13.09.2016

TEST: BMW R1200GS – „elektronické“ enduro ako sa patrí

Toto leto je zvláštne – prehuplo sa aj do začiatku jesene. Dobrá príležitosť na jazdu v jednej stope.

Modely enduro sú v našich končinách populárne, aj tie z produkcie BMW Motorrad. Minulý rok som mal možnosť vyskúšať si „Géesu“ tisícdvestovku Adventure, tento rok som si vyskúšal jej štíhlejšiu verziu. Dnes už legendárne enduro s dvojvalcovým boxerom je prešpikované elektronikou skrz-naskrz a to všetko pre jediný účel: spokojnosť jazdca pri jazde. A je jedno, či je to pohoďák na diaľnici alebo maniak v teréne. Tento motocykel si nastaví každý k obrazu svojmu ľahko a pohodlne pomocou ovládacích prvkov priamo na riadidlách.

Kvapalinou chladený plochý dvojvalec s 4-taktným motorom s protibežnými piestami a dvoma hore umiestnenými kľukovými hriadeľmi a jedným vyvažovacím hriadeľom – presne tak znie kompletná definícia 1200 kubíkového motora. Dosahuje výkon 125 koní pri 7750 otáčkach, maximum krútiaceho momentu 125 Nm je k dispozícii pri 6500 otáčkach.

Pocitovo je motor výborne naladený, ladený výfuk Akrapovč má neuveriteľný zvuk. Dvojvalec sa aj pri nízkych otáčkach správa celkom kultivovane, rovnako aj pri vysokých. Ale je to dvojvalec a preto treba rátať s vibráciami. Vďaka elektronike si môžete vybrať jeden zo štyroch režimov práce motora a jeho spolupráce s ostatnými asistentmi.

Nastavíte si ho podľa seba a situácie

Už samotné názvy jazdných režimov prezrádzajú, na čo boli zrodené. DYNAMIC je najostrejší režim, keď je reakcia na plynovú rukoväť sakramentsky rýchla a naozaj ostrá. ABS nezasahuje tak rýchlo, kontrola trakcie je obmedzená na minimum, podvozok sa pritvrdí. V tomto režime udržíte dych aj so superšportami. Protikladom režimu DYNAMIC je režim RAIN. Kontrola trakcie aj ABS zasahujú veľa a rýchlo a nič nenechajú na náhodu. Reakcia na plyn je jemná, podvozok citeľne zmäkne. Pre jazdu v daždi, alebo pre chladné dni úplne ideálne.

Ďalším cestným režimom je ROAD. Dalo by sa povedať, že je akýmsi stredom medzi predchádzajúcimi dvoma. Používal sme ho počas testu pomerne často hlavne v meste a pri bežnom cestovaní. Na výlety mimo spevnených ciest je tu režim ENDURO - jemná reakcia na plynovú rukoväť, obmedzené zasahovanie ABS a trakčnej kontroly, mäkké pruženie. Okrem štyroch spomínaných základných režimov je možné dokúpiť režim ENDURO PRO, ktorý úplne vypína ABS a trakčnú kontrolu. Je to režim vhodný do ťažšieho terénu, keď obujete GS-ku do drapákov.

Vysokú školu nepotrebujete, ale...

Prvýkrát som na toto naozaj vysoké enduro potreboval školenie, aby som sa vyznal vo všetkých ovládačoch na riadidlách. Tak som si iba rýchlo osviežil pamäť, pretože všetky funkcie sú výborne prístupné a ovládače ergonomicky usporiadané tak, aby boli počas jazdy ľahko dostupné palcom na ruke. Prístrojovke dominuje veľký analógový rýchlomer, čo sa už na nových mašinách len tak nevidí. Nad ním dostal miesto menší analógový otáčkomer, kde je tiež kontrolka zaradeného neutrálu, ale aj kontroly trakcie a tempomatu.

Z originálneho príslušenstva je možné zakúpiť navigáciu, ktorá sa upevňuje na držiak nad otáčkomerom. Tá na testovacom motocykli teraz chýbala, no z predchádzajúcich testov viem, že funguje bezchybne. Najviac informácií chrlí digitálny panel. Vyčítate z neho všetky bežné údaje a navyše tiež napríklad tlak v pneumatikách, zaradenú rýchlosť, vyhrievanie rukovätí, upozornenie na nízke teploty okolia alebo priemernú spotrebu.

Intenzita podsvietenia displeja sa automaticky nastavuje podľa aktuálnych svetelných podmienok. Na displeji sa objavujú tiež informácie o zvolenom jazdnom režime, alebo nastavenie podvozka ESA. Všetko sa ovláda tlačidlami alebo „krúžkom“ na riadidlách. Svoje tlačidlo tu má tiež tempovat, ktorý sa  hodí na dlhých prejazdoch po diaľnici, no tiež na úsekoch s obmedzenou rýchlosťou. V skutočnosti je celé ovládanie jednoduché a rýchlo sa naň zvyká. Svoje miesto si na prístrojovke našla aj 12V zásuvka.

Zážitkové jazdenie

Jazda na GS-ke je zážitok. Pohodlná v meste a pri cestovaní, ostrá pri ozajstnom dravom jazdení, poslušná na nespevnených cestách. V teréne sa ovláda lepšie ako jej „tučnejšia“ sestra Adventure. Jednoducho je viac FUN. Všetko funguje tak ako má, plasty nepôsobia lacným dojmom, sedadlá sú pohodlné. Skrátka pani motorka „do voza i do koča“. A stojí za to. A ak mi niekto napíše v diskusii, že za túto cenu kúpi auto, nech si dohodne testovaciu jazdu, aby mohol porovnávať.

P.S.: Aby som nezabudol, niekomu napadlo namontovať na GS-u namiesto tradičnej prevodovky verziu QUICK SHIFT, kde sa radí pod plným plynom. Toto je ale naozaj prudko návyková vec, ktorá povyšuje celý motocykel minimálne do verzie 2.0...

Technické údaje

Model BMW R 1200 GS
Typ motora Štvortaktný kvapalinou chladený plochý dvojvalec typu boxer
Vŕtanie x zdvih 101 x 73
Zdvihový objem (cm³) 1170
Kompresný pomer 12,5:1
Výkon (kW/ot.): 92/7750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 125/6500
Maximálna rýchlosť (km/h): vyše 200
Spotreba pri 90 km/h (l/100 km): 4,1
Spotreba pri 120 km/h (l/100 km): 5,5
Spúšťanie motora elektrické
Prevodovka 6-stupňová prevodovka so stálym záberom
Dĺžka/šírka/výška (mm): 2210/953/1450
Rázvor náprav (mm): 1507
Výška sedadla (mm): 850 (870) - 790 (810)
Objem palivovej nádrže (l): 20
Pneumatiky - predné 120/70 R 19
Pneumatiky - zadné 170/60 R 17
Odpruženie - predné BMW Motorrad Telelever Ø 37 mm, zdvih 190 mm
Odpruženie - zadné BMW Motorrad Paralever, pruženie WAD,zdvih 200 mm
Brzdy - predné dvojkotúčová 305 mm, štvorpiestiková
Brzdy - zadné jednokotúčová 276 mm, jednopiestiková
Pohotovostná hmotnosť (kg): 238
Užitočné zaťaženie (kg): 212
Celková prípustná hmotnosť (kg): 450
   
Cena motocykla 17 600 €
Ján Drobný

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.