriadne nevidno, kde je ešte trať a kde sme už mimo.

Plyn, brzda, plyn, volant lieta z jednej strany na druhú a ideme! Driftujem – poriadne asi prvý raz v živote. S výkonom 250 kW (340 k) triapollitrového motora (má 380 Nm krútiaceho momentu) prakticky „pod zadkom“ (je umiestnený v strede, teda pred zadnou nápravou) to nie je až také umenie. Hlavne ak je poháňaná zadná náprava.

Oveľa väčším umením je udržať auto v priamom smere, hlavne na zľadovatených úsekoch trate. Jazdiť kontrolovaným šmykom je zábava, len sa to nesmie „prepísknuť“. Nejdem až tak bokom, ako môj kolega, ktorý už driftuje dávno a bežne, ale oveľa pomalší asi nebudem. Vyberám si priamočiarejší prejazd zákrut. Auto napriek výkonu drží vďaka pneumatikám stopu, dobre zrýchľuje aj brzdí – a to na širokých pneumatikách s rozmerom  235/40 R19 vpredu a 265/40 R 19 vzadu! Mýtus, že v zime treba obuť užšie pneumatiky sme celkom vyvrátili a zavrhli.

Presadáme do štvorkolky Audi RS 3. Dvaapollitrový TFSI motor má dokonca 270 kW (367 k). Dostať auto do šmyku tiež nie je problém, no evidentne cítiť pohon quattro. Na poriadne vybláznenie a rozohriatie do celého dňa to bol síce iba na prvý pohľad menej adrenalínový, no rovnako skvelý zážitok. Na záver neodolám pokušeniu a nechám sa odviezť jedným z inštruktorov. Hm, je „o čosi“ rýchlejší a tam, kde som ja už brzdil, on ide skoro na plný plyn. Volantom krúti možno ešte trocha menej, ale nohami hrá doslova koncert. Jednoducho Fín, ktorý je doma viac na ľade a na snehu ako my na mokrých cestách...

8, 4, alebo 2 milimetre – koľko je ešte dosť na snehu?

Nastáva striedanie a presúvame sa na  miesto, kde na nás čakajú tri štvorkolky. Nie klasické motocyklové, ale v tvare minibugy áut. Otvorené, s predným sklom, ale bez stieračov. Odporúčajú nám navliecť sa do zimných kombinéz s kapucňami. S radosťou sa do nich súkame. Štvorkolky majú pneumatiky v porovnaní s tými predchádzajúcimi úzke skoro ako galusky. Podstatné je, že majú dezén hlboký 2, 4 a 8 milimetrov. Začíname na 4 mm. To je hĺbka, ktorú aj Continental považuje za minimum pri zimných pneumatikách.

Lietame cez celú šírku trate, ale bez väčších šmykov. No musíme byť dosť opatrní, lebo máme zapnutý iba zadný náhon. Striedame sa za volantom a keď nahradím Juraja, zisťujem, že to na pohľad efektné driftovanie je náročnejšie, ako obyčajná jazda. Nechám sa uniesť, nedobrzdím – a v zákrute dostávam šmyk. Našťastie sa štvorkolka dá pre takýto prípad prepnúť do ozajstného režimu 4x4 a vyhrabem sa z plytkého záveja. Presúvame sa na 8 mm dezén. Jazda je úplne bez problémov a tam, kde sme sa predtým šmýkali, drží teraz vozidielko stopu. Skúšame limity prejazdu zákrut – sú oveľa vyššie, ako predtým. Na záver nás čaká 2 mm hĺbka dezénu. Nikdy by som nepovedal, keby som neskúsil, ako výrazne sa zhoršilo správanie autíčka. Udržať ho v priamom smere je problém, stačí pridať plyn a sú tu „hodiny“. Takme v každej druhej zákrute. Jediným riešením je spomaliť, výrazne. Potom už je to v poriadku.

Netušil som, ako sa dá vyplaviť toľko adrenalínu za tak krátky čas a pri takých malých rýchlostiach. No skrotiť štvorkolku je pri plytkom dezéne naozaj problém. Poučná skúsenosť. Odteraz mením zimné pneumatiky najneskôr pri 4 mm hlbokom dezéne.

Zrýchliť a zabrzdiť, zrýchliť a zabrzdiť, zrýchliť a...

To je hlavná náplň vodičov – testovačov, ktorých sme na chvíľu nahradili pri tretej úlohe. Tri dvojice Audi A3 mali obuté nové modely pneumatík Continental WinterConti TS 860. Áno tie, ktoré sa objavia na trhu v priebehu roka 2016. Ich hĺbka drážok dezénu bola 2, 4 a viac ako 8 milimetrov.

Úloha bola celkom jednoduchá: zrýchliť na plný plyn z pokoja na rýchlosť 40 km/h a hneď prudko zabrzdiť. A toto zopakovať ešte dvakrát. Potom otočka, ďalšie tri pokusy a po dvojmilimetrovom dezéne som presadol do auta, ktoré malo pneumatiky so štyrmi milimetrami. A na záver tá istá skúška s úplne novými, neojazdenými pneumatikami, kde je hĺbka dezénu viac ako 8 milimetrov. Všetko snaženie zaznamenávali prístroje, ktorých bolo plné auto, aj kufor. Vyhodnocovali záber na snehu aj brzdenie. Okrem jediného pokusu, keď som zabrzdil skôr ako pri 40 km/h, boli ostatné takmer na chlp identické.

Podstatné je, že sa priemerná dĺžka pokusov skracovala: pri 2 mm sa to celé odohralo na zhruba 90 metrovej vzdialenosti. Pri 4 mm to už bolo len niečo nad 80 metrov a na nových pneumatikách na to stačilo 60 až 70 metrov. Treba ešte niečo dodať? Priamo v praxi sa ukázalo, že predpis, ktorý v mnohých krajinách Európy stanovuje ako minimum pre zimné pneumatiky 3, niekde dokonca 4 milimetre, má svoje opodstatnenie.

Staré s novými, alebo nové so „starými“?

Poslednou disciplínou bol opäť handling, teda ovládateľnosť auta. Viac ako 15 ročný model BMW 316 Compact mal obuté najnovšie pneumatiky – ContiWinter TS 860 s rozmerom 225/48 R17. Naopak najnovšie BMW radu 1 obuli do pneumatík rovnakého rozmeru vyrobené takisto v 45. týždni 2015. Ibaže to bol model TS 790 V s receptúrou aj konštrukciou ako spred 15 rokov. Ktorá bude lepšia? Posunul sa za ten čas niekam vývoj pneumatík?

Sadáme najprv do starého kompaktu BMW (mimochodom je v takom dobrom stave, akoby vyšiel pred chvíľou z výrobnej linky) s nasadenou novou generáciou pneumatík TS 860. Prekvapilo nás, ako auto držalo na trati a aj v prípade mierneho šmyku, či driftu bolo pod kontrolu a išlo tam, kam sme chceli. Po presadnutí do nového BMW s pneumatikami s konštrukciou spred 15 rokov cítime ihneď rozdiel. Auto je pretáčavé, nedrží stopu, treba ho viac korigovať volantom a doslova nútiť do smeru, horšie brzdí. A to je nové auto plné všakovakých elektronických pomocníkov: ABS, ESP, ASR a ďalšími. Jednoducho ani elektronika nepomáha a hoci sa auto snaží, chýbajúci grip, teda priľnavosť nahradiť nedokáže. Graf porovnávajúci starú a novú technológiu ukazuje, že nastalo zlepšenie v každom zo sledovaných parametrov. Niekde viac a niekde menej výrazne, ale pokrok je zrejmý a prax potvrdila pokrok vo vývoji.

Pravdou je, že novinári z Turecka aj na nových pneumatikách a starom aute vykružujú jedny „hodiny“ za druhými takmer v každej druhej zákrute. Ale to ste mali vidieť, čo stvárali na opačnej kombinácii! Aj tu sa ukázalo, že najlepšou kombináciou na zimných cestách je dobré auto, výborné pneumatiky a skúsený vodič. No ak nemá vhodné „obutie“ na aute, ani more skúseností mu nepomôže.

Mnoho pochybovačov tvrdí, že všetky pneumatiky sú rovnaké. Skúsenosť v priebehu rokov ma presvedčila, že nie sú. Vývoj ide dopredu a to čo „stačilo“ pred niekoľkými rokmi na špičkové parametre, je dnes prekonané. Je nakoniec na vodičoch, čo budú mať obuté na svojich autách a ktoré z parametrov preferujú. Či vlastnosti na snehu a ľade, alebo na mokrom povrchu, ktorý prevažne panuje v našich zemepisných šírkach v posledných rokoch. Krátku brzdnú dráhu, alebo priľnavosť a ovládateľnosť, hluk, alebo výdrž pneumatík. Prípadne vyváženú kombináciu všetkých. Rozbehnúť sa dá na čomkoľvek. Ale zatočiť a zastaviť na čo najkratšej dráhe pomôžu najlepšie pneumatiky. Ako sme sa mohli presvedčiť, nové ContiWinter TS 860 by tam mali patriť. Počkáme si na nezávislé testy, v ktorých sa ukáže, či mám pravdu a kam vývoj nových technológií a zmesí posunuli vlastnosti novinky v porovnaní s konkurenciou.

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.