11.07.2015

Auto, ktoré môže mať kolesá skoro kolmo na smer jazdy?

Už je to takmer ako v tej pesničke: Tancuj, tancuj, vykrúcaj...

Pri pozdĺžnom parkovaní by neraz pomohlo, keby sa všertky štyri kolesá dali otočiť o 90 stupňov. Auto by sa namiesto cúvania do vymedzeného miesta len zasunulo bokom do medzery. Tam ešte nie sme, ale ktovie...

Pri zmienke o firme ZF Friedrichshafen sa najčastejšie spomínajú jej automatické prevodovky. Má však omnoho bohatšie portfólio produktov. V ponuke má aj techniku ​​pre podvozky áut alebo elektronické systémy. Firma sa rozhodla prezentovať svoje skúsenosti na špeciálne vyvinutom aute. Je to koncept ZF Smart Urban Vehicle. Vďaka netradičnej inovácii prednej nápravy sa s ním dá ľahko manévrovať. Auto má aj zabudovaný aktívny parkovací asistent.

Dizajn konceptu Smart Urban Vehicle je veľmi nevýrazný. Je to však zámer, aby vynikla prezentácia modernej techniky. Nuž a tá veru stojí za to. Kolesá prednej nápravy sa vedia natočiť až do uhla 75 stupňov. (Doteraz sme sa stretli s novým Twingom, či smartom for two, ktoré to dokážu maximálne s 55 stupňami). To výrazne zvyšuje obratnosť auta pri jazde v meste, ale hlavne pri parkovaní. Podarilo sa vďaka tomu zmenšiť aj polomer otáčania na menej ako sedem metrov. Smart Urban Vehicle sa vie vďaka tomu otočiť do protismeru na bežnej ceste.

Špeciálnu prednú nápravu vektorovanie krútiaceho momentu na zadnej náprave, ktoré rozdeľuje hnaciu silu na pravé a na ľavé zadné koleso podľa potreby. Vozidlo sa vďaka tomu rozbehne ľahko aj pri veľkom vychýlení predných kolies. Pohon pre Smart Urban Vehicle zabezpečujú dva elektromotory pre ľavé a pravé zadné koleso, pričom každý z nich má výkon 40 kW. Hoci je koncept navrhnutý primárne pre mestské použitie, vie ísť až rýchlosťou 150 km/h. Batérie sú uložené v troch moduloch pri prednej a zadnej nápravy.

Prečo sa ale ZF pustila aj do tohto odvetvia? Je jednou z firiem, ktoré chcú v budúcnosti zmenšiť parkovacie garáže. Vďaka tomu, že vozidlá budú v nasledujúcich rokoch vedieť zaparkovaťsamé. Budú sa môcť zmenšiť parkovacie miesta. Nebude v nich treba otvárať dvere, pretože posádka z auta vystúpi už pred garážou. Potom už auto zaparkuje samo. Preto Smart Urban Vehicle z dielne ZF obsahuje aktívneho parkovacieho asistenta, ktorý nielen že vie nájsť voľné parkovacie miesto, ale tiež dokáže do neho samočinne zaparkovať aj kolmo, aj pozdĺžne. Môžete sa o tom presvedčiť aj na priloženom videu. Asistent sleduje okolie auta pomocou 12 ultrazvukových a dvoch infračervených snímačov umiestnených na prednej časti, vzadu a na bokoch karosérie. Parkovací asistent sa dá navyše spustiť aj na diaľku pomocou aplikácie v mobilnom zariadení. Môže to byť buď smartfón, alebo aj špeciálne inteligentné hodinky.

Zaujímavou funkciou je aj ZF PreVision Cloud Assist, ktorý zbiera údaje z jazdy a ukladá ich do cloudu, vzdialeného úložiska dát. Systém tak okrem informácií o povolenej rýchlosti sleduje aj aktuálnu rýchlosť, či pozdĺžne a priečne zrýchlenie. Dáta si zapamätá a pri opakovanej jazde po rovnakej trase sa správa rovnako ako minule. To platí však len vtedy, ak mu to situácia dovolí. Fungovanie systému potom vodič môže sledovať na displeji umiestnenom na multifunkčnom volante.

Jozef Vydra
ZDROJ: ZF

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.