2017-12-01 03:45:00
Audi A8 v Bratislave
Audi A8 v Bratislave
Zdroj: Ján Hargaš

Audi A8 dorazilo na Slovensko. Týchto 5 vecí o A8 musíte vedieť!

Audi A8 bolo dnes oficiálne uvedené na slovenský trh. Prináša toľko inovácii, že Audi vraví o novej ére.

Kým ostatné dva roky bol nositeľom inovácií model Audi Q7, žezlo mu teraz láskavo zobrala z rúk vlajková loď Audi A8. Kým vrcholom blaha bol ešte včera model Audi Q7, respektíve SQ7, dnes je už prekonaný a A8 je zasa o krok ďalej. Taká rýchlosť inovácií, akú zažívame v automobilovom priemysle dnes, nemá v histórii obdobu a porovnávať sa dá len s rýchlosťou inovácií v počítačovej technike. Azda to bude tým, že sa autá menia na počítače na kolesách? Nuž áno aj nie. Lebo auto ako Audi A8 síce je počítačom na kolesách, no zároveň je to stále auto s jedným hlavným účelom – čoraz lepšie a komfortnejšie odviezť z jedného bodu do druhého. Takže čo prináša? Je toho kvantum, už v prvej správe o Audi A8 som bez mučenia priznal, že vymenovať, opísať a vysvetliť všetko, čo má A8 v sebe skryté a čo všetko má nové, by zabralo kapacity celej redakcie na niekoľko dní. Takže stručne v jednotlivých bodoch. O tomto by ste pri zmienke o Audi A8 určite mali vedieť.

  1. LED – HD Matrix LED a Laser Matrix LED – was machen sie?

V ponuke sú od začiatku tri „svetelné výbavy“. V základe má A8 vysokovýkonné Full LED svetlomety. Tie sa vyznačujú najmä tým, že sú vysokovýkonné a Full LED, skrátka „fuledky“ alebo trošku ostrejšie „fujedky“. Takže keď ich zapneš, svietia ako silné LED-ky, a keď ich vypneš, tak nesvietia ako silné LED-ky. Nič viac, nič menej.

Zdroj: Ján Hargaš

Potom je tu HD Matrix LED. To sú tie Matrix LED svetlá, ktoré už Audi pár rokov predáva, no s tým rozdielom, že sú zoradené v dvoch radoch a majú jednoducho vyššie rozlíšenie, teda presnejšie, svietia presnejšie. Jednotlivé segmenty sa zapínajú a vypínajú tak, aby osvetľovali čo možno najväčší priestor vo výhľade vodiča (cca do 300 metrov) a tak, aby nevypaľovali sietnice protiidúcim a pred vami idúcim vodičom automobilov. K týmto svetlám sú povinne zadné OLED svetlá s tým krásnym zapínacím a vypínacím efektom. Na vrchole potravinového reťazca ale stoja predátorské svetlá schopné uloviť až 600 metrov vozovky pred touto Audinou. Počítajte so mnou, či sa nemýlim, ale to je 2x viac ako dosah Matrixov. Tu je môj výpočet: 600/300 = 2. Laserové svetlomety nechápte ako „FULL LASER“ svetlá, lebo také nie sú. HD Matrixy sú doplnené o lejzer, ktorý nesvieti na modro, ale modré spektrum je odfiltrované, aby neškodilo ľudskému oku. Takže bezbranné, ale silné biele laserové svetlo v prípade potreby a možnosti osvetlí ďalších 300 metrov cesty. Laserové svetlo ale už nemôže ovládať človek. Môže si len nastaviť režim, v ktorom laser bude aktívny. O uplatnení lejzrového lúča rozhodne elektronika – keď môže, zasvieti. A aby to nevyzeralo, že máte len obyčajné HD Matrix svetlá, svetlomety sú doplené o modrú žiarovku - nech každý vie, že toto auto má laser.

Zdroj: Audi

  1. Nie je 48 ako 48, tak ako 12 nie je 48 a 48 nie je 12, a tak až na večné časy...

SQ7 je model v ktorom 48-voltová sieť nabrala reálne kontúry. Išlo však len o parciálnu časť elektrickej siete automobilu. 48 voltov našlo uplatnenie najmä pri aktivácii elektrického dúchadla, ktoré vo veľkom V8 TDI motore prekonávalo turbodieru v prvých 2 sekundách po zošliapnutí plynu. A8 je prvým automobilom, ktorého hlavná elektrická sieť disponuje 48-voltovým napätím. Práve vďaka tomu je auto schopné živiť takú náročnú elektroniku, akú má, vrátane všetkých senzorov, súčiastiek a tiež mildhybridného systému schopného v istých momentoch vypínať spaľovací motor aj za jazdy. Všetky motorizácie Audi A8 už sú vybavené touto technológiou. Mild hybrid od Audi kombinuje remeňový štartér-generátor so spomínanou 48-voltovou elektrickou sieťou. Štartér tohto systému je schopný prostredníctvom remeňa bleskovo nahodiť vypnutý motor a zároveň počas režimu plachtenia vypnúť motor a cez generátor rekuperovať energiu. Systém dokáže pri plachtení vypnúť spaľovací motor až na 40+ sekúnd, a to pri rýchlostiach do 160 km/h.

Ak teda vodič zloží nohu z plynu, má aktivovaný patričný režim (v športe to neprichádza do úvahy) a elektronika na základe informácii z čidiel, z navigácie i zo senzorov asistenčných systémov vyhodnotí, že je správny čas na vypnutie spaľovacieho motora, urobí tak. Auto môže plachtiť a postupne spomaľovať a zároveň cez štartér-generátor dobíjať batériu. Nahromadená energia následne poslúži elektromotoru (štartér-generátor) nielen na naštartovanie motora cez remeň (spojený s kľukou), ale tiež dokáže pomôcť spaľovaciemu motoru pri rozbehu silou až 60 Nm. Pri veľkom aute sa to nezdá veľa a naozaj to nie je dosť na to, aby auto zažilo silný kopanec, avšak tých 60 Nm pomôže znížiť záťaž motora, pomôže znižiť množstvo použitého paliva pri akcelerácii a teda ušetrí emisie, a to je „voč tu běží“. 48 voltov tiež pomáha pri práci aktívne riadenej zadnej nápravy, ktorá k A8 taktiež patrí.

Zdroj: Ján Hargaš

A aby som nezabudol, aby vám ten motor a prevodovka pri takomto častom vypínaní nevystúpili po čase z vozidla, Audi im samozrejme pomáha elektricky riadenými čerpadlami oleja. Teraz mierim najmä k 8-stupňovému Tiptronicu, ktorý je po novom obdarený práve takýmto čerpadlom, schopným mazať aj počas vypnutého motora.

V sérii dostáva A8 adaptívne vzduchové pruženie, progresívne riadenie a za príplatok keramické brzdy. A keď som to už načal, Podkapotou budú najprv motory 50 TDI, 55 TFSI a v základe je aj mechanické quattro od Audi (bývalý Torsen – v základe 40:60 a až 15:85 alebo 70:30 – jasné že píšem o prerozdelení krútiaceho momentu medzi nápravami).

  1. Vzadu relax, tablet, masáž nôh a už nikdy nevystúpiť. Už len záchod chýba...

A8 je najmä vo svojej Long verzii (5,3 metra) autom, ktoré má mať šoféra za volantom a majiteľa na zadnom sedadle. Pohodlíčko vzadu zväčšujú vyhrievané a chladené masážne a plne nastaviteľné sedačky. Vyhrievaná je aj plocha na odloženie nôh na zadnej strane sklopného sedadla spolujazdca. Táto plocha má navyše aj masážnu funkciu. Takže áno, v A8 sa treba vyzuť, odložiť si nohy na posunuté predné sedadlo a nechať si ich vyhriať a vymasírovať systémom, ktorý má 3 intenzity masáže, 2 programy masáže a 3 veľkosti nôh, aby dobre pomasíroval aj nohy malé, aj laby medvedie.

Zdroj: Audi

K pohodlíčku samozrejme prispieva aj veľká obrazová plocha umiestnená na zadnej strane hlavovej opierky sedadla spolujazdca, cez ktorú možno nielen pozerať film, ale tiež viesť videokonferenciu a čo ja viem, čo ešte... Navyše má takto vybavená luxusná limuzína po ruke aj tablet umiestnený v stredovom paneli/opierke/chladničke na jeho vrchnej časti. Tento tabletík ovláda nielen infotainment vozidla, ale tiež vykurovanie, masážne funkcie, roletky, ambientné osvetlenie a kopu ďalšieho. K maximalizácii komfortu okrem vzduchového podvozku a vyššie spomenutého dopomáha aj špeciálny Air Quality Packet s ionizátorom, voňavkami a schopnosťou takmer dokonale odfiltrovať škodliviny z vonkajšieho prostredia (samozrejme vrátane zápachu).

Zdroj: Ján Hargaš

  1. Znaviguješ navigátor navigátorom a navigáciu naviguje k navigátoru

Infotainment, ktorý vpredu zastupuje okrem digitálnej kaplnky prístrojov najmä 10,1-palcový horný a 8,6-palcový dolný displej (na vzduchotechniku), je obdarený aj vynikajúcim prepojením so smartfónom užívateľa. Okrem dnes už bežných prvkov prepojenia mobilu s autom vrátane zrkadlenia a načítania údajov o aute môže smartfón prebrať na svoj displej navigáciu k zaparkovanému autu. Navigáciu do cieľa cesty v aute zas prevezme infotainment auta a po zaparkovaní auta môže zasa navigáciu od parkovacieho miesta až „ku dverám“ cieľa prevziať smartfón. Hlavné ale je, že si svoju A8 nájdete podstatne ľahšie ako v minulosti – hodí sa najmä vo veľkomestách a parkovacích domoch.

Zdroj: Ján Hargaš

  1. 41 asistentov kričí „sem ma udri, to si trúfni!“

Áno, Audi A8 má celkovo až 41 asistentov, ak si ich kúpite všetky. To zahŕňa maximálne 24 senzorov rozmiestnených naprieč automobilom. Vrcholom blaha je samozrejme autonómna jazda v zápchach do rýchlosti 65 km/h. Level 3 autonómnej jazdy v zápche znamená, že auto už viac nepotrebuje, aby ste každých 12 sekúnd „niečo urobili“ a na auto v prípade aktívneho asistenta dopravnej zápchy stále dohliadali. Teraz si – ľudovo povedané – môžete do zápchy vziať knižku, alebo konečne bez výčitiek svedomia (nie,že by ste ich mali) zobrať do rúk smartfón a mesindžrovať do zblbnutia. Pretože auto v zápche jednoducho bude pracovať samo. Ak ale po dosiahnutí spomenutej rýchlosti nezareagujete na výzvu, auto sa pekne odparkuje na krajnici, pretože jazdiť autonómne nad túto rýchlosť nebude mať legislatívne povolené. To ale až potom, čo mu to jednotlivé štáty legislatívne povolia. Audi očakáva, že to bude v roku 2019 a začne to v Belgicku, Holandsku a Nemecku.

Zdroj: Ján Hargaš

Nemenej dôležitý asistenčný systém je Adaptívny jazdný asistent, ktorý pod sebou zgrupuje trojicu asistentov vrátane ACC. Zaujímavý je tiež Asistent pre prejazd križovatkou. Ten v prípade prejazdu križovatky monitoruje všetky smery a v prípade rizika kolízie s automobilom v inom smere v rýchlosti do 10 km/h zabrzdí auto, v rýchlosti od 10 do 30 km/h vodiča upozorní na hroziace nebezpečenstvo a v rýchlosti nad 30 km/h sa už na to vykašle, zbalí kufre a ide domov, lebo cez rizikovú križovatku sa takto predsa nechodí. No a prečo v rozmedzí od 10 do 30 km/h len upozorňuje na hroziacu kolíziu? Lebo už v tejto rýchlosti by mohol zásah do brzdenia situáciu skôr zhoršiť, než vylepšiť a zastaviť auto priamo v križovatke v štýle - tu som a skús ma trafiť.

Osobne ma upútal asistent varovania pred obrubníkom. Senzory nevarujú len pred prekážkami vo výške karosérie, ale aj pod ňou. Disky auta sa za to iste poďakujú. Fajn vec je aj asistent pre zdvihnutie auta z boku. Ak hrozí náraz zboku, vzduchové pruženie auto na jednej strane podvihne tak, aby sa voči nárazu postavili tie najsilnejšie časti auta – teda prvky konštrukcie schopné odolať väčšej sile, ktoré sú umiestnené nižšie na vozidle. Tento systém „sem ma udri“ je navyše doplnený aj airbagmi medzi posádkou. Airbagy, ktoré sa po kolízii nafúknu medzi vodičom a spolujazdcom a medzi pasažiermi, slúžia na to, aby sa členovia posádky nezranili „kečkami“ medzi sebou krátko po náraze, keď vás prvotný šok hodí späť do auta.

Audi A8 začína u nás na cene 89 500 eur v prípade krátkej verzie a na cene 93-tisíc v prípade verzie dlhej. Takže šup-šup objednávajte, kupujte, už len pre tie zadné spojené a hravé svetlá sa to opla... S takýmto autom vás potom (možno) zoberú aj na druhé poschodie veľkého Audi showroomu v Dúbravke, kde sa konala prezentácia. Krásny priestor, to sa musí nechať. 

Zdroj: Ján Hargaš

jh

Komentáre k článku


Stream naživo