2024-01-01 21:19:00
Peugeot 508 HYbrid
Peugeot 508 HYbrid
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Peugeot 508 Allure – inovovaný, štýlový, hybridný

Peugeot 508 vo verzii liftback patrí nepochybne medzi najkrajšie autá vo svojej kategórii.

Ak pre nič iné, už len preto, lebo v danej kategórii prakticky nikto nezostal. Talisman je preč, Passat je preč, Mondeo je preč, Camry je preč. Kým príde nový Superb, konkurencia pre 508 je len pri prémiových autách, z ktorých väčšina sú sedany. Máme tu Alfa Romeo Giulia, BMW 3 sedan, Mercedes Triedy C, Audi A4, ešte stále Volvo S60, Lexus ES a to bude aj všetko. Segment neprémiových sedanov strednej triedy v Európe prakticky zanikol a tí, čo zo starých známych zostali, tak tí robia všetko preto, aby mohli byť alternatívou pre zavedené prémiové značky. Skrátka bojujú o toho istého zákazníka ako práve Avdi, Medveď, či Bavor, prípadne Lolvo a Sexus...

Zdroj: Ján Hargaš

Pežó 508 dostal po prvých rokoch radosti tiež riadne po čuni a v našich zemepisných šírkach ho dostanete len s plug-in hybridnými verziami a jedným posledným spaľovacím mohykánom menom 1,5 BlueHdi. Mimochodom, vôbec mi to nepríde ako zlá verzia. Motor je úsporný a má dosť síl na pohodové jazdenie, no a s dobrým automatom (bez automatu nie je v ponuke) vie aj predbiehať. Viac dynamiky však ponúknu obe plug-in hybridné verzie. Parádnu mieru dynamiky dodá verzia PSE s pohonom všetkých kolies. Azda najzaujímavejšou je tak trochu paradoxne tá najslabšia s výkonom 177 koní. Práve tou disponoval testovaný kus. Cenový rozdiel nie je výrazný, no dynamické parametre sa tiež veľmi neodlišujú. Obe autá s plug-in hybridným pohonom sú navyše o dosť tolerantnejšie k nenabíjaniu, než boli v minulosti. Nikto normálny vám plug-in hybrid bez nabíjania neodporučí, ale pluginy Peugeotu sa za ostatné roky markantne zlepšili a jazda s nimi je príjemná aj keď nejazdíte len na elektrinu. Žiadne prudkosti, žiadne nepríjemnosti. Systém pracuje hladšie a príjemnejšie. A keď si potom v meste pojazdíte na elektrinu, s pohodou za volantom tohto auta budete skutočne spokojní.

Auto je nastavené do pohody. Jazda je príjemná, podvozok plavný, komfortný, no keď na to šliapnete v zákrute, viete veľmi dobre čo sa deje a koľko si môžete dovoliť. A dovoliť si môžete celkom dosť. Stabilizačný program ani na sekundu nedovolí výraznejšie opustenie žiadanej stopy. Ak sa tak deje, oberie vás o výkon a namieri tam, kde mierite volantom. Skrátka pohoda, tak ako si to pri 508 pamätám a tak ako to od Peugeotu chcem. Či jazdím rýchlejšie, či pomalšie, stále pohoda, žiaden stres, skrátka istota. A ľudia potrebujú istoty, to všetci vieme.

Pokiaľ sa vôbec netrápite nabíjaním, zimné jazdenie po meste s prevažne krátkymi trasami znamená, že spotreba bude atakovať 10 litrov. To tak skrátka je a nič sa s tým urobiť nedá. Akonáhle autu dovolíte zohriať sa, spotreba rýchlo klesá, no v meste výraznejšie pod 8 litrov v zime nepôjde. Motor sa po dlhšom prestoji (niekoľko dní) nechce vypnúť vôbec a keď sa vypínať začne, vplyvom významu teplotnej pohody v kabíne sa zasa rýchlo spustí. V meste je skrátka najideálnejšie auto nabiť. A zároveň je to aj najľahšie a najzmysluplnejšie. Práve tam sa elektromotor zíde najviac, práve tam je dobré šetriť lokálne emisie. Auto s nabitou baterkou štandardne jazdí ako elektromobil, až keď sa vybije, alebo žiadate extrémnu výkonnosť, až vtedy sa spustí spaľovač. To ale nie je k motoru pekné, takže ja mám vo zvyku najprv auto prepnúť do športového režimu a opatrnou jazdou dovoliť motoru premazať sa a prehriať sa. Pomáha to aj v prípade, že auto nestálo v garáži a potrebuje do kabíny rýchlo nahnať teplý vzduch. Keď už to kúri, zmením režim na Hybrid, či priamo EV. A nech sa stará a šetrí emisie. U mňa to aj má logiku, nebývam priamo v meste a kým tam prídem, spaľovací motor dáva väčší zmysel. Ak ale jazdíte iba v meste, zapínať spaľovač vôbec netreba. Len v tej zime bude auto papať viac a baterka sa vybije za cca 25-27 km. 

Platí, že koľko nabíjania si zvolíte, takú budete mať výslednú spotrebu. My sme auto nabili 1x v týždni a odjazdili cca 350 km. Výsledkom bola spotreba 6,8 litra s nájazdom prevažne na diaľnici. Fajn. Okresky by vedeli pýtať ešte menej, pokojne aj o liter. 

Pri úplne vybitej baterke auto zrýchľuje zo 60 na 100 km/h za 5,21 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 7.05 sekundy. Vidieť, že časy sú aj bez nabitia veľmi fajn. Elektromotor mierne pomáha, predbiehanie je ľahké. 

Zdroj: Ján Hargaš

Špecifický posed za malým volantom je jedna z vecí, ktoré sú pre časť zákazníkov neprekonateľnou prekážkou. Chápem. Ale zároveň aj nechápem. Minul by som za auto s malým volantom vlastné peniaze? Nie. Minul by som za auto s normálnym volantom vlastné peniaze? Tiež nie. Takže problém v tom nie je, keďže tieto autá sa za úspory naozaj nekupujú. Je to len vecou zvyku a na toto sa zvyknúť dá. Vyšší vodič má skrátka volant nižšie ako v iných autách. Peugeot musel zabezpečiť, aby aj vysoký vodič trafil airbag hlavou a nie rozkrokom, hádam... Ale vážne, jediné, čo by som ocenil, bolo posunutie sedačky ešte o kúštik nižšie. 

Výbava Allure je vyblýskaná, ale zároveň striedmejšia. Pozrite sa na gumáky, ktoré má auto obuté. V zime skrátka priveľa štýlu škodí a táto výbava na to berie ohľad. Kabína má i-cockpit a ten sám o sebe má v sebe niečo navyše, iskru, ktorá vie udržať. Sedadlá sú komfortné, no z bežných materiálov, žiadne alkantáre a už vôbec nie mandžáre, lebo koža tam tiež nie je a toto síce veľa vydrží, fľaky zmiznú len serióznym tepovaním.

Vzadu je dosť miesta pre dvojicu priemerných členov posádky. To znamená, že ak majú výšku do 180 cm, budú sa cítiť veľmi pohodlne. Pokiaľ auto nemá strešné okno, zmestia sa aj o niečo vyšší, taktiež bez obmedzení. Priestorová ponuka vzadu je v poriadku, no MPV to nie je, i keď aj traja sa vedia odviezť, nebude to bez kompromisov. Kufor s veľkým elektrickým vekom je silnou stránkou auta. Kopa miesta, ktorú by ste od takto dizajnovo orientovaného auta možno ani nečakali.

Zdroj: Ján Hargaš

Inak dizajn, niekedy mám pocit, že to ani obzvlášť nemusím spomínať, no predsa – facelift na aute zmenil najmä to, že predná maska sa tvári akoby bola celá iba z jedného kusu materiálu. Svetlá akoby plynulo prechádzali do mriežky a celý ten tvar a výraz auta sú solídnou socharinou v modernom poňatí s využitím prevažne plastov. Auto má špecifický kukuč a pre výnimočnosť robí veľmi veľa. Podľa mňa vyzerá vynikajúco a má veľa z charakteristík, ktoré z neho robia auto obsahujúce všeobecné krásno. Skrátka umelecké dielo na štyroch kolesách – ak ste fanúšik. Ak nie, jednoducho auto, ktoré vyzerá inak a len úplný demagóg by napísal, že je škaredé. To sa naozaj nehodí. Vyzerá veľmi dobre, no po pravde, nový dizajn prednej časti väčšmi žiada hru s farbami a s doplnkami. Predtým ste mohli fasádu natrieť akýmkoľvek lakom, auto stále vyzeralo výborne. Teraz to v takejto sivej akosi zapadá prachom...

Peugeot 508 liftback štartuje na úrovni 41-tisíc. Za to dostanete Allure a naftový štvorvalec s automatom. Slovenský import francúzsku možnosť osadenia trojvalca radšej ani nevzal do ponuky, i keď na západe túto možnosť máte. U nás sú tak dostupné dve benzínovo-hybridné verzie s elektrickým dojazdom a zástrčkou. Pre dobré čísla spotreby je vhodné aspoň raz za týždeň auto doplna nabiť, no všetko závisí od počtu najazdených kilometrov. Ideálny prípad je ten, keď máte nabíjačku doma a auto na ňu zapojíte každý deň, no aj menej ideálne situácie sú dobré a aj v nich si môžete užívať dynamiku dvojmotorového systému s príjemnými parametrami spotreby paliva.

Zdroj: Ján Hargaš

Pluginy však štartujú na cene od 48, respektíve 50-tisíc eur v závislosti od výkonu, ktorý si zvolíte. Za 52-tisíc máte BMW 320e s podobnými parametrami a plug-in hybridnou technikou. Za 44-tisíc máte 318i s dvojlitrom a automatom a ešte vám teda zostane na pár doplnkov. A máte auto, ktoré neskôr predáte ľahšie. To sa odškriepiť nedá. Rovnako ako to, že pre podobné spotreby sa nemusíte trápiť nabíjaním.

Peugeot 508 je unikátne auto a Peugeot si zaň rád nechá zaplatiť. Auto nepochybne zvládne porovnanie s prémiovými autami, i keď bude vo viacerých ohľadoch ťahať za kratší koniec. Unikátny liftback v unikátnej kategórii nie je kauf roka, ale je dobrou alternatívou. Ponúka množstvo doplnkov, z ktorých niektoré nemajú viacerí (napríklad Night Vision - za 1300 ale až od GT), alebo sú v tejto triede povinnosťou (Full LED svetlá s matrix funkciou - v základe pre Allure). Ostatne, v kategórii veľkých sedanov-liftbackov v strednej triede je čokoľvek čo nie je Škoda/VW unikátne samo o sebe. Ak by som volil 508, chcem liftback, lebo je veľmi pekný a výnimočný. No k nemu by som určite bral výnimočnú aj farbu. Toto auto nepatrí do parkoviskovej šede. Chce to červenú Elixir, či bielu Okénite. Viac originality tam nenájdete. Toto auto však musí vynikať. Zaslúži si to. 7 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Peugeot 508 HY
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 8-stupňová automatická e-EAT8
Poháňaná náprava predná
Výkon spaľovacieho motora (kW/ot.): 110/6000
Krútiaci moment  spaľovacieho motora (Nm/ot.): 300/3000
Výkon elektromotora (kW/ot.): 81/2500
Krútiaci moment elektromotora (Nm/ot.): 320/500-2500
Systémový výkon (kW): 133
Systémový krútiaci moment (Nm): 360
Maximálna rýchlosť /EV mód (km/h): 250/135
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,1
Spotreba kombinovaná l/100 km (benzín/hybrid) 6,2-6,5/1,3-1.6
Dĺžka/šírka/výška (mm):

4778/1907/1420

Rázvor náprav (mm): 2793
Objem batožinového priestoru (l): 487
Objem palivovej nádrže (l): 43/12,4kWh
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1868
Užitočná hmotnosť (kg): 412
Rozmer pneumatík: 215/55 R17
Cenníková cena modelu 41 490 €
   
Základná cena verzie HY 180: 47 990 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku