2016-07-27 04:00:00
BMW K1600 GTL
BMW K1600 GTL
Zdroj: Ján Drobný

TEST: BMW K 1600 GTL – obývačka na dvoch kolesách

Jazdiť na dvojkolesovom krížniku ciest je asi snom každého motorkára. Kto nezažil nepochopí.

Už som stihol vyskúšať jeden so šesťvalcovým motorom. Šesťvalcový boxer som mal pod zadkom na Honde Goldwing. Teraz prišla druhá šanca. Tentokrát som dostal na testovanie impozantný krížnik ciest, bavoráka Ká tisícšesťstovku. Paradoxne som skúšal motocykel značky, ktorá je známa hlavne motormi boxer tiež so šesťvalcom. Ale radovým.

Poďme rovno na motor. Už to, že sa niekto pokúsi napchať do motorky radový šesťvalec vo mne vyvoláva obdiv i úškrn súčasne. Ale vďaka moderným technológiám nenájdete pod kapotážou tri trabantové motory v rade,  ale kompaktný, iba  560 mm široký, moderný motor so všetkými vymoženosťami.

Motor síce váži viac ako sto kilogramov, na druhej strane ponúka výkon 118 kW (160 k) a krútiaci moment 175 Nm. Odporúčam si priplatiť za dynamickú kontrolu trakcie DCT, aj pri hmotnosti takmer 350 kg má motocykel sklon k pretáčaniu zadného kolesa. Pri ostrom štarte a nastavenom režime DYNAMIC (obmedzené zasahovanie elektroniky  do ABS A DCT) sa mi GTL-ko dokonca stavalo na zadné koleso! Neuveriteľné.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

K dispozícii sú ešte ďalšie dve nastavenia – ROAD (DCT a ASB štandardne „kecá“ do jazdy) a RAIN (motor zníži výkon na 81 kW (110 k) a zvýši sa účinnosť ABS A DCT). Vyskúšal som všetky. Keďže toto leto prináša aj dažďové prehánky, či búrky, viem o čom hovorím. Pri daždi bola zmena mapy naozaj citeľná a dodala mi pocit dôvery v schopnosti motorky a hlavne bezpečnosti pri jazde v lejaku.

Ľahkosť žitia s výkonom

Základ rámu K1600 tvorí rám odliaty z ľahkých zliatin, doplnený o podsedadlovú konštrukciu z hliníka. Vďaka sklonu valcov nekoliduje šírka motora so štíhlymi líniami kapotáže. Predné odpruženie Duolever a zadné Paralever sú elektronicky nastaviteľné prostredníctvom doplnkového systému ESA II, ktorý ponúka rôzne kombinácie nastavenia - COMFORT, NORMAL a SPORT -  v závislosti na požadovanej tuhosti podvozku, ako aj z hľadiska zaťaženia spolujazdcom a batožinou.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Sila motora sa prenáša na zadné koleso kardanovým hriadeľom. Brzdové kotúče na oboch kolesách majú jednotný priemer 320 mm. Celý brzdový systém prepája čiastočne integrálne ABS, ktoré spolupracuje tiež pri rozkladaní brzdného účinku na obe pneumatiky. Takže pri použití páčky prednej brzdy automaticky pribrzdí aj zadné koleso.

Elektronika všade, kam sa pozrieš

BMW K1600 GTL je priam prešpikované elektronikou. Predný xenónový svetlomet sa automaticky natáča v smere jazdy, dvojica diaľkových svetiel je orámovaná obrysovými svetelnými prstencami, typickými pre autá značky. Slúžia aj ako denné svietenie, samozrejme s automatickým zapínaním xenónového svetla, keď vojdete do tunela. Navyše boli na BMW-čku namontované svetlá do hmly, no riadna palebná sila. Ostatné svetlá a smerovky sú, samozrejme, spracované LED technológiou. Predné smerovky sú integrované priamo do kapotáže a výborne viditeľné.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Práve kapotáž výborne rozráža prúdiaci vzduch, pričom predný štít sa dá elektricky výškovo nastavovať. Pri vypnutí bezkľúčového zapaľovania sa štít automaticky sklopí na najnižšiu polohu, aby sa pri naštartovaní a pohnutí vpred zase vrátil do polohy, v ktorej som ho nechal. Nohy sú tiež výborne chránené pred prúdiacim vzduchom lemami kapotáže, ktoré navyše skrývajú dvojicu centrálne uzamykateľných schránok, elektrickú zástrčku a ovládanie audiosystému.

 

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Čo ponúka BMW

Farebný TFT displej s veľkosťou 5,7 palcov môže konkurovať hociktorému osobnému autu - ak nie svojou veľkosťou, tak množstvom ponúkaných informácií určite. Okrem bežných ukazovateľov rýchlosti a otáčok sa vďaka prstencovému multiovládaču dostanete k nastaveniu audio systému, vyhrievaniu rukovätí, vyhrievaniu predného sedadla, nastaveniu podvozka a ďalším fajnovostiam, ktoré motocykel ponúka. K dispozícii sú aj informácie o priemernej spotrebe, aktuálnom dojazde, okolitej teplote, je tam tiež zoom navigácie, info o tlaku v pneumatikách... Celý systém je pomerne intuitívny a jeho ovládanie sa dá ľahko naučiť.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Nadštandardná výbava

Motocykel je vybavený audio systém s integrovanými reproduktormi. Na začiatku sa mi to zdalo také „kolotočárske“, ako hovorí kamarát „ze Skalice“. Postupom času som si však na hudobnú clonu zvykol a spríjemňovala mi jazdu po okolitých chotároch. V kopcoch mi ale prekážalo rušenie rádia. Pripojil som teda môj smartfón a diskotéka pokračovala ďalej. Váš obľúbený playlist prehrá GTL-ko aj z USB. Hrá dobre, no reproduktory mohli byť aj výkonnejšie. Pri jazde po diaľnici som vďaka hluku prúdiaceho vzduchu nepočul takmer nič. Audiosystém sa však dokáže cez Bluetooth spárovať s Vašimi slúchadlami v prilbe a vysielať aj hlasové pokyny z navigácie. Fajn riešenie. Že je GTL-ko určené hlavne na cestovanie nám dáva najavo svojimi obrovskými kuframi. Samozrejme odnímateľnými a s centrálnym uzamykaním.

Jazda ako v perinke

Jazda s týmto kolosom je naozaj jedna báseň. Do desaťkilometrovej rýchlosti je tento obézny macko trochu neohrabaný a cítim jeho hmotnosť v každom kolene. Potom sa perfektne vyvážený stroj ochotne púšťa do každého dobrodružstva. Podvozok sa dá nastaviť do troch režimov – tvrdého SPORT, cestovného NORMAL či pohodlného COMFORT, ten sa mi páčil najviac. Perfektne pohlcoval všetky nerovnosti a dovolil, aby som si jazdu vychutnával naozaj  komfortne.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Radový šesťvalec

Motor je umelecké dielo celého stroja. Funguje neuveriteľne, je ochotný okamžite uvoľniť energiu. Šesťvalec v otáčkach reve ako vytunované Porsche na okruhu. Fakt som ocenil malú opierku na sedle jazdca, pretože pri plnom otočení rýchlopalu tlačí  1600-vka do sedadla ako pretekárske auto. Sprvu som rozmýšľal, prečo na tento typ stroja nedajú automatickú prevodovku. Pochopil som. Lebo netreba. Z jednotky tam nabúcham v rýchlom slede rovno šestku a tá zvláda okrem rozbehu všetko.

Záver

Zostručním ho čo najviac. Aby som sa priveľmi nerozplýval. Zážitok z jazdy je neopísateľný, motor fantastický. Čo vám poviem, bol som (skoro) unesený. BMW K1600 GTL je skrátka jeden zo strojov, ktorý „must have“.

Technické údaje

Model BMW K 1600 GTL 
Typ motora Štvortaktný olejom a kvapalinou chladený radový šesťvalec s štvorventilovou technikou
Vŕtanie x zdvih 72 x 67,5
Zdvihový objem (cm³) 1649
Kompresný pomer 12,2:1
Výkon (kW/ot.): 118/7750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 175/5250
Maximálna rýchlosť (km/h): vyše 200
Spotreba pri 90 km/h (l/100 km): 4,6
Spotreba pri 120 km/h (l/100 km): 5,9
Spúšťanie motora elektrické
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Dĺžka/šírka/výška (mm): 2489/1000/1465
Rázvor náprav (mm): 1680
Výška sedadla (mm): 750 (780)
Objem palivovej nádrže (l): 26,5
Pneumatiky - predné 120/70 ZR 17
Pneumatiky - zadné 190/55 ZR 17
Odpruženie - predné BMW Motorrad Duolever centrálna pružina, zdvih 125 mm
Odpruženie - zadné BMW Motorrad Paralever, zdvih 135 mm
Brzdy - predné 320 mm, štvorpiestiková, ABS
Brzdy - zadné 320 mm, dvojpiestiková, ABS
Pohotovostná hmotnosť (kg): 348
Užitočné zaťaženie (kg): 212
Celková prípustná hmotnosť (kg): 560
   
Cena motocykla 26 479 €

 

Komentáre k článku