2018-06-20 04:40:00
Volvo XC60
Volvo XC60
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Volvo XC60 T8 R-Design – vlk v ovčom rúchu

Krásne SUV od Volva hrá najmä na estetiku. Severan však vie viac než len pekne vyzerať.

Nová generácia modelov Volvo je na trhu čoraz prítomnejšia. I na našich cestách ich možno stretnúť čoraz viac. Krásne tvary, čisté línie a neopakovateľný zjav. Nové Volvo na ceste svieti ako Severka. Tak ako ho okamžite rozoznáte na cestách, či na parkovisku, rozoznáte ho aj v interiéri. Je to jednoducho chladný Švéd so zmyslom pre detail, pre kombináciu kovu, skla, dreva a moderných technológií.

Aj keď Volvo jasne odlíšite od iných, nie je nijak zvlášť nápadné. Aj v bielej farbe ľahko zapadne do parkoviskovej šede a nesnaží sa na seba zbytočne lákať nechcené pohľady. Aj testované Volvo XC60 vyzerá krásne a tak ako láka môj pohľad, láka aj objektív fotoaparátu. Medzi inými modelmi SUV na našom trhu, ktoré vsádzajú hlavne na extravagantnosť, je relatívne nenápadné a len málokto sa za ním skutočne obzrie, aj keď si ho všimne každý s aspoň základným estetickým cítením. Ak niekde skutočne vynikne, je to v lese. 

Zdroj: Ján Hargaš

Keď ticho prejde okolo, nikomu nenapadne, že je to viac než len pekné Volvo. Takmer nikomu označenie T8 nepadne do oka a nepadlo ani mne. Aj keď som vedel, že je to hybrid, to čo skutočne dokáže je tak ďaleko od bežných hybridov, ktoré testujem, až tomu sám neverím.

Hybridný superšport prezlečený za rodinné SUV

Zreteľné prednosti modelu XC60 sú okrem dizajnu vysoká aktívna a pasívna bezpečnosť, priestrannosť, funkčnosť a moderné technológie. Nenadarmo sa tento model stal najbezpečnejším autom roka 2016 vo svojej kategórii. Švédi vždy dbali na vysokú bezpečnosť, a síce je v tej švédskej posadnutosti bezpečnosťou dnes Volvo osamotené, o to silnejší je jeho odkaz. Dnes už nejde len o deformačné zóny, mohutné oceľové stĺpiky, vyššiu hmotnosť a tuhosť konštrukcie. Dnes Volvo razí cestu aktívnej bezpečnosti prostredníctvom asistenčných systémov a ich ochrannej aury okolo vozidla. Ešte nikdy neboli autá bezpečné tak ako dnes a ešte žiadne Volvo nebolo tak bezpečné ako to dnešné. Auto dokáže autonómne brzdiť, udržiavať sa v pruhu, aktívne udržiava odstup od vozidla pred ním, upozorňuje na hroziace kolízie zo všetkých smerov, dokonca dokáže vykonať automatický úhybný manéver, či automaticky zaparkovať. A keď ani jedno z toho nepomôže, príde čas na deformačné zóny, airbagy a silu konštrukcie. Práve toto hľadisko ocení každá hlava rodiny. Nám rodičom nezáleží na ničom inom viac, než práve na bezpečnosti svojich blízkych. A v dnešnom svete plnom šialencov na cestách je vlastníctvo bezpečného auta dôležitým bodom rodinných istôt.

Zdroj: Ján Hargaš

Druhá vec je, že v XC60 sa bez problémov odvezie pätica osôb, či štvorica opulentných ex-basketbalistov. Aj hybrid ponúkne cca 500 litrový batožinový priestor, dokonca rozdelený na dve časti. So zadnými sedadlami sa ľahko pracuje, stlačením tlačidla sa sklopia hlavové opierky i celé operadlá.

Komfort jazdy zabezpečuje pneumatický podvozok, schopný aktívne brániť náklonom vozidla pri prudkých manévroch, a tým zlepšovať jazdné vlastnosti aj v kritických okamihoch. Dokonca na neuveriteľných 21-palcových diskoch s pneumatikami s úzkou bočnicou je jazda pohodlná, plavná a ani veľké nerovnosti nie sú vyslovene nepríjemné. Podobné zažijete len v bohato vybavenom Mercedese GLC taktiež s pneumatickým podvozkom.

Je ale pravdou, že ak na to vo verzii T8 skutočne šliapnete, komfortné pruženie na veľkých kolesách má čo robiť, aby bojovalo s hmotnosťou auta a silami na ňu pôsobiacimi. Prudké prejazdy zákrut už vysoké SUV naklonia a kolesá na krátko stratia priľnavosť. Auto dokáže doslova skočiť o pár centimetrov na bok, ak mu v ne-vhodný moment v zákrute šliapnete na plyn. Tomu sa ale ani trošku nemožno čudovať. Lebo verzia T8 Twin engine má výkon a krútiaci moment osemvalcov. Kým v XC90 to môže byť veľmi zaujímavé, v menšej a ľahšej XC60 je to dychberúce.

Zdroj: Ján Hargaš

Neuveriteľná pružnosť

Boli časy, keď isté rodinné kombi švédskej výroby dnes už neexistujúcej značky dokázalo pružne zrýchliť lepšie než superšportové Porsche 911. Mohli za to desiatky rokov vývoja prepĺňaných menších motorov.

Aj motor XC60-tky je prepĺňaný. Unikátny štvorvalec s objemom dvoch litrov disponuje ako turbodúchadlom, tak kompresorom. Výsledkom je 235 kW (320 k) pri 5700 ot/min a 400 Nm od 2200 do 5400 ot/min. V T8 sa k tomu ale pridáva ešte elektromotor (auto disponuje dvojicou elektromotorov, o pohon sa stará v podstate len jeden z nich, druhý rekuperuje). Elektromotor samostatne disponuje výkonom 65 kW (7000 ot/min) a krútiacim momentom 240 Nm (0 – 3000 ot/min). V súčte tak má auto 407 koní a 640 Nm. Efekt týchto cifier je ale výraznejší práve vďaka okamžitému nábehu krútiaceho momentu elektromotora na zadnej náprave. Vďaka tomu dokáže „nenápadné“ Volvo XC60 zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. No to nie je všetko.

Pri meraniach pružnosti sú údaje o zrýchlení ešte zaujímavejšie. Pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h T8 zrýchli za 3,9 sekundy. Ak by som odčítal čas potrebný na kick down, boli by to cca 3,2 až 3,3 sekundy. To v prípade, ak by ste si pred manévrom podradili ručne. 

Zdroj: Ján Hargaš

To je taká pružnosť, že pri prvom meraní mi zrýchlenie doslova vytrhlo stopky z ruky a pri každom meraní sa po podradení pretočili kolesá – v rýchlosti 60 km/h. Navyše som sa nevedel zbaviť pocitu, že okrem kick-downu čas negatívne ovplyvňuje aj môj vlastný reakčný čas. Dá sa teda povedať, že toto zrýchlenie zvládne Volvo XC60 T8 za prinajhoršom 3,9 sekundy.

Pri zrýchlení z 80 na 120 km/h je to veľmi podobné. V priemere som nameral 4,3 sekundy. Opäť si dovolím tvrdiť, že je to vrchná hranica pružného zrýchlenia. Len pre informáciu, za veľmi dobré sa považuje všetko okolo 8 sekúnd. Aj čas pod 10 sekúnd vám dáva možnosť bez väčších problémov predbiehať aj viacero vozidiel za sebou. 

Zdroj: Ján Hargaš

Sila tohto Volva je ale v tom, že aj po prekonaní tých 120 km/h zrýchľuje rovnako oduševnene. Náhle si s veľkým prekvapením uvedomíte, že tachometer ukazuje viac ako 180 kilometrov za hodinu. A ani pri tejto rýchlosti ochota motorizácie nepoľavuje a ide ďalej až po obmedzovač.

Keď sa mi niečo také stane v športovom aute s podvozkom tvrdým ako peklo, nečudujem sa. Veď auto hučí ako postrelený muflón. Niečo také intenzívne a pritom tiché môžete zažiť akurát tak v Tesle. Vo Volve sa však stále úplne nestráca prirodzený nábeh výkonu a krútiaceho momentu a nemáte pocit, že jazdíte s autom zo Star Treku. Iba to od hybridného štvorvalca jednoducho nečakáte. Najmä v takejto peknej rodinne orientovanej schránke.

Zdroj: Ján Hargaš

Pokojný život s hybridom

Aj k tomuto Volvu sa viac než besnenie na okresných cestách a porušovanie predpisov na diaľnici viac hodí pokojné dominantné brázdenie ciest, tak ako je u modelov značky Volvo prirodzené. Obzvlášť pri hybridnej "eko" verzii. Okrem temnej stránky má T8 aj tú, ktorá ku charakteru a vizáži vozidla lepšie pasuje.

Spolužitie s hybridom je výborné. Či už patríte medzi zaneprázdnených, ktorých predstava nevyhnutnosti častého nabíjania batérii zo zástrčky desí, alebo ste naopak fanúšik zástrčkových áut, XC60 T8 vyhovie v oboch prípadoch. Ak dennodenné nabíjanie 10,4 kWh batérie zo siete považujete za otravné, Volvo vám umožní využívať hybrid aj bez toho. Pochopiteľne platí, že čím častejšie auto nabíjate, tým bližšie sa dostanete k tabuľkovým údajom o priemernej spotrebe paliva. Automobil dokáže za ideálnych podmienok odjazdiť na plne nabitú batériu teoreticky 40 kilometrov. V studenom počasí ale neukázal dojazd vyšší než 21 km. Reálny dojazd pri rozvážnom elektrickom jazdení môže byť 30 kilometrov. Na krátke trasy v meste akurát.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Môžete si vybrať z niekoľkých režimov, na ktorých spolužitie s hybridom do veľkej miery závisí. Režim offroad je jasný – benzínový motor neprestajne zapnutý, elektromotor je len doplnkový. Režim Pure je tiež jasný. V ňom jazdíte výhradne s elektromotorom. Režim Power zas spája silu oboch motorov do jedného výbušného kokteilu tak ako som písal vyššie. Režim Individual je jasný tiež. Režim Hybrid je režimom normálnym, bežným, použiteľným na každodenné jazdenie. Aj ten ale môžete ovplyvniť. Jeho funkcionalitu môžete ovplyvniť napríklad uzamknutím úrovne nabitia batérie. Vtedy sa udržiava zvolená kapacita batérie a elektromotor sa zapne len na toľko, koľko dokáže systém získať rekuperáciou nad danú úroveň. V režime Charge – nabíjanie sa situácia obráti. Režim úplne vypne elektromotor, systém sa nabíja rekuperáciou a časť svojej energie mu odovzdáva aj benzínový motor. Testoval som to pri pokojnej diaľničnej jazde v rýchlosti 120 km/h. V režime Hybrid sa po niekoľkých kilometroch batéria vozidla kompletne vybije a priemerná spotreba začne rásť. Po vybití batérie je priemerná spotreba cca 8,5 litra benzínu na 100 km. V režime Charge stúpne na vyše 12 litrov. Tak ako pri GLC hybrid aj tu platí, že pri rozumnom prepínaní medzi režimami dokážete udržiavať peknú spotrebu paliva aj bez nabíjania zo siete. Doplniť batériu pri jazde je vhodné pri ustálenej jazde po okreske, či na diaľnici. Občasná rekuperácia pomôže motoru dopĺňajúcemu baterku. Získanú energiu si následne uzamknete a použijete ju pri jazde v meste. Takéto riešenie vám umožní znížiť celkovú priemernú spotrebu na rovnakom úseku pod úroveň, ktorú by ste dosiahli jazdou s kompletne vyžmýkanou baterkou bez dobíjania.

Zdroj: Ján Hargaš

Režim Hybrid vo všeobecnosti funguje tak, že pri vyšších rýchlostiach, alebo pri väčšej potrebe akcelerácie elektromotor nahradí benzínový motor. Pri pustení plynu sa jemne rekuperuje, brzdenie rekuperáciu zvyšuje. Zvýšenie rekuperácie môžete docieliť aj preradením do režimu B.

Priemerná spotreba počas testu sa pohybovala na úrovni 9 litrov benzínu na 100 km. Pri jazde na elektrickú energiu v meste si auto pri rozvážnom jazdení pýtalo cca 20+ kWh. Akcelerácia na vyššie rýchlosti, či spustené elektrické zariadenia spotrebu zvyšovali, miestami až na dvojnásobok. Ak by som auto pravidelne dobíjal zo siete cez noc, na mojej trase do práce (okresné cesty, diaľnica, mestský obchvat) by som dokázal jazdiť aj za polovičnú hodnotu priemernej spotreby. Ak by som po príchode do práce auto opäť nabil, dosiahnutie priemernej spotreby udávanej výrobcom (2,1 l/100 km) by bolo možné. Lenže takú možnosť nemám a ani by ma to nebavilo. Úplne mi stačí jazdiť s hybridom iba s nepravidelným dobíjaním batérie (keď sa mi chce a keď mám chuť) a s využívaním všetkých režimov a s nimi spojených možností. Lebo jazdiť za 9 litrov s autom s výkonom 400 koní a miestami tých koníkov aj použiť, to mi príde veľmi fajn. Jasné, že športová jazda zvýši spotrebu nad 20 litrov, o tom sa ani nemusíme baviť. Kľúčový je práve podiel športového jazdenia na celkovom kilometrovom nábehu.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Spolužitie s Volvom XC60

Na finesy infotainmentu Volva som si po teste modelu V90 CC už zvykol. Pracuje sa mi s ním ľahko, stále síce nemôžem hovoriť o vysokej intuitivite ale čert ber. Veľmi pozitívne hodnotím kamerový systém s výhľadom 360°. Zobrazenie je skutočne detailné a stačí jeden dotyk na obrazovku, aby ste si zobrazovanie medzi kamerami jednoducho prepli. Veľmi pozitívne hodnotím aj zvukový systém Bowers & Wilkins. Nielen koncertná sála v Gothenburgu znie výborne. Či rádio, či streamovanie cez Spotify, lepší zvuk v osobnom automobile nájdete skutočne len veľmi ťažko. Volvo je skrátka vhodným prostredím pre audiofilov. Ale jasné, stále ste v aute a s tým treba rátať. Ticho na palube a odhlučnenie je na vysokej úrovni. Pomáha tomu aj tichý benzínový a ešte tichší elektrický motor.

Hnevajú ma sedadlá. Môj boľavý chrbát im nevie prísť na meno. Sú krásne, kvalitné a anatomicky tvarované, ale pre hmotnejších a väčších nie sú príliš mäkké a ani priestranné. Zdravý chrbát odpustí, chorý nie. Po týždni sa mi nakoniec podarilo nájsť vhodnú polohu, ale presadnutie do konkurenčného automobilu – avšak o polovicu lacnejšieho, spôsobilo pre chrbticu aj tak veľkú úľavu.

Zdroj: Ján Hargaš

Hnevá ma tiež absencia detailných inormácií o teplote motora, batérii. Rád by som o svojom aute vedel viac. Obzvlášť pre časté vypínanie benzínového turbomotora. Nepochybujem o tom, že sa Volvo postaralo o chladenie motora, ale aj tak o tom chcem vedieť viac.

Volvo XC60 je dizajnový skvost. Vplýva na estetické cítenie, jazda v ňom i chôdza k nemu sú zážitkom. Je radosť s ním žiť a mať od neho kľúče, od hybrida obzvlášť. Má svoje slabšie stránky, to má každé auto, ale pozitíva výrazne prevyšujú negatíva. Ani R-Dizajn mu nedodáva športovú ostrosť ako to vidno u nemeckých konkurentov. Žiadne lištičky, fingované prítlačné krídla, iba krásny dizajn. O to intenzívnejší je zážitok z jeho schopností. Pružnosťou výrazne konkuruje takým menám ako X3 M40i, alebo GLC 43 AMG. Pri tom ponúkne o poznanie nižšiu spotrebu a pund ekologickosti.

Zdroj: Ján Hargaš

De facto je Volvo XC60 T8 najdostupnejší hybridný superšport na trhu. Jeho úvodná cena vyše 62-tisíc eur sa vie rýchlo dostať až na 100 000 eur. Je to jeden z prvých hybridov, ktoré tu nie sú len pre ekonadšencov, ale potešia aj fanúšikov športových modelov. Univerzalita tohto automobilu je skutočne vysoká. V teréne sa síce oprávnene bojíte o veľké kolesá, ale aj nespevnené povrchy zvládne. Bez akýchkoľvek pochýb udeľujem 9 z 10 bodov. Nejde len o schopné hybridné vozidlo, ale tiež o veľmi schopné rodinné vozidlo a veľmi schopné športové vozidlo medzi jemu podobnými. Skrátka SUV hodné svojho mena. Má zopár drobností, no rozhodne platí, že toto auto dokáže predbehnúť namyslených Nemcov, a to nielen obrazne. 

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Technické údaje

Model: Volvo XC60 T8 Twin Engine
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2143
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  223 (6000) + 87 (7000)
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400 (2200-4800) + 240 (0-3000)
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 2,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4688/2117/1658
Rázvor náprav (mm): 2865
Objem palivovej nádrže (l): 70
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2110
Základná cenníková cena modelu: 40 900 €
Základná cena verzie:  62 800€

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku