16.03.2017

SEAT Leon dorazil na Slovensko. Facelift prináša novinky. V ponuke zostáva 1,2 TSI

SEAT Leon prešiel faceliftom. Prináša viacero zmien, no necháva si to dobré. Aj výkonnejšiu verziu motora 1,2 TSI

Kým Volkswagen Golf sa štvorvalcového motora 1,2 TSI zbavil úplne a všetky verzie nahradil trojvalcom 1,0 TSI, Leon aj Octavia si 1,2 TSI v ponuke čiastočne nechávajú. Zatiaľ čo Octavia ho ponúka výhradne v najslabšej verzii s maximálnym výkonom 63 kW, Leon zostáva verný motoru 1,2 TSI aj pri výkonnejšom variante 81 kW (110 k).

Dôvod je jednoduchý: pre model Leon na Slovensku je práve tento motor druhý najpredávanejší – po verzii 1,4 TSI 92 kW. A tak sa slovenské zastúpenie celkom pochopiteľne obľúbenej verzie nechce vzdať (aj preto, lebo slovenský zákazník celkom pochopiteľne považuje 4 za viac ako 3 – matematika nepustí). Naďalej si tak zákazníci môžu kúpiť Leon a Leon kombi s najnovšou generáciou motora 1,2 TSI 81 kW (110 k) kombinovanou so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Práve táto verzia (v najnovšej generácii) je aj napriek starým a ešte starším poverám skutočne vydarená a disponuje ako nízkou spotrebou tak bezproblémovou prevádzkou.

Nový trojvalec s objemom 1,0 litra sa napriek tomu dostal do ponuky Leonu. Avšak iba v špeciálnej Ecomotive verzii so 7 stupňovým automatom DSG. Preto, lebo 1,2 TSI s automatom sa už nevyrába. 1,2 TSI zostane v ponuke minimálne rok a pol, potom sa uvidí.

Cenník modelu Leon zažíva jednu veľkú premiéru – je ňou verzia Xcellence – teda luxusne orientované FR-ko. Skrátka Leon zväčšil ponuku bohatších výbav na dvojnásobok. Kým FR naďalej zastupuje športového ducha značky, Xcellence sa orientuje skôr na menej nápadný luxus. Odlíšiť môžete jednotlivé výbavy vďaka dizajnovým detailom i doplnkovým prvkom výbavy. Štartovacie ceny sú pritom na vlas rovnaké – za Xcellence aj FR dáte s motorom 1,4 TSI 92 kW buď 17 740,- alebo 18 530 podľa toho, či vyberiete hatchback alebo kombi.

V ponuke motorizácií sa nachádza aj verzia na zemný plyn – 1,4 TSI CNG, či motor 1,8 TSI s výkonom 180 koní a to ako s automatom tak s manuálom. Práve túto verziu sme získali do testu a už teraz sa na ňu úprimne tešíme, je to totiž motor, ktorý k vizáži a naturelu emocionálne ladeného Leona pasuje azda najviac (Cupra 2,0 TSI je iná pesnička).

Ďalej sú v ponuke verzie 1,4 TSI s vyšším výkonom – 110 kW a vypínaním valcov s manuálom, či automatom. Naftovú ponuku zastupujú motory 1,6 TDI (66 kW, 85 kW – aj automat) a 2,0 TDI 110 kW. Druhý menovaný možno kombinovať s pohonom všetkých štyroch kolies 4Drive a to ako s manuálnou šesťstupňovou, tak s novou automatickou 7 stupňovou DSG prevodovkou (nahrádza 6 DSG pri silnejších motoroch).

V prípade, že túžite po spojení benzínového motora s pohonom všetkých kolies, musíte siahnuť buď po modeli Xperience (1,8 TSI DSG 4Drive za 27 620,-) alebo po novej Cupre 300 vo verzii kombi, kde s pohonom všetkých kolies skombinujete rovno motor 2,0 TSI s maximálnym výkonom 221 kW (300 k).

Tým sa dostávam k ďalšej veľkej novinke, ktorú treba opakovať do zblbnutia, pretože sa jej ťažko verí. Leon Cupra už má len jednu jedinú výkonnostnú verziu Cupra 300. Tristo koní v základe s manuálnou prevodovkou je pochopiteľne viac ako základ pred faceliftom s výkonom 265 koní. Viac je to aj pri pohľade na cenu – nová Cupra štartuje na 29 740,- staršia začínala na 24 890. Tož rozdiel skoro 5000 nie je malý, no keď chcel Leon Cupra aj 4Drive a vyšší výkon, bolo treba priniesť obete.

Nový Seat Leon má k dispozícii priehrštie asistenčných systémov a rôznych vychytávok. Mňa najviac zaujalo indukčné nabíjanie mobilu a bezdrôtové zosilnenie signálu GSM pre mobil prostredníctvom antény automobilu – ak mobil uložíte do priehradky na to určenej. Šikovný zlepšovák.

Podobným zlepšovákom je napríklad systém automatického zabrzdenia vozidla v prípade, že si vodič nevšimne prekážku alebo nezareaguje na prekážku pri parkovaní. Auto najprv vystríha, a keď to nepomáha, jednoducho zastaví auto, aby predišlo kolízii.

Leon si do výbavy pridal tiež rozoznávanie dopravného značenia, adaptívny tempomat a núdzové brzdenie v meste s rozpoznávaním chodcov, či asistenta jazdy v kolóne. Ten prostredníctvom asistenta jazdy v pruhoch a adaptívneho tempomatu dokáže udržiavať zvolenú vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla a odbremeniť tak vodiča od nudnej jazdy v kolóne. Funkcia je aktívna tri sekundy po zastavení. Ak sa autá zastavia na dlhšiu dobu, o ďalšom pohybe auta musí rozhodnúť vodič. Traffic jam assist je dostupný iba s automatickou prevodovkou. Dostupný je prostredníctvom balíčka asistenčných systémov Pack 3 alebo Pack 4 za 617 respektíve 667 eur (s podmienkou prikúpenia ďalších balíkov výbav – navi).

Leon tiež dostal nový plne grafický displej, ktorý dokáže nahradiť štandardné budíky a pridáva tiež možnosť zobrazovania mapových podkladov z navigácie priamo pred očami vodiča. Vynovené je aj rozhranie infotainmentu. Po novom umožňuje Leon svojim majiteľom zostať v spojení s okolitým svetom prostredníctvom SMS správ, či rôznych chatovacích systémov (Messenger) aj bez toho, aby vodič ťukal za jazdy do mobilu. Ak si mobil prepojí so systémom, ten mu prichádzajúce správy zobrazí na displeji infotainmentu a umožní mu reagovať hlasovými príkazmi. Systém dokáže prekladať hovorenú reč do písaného textu.

Už v základnej výbave dostal Leon systém Air Care, ktorý prostredníctvom vylepšených filtrov dokáže zbaviť vzduch 99 % alergénov. Prispieva k tomu filter s aktívnym uhlím a povlak polyfenolu vo filtračnom systéme (filtri).

Leon tiež dostal balík akustických riešení na zníženie hluku v kabíne. Napríklad čelné sklo so špeciálnou akustickou vrstvou, zlepšením odhlučnenia prešiel motorový priestor i podvozok.

Stručne a skrátka, Leon chce svojim zákazníkom ponúknuť viac než doteraz. Chce, aby sa cítili pohodlnejšie, komfortnejšie a prepojenejšie. Práve na prezentácii Leonu odznelo, že sa na Slovensko konečne dostane aplikácia Android Auto a to začiatkom leta.

Leon štartuje na cenovke 12 990,- v prípade päťdverovej verzie s menším kufrom (380 litrov) a s najslabším motorom 1,2 TSI 63 kW vo výbave Reference. Objednávať už môžete, autá sú už na Slovensku. Slušne vybavená verzia Style s benzínovým motorom 1,4 TSI 92 kW štartuje na 16 910,- v prípade hatchbacku a 17 720,- v prípade kombi. Ak chcete automatickú prevodovku, pri výbave Style môžete siahnuť jedine po trojvalci 1,0 TSI DSG, alebo naftovom motore 1,6 TDI DSG. 1,4 TSI Excellence 110 kW DSG začína na 21 800,-.

My sme Leon na našom území privítali v X-Bionic Sphere v Šamoríne a odtiaľ pochádza aj set fotografií v galérii. Pocity z jazdy z premiéry na domácej španielskej pôde nájdete tu.

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.