16.06.2017

TEST: BMW S 1000 XR – naháč s emóciami, čo sa rád nechá vytočiť

Po dvoch rokoch som si vyskúšal vynovenú XR-ku. Tešil som sa na opätovné stretnutie.

Nová trieda motocyklov Adventure Sport má iba pár členov, nemohol som si nechať ujsť príležitosť vyskúšať, čo sa za ten čas zmenilo a ako motocykel pôsobí teraz.

BMW S 1000 XR sa predstavilo na jeseň 2014 a BMW Motorrad týmto strojom predviedlo vlastnú interpretáciu športovo cestovného stroje s mimoriadnou dávkou emócií. V tomto motocykli vznikol neobyčajný mix vlastností spojenia inovatívnych technológií, výkonnosti a bezpečnosti s cestovateľskými kvalitami, športovou výkonnosťou, vysokou úrovňou komfortu a mimoriadnou každodennou praktickosťou.

V BMW Motorrad majú bohaté skúsenosti s konštrukciou veľkých endúr typu GS a predávajú sa po celom svete na tisíce. Takisto superšport S1000RR nastúpil na cestu veľmi sľubnej kariéry a od neho odvodený naháč S1000R patrí tiež medzi špičku vo svojej triede. Genetický základ je viac ako sľubný. To som konštatoval už pri prvom teste XR-ka.

Čo sa zmenilo? Motocykel poháňa vodou chladený radový štvorvalec so štyrmi ventilmi na valec a dodatočným chladením oleja. To mal aj predtým. Teraz je výkon zväčšený na 121 kW (165 k) pri 11 000 otáčkach za minútu – predtým to bolo „len“ 118 kW (160 k) pri rovnakých otáčkach. Výborný motor „nezakašle“ ani pri nízkych otáčkach a podľa zvolenej mapy výborne reaguje na podmienky pri jazde.Mäkšie izolačné prvky na riadidlách efektívnejšie filtrujú aj veľmi jemné vibrácie nového S 1000 XR. Pri výjazdoch aj na prázdninových cestách oceníte zväčšenie maximálnej celkovej hmotnosti o 10 kg z 434 na 444 kg. Ponuku už skôr známych farieb, nemetalické Racing Red a Lightwhite , či metalické sivé Granite Grey / Racing Red, novo dopĺňa matná modrá farba Ocean Blue.

Po usadnutí za riadidlá S1000XR sa dostaví skôr pocit, že ovládate športový motocykel a nie cestovný expres hltajúci kilometre. Bol to asi aj zámer u BMW, cestovných strojov majú už v ponuke dosť. Tu išlo viac vyvolať emócie a okamžitý zážitok počas jazdy. K vzpriamenejšiemu posedu prispievajú aj širšie a vyvýšenejšie riadidlá, za príplatok s vyhrievanými rukoväťami.

Pri pohľade na prístroje pochopíte športové zameranie S1000XR. Prístrojový panel je úplne totožný so spomínaným S1000R. Nechýbajú ovládacie prvky, ktoré umožňujú nastaviť rôzne jazdné režimy, asistentov a pod. Dominujúci analógový biely otáčkomer a jeho svižne sa pohybujúce ručičky vám budú pripomínať veľmi často, ako sa má motor S1000 XR k životu. Všetky ostatné informácie poskytuje multifunkčný displej. Výrazné biele oko v strede je indikátor radenia, ktorý si môžem nastaviť od 7 do 12 tisíc otáčok a nemusím sledovať otáčkomer.

Hoci má motor maximálny výkon až pri 11 000 otáčkach, jeho priebeh od spodku až po tento vrchol je bez výrazných prepadov. Mal som pocit, akoby ma niekto ťahal dopredu na gumovom lane. Stredné spektrum otáčok sa dobre dávkuje a je použiteľná hlavne pri pokojnejšom režime jazdy. Ale ak by ste chceli od S1000XR iba nejaké to pohodové vozenie sa, načo by vám bola?

Na kľukatých, ale kvalitných okreskách sa naplno ukáže ovládateľnosť podvozku a súhra s motorom. Presvedčil som sa, že  to nie je žiadny cesťák ale motocykel, ktorý dodáva poriadny športový adrenalín v cestovnom rúchu. Stabilita podvozka a vedenie stopy je bez rušivých prvkov či už v prudkých zákrutách, alebo v tiahlych oblúkoch vrátane výjazdov zo zákrut. Výborne funguje dávkovanie výkonu spolu s kombináciou výborne fungujúci brzdovej sústavy. Pevný rám z ľahkej zliatiny a možnosť kombinácie doladenia pružiacich a tlmiacich elementov systémom Dynamic ESA je ďalším príspevkom do záruky výbornej ovládateľnosti S1000XR.

Ako dobrodružný športovec je S 1000 XR vo svojej podstate veľmi univerzálny, a môže sa pomocou doplnkovej výbavy dokonale upraviť podľa individuálnych preferencií jazdca. Asistent radenia HP minimalizuje použitie spojky počas celej jazdy medzi rozbehom a zastavením, pričom zrýchľuje a zjednodušuje každé preradenie. Elektronické nastavenie pruženia cez dynamickú Dynamic ESA zaisťuje optimálny výkon pruženia. V prípade XR-ky ponúka dva režimy – pohodlnejší Road a športovejšie naladený Dynamic. Režimy jazdy Pro – dostupné u BMW Motorrad prvýkrát – sú dve vysoko dynamické nastavenia a k tmu ABS Pro pre maximálnu bezpečnosť pri brzdení v zákrutách.

Výkon sa prenáša na zadné koleso reťazou cez najnovšiu príplatkovú „quickshift PRO“ prevodovku. Umožňuje radenie prevodových stupňov pod plným plynom smerom hore bez použitia spojky (okrem jednotky), pri podraďovaní treba uberať plyn. Musím uznať, že funguje parádne, čím vyššie otáčky motora, tým je preraďovanie plynulejšie a tým viac to pripomína sekvenčnú prevodovku. V kombinácii so skvelou zvukovou kulisou je to vysoko návyková záležitosť, ktorej sa človek vzdáva iba ťažko.

V prípade motocyklov BMW je dobrým zvykom umožniť priamo jazdcovi zvoliť si mapu motora, ktorá mu v danom prípade práve vyhovuje. Tieto sa prepínajú priamo na riadidlách motocykla. Road nastavuje krivku výkonu motora lineárne a jazda je krásne plynulá a vhodná na turistiku, Rain znižuje výkon motora a zvyšuje citlivosť trakčnej kontroly, príplatkové Dynamic a Dynamic Pro poskytujú viac výkonu vo vyšších otáčkach a obmedzujú zasahovanie trakčnej kontroly na minimum.

Už mi je jasné, prečo BMW investovala do vývoja motocykla tejto mladej skupiny Adventure Sport. Už aj ja sa pomaly dostávam do veku, keď budem chcieť svoju športovú motorku vymeniť za niečo pohodlnejšie, ale zároveň nechcem obetovať ani jedného koníka z výkonu, na ktorý som zvyknutý. XR-ka spĺňa tieto predpoklady na výbornú. Prekvapí pohodlie, ktoré na prvý pohľad ani nečakáte. Celkovo je to veľmi univerzálna motorka predovšetkým pre jazdca, ktorý celkom často a rád využije jej výkonový potenciál v serpentínach ale nechce čeliť bolestiam krku či zápästí počas cesty až do Álp, či k moru a zároveň by rád v pohodlí odviezol aj polovičku bez prehovárania.

Podvozok je rovnako výborný, pri jazdení dodáva veľkú istotu jazdcovi, že tú zákrutu zvládne, aj keď do nej „nahučal“ rýchlejšie, ako mal v pláne. Režim podvozka DYNAMIC je naozaj tvrdý, hlavne predné tlmiče nekompromisne stvrdnú a s XT-čkom som jazdil ako so superšportom. ROAD je síce pohodlný na cestovanie, ale na dlhšie cesty by som privítal ešte niečo mäkšieho, niečo ako SOFT pri GS-ku. Pritom v BMW nezabudli na výborný flexištít ľahko nastavovateľný v dvoch polohách, či 20-litrovú palivovú nádrž. Cestovateľský potenciál tejto motorky ešte zvýrazňuje pohodlie príplatkovej výbavy ako vyhrievané rukoväte, navigácia, tempomat či sada originálnych kufrov. Na tie ale pozor! Upozorňujem na dobre pripevnenú batožinu alebo kufre. Motocykel vám umožní doslova sa vyblázniť. Preto fakt pozor na takmer obrúsené boky kufrov a batožinu niekde „v lufte“. BMW S1000XR vás nenechá len tak vliecť pri jazde krajinou, užijete si to s ním!

Teraz teda naozaj neviem, kam  by som tento motocykel zaradil. Do akej kategórie? Má niečo z funbike, niečo zo superšportu, niečo z motardu a zvyšok z cestovného endura. Prioritný je však pocit z jazdy, bude vás neustále baviť a nuda tu nie je na mieste. Nemusíte  sa báť s ním cestovať aj na dlhšie trasy, dokonca vrátane jazdy so spolujazdcom. Hoci to na prvý pohľad nevyzerá, ponúka aj pre neho dobrú polohu a pohodlné sedadlo. S1000XR to všetko zvládne.

Tento model totiž v sebe po prvý krát spája dva úplne odlišné typy motocyklov. BMW S 1000 XR je motorka pre všetkých, ktorí chcú dynamický výkon športového motocykla, všestrannosť endura a pohodlie turistickej motorky. Nová S 1000 XR spája to najlepšie zo všetkých týchto svetov. S 1000 XR je výnimočná – a je presne taká, ako vyzerá. Syntéza športovca a endura, ktorá spája výkon S 1000 R a vzpriamený pohodlný posed GS.

Technické údaje

Model BMW S 1000 XR
Typ motora Štvortaktný kvapalinou chladený radový štvorvalec DOHC
Vŕtanie x zdvih 80 x 49,7
Zdvihový objem (cm³) 999
Kompresný pomer 12,0:1
Výkon (kW/ot.): 121/11 000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 112/9250
Maximálna rýchlosť (km/h): do 200
Spotreba priemerná (l/100 km): 5,4 - 5,8
Spúšťanie motora elektrické
Prevodovka 6 stupňová manuálna
   
Rázvor náprav (mm): 1548
Výška sedadla (mm): 840
Objem palivovej nádrže (l): 20
Pneumatiky - predné 120/70 ZR 17
Pneumatiky - zadné 190/55 ZR 17
Odpruženie - predné obrátená vidlica priemer 46 mm, zdvih 150 mm
Odpruženie - zadné Dvojramenná kyvná vidlica z hliníka, nadstaviteľný odskok, zdvih 140 mm
Brzdy - predné dvojkotúčová, štvorpiestiková, 320 mm
Brzdy - zadné kotúčová jednopiestiková, 265 mm
Prevádzková hmotnosť (kg): 228
Užitočné zaťaženie (kg): 206
   
Cena motocykla 18 466 €

 

Ján Drobný

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.