2018-03-16 03:40:00
Audi A8 3,0 TDI
Audi A8 3,0 TDI Quattro
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Audi A8 50 TDI Quattro – štyri kruhy útočia

Štvrtá generácia Audi A8 je už v predaji. Testoval som krátku verziu so základným naftovým motorom.

Audi A8 štvrtej generácie je mimoriadny zjav. Nie len pre dizajn, ktorý akoby sa vracal k maskulínnym tvarom druhej generácie (najmä po facelifte), nie len pre zaujímavé mild-hybrid motorizácie, ale pre všetko to, čo na palube priváža. Technológií a doplnkov na palube je toľko, že len ich vymenovanie s krátkym popisom by zabralo plný obsah klasického redakčného testu. Nie, v teste vás nebudem zahlcovať vymenovávaním, na to slúži tento podrobný článok zo slovenského uvedenia modelu. Sústrediť sa budem na tie najzaujímavejšie skutočnosti a ich úlohu a funkčnosť v bežnom živote s A8. Aj keď si treba hneď na začiatok povedať, že spolužitie s A8 nikdy nebude bežným životom.

Za osem rokov prítomnosti tretej generácie modelu A8 sa zmenilo extrémne veľa. Keď A8 v roku 2009 prišla, bola veľkým krokom vpred, no už krátko po príchode začínala strácať dych. Facelift ju zasa posunul vyššie, no svet automobilizmu sa práve počas jej existencie posúval míľovými krokmi a ku koncu funkčného obdobia tretej generácie už bolo auto jednoducho zastarané a neveľmi priťahovalo pozornosť čoraz náročnejších zákazníkov. Tú si získavala Trieda S a aj BMW radu 7. Teraz je tu ale nová vlajková loď od Audi. Žezlo technicky najinovatívnejšieho modelu preberá od Q7 a stáva sa technologickým a dizajnovým „podvozkom“ pre celý modelový rad Audi. Po uvádzacích verziách s naftovým šesťvalcom a benzínovým šesťvalcom príde čoskoro aj hybrid. Testovanie a príprava modelu finišuje, pozorní motoristi si mohli celý sprievod s týmto autom všimnúť aj na našich cestách.

Tu je Audi A8 v našom videu bez komentára. Vychutnajte si aspoň trošku z toho, čo dokáže na krátkom stručnom a ilustračnom videu.

Audi sa pri štvrtej generácii A8 podarilo to, čo BMW pri siedmej generácii nie, respektíve nie úplne.  A síce priviesť zmeny tam, kde sú najviditeľnejšie a najciteľnejšie, tam, kde ich súčasný zákazník najviac ocení.

Motor a prevodovka

Podkapotou novej A8 už viac nenájdete „obyčajné“ spaľovacie motory. Všetky motorizácie ktoré A8 má a bude mať, sú vybavené mild hybridnou technológiou (alebo to budú plnohodnotné hybridy). Kľúčom k hybridizácii pohonných jednotiek je samozrejme 48V hlavný elektrický systém vozidla. Kým Q7 mala len čiastočný, A8 už pracuje kompletne na novej architektúre.

BAS – teda remeňový štartér-generátor umožňuje modelu dosahovať niekoľkopercentnú úsporu paliva a emisií aj v reálnej prevádzke. Nielenže pri každom pustení nohy z plynu motor v bežných režimoch vyradí a auto plachtí, keď elektronika uzná za vhodné, motor kompletne vypne, a to úplne neciteľne a aj pri vyšších rýchlostiach. Navyše dokáže rekuperovať energiu a tiež ju až do úrovne 12 kW a 60 Nm vrátiť naspäť vozidlu pri zrýchľovaní.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor 3,0 TDI disponuje maximálnym výkonom 210 kW (286 k) v rozmedzí 3750 až 4000 ot/min. Maximálny krútiaci moment 600 Nm motor ponúka od 1250 do 3250 ot/min. Mohutný krútiaci moment vozidlo ponúka dokonca čiastočne aj pod úrovňou 1000 ot/min a prevodovka sa nehanbí využiť to.

Motor prešiel výraznými zmenami nielen v oblasti spomínaného mild-hybridného systému, ale je inovovaný najmä v ohľade termálneho manažmentu – má to svoj dôvod, veď motor musí čeliť náročnejším podmienkam ako predchodca. Má elektrickú vodnú pumpu, dvojitý okruh chladenia pre blok a hlavu, motor celkom pochopiteľne dokáže byť chladený aj pri jeho zhasnutí, alebo po opustení vozidla.

Motor je ku konštrukcii vozidla prichytený prostredníctvom aktívnych silentblokov. Tie vytvárajú impulzy negujúce vibrácie motora, čo je citeľné najmä v neutrálnych otáčkach. Na efekt aktívneho uchytenia som neveril, kým sa sám neukázal. Motor akoby ani nebol v aute. Či už ide o pokojnú jazdu, dynamické predbiehanie, alebo státie v neutrálnych otáčkach, utlmenie vibrácií naftového motora je doslova dychberúce. Rovnako ako utlmenie chrapotu motora i nevhodných zvukov počas jazdy. A8 ide väčšinu času v štýle elektromobilu. Iba keď mu dupnete po krku, začujete utlmený, ale typický oduševnený zvuk silného šesťvalca. 

Zdroj: Ján Hargaš

Sila agregátu je očarujúca. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 5,9 sekundy, no a v pružnom zrýchlení je úplný kráľ. Väčšinu predbiehacích manévrov zvládnete na štvrť plynu a aj to bude za pár sekúnd. V spojení s tichom na palube je naozaj náročné jazdiť podľa predpisov. Veď po predbiehaní pomalšie idúcich áut na diaľnici ani neviete ako a tachometer ukazuje 160 km+. Ani pri 180 km/h v aute nie je hluk vyšší než v autách strednej triedy pri rýchlosti o 60 km/h nižšej. Osemstupňová prevodovka radí zamatovo, iba prudšie požiadavky vodiča zrýchlia radenie na toľko, aby bolo cítiť.

Pritom priemerná spotreba počas testu neprekročila úroveň 8 litrov. Za cca 500 km v kombinovanom mixe ciest a diaľnic sa dostala najviac na 7,7 litra. A to vo vonkajších teplotách okolo 0° C a aj napriek niekoľkým kratším jazdám, či jazde v diaľničnej zápche a v preplnenom meste.

Zdroj: Ján Hargaš

Pomocnú ruku podáva práve hybridný systém. Po prvom dni som už štart-stop ani nevypínal, aj keď je to celkom ľahké. Dôvodom je okamžité a v podstate neciteľné nahodenie motora po jeho zhasnutí a tiež rozumné používanie štart-stop systému. Všetko riadi elektronika a keď sa jej niečo nepáči, motor jednoducho nechá bežať. Pritom ak ho aj vypne, chladenie ďalej prebieha. Najzaujímavejšie nie je ani tak vyraďovanie a plachtenie, to už zvládne hocaký automat v autách za tretinu ceny. Ale s vypínaním motora aj vo vysokých rýchlostiach som sa stretol vôbec prvýkrát. Vypol sa v Sitine, vypol sa na okreske, vypol sa na diaľnici. A zasa nič necítiť. Najmä ak si užívate audiosystém Bang & Olufsen. O vypnutí motora sa dozviete vďaka ikonkám na plnegrafickej obrazovke palubných prístrojov. Prevodovka najprv vyradí, a keď riadiaca jednotka uzná za vhodné, motor v krátkom slede rovno vypne. Všetky systémy sú pritom aktívne.

Zdroj: Ján Hargaš

Asistenti asistujú s rozvahou, dbajú na etiketu

Audi A8 má vyše 40 asistenčných systémov. Medzi nimi vynikajú asistent pre jazdu v dopravnej zápche, asistent pre prejazd križovatkou, či adaptívny tempomat riadiaci sa maximálnymi povolenými rýchlosťami. Intenzitu zásahov do ovládania si môžete nastaviť sami. Buď chcete maximum, základ, alebo si jednotlivých (nastaviteľných) asistentov nastavíte tak, aby vám vznikol ideálny mix.

Pravdou je, že ani v maximálnej pozornosti asistentov riadenia nie je auto otravné, ako je zvykom v nižších triedach vozidiel. Ak viete čo robíte, auto to ocení, všíma si to a do riadenia mudruje iba ak sa náhle začnete chovať nevhodne. Pri ceste domov mám na trase jedno miesto, kde sa pre veľkú dieru vo vozovke vyhýbam poškodeniu kolesa buď čiastočným prejazdom stredovej plnej čiary, alebo zájdením na krajnicu. Slabšie povahy medzi asistentmi v tom okamihu trhajú volantom, či pískajú, bliakajú, skrátka bijú na poplach. Lenže Audi A8 s tou jej AI ma nechá prejsť za stredovú plnú čiaru k ostrovčeku bez mihnutia oka aj pri vysokej rýchlosti. Keď sa na bratislavskom diaľničnom obchvate vyhýbam trojici dier na nadjazde idúcich krátko za sebou (z D2 na Einsteinovu), iba tam auto trošku znervóznie a zasiahne, nech sa držím v pruhu. Alebo keď skúšam, či ma pustí bez blinkra z ľavého pruhu do pravého, vtedy sa auto jemným pohybom udrží na kraji pruhu a zakrátko vydá varovanie, nech sa chytím volantu a neblbnem. 

Zdroj: Ján Hargaš

Podobne fungoval aj asistent pre jazdu v zápche. Diaľnica, klasická kolóna. Zapnem adaptívny tempomat, nastavím ho na ľubovoľnú rýchlosť, odstup nastavím na strednú úroveň a je to. Auto pridáva, brzdí, udržuje odstup, a to aj s úplným zastavením na niekoľko sekúnd. Kým ale neprejde rok 2018, budem musieť stále držať volant a ovládať auto. Figliari od Mercedesu ale v tomto prípade nechávajú cez Distronic vodiča iba v pozorovacej úlohe s rukami na volante, tu musíte riadiť a asistent na vás iba dáva pozor.

Modely Mercedesu majú lepšie riešenie v oblasti ochrany zadnej parkovacej kamery. Vplyvom počasia a sneženia sa kamera A8 rýchlo zašpiní. Mercedes ju má pekne skrytú v znaku a kamera sa špiní podstatne ťažšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazda a parkovanie – výhody aktívneho riadenia všetkých kolies sú nepopierateľné

A8 je s dĺžkou takmer 5,2 metra (základná verzia) skutočnou loďou. Zaparkovať priečne by si za normálnych okolností vyžadovalo vyrobiť poriadny oblúk. Avšak auto parkuje s obratnosťou malého hatchbacku. Prvé dni testu som si ani nevedel zvyknúť. Neskôr som z neuveriteľne malého rajdu vozidla ťažil. Náklon zadných kolies je pri A8 skutočne výrazný a viditeľný. Manévrovateľnosť možno pripodobniť k vysokozdvižnému vozíku (svojim spôsobom). Otočí sa na pätníku, akoby mal kĺb v B-stĺpiku. Lenže aktívne riadenie zadnej nápravy ovplyvňuje aj dynamické prejazdy. A8 totiž jazdí fenomenálne.

Zdroj: Ján Hargaš

Nielenže je aj v komfortnom režime reakcia na plynový pedál prakticky okamžitá a aj bez podradenia máte na kolesách dostatok momentu na zvýšenie ovládateľnosti. Navyše auto prelieza zákrutami s očarujúcou presnosťou, popierajúc fyzikálne zákony. Kombinácia systému Quattro so štandardným dôrazom na zadnú nápravu (max 85 % momentu vzadu) s aktívnym riadením zadnej nápravy ešte dopĺňa elektronická imitácia športového diferenciálu prostredníctvom pribrzďovania vnútorných kolies. Ak vám toto nestačí a chcete byť majstri sveta v zákrutách, môžete si dokúpiť športový diferenciál na zadnej náprave.

Súčasťou jazdného zážitku je aj enormne pohodlné pneumatické pruženie. Ani veľké kolesá neuberajú nič z rafinovaného a mysliaceho systému podvozku. Adaptívne tlmiče navyše umožnia podvozku prituhnúť v športovom režime.

Zdroj: Ján Hargaš

Výborné rozloženie hmotnosti a riadenie tiež prispievajú svojou troškou do mlyna. Stačí zájsť na otvorenú plochu s trochou snehu a uvidíte tú parádu. Ani netreba vypínať kontrolu trakcie, úplne stačí nastavenie Dynamic. Auto sa kĺže po snehu/ľade s nádherne jemným pretáčavým šmykom, ktorého ukočírovanie zvládne aj analfabet. To je úplná nemecká epopej, či priam almázia... Žiaľ na nejaké dynamické jazdy na priesmyku nebol čas a ani priestor. Načo, veď kľúčové pre A8 je komfort a presnosť ovládania, na full-size bláznenie tu je A7.

Zdroj: Ján Hargaš

Až po ukončení testu som zistil, čo znamená malá zelená ikonka v grafike head-up displeja. Ukazovala sa mi pomerne často, sprevádzalo ju i zadrnčanie plynového pedálu. Balík efektivity v spoluprácu s pokročilými systémami na palube (navi + kamery) umožňujú pomôcť vodičovi zlepšiť hospodárnosť jazdy tým, že mu systém naznačuje kedy je vhodné zložiť nohu z plynu. Auto ikonku zobrazí napríklad pred zákrutou na okresnej ceste, alebo pri dobiehaní pomalšieho vozidla. Lenže auto neráta s tým, že vodič chce držať nohu na plyne čo najčastejšie, že chce zákruty prechádzať pod plynom a že ho pomalšie vozidlá zaujímajú ako akékoľvek iné „diery v ceste.“ Treba ich skrátka len čo najrýchlejšie obísť... Ak by som počúval čo mi radí jemný hlas auta, spotreba by mohla byť ešte o nejaké to deci menšia. Viac by ale pomohlo, ak by ma auto menej bavilo, tu ale vidím dosť markantný problém.

Zdroj: Ján Hargaš

Na palube prvotriedna ergonómia, spracovanie a hlavne displeje

Kým obaja nemeckí konkurenti holdujú najmä „preplácaniu“ kabíny najjagavejšími doplnkami a displejmi – majstrom v doplnkoch a lištách je najmä BMW 7, v displejoch zas s prehľadom vedie Trieda S. Model Audi A8 vsádza na čistú nenarúšanú estetiku. Na vrchnú časť palubnej dosky sa pozerám ako na pokojnú hladinu mora. Žiadne výstrelky, iba čisté línie a rafinovaná krása. Podobné zažijete len vo Volkswagenoch – nič navyše a predsa je to parádne. Audi ešte pridáva kusisko výnimočnosti. Napríklad uzatváracie výduchy ovládané dotykovými tlačidlami v klavírovom laku. Žiadna okázalosť, iba prémiový dizajn Jednoduchá funkčnosť, distingvovanosť a pritom účelnosť – veď keď ich nepotrebujete, prečo by mali špatiť a chytať prach?

Rovnako očarujúce sú displeje. Iste, keď je auto vypnuté, sú to len čierne plochy, no Audi ich včlenilo do lesklých plôch s klavírovým lakom vysokej kvality, a tak pôsobia ako súčasť palubnej dosky, nie ako niečo navyše.

Zdroj: Ján Hargaš

Keď sa ale spustia, opäť pôsobia na vnímanie krásna v človeku a cítite sa s nimi naozaj dobre. No jedna vec je pekná farebnosť a čistosť dizajnu, druhá vec je praktickosť. Vytknúť im ale možno iba to, že dotykáče i klavírové povrchy je ľahké zašpiniť a nečistoty poriadne vidieť.

Z hľadiska užívateľského komfortu je kombinácia dvoch displejov pod sebou skutočne vynikajúca. Ten spodný, slúžiaci na ovládanie sedadiel a vzduchotechniky je neustále zapnutý. Ten horný môžete v prípade nutnosti vypnúť aj za jazdy. Zaujímavá je odozva po stlačení displeja. Pôsobia ako skutočne tlačidlá, nestačí sa ich len tak dotknúť, nemôžete ich náhodne stlačiť. Je to skutočne unikátny systém využívajúci to najlepšie z oboch svetov. Presnosť ovládania je i za jazdy vynikajúca. Potrebné prvky nájdete po pamäti bez zbytočného hľadania.

Fantastické je ale ovládanie navigácie. Adresu zadávate cez spodný displej, ktorého dotyková plocha sa zmení na tabuľu. Umiestnenie a aj funkčnosť vynikajú, napísať adresu nie je v žiadnom konkurentovi ľahšie ani presnejšie. Iba odfotiť som to nestihol. Skrátený termín redakčného testu neumožnil odfotiť každú jednu zažitú a opísanú fičúru. Možno nabudúce. Je to ale bomba. Adresu ľahko zapíšete za jazdy a ešte lahšie a presnejšie ako u konkurentov.

Zdroj: Ján Hargaš

Keď na slovenskej prezentácii modelu zaznelo, že kľučky dvier nie sú mechanicky spojené so zámkom, nechápal som na čo je toto dobré. Iba sa to pokaziť môže. No pokaziť sa môže aj lanko a zámok. Tu však ide o zážitok. Zážitok z toho, že dvere sa odomknú len dotykom na spodnú hranu kovovej kľučky. Nemusíte ťahať. Ešte keby sa tie dvere samé otvorili, ale aj to bude. Teraz stačí, že dvere nemajú tak citeľné body, v ktorých zostanú otvorené. Otvoriť ich môžete presne toľko, koľko potrebujete a oni tak zostanú zastavené aj pri slabšom vetre. Verte, že nastupovanie a vystupovanie v úzkych priestoroch to zlepšuje.

Pochváliť musím Audi aj za masážnu funkciu. Z môjho pohľadu má A8 aktuálne najlepšie masážne sedadlá na trhu. V čase testu ma ofúklo a stuhnuté kríže by sa bez pravidelnej masáže v aute hojili dvojnásobne dlhšie. To je fakt. Opisovať ergonómiu sedenia nemá ani zmysel. Stačí povedať, že je výborná.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Presuňme sa ale na zadné sedadlá. V tejto verzii sa síce nedali nastavovať – prikúpiť si to môžete aj do krátkeho rázvoru. Avšak aj bez toho sú veľmi pohodlné. Nie je to nič nevšedné, ale elektrické ovládanie všetkých roliet je ďalšou príjemnou fičúrou pomáhajúcou ochrániť súkromie pasažierov vzadu. Tí majú kvantum miesta aj s krátkym rázvorom A8. Podstatne viac ako v krátkej Bavarii. Najmä v oblasti kolien. Bavori skrátka stratili priveľa priestoru veľkou palubnou doskou.

Výborný je aj dedikovaný ovládací dotykový displej skrytý v stredovej opierke/treťom operadle. Ovládate ním ako rolety, tak kompletný infotainment, či osvetlenie interiéru. Ladíte stanice, meníte nastavenie audiosústavy, je toho veľa a čím viac funkcií v aute máte, tým viac ich môžete týmto príplatkovým doplnkom ovládať.

Priestranosť je silnou stránkou aj batožinového priestoru. I jeho dostupnosť a využiteľnosť.

Zdroj: Ján Hargaš

Finále

Audi A8 štvrtej generácie je fenomén. Možno nevyhovie každému, ale už po prvej pätstovke odjazdených kilometrov môžem bez zaváhania prehlásiť, že sa Audi týmto modelom dotiahla na svoju nemeckú konkurenciu. Z môjho pohľadu je minimálne BMW radu 7 aktuálne vo viacerých oblastiach predstihnuté. Je zrejmé, že pripravovaný facelift zdvihne hodenú rukavicu a auto s vrtuľkou v znaku posunie zasa ďalej. Niektoré veci ale nezmeníte. Napríklad zbytočne veľkú palubnú dosku radu 7...

Audi A8 ma oslovila najmä dizajnom a funkcionalitou asistenčných systémov, infotainmentu a ďalších palubných palubných systémov. Keď už máte mať všetko cez displeje, najlepšie úlohu zvládlo práve Audi A8. Estetika plesá, jazdné vlastnosti a komfort tiež. Audi A8 možno vytknúť naozaj máločo. Azda len to, že sa autonómnych technológií vyššieho štandardu dočkáme až o rok (podľa legislatívneho schvaľovania). Vytýkať vlajkovej lodi prémiového nemeckého výrobcu ohromujúcu komplikovanosť je ako hádzať hrach o stenu, pretože z tej komplikovanosti ťaží predovšetkým zákazník a bez nej by to bola len napodobenina. A8 je výkladná skriňa a subjektívny odpor k technológiám hocikoho tu jednoducho nehrá úlohu. Lebo ten, kto A8 chce, vie prečo ju chce. A už roky neplatí, že len pre objemné motory.

Zdroj: Ján Hargaš

 Počas testu ma hnevali len dve veci – absencia nezávislého vykurovania s diaľkovým ovládaním, lebo to je v takomto aute nevyhnutné (aj keď chápem, že prvé kúsky z linky vychádzali iba s presne definovanou výbavou) a druhá: preberanie rýchlostí adaptívnym tempomatom. Mapové pokrytie a snímanie značiek je najmä na bratislavskom obchvate mimo chápania Audi A8. Pred tunelom Sitina preberie 80-tku, tesne pred ním naspäť 90-tku, v strede tunela opäť 80-tku a asi kilometer za tunelom zasa 90-tku. Trápenie pokračuje aj na Einsteinovej, tak ako BMW ani Mercedes, ani Audi nechápu, že 70-tka platí pre vonkajšie pruhy mimo diaľnice a jednoducho opakovane panicky brzdia, lebo z nastavenej stovky treba spomaliť na presne 70, tak ako hlási zreteľne viditeľná tabuľa za pletivom vpravo. Skrátka, móresy nášho Kocúrkova Nemcovi len ťažko vysvetlíš...

9 z 10. Gratulujem Audi, toto vypálilo výborne.

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

 

Technické údaje

Model: Audi A8 50 TDI Quattro
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2967
Prevodovka: 8-stupňová Tiptronic
Poháňaná náprava stály pohon všetkých kolies
Výkon (kW/ot.): 210/3750-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 600/1250-3250
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,5/5,5/5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5172/1945/1473
Rázvor náprav (mm): 2998
Objem batožinového priestoru (l): 530
Objem palivovej nádrže (l): 72
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2050
Užitočná hmotnosť (kg): 640
Rozmer pneumatík: 265/40 R 20
   
Základná cenníková cena modelu 50 TDI: od 89 500 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku