05.05.2017

TEST: SEAT Leon FR 1,8 TSI – dokáže nahradiť lacnejšiu Cupru?

SEAT Leon prešiel faceliftom. Zmeny sa ale netýkajú len samotného auta, ale aj ponuky.

Ako už všetci vieme, nový Leon Cupra má už v základe obdivuhodných 300 koní. Skvelá vec toto, navyše môžete mať v prípade kombi benzínový motor aj pohon všetkých kolies. Skvelá vec toto. Nárast výkonu si ale vyžiadal aj nárast ceny a Cupra je švihnutím čarovného prútika v základe o skoro 5 tisíc eur drahšia. Časy, keď bola základná Cupra dostupná aj s peknou výbavou za nejakých 25-tisíc sú preč. Získať tak výkonný Leon za podobnú sumu je v podstate ne... počkať, ale Leon má v ponuke stále aj výborný benzínový štvorvalec 1,8 TSI s výkonom 180 koní a krútiacim momentom 250 Nm. To na kompaktný hatchback nie je málo. Otázka tak znie jednoducho: dokáže Leon 1,8 TSI vyplniť dieru po lacnejšej Cupre?

Tak určite, že nie. Aspoň nie úplne. Lenže balík je to tak dobrý, že ten, kto vyslovene nebaží po označení Cupra bude aj s 1,8 TSI vo výbave FR nadmieru spokojný. Navyše ušetrí dobrých pár tisíc a ani majiteľ ozajstnej Cupry si na prvý pohľad nevšimne, že máte len FR - myslím, že preto na mňa jeden z nich blikal... Hádam. 

Keď som vyberal motorizáciu do testu, môžete si byť istí, že mi porovnanie s Cuprou ani nenapadlo. Komu aj, veď rozdiel iba v koníkoch (ak v ničom inom) skoro vystačí na motor 1,4 TSI (300 – 180 = 120; 1,4TSI = 125 k).

Ale samotné auto mi ukázalo, že sa svojej veľkej sestry Cupry nebojí a že dokáže vykonávať riadne pestvá. 180 koní v kompaktnom hatchbacku so športovým naturelom... To vôbec neznie zle a ešte lepšie to jazdí.

Zvonku malé, zvnútra veľké – kúzlo?

Leon je obdivuhodný zjav. Je to auto, ktoré vôbec nevyzerá veľké, no priestoru v ňom je omnoho viac než som čakal. A aj keď v ňom nesedím prvýkrát, dokáže ma to prekvapiť.

Dieťa v sedačke má vzadu viac miesta na nohy, než v novom rodinnom MPV od Renaultu s názvom Grand Scénic a to je čo povedať. Ani kufor nemá malý, a keď nestačí, ponúka predsa verziu ST. V tomto smere mu vytknúť môžem jedine náročnejšie nastupovanie a vystupovanie. Ako predné, tak zadné dvere nepatria k najväčším a človek s výškou cez 1,9 metra sa musí všelijako pokrútiť, aby usadol za volant, či naopak vyliezol von. Potom si ale sadnem za volant a zistím, že mám kvantum miesta v každom smere, že si nemusím sedadlo posunúť nad zadné kolesá, ani si za volantom nemusím líhať, aby ma počas jazdy chrbát nebolel a pokojne prejdem stovky kilometrov so všetkými rukami na volante. To sa mi naozaj nestáva často. Ďalšiu pochvalu smerujem k ovládacím prvkom na volante aj k infotainmentu. Všetko je jasné, všetko je pochopiteľné, všetko čo potrebujem vedieť viem a všetko ľahko nájdem. Iba tlačidlo na vypínanie systému ESP neexistuje a funkciu musím zbytočne vyhľadávať v menu. Ale aj tlačidlo deaktivácie systému štart-stop je jasne viditeľné a blízke.

Môžeme sa utiekať k Francúzom, Japoncom, skrátka k hocikomu inému, ale ergonómia áut stojacich na MQB je úplne iná liga. Tu nie je čo vytknúť, žiadne boľavé koleno, málo miesta na veľké hnáty. Nič, len nasadnúť, nastaviť a ísť. Len to nasadnúť bolí, to je pravda. Treba sa predtým rozcvičiť, ak nie ste z rodu Napoleonovcov.

Aj vzadu (sám za seba, ako zvyknem úsmevne písať) sa usadím bez problémov. Síce toho veľa nevidím, ale cestovanie by mi takto nevadilo.

K peknému veľkému displeju infotainmentu nemám okrem spomínaného tlačidla ESC žiadnu výhradu. Ovláda sa ľahko, je dosť vysoko, aby s ním nebol problém. Musím ale napísať, že sa mi za dobu testu nepodarilo sprevádzkovať SEAT Full Link s vlastným mobilom. Dôvod je prostý, nemám takú mašinu, aby som rozchodil Mirror Link a Android auto ešte stále na Slovensku nefičí.

A prečo som sa o to vlastne tak úpenlivo pokúšal? Nuž preto, lebo som dúfal v zrkadlenie navigácie, lebo aj napriek veľkému displeju, navigácia je samostatný príplatok a držať mobil v ruke sa mi nechcelo.

Predsa mám jednu pripomienku – k radiacej páke. Dĺžka akurát, dobre sa drží. Len tá kulisa mi nepasuje a vadí mi umiestnenie trojky. Z druhého stupňa do tretieho to nejde tak plynulo, ako by mohlo a ako to aj kedysi bolo (za čias pred MQB). Ešte stále máme v rodine tretiu generáciu Ibizy so starým päťkvaltom, kde športové radenie bolo viac ako dobré (a ešte stále je). Ale tieto šesťstupňové VW prevodovky športový pôžitok nerozvíjajú.

Zaujímavé je, že pri SEATe Leon je v podstate jedno, či máte manuál alebo automat, rozdiel v krútiacom momente nie je žiaden. Obe verzie sú nastavené na 250 Nm (1250 až 5000 ot/min). Ten istý motor pritom dokáže pri rovnakom vrcholnom výkone poskytnúť s manuálnou prevodovkou až 320 Nm v sérii (konkrétne v Superbe). V Leone Xperience s 6-DSG má 280 Nm. Rozdielne nastavenie rovnakej jednotky v rozdielnych automobiloch je autíčkarsky zaujímavé, najmä ak zostáva rovnaký maximálny výkon. Mení sa teda plniaci tlak turba, mapy a samozrejme rozloženie jednotlivých parametrov vrátane výkonu. V prípade tejto „slabej“ verzie 1,8 TSI má motor svoje výkonnostné maximum dostupné od 5100 do 6200 ot/min.

Touto poloúvahou smerujem celkom pochopiteľne k tomu najdôležitejšiemu, čo FR-rko má – motor.

1,8 TSI je asi môj najobľúbenejší štvorvalec od koncernu z Wolfsburgu. Možno je to spomienkový optimizmus na túto kubatúru, ale každé súčasné auto s týmto motorom má svoj šmrnc, život a nie je zbytočne predražené. Ibiza Cupra, Leon, Leon Xperience, Octavia Scout, Superb, Tiguan a mnohé ďalšie modely. K Leonu pasuje asi najlepšie.

Podčiarkuje športový naturel Leonu podobne ako dizajn auta a dizajnové doplnky, ktoré ešte spomeniem. Navyše je naozaj dobre vyladený a jazdí sa s ním výborne.

Z nuly na 100 km/h zvládne zrýchliť za 7,6 sekundy, pružné zrýchlenie na piatom prevodovom stupni z 80 na 120 má písané na úrovni 10,6 sekundy, avšak zvládne to podstatne rýchlejšie, stačí podradiť ešte o stupeň, prípadne o dva. Je točivý, zábavný a má poriadne natlakované turbo, ktoré keď sa chytí, vytvára veľmi príjemný tlak na krčnú chrbticu.

Motor som si užíval okamžite potom čo sa zohrial a nevedel som s ním jazdiť pomaly. Nešlo mi to. Keď sa spojí viacero faktorov medzi ktorými vyniká kombinácia pružného motora s pocitovo malým, ľahkým autom a dobre nastaveným podvozkom, užívam si každý kilometer. Môj rekord v spotrebe bol 6,1 litra. Nižšie sa mi nepodarilo, pretože aj počas rekordne ekonomickej jazdy som aspoň pár krát predbiehal. Ako malé decko...

Priemer počas testu bol 9,6 l/100 km. Možno sa vám to zdá veľa, no ak by som takto jazdil s dvojlitrom TSI, pod desať by som sa nezmestil. Na diaľnici pri ustálenej rýchlosti 140 km/h pýta 7,8 l/100 km za ideálnych podmienok. 100 km/h znamená tesne nad 6 litrov.

Mäkší nie je horší

Keď máte istý a stabilný podvozok, nemusí byť totálne tvrdý na to, aby bola jazda zábavná. Tá tvrdosť sa hodí len na vynikajúcich cestách a na okruhu, kde vďaka nej môžete dosiahnuť podstatne vyššie rýchlosti. Na horších cestách – na našich horských serpentínach, ale každý vodič ocení trošku mäkšie nastavenie dobrého podvozka. To zabezpečí, že zadnica autu menej skáče a vodič síce cíti čo sa deje a čo sa mohlo stať, nelapí ho strach.

Tak sa stalo, že na tom istom úseku horskej cesty za rovnakých podmienok, som mal na kontrolnom bode na konci rovinky takmer rovnakú rýchlosť s Leonom FR 1,8 TSI ako týždeň predtým s novou Octaviou RS. Mohol som si skrátka dovoliť v poslednej zákrute pred rovinkou držať vyššiu rýchlosť, výjazd z nej bol teda rýchlejší a ani päťdesiat koní navyše nedokázalo vytlačiť Octaviu k výrazne vyššej rýchlosti na konci rovinky pred brzdením. 

Pripomínam, že obe autá majú rovnaký systém pribrzďovania kolies XDS+, podobnú hmotnosť a rovnakú techniku náprav (vzadu Multilink s pochopiteľnými odlišnosťami v detailoch).

Prečo tak ticho TSI, prečo tak ticho?

Dobre si pamätám ako som na Leone Xperience s potešením vypínal rádio a počúval zvuk vytočeného motora 1,8 TSI. Leon po facelifte je ale tichší. To je dobre pre jeho väčšinu verzií, no 1,8 TSI je doslova obeťou lepšieho utlmenia motora. Pretože Cupra si svoj zvuk nenechá ujsť a pri ostatných verziách je zvuk úplne nepodstatný. Tu je to škoda. Počuť ho síce, no treba napínať uši a nie je to taký pekný prejav ako pred faceliftom. A nepomohla ani pekne znejúca koncovka výfuku.

Hodnotenie

Stručne a skrátka, Leon je veľmi schopný automobil. Má výborné jazdné vlastnosti, vyzerá veľmi dobre, mnoho dobrej výbavy za slušné ceny, je priestranný, a síce sa doň horšie vlieza vyšším ľuďom, na palube nájdu slušnú dávku priestrannosti a ergonómie.

Leon FR 1,8 TSI je Leon s veľkým L. Takto by mala byť konfigurovaná väčšina Leonov, pretože táto kombinácia je jeho náture najbližšie. Je to športovec, ktorého jazdné vlastnosti sú návykové. Vďaka veľmi peknej modrej farbe (Mystery metalíza 595 eur), čiernym diskom kolies, čiernej streche a čiernym spätným zrkadlám v balíku Black pack za 351 eur je to skutočne malá Cupra. 180 koníkov je tak akurát pre daný podvozok. So systémom XDS sa dajú zákruty prechádzať ozaj rýchlo, vozidlo má mladícky šmrnc. Keď k tomu prirátam spomínanú priestrannosť ba až rodinnosť modelu Leon (odskúšané na vlastnej rodine), vychádza mi z toho jedno z najlepších kompaktných áut súčasnosti a to bez žartov. Leon FR 1,8 TSI so skromnosťou sebe vlastnou pokorí kdejakú nablýskanú športovú verziu túžiacu po označení hot hatch a je presne tým orechovým, čo Leon robí Leonom. Leon je dnes tým, čím bol pred dekádou Golf a ak to mládež ešte nepochopila, mala by. Mám pár výčitiek, spomenul som vyššie všetky, ale to na pozitívnom pocite z auta nič nemení.

Viac takýchto Leonov si prajem stretávať a jazdiť, lebo žiadna jazda by nemala byť nudná a s týmto nie je nudná ani jazda po chleba do obchodu. 8 z 10 bodov. Malý Leon Cupra si ich právom zaslúži.

 

Technické údaje

Model:

SEAT Leon FR 1,8 TSI

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1798
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 132/5100-6200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1250-5000
Maximálna rýchlosť (km/h): 226
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,6/5,1/6,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4263/1816/1459
Rázvor náprav (mm): 2636
Objem batožinového priestoru (l): 380 - 1210
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1310
Užitočná hmotnosť (kg): 520
Rozmer pneumatík: 225/40 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 12 990 €
Základná cena modelu s motorom a výbavou: od 20 660 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.