TEST: BMW K 1600 GTL – obývačka na dvoch kolesách
Jazdiť na dvojkolesovom krížniku ciest je asi snom každého motorkára. Kto nezažil nepochopí.
Už som stihol vyskúšať jeden so šesťvalcovým motorom. Šesťvalcový boxer som mal pod zadkom na Honde Goldwing. Teraz prišla druhá šanca. Tentokrát som dostal na testovanie impozantný krížnik ciest, bavoráka Ká tisícšesťstovku. Paradoxne som skúšal motocykel značky, ktorá je známa hlavne motormi boxer tiež so šesťvalcom. Ale radovým.
Poďme rovno na motor. Už to, že sa niekto pokúsi napchať do motorky radový šesťvalec vo mne vyvoláva obdiv i úškrn súčasne. Ale vďaka moderným technológiám nenájdete pod kapotážou tri trabantové motory v rade, ale kompaktný, iba 560 mm široký, moderný motor so všetkými vymoženosťami.
Motor síce váži viac ako sto kilogramov, na druhej strane ponúka výkon 118 kW (160 k) a krútiaci moment 175 Nm. Odporúčam si priplatiť za dynamickú kontrolu trakcie DCT, aj pri hmotnosti takmer 350 kg má motocykel sklon k pretáčaniu zadného kolesa. Pri ostrom štarte a nastavenom režime DYNAMIC (obmedzené zasahovanie elektroniky do ABS A DCT) sa mi GTL-ko dokonca stavalo na zadné koleso! Neuveriteľné.
K dispozícii sú ešte ďalšie dve nastavenia – ROAD (DCT a ASB štandardne „kecá“ do jazdy) a RAIN (motor zníži výkon na 81 kW (110 k) a zvýši sa účinnosť ABS A DCT). Vyskúšal som všetky. Keďže toto leto prináša aj dažďové prehánky, či búrky, viem o čom hovorím. Pri daždi bola zmena mapy naozaj citeľná a dodala mi pocit dôvery v schopnosti motorky a hlavne bezpečnosti pri jazde v lejaku.
Ľahkosť žitia s výkonom
Základ rámu K1600 tvorí rám odliaty z ľahkých zliatin, doplnený o podsedadlovú konštrukciu z hliníka. Vďaka sklonu valcov nekoliduje šírka motora so štíhlymi líniami kapotáže. Predné odpruženie Duolever a zadné Paralever sú elektronicky nastaviteľné prostredníctvom doplnkového systému ESA II, ktorý ponúka rôzne kombinácie nastavenia - COMFORT, NORMAL a SPORT - v závislosti na požadovanej tuhosti podvozku, ako aj z hľadiska zaťaženia spolujazdcom a batožinou.
Sila motora sa prenáša na zadné koleso kardanovým hriadeľom. Brzdové kotúče na oboch kolesách majú jednotný priemer 320 mm. Celý brzdový systém prepája čiastočne integrálne ABS, ktoré spolupracuje tiež pri rozkladaní brzdného účinku na obe pneumatiky. Takže pri použití páčky prednej brzdy automaticky pribrzdí aj zadné koleso.
Elektronika všade, kam sa pozrieš
BMW K1600 GTL je priam prešpikované elektronikou. Predný xenónový svetlomet sa automaticky natáča v smere jazdy, dvojica diaľkových svetiel je orámovaná obrysovými svetelnými prstencami, typickými pre autá značky. Slúžia aj ako denné svietenie, samozrejme s automatickým zapínaním xenónového svetla, keď vojdete do tunela. Navyše boli na BMW-čku namontované svetlá do hmly, no riadna palebná sila. Ostatné svetlá a smerovky sú, samozrejme, spracované LED technológiou. Predné smerovky sú integrované priamo do kapotáže a výborne viditeľné.
Práve kapotáž výborne rozráža prúdiaci vzduch, pričom predný štít sa dá elektricky výškovo nastavovať. Pri vypnutí bezkľúčového zapaľovania sa štít automaticky sklopí na najnižšiu polohu, aby sa pri naštartovaní a pohnutí vpred zase vrátil do polohy, v ktorej som ho nechal. Nohy sú tiež výborne chránené pred prúdiacim vzduchom lemami kapotáže, ktoré navyše skrývajú dvojicu centrálne uzamykateľných schránok, elektrickú zástrčku a ovládanie audiosystému.
Čo ponúka BMW
Farebný TFT displej s veľkosťou 5,7 palcov môže konkurovať hociktorému osobnému autu - ak nie svojou veľkosťou, tak množstvom ponúkaných informácií určite. Okrem bežných ukazovateľov rýchlosti a otáčok sa vďaka prstencovému multiovládaču dostanete k nastaveniu audio systému, vyhrievaniu rukovätí, vyhrievaniu predného sedadla, nastaveniu podvozka a ďalším fajnovostiam, ktoré motocykel ponúka. K dispozícii sú aj informácie o priemernej spotrebe, aktuálnom dojazde, okolitej teplote, je tam tiež zoom navigácie, info o tlaku v pneumatikách... Celý systém je pomerne intuitívny a jeho ovládanie sa dá ľahko naučiť.
Nadštandardná výbava
Motocykel je vybavený audio systém s integrovanými reproduktormi. Na začiatku sa mi to zdalo také „kolotočárske“, ako hovorí kamarát „ze Skalice“. Postupom času som si však na hudobnú clonu zvykol a spríjemňovala mi jazdu po okolitých chotároch. V kopcoch mi ale prekážalo rušenie rádia. Pripojil som teda môj smartfón a diskotéka pokračovala ďalej. Váš obľúbený playlist prehrá GTL-ko aj z USB. Hrá dobre, no reproduktory mohli byť aj výkonnejšie. Pri jazde po diaľnici som vďaka hluku prúdiaceho vzduchu nepočul takmer nič. Audiosystém sa však dokáže cez Bluetooth spárovať s Vašimi slúchadlami v prilbe a vysielať aj hlasové pokyny z navigácie. Fajn riešenie. Že je GTL-ko určené hlavne na cestovanie nám dáva najavo svojimi obrovskými kuframi. Samozrejme odnímateľnými a s centrálnym uzamykaním.
Jazda ako v perinke
Jazda s týmto kolosom je naozaj jedna báseň. Do desaťkilometrovej rýchlosti je tento obézny macko trochu neohrabaný a cítim jeho hmotnosť v každom kolene. Potom sa perfektne vyvážený stroj ochotne púšťa do každého dobrodružstva. Podvozok sa dá nastaviť do troch režimov – tvrdého SPORT, cestovného NORMAL či pohodlného COMFORT, ten sa mi páčil najviac. Perfektne pohlcoval všetky nerovnosti a dovolil, aby som si jazdu vychutnával naozaj komfortne.
Radový šesťvalec
Motor je umelecké dielo celého stroja. Funguje neuveriteľne, je ochotný okamžite uvoľniť energiu. Šesťvalec v otáčkach reve ako vytunované Porsche na okruhu. Fakt som ocenil malú opierku na sedle jazdca, pretože pri plnom otočení rýchlopalu tlačí 1600-vka do sedadla ako pretekárske auto. Sprvu som rozmýšľal, prečo na tento typ stroja nedajú automatickú prevodovku. Pochopil som. Lebo netreba. Z jednotky tam nabúcham v rýchlom slede rovno šestku a tá zvláda okrem rozbehu všetko.
Záver
Zostručním ho čo najviac. Aby som sa priveľmi nerozplýval. Zážitok z jazdy je neopísateľný, motor fantastický. Čo vám poviem, bol som (skoro) unesený. BMW K1600 GTL je skrátka jeden zo strojov, ktorý „must have“.
|
Komentáre k článku