07.12.2017

TEST: BMW i8 Coupé – návštevník zo vzdialenej budúcnosti

Zdolá šprint z nuly na stovku pod 4,5 sekundy a vyzerá, akoby sa vrátilo z čias, ktoré ešte len prídu.

Ak čakáte obligátny test auta, dnes to bude trocha o inom. Výnimočnosť spôsobilo auto, ktoré sa narodilo pred štyrmi rokmi. Napriek tomu vyzerá futuristicky...

Písal sa rok 2011. Automobilka BMW založila značku „i“ a oficiálne tak vstúpila do novej éry. Fanúšikovia klasiky v podaní BMW smútili: je to definitívne, automobilka zanevrela na svoje tradície a pustila sa do vývoja nových áut. Orientovaných na ekológiu a elektrickú energiu. Utešovali sa, že je to stále hudba vzdialenej budúcnosti.

Prešli zhruba tri roky a po i3 predstavilo BMW v septembri 2013 sériovú podobu svojho druhého „i“ modelu - BMW i8 Coupé. Hybrid, presnejšie plug-in hybrid, ktorý však nezostrojili preto, aby ukazoval, aký je úsporný. Hoci, aj také gény mu vložili do jeho DNA. Auto z budúcnosti, ktoré je iné. Celkom iné, ako všetky, čo som poznal doteraz. Ak je vaše srdce zelené a elektrické, alebo elektromotory v športových autách nemôžete ani len cítiť – v jednom i druhom prípade platí, že BMW i8 je mimoriadne interesantné auto. Rozdeľuje, ale aj spája názory na športové auto.

Prvý kontakt s ním, prvé skúmavé pohľady, prvé kilometre za volantom. Všade presviedča, že nie je z tejto planéty. Pritom predsa vzniklo tu, na matičke Zemi ako symbióza umu a použitých technológií. BMW i8 sa skladá z dvoch základných modulov. Ten technický nesie označenie Drive a nájdete v ňom motory, lítium-iónové akumulátory a väčšinou dielce vyrobené z hliníkových zliatin. Na túto časť prichádza takzvaný modul Life, ktorý tvorí nosnú časť karosérie a priestor pre posádku. Uplatnenie v tejto časti našli najmodernejšie materiály typu CFRP (plast vystužený karbónovými vláknami), takže je veľmi pevná a zároveň ľahká – ako monokok pretekárskych formúl. Pohotovostná hmotnosť  je však vyššia – približne 1480 kg, lebo akumulátory pre elektromotor niečo vážia. Auto má veľmi nízko položené ťažisko a výrobca sľubuje rozloženie hmotnosti blízke ideálnemu pomere 50/50.

Ak by ste nevedeli, čo je zač, rátali by ste, že i8 má pod kapotou aspoň poriadne silný šesťvalec. Skutočnosť je úplne inde. Za prednými sedadlami pracuje 1,5-litrový, dvoma turbami posilnený trojvalec TwinPower Turbo osadený variabilným časovaním ventilov s priamym vstrekovaním. Maximálny výkon 170 kW (231 k) a krútiaci moment 320 Nm je určený pre kolesá na zadnej náprave. Predné má na starosť 96 kW elektromotor, jeho krútiaci moment je 250 Nm v celom rozsahu otáčok. Celok podľa výrobcu dáva systémovo vodičovi k dispozícii 266 kW (362 k) a  570 Nm. Spaľovací motor používa šesťstupňovú automatickú prevodovku a elektromotor má tiež svoju automatickú prevodovku, ktorá dostala dve rýchlosti.

Mať toto všetko pod zadkom je už dosť silná káva pre tých, čo nemajú skúsenosti s výkonnými autami. Ale tí si asi nebudú kupovať auto, kde treba vysádzať na drevo vyše 138 tisíc iba preto, aby mali niečo výnimočné. To „pod zadkom“ berte s rezervou, lebo pohon vás obklopuje – vzadu spaľovací motor, vpredu batérie a elektromotor. Sedí sa poriadne nízko, máte pocit, že tesne nad zemou. Pozíciu umocňuje vysoký stredový tunel a vysoké prahy z kevlaru „upečenej“ karosérie s povrchovými panelmi z recyklovaných PET fliaš.

Ani sa to nezdá v prípade verzie, ktorú sme mali k dispozícii. Bola to špeciálna limitovaná verzia Protonic Frozen Black Edition, ktorú zvonku spoznáte najmä vďaka temne čiernemu laku s matným povrchom. Futuristická krása BMW i8 s čiernou farbou možno trochu zanikla, no vďaka matnému povrchu vynikli ostro rezané línie. Stačí správne svetlo a matný povrch s lesklými doplnkami predvádza dokonalú súhru odleskov a tieňov.

Ale späť dovnútra – prvé nastupovanie vyžaduje trocha akrobatickej zručnosti. Na klasické vsunutie sa za volant zabudnite, rovnako na dôstojnosť, ak si to nenacvičíte vopred v ústraní. Najprv totiž ide dovnútra chrbát a zadok, potom vtiahnete aj nohy. Ani 190 cm výšky neobmedzuje. Na zadných sedadlách spočinie oko, ale posadiť tam niekoho? Ak by ste sa aj zmestili, musel by byť vodič nízky – za mnou nezostal vari ani centimeter miesta. Predklonená poloha pre nízku a klesajúcu strechu a vlastne žiadny priestor pre chodidlá pod prednými sedadlami favorizuje na prevážanie golfového vaku. Ten sa do batožinového priestoru nevojde. Nielenže má iba 154 litrov, ale časť z neho zaberá nabíjačka pre použitie z bežnej 230V siete. Pozor na parkovanie v úzkych a nízkych garážach – aj keď sa dvere vyklápajú nahor, potrebujú ešte zhruba 56 centimetrov aj na šírku. To v úzkych boxoch nákupných centier ťažko rozchodíte.

Interiér má najmodernejší systém iDrive s ovládaním pomocou gest a vylepšenú grafiku digitálneho prístrojového štítu. Viac sa nezmenilo, čo je iste dobre. Zvláštna aura vo vnútri auta je totiž krehká rovnako ako karbón, z ktorého i8 vyrobili. V BMW našťastie nerobili žiadne experimenty, takže osobnosť i8 zostala zachovaná aj v prípade edície pre rok 2017. Spoznáte ju napríklad vďaka dvojitému LED dennému svieteniu v predných svetlách. Keď ste si už sadli dovnútra, von vás nikto nedostane. Nielen pre ťažšie vystupovanie. Drží vás tam charakter auta. Sedadlá sú subtílne, pritom ale veľmi pohodlné. Extrémne nízky strop s výrazne skosenými čelnými stĺpikmi vytvára dojem výnimočnosti. Tak sa aj budete cítiť počas jazdy.

Využiť môžete prakticky všetky módy a režimy, ktoré bežne BMW ponúka. Teoretická spotreba okolo 2 litrov na 100 kilometrov je len chiméra. Reály úbytok benzínu zo 42-litrovej nádrže je zhruba triapolnásobný. Keď som zvolil režim Sport... ajaj, to bolo ešte viac a atakovať hranicu 10 litrov bolo na dohľad. Pri režime EcoPro som sa zmestil pod 6 litrov – áno aj s podporou plne nabitej batérie. Dá sa dobiť aj počas jazdy, ale úprimne - oveľa ťažšie, ako v ktoromkoľvek inom BMW s hybridným pohonom. Takže „kávička“ a počas toho nabíjačka boli veľmi často súčasťou nášho spolužitia. No ak budete rozumne využívať výdrž batérií a pravidelne a doplna ich dobíjať, môžete sa s i8 dostať aj pod tri litre na 100 kilometrov.

V BMW odviedli dobrú prácu vo veternom tuneli. Auto chce ísť dopredu, akoby vás niekto stále tlačil do chrbta. Odpor vzduchu s hodnotou Cx 0,26 je extrémne nízky. Pocitovo vás najviac ťahá dopredu elektromotor nad prednou nápravou. Riadenie auta nie je celkom konformné – je to celkom odlišný zážitok. Stačí trocha viac pridať a máte plné ruky práce. Hlavne, ak jazdíte na hrane jazdných vlastností auta, ktoré je v tom momente nedotáčavé. Opojenie zo zrýchlenia je síce návykové, no BMW i8 sa najlepšie cíti tak do 80, 90% maxima svojich dynamických schopností. Za volantom si potom môžete užiť ľahkosť a samozrejmou rýchlosť. Ale keď sa dosť vybláznite, celkom bude stačiť jazdiť normálne, aj tak si to všetko užijete.

Kapacita batérií 7,1 kWh stačí reálne na zhruba 30 – 35 plne elektrických kilometrov. V meste sa dá i8 používať ako tichý elektromobil. Keď sa však k elektromotoru pridá ešte benzínový motor, budete mať nárok na parádne zvezenie. Celý hybridný systém je dokonale zladený a v komfortnom režime sa spaľovací motor pripája prirodzene. Všetky informácie sú na palubnej doske, takže sa môžete naučiť hospodáriť s energiou podľa uváženia. V batériách ju navyše môžete zakonzervovať pre neskoršiu čisto elektrickú jazdu.

BMW i8 vyzerá ako rýdzo športové auto, reálne je to najmä skvelý dvojmiestny grand tourer. Dá sa s ním veľmi príjemne cestovať. Hoci má auto výrazne tuhý podvozok, v kabíne sa to hlukom neprejaví.

BMW ako prvá automobilka predstavila koncept športového auta budúcnosti, dotiahla ho do sériovej podoby, začala ho vyrábať a predávať zákazníkom. Dodnes je to auto výnimočné a kamkoľvek som s ním prišiel, všade vzbudilo maximálnu pozornosť. Ak si ho niekto nevšimol hneď, stačilo zdvihnúť dvere – lebo sa otvárajú dohora – a bolo to.

Komentáre: Aha Lamborghini..!? Nie, to je Ferrari! a podobné, boli na dennom poriadku. Ráno sa na inak matnej karosérii objavovali odtlačky prstov aj dlaní na všetkých častiach. Pri jazde po diaľnici vodiči idúci pomalšie sa snažili dobehnúť tento úkaz na ceste, ak sme im umožnili vychutnať si pohľad počas jazdy, uznanlivo pokyvovali hlavou. Nechýbali zdvihnuté prsty – nie prostredné, ale palce...

Na BMW i8 sa nemôžete pozerať ako na klasické športové auto. Nikdy také nechcelo byť. Jeho čaro spočíva v niečom celkom inom. BMW i8 nevzniklo ako dizajnové cvičenie. Je to pozdrav z budúcnosti, ktorý má ukázať, že aj kategória supercars môže jazdiť s iným, ako klasickým pohonom. Spôsobilo, že za volantom budete premýšľať. Pritom však neprídete o poriadny jazdný zážitok. Vyzerá to tak, že takto akosi (alebo celkom presne) si v BMW predstavujú budúcnosť... Ponúkli kúsok z nej na ochutnávku aj súčasníkom.

Technické údaje

Model:
BMW i8 Coupé Protonic Frozen Black Edition
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Výkon (kW/ot.):  170/5800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/3700
Prevodovka: 6 - stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
elektromotor: asynchrónny
Výkon (kW):  96/4800
Krútiaci moment (Nm): 250
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): ´- / ´- /1,9(2,1)
Spotreba (kWh/100 km) 11,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4689/1942/1293
Rázvor náprav (mm): 2800
Objem batožinového priestoru (l): 154
Objrem palivovej nádrže (l): 42
Kapacita batérií (kWh): 7,1
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1485
Užitočná hmotnosť (kg): 370
Rozmer pneumatík vpredu: 195/50 R20
Rozmer pneumatík vzadu: 215/45 R20
Základná cenníková cena modelu: 138 250 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie:  
Cena testovaného vozidla: 156 308 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.