2024-01-10 20:56:00
BMW M3 Touring Competition
BMW M3 Touring Competition
Zdroj: jh

TEST: BMW M3 Touring xDrive Competition – auto roka, auto doby. Proti dobe

Toto auto je jasným dôkazom toho, čo tvrdím dávno. Že ankety auto roka sú sr***y.

Nech vyhrá akékoľvek auto a nech je akokoľvek dobré, napísať, že to či ono auto je najlepšie, to je len na podráždenie hrubého čreva. Lebo to či ono auto môže byť dobré, môže byť výborné, ale pre jedného. Napríklad toho, kto to hodnotí a možno pár jemu podobných. Tak ako neexistuje najlepší motor, neexistuje najlepšia značka, neexistuje ani najlepšie auto – pre každého. Keď sa teda bavíme o tom, čo je najlepšie, dodať treba: podľa mňa, alebo v cenovej kategórii do, alebo v segmente C... A môžeš byť aj konštruktér, inžinier, alebo novinár, aj tak to bude rovnaké. A preto hovorím vám, toto je auto roka. Podľa mňa. Kúpim si ho preto? Ej veru nie. Lebo je mimo rozpočet a asi nielen môj. Ale toto auto je auto, ktoré je zo všetkých čo mi za rok prešli rukami, nohami, zadkami, očami jednoznačne najlepšie.

Ani SL 63 AMG, ani akékoľvek Avdi, ani XM, ani Civic, ani Tesla nevyvolávajú takú mocnú odozvu v uliciach ako tento oranžový cukrík s batohom. Vlastne až takú odozvu, že mi to auto po týždni liezlo na nervy a moja láska k nemu zoslabla. To preto, lebo v tejto farbe s touto maskou a s týmito výfukmi od vás každý očakáva, že sa budete predvádzať, že budete jazdiť ako pirát, že vám výfuky budú praskať. Ono to asi opadne a časom bude táto M3 podobne nezaujímavá ako minulá generácia M3... Uverili ste mi? Že bude nezaujímavá? Fajn, myslel som si, že na to nikto neskočí...


 

Vypočítajte si PZP online v ČSOB a poistiť si môžete vaše auto už od 69,99€/ročne s neobmedzeným odťahom v prípade nehody v SR. Na výber máte viaceré atraktívne pripoistenia, napríklad aj poistenie čelného skla.
___________________
Reklaman Addmention

Vlastne ani nechápem kde sa všetko to povedomie o M3 Touring vlastne berie. Ja viem, že je to dve dekády, čo niečo takéto s batohom od BMW vzniklo, ale veľká časť pouličných fanúšíkov tohto auta vtedy sotva ťahalo káčera, či vôbec existovalo, ako teda môžu vedieť ako výnimočné toto auto je?

M3 je urban legend, o tom netreba pochybovať. Desaťročia posúva latku toho, čo je možné od sériového auta strednej triedy čakať a urobila to aj v tejto generácii. Prvýkrát aj vo verzii Touring (E36 bol len prototyp).

Zdroj: jh

Pritom kombíkov s vysokým výkonom je tu kvantum – RS6 je na ich vrchole, no dobre známe sú aj Octavie RS, či Leony Cupra, ba Golfy R. Športové kombi vlastne ani nie je dnes už tak populárne, aby vzbudzovalo toľko pozornosti, dnes sú to preťažené škatulózne SUVéčka, ktoré sú schopné presvedčiť držiteľov vysokých lízingových stropov, či značnej hotovosti k tomu, aby tieto svoje stropy a vrecká využili a vyprázdnili práve pre športové SUV. Nikto z nich ten oxymoron nevidí a je im celkom jedno, že ho vidím ja. Pre nich je to skvelé, a keď do tých áut sadnete, vlastne s nimi súhlasíte. Také je aj XM-ko. Šťavnatá ťažká krava široká ako tank a rovnako vysoká, iba hlaveň jej chýba aby mohla na front, a predsa keď s tým jazdíte, poviete si, že je to tak uletené, až sa vám to musí páčiť. A aj páči.

Tu je však ústup k športovej nadbytočnosti, nadhmotnosti a nadpraktickosti omnoho menší. Zároveň dosť veľký, aby o M3 Touring Competition mohol snívať nejeden fotrík od rodiny. Senil by si spln a ešte aj kočiar, psa, či len tú batožinu by mal kde prevážať.

M3 Touring Competition v sebe spája trojicu áut – reprezentatívne vozidlo prémiovej strednej triedy, športovú potvoru, ktorá ohúri úplného amatéra i okruhového špecialistu a rodinné auto pre štyroch s batožinou, psom, lyžami, kompótmi, babkou, skrátka so všetkým, čo by rodina mohla chcieť prevážať. A keď budete veľmi chcieť, za M3 môžete niečo zapriahnuť. Bude to zvláštne, ale bude to mať svoju logiku. Veľký kufor, ktorý môžete otvoriť dvomi spôsobmi. Veľa miesta na zadných sedadlách a navyše posed vhodne anatomicky tvarovaný, aby aj vyšší a náročnejší člen posádky sedkal spokojne aj na dlhej trase. Nehovoriac o tom ako spokojne si sedká vodič so spolujazdcom. Krásny bielo-čierny interiér, detaily, ktoré hovoria jasnou rečou – nesedíš v obyčajnom aute.

Zdroj: jh

Najväčšia radosť v človeku rastie pri pohľade na auto, nie až za volantom. Ten pocit očakávania, ktorý vnímate aj keď k vozidlu kráčate stý krát. Rozšírený postoj, mohutné blatníky, veľké výfuky, pekelne nízky podvozok. Superšportové kombi, bez masívnej elektromobility. Jeden z posledných kúskov svojej doby. K tomu všetko komfort asistenčných systémov a infotainmentu BMW – to ak by ste zrovna nemohli šliapať oduševnene po pedáloch. Silné matricové svetlá a zvuk. Zvuk, ktorý v dnešnej dobe už len tak nedodá. Je celkom jasné, že je prifarbený, že konštruktér urobil všetko preto, aby každý vedel, že toto auto robí niečo špeciálne. Nie je to nenútený zvuk pokojne sa prevaľujúceho osemvalca. Toto je nabúšený radový šesťvalec a ktokoľvek ho počul, dobre vie, že tie valce navyše nepotrebuje. BMW ukázalo, že sa Talianmi nenechá zahanbiť a má srdce s takou silou Podkapotou, až z toho ide strach. No a k tomu azda najlepšia prevodovka súčasnosti – osemstupňový Steptronic, ktorý z auta vytiahne ďaleko viac ako by to dokázali iní. Pravda, konkurencia nespí, Mercedes má prevodovku úplne fantastickú, no tam už auto jednou nohou vstúpilo do doby elektromobility a niekomu sa to nemusí páčiť. Keď sa naň človek pozerá a uvedomuje si čo dokáže a zároveň vie aký rok je v kalendári, je úprimne vďačný všetkým tým, ktorí si nielen pokúpili tie veľké ťažké SUV škatule, najmä tým, ktorí si kúpili elektromobily. Bez nich by toto auto nevzniklo.

Zdroj: jh

A jazda? Naozaj chcete vedieť ako to jazdí? A čo vám mám napísať? Že je to tvrdé, že je to „príliš“ divoké. Každému je predsa jasné, že M3 je inde. Tak inde, že drží krok s RS6 a ďalšími o kategóriu väčšími a drahšími autami. M3 nie je lacný špás, nekúpite inú ako Competition verziu s cenou od 100-tisíc a v zásade to bude o dosť viac. No stále sa naň dá pozerať ako na výhodnú kúpu. Zrýchlenie z 0 na 100 a maximálku nájdete v tabuľke. Do debaty prispejem zrýchleniami zo 60 na 100 km/h za 3.15 s. a z 80 na 120 km/h za 3.50 s. Bez prípravy, bez športového režimu. Odrátajte si viac ako sekundu, ak vám ide o dynamiku, ktorú auto dodá, ak zvolíte správny prevod predom. Priemerná spotreba 14.4 litra sa dá skresať, ale o to nikto nestojí.

Zdroj: jh

Výnimočných áut je dnes pomerne dosť a aj stoja pomerne dosť. Toto auto však narozdiel od iných dokáže dokonale snúbiť minimálne dve plnohodnotné autá – rodinné auto a športové auto. Iní skúšajú spojiť ešte viac funkcií, no lepší výsledok nedosiahnu. Fantasmagorické vozidlo, no ja by som zvolil menej okatú farbu. Naozaj by som si zvoli nejakú čiernu, sivú, skrátka niečo čo o trochu stlmí ten nevšedný záujem okolia a neustále vyzývanie ostatných motoristov na pridanie plynu. Nechce sa mi, dobre? Dnes sa mi nechce! 10 z 10.

Technické údaje

Model: BMW M3 Competition M xDrive Touring
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2993
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná + predná
Maximálny výkon (kW.):  375/6250
Krútiaci moment (Nm): 650/2750-5500
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 3,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 10,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4709/1827/1436
Rázvor náprav (mm): 2851
Objem batožinového priestoru (l): 500
Objem palivovej nádrže (l): 59
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1865
Užitočná hmotnosť (kg): 505
Rozmer pneumatík (základ): 275/35 R19 285/30 R20
   
Základná cenníková cena modelu: 101 400 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku