TEST: KTM 690 DUKE R – šperk zo zbierky Vojvodcov
Rakúskym inžinierom vraj trvalo 33 000 hodín vývojových prác aby zlepšili výborný motocykel na vynikajúci.
KTM-ka predstavila vynovený obľúbený model DUKE pre túto sezónu koncom minulého roka. Dostal som na vyskúšanie dravšie a na pohľad agresívnejšiu verziu s výrazným označením R. Čierny krásavec s oranžovým rámom a ráfikmi kolies rozhodne nepasuje do rúk čerstvému držiteľovi vodičského
Podobne ako model bez označenia R, aj tento poháňa štvortaktný kvapalinou chladený jednovalec. Pri modeli R je silnejší o 1,47 kW (2 k) a dosahuje max výkon 51,5 kW (70 k). Motor je súčasťou rámu z chróm-molybdénových rúrok, v R verzii v bojovom, oranžovom zafarbení. Ďalej sa verzia R odlišuje aj ladeným výfukom Akrapovič s tradične výborným zvukom, má nastavovateľné predné tlmenie a sedadlo pre spolujazdca nahradil kryt zadného sedla. Pridali padacie ochranné rámy, číry kryt airboxu a tuhšie mostíky vidlíc.
Výborný je nový farebný displej. Konečne niekto pochopil, že nová technológia sa dá použiť aj na celý displej, nielen na jeho časť. Displej na „Djuku“ je výborne čitateľný cez deň i v noci vďaka inverznej funkcii a výbornému rozloženiu jednotlivých funkcií na ňom.
Širšie riadidlá ponúkajú okrem klasických prepínačov svetiel, blinkrov a klaksónu aj tlačidlá rozsiahleho menu: Settings, MTC / ABS a Favourites, kde si môžete voliť jednu z troch palivových máp (Šport, Street, Rain), vypínať trakciu, upravovať brzdiacu silu motora, nastavovať alebo vypínať ABS a nechýba ani nastavenie kontrolky preradenia a údaje o dojazde v kilometroch na palivovú nádrž.
Posed na KTM-ke mi veľmi pripomínal pozíciu sedenia na crosske. Vzpriamené sedenie mi totiž veľmi vyhovuje. Výborne som si jazdu užil hlavne v meste, kde som využíval jazdu v strednom poli otáčok, to modelu DUKE svedčí najviac. Pri nízkych otáčkach som dosť bojoval s nízkym krútiacim momentom jednovalca. Miestami som mal pocit, že vyskočí z rámu. Pri jazde vo vysokých otáčkach som dosť pociťoval vibrácie motora, hoci vďaka pridanému druhému vyvažovaciemu hriadeľu je chod motora kultivovanejší.
Výborne funguje systém MSR, čiže Motor Slip Regulation - stráženie brzdnej sily motora. Systém zabraňuje pri rýchlom ubratí plynu a podraďovaní zablokovaniu zadného kolesa. A hoci ma na prednom kolese vystrašil iba jeden brzdný kotúč, predný brzdový strmeň Brembo zvláda svojou situáciu presne tak, ako očakávam. Brzda sa zahryzne, ale nie hneď. Pekne pozvoľne nastupuje aj uvoľňovanie brzdnej sily. A pre hravejších jazdcov je k dispozícii možnosť navoliť si ABS supermoto mód, ktorý vypína ABS na zadnom kolese a na prednom ho nechá zapnuté.
|
Komentáre k článku