10.01.2017

PRVÁ JAZDA: SEAT Leon modernizovaný v štýle modelu Ateca

Jeden z kľúčových modelov španielskej značky sa podrobil výraznému omladeniu.

Nejde iba o vzhľad, tých zmien a noviniek je viac. Vynovený Leon prijal mnoho nápadov a riešení z prvého SUV značky SEAT. Ponúka lepší dizajn, modernejšie techniku ​​a viac funkčnosti. Španielska automobilka pokračuje vo svojej najväčšej produktovej ofenzíve a Leon je jej druhou fázou. Silnou zbraňou má byť napríklad nová pohonná jednotka. Vzhľad bol silnou zbraňou Leonu už od začiatku. Drobné zmeny teraz celkovému výrazu prospeli.

Okrem toho auto disponuje maximálnou možnou konektivitou - čo je už dnes zrejme neoddeliteľná súčasť nových modelov. Novinka dostala aj nový stupeň výbavy a tiež nový motor 1,6 TDI s výkonom 86 kW (115 k). Pravdu povediac, Leon bol, je a určite aj naďalej zostane veľmi dobrým autom. Zostáva však celkom neprávom v tieni ostatných modelov v rámci súrodeneckej rivality s Audi A3, Škodou Octavia a VW Golf. Štyri roky po predstavení aktuálnej generácie modelového radu SEAT Leon na Parížskom autosalóne prišla na rad modernizácia. Hoci na prvý pohľad nevidno až tak veľa zmien z hľadiska vzhľadu, Leon v skutočnosti dôkladne prepracovali a zvláštnu pozornosť venovali detailom a hlavne technike.

Zmeny modelu SEAT Leon sú rozdelené do dvoch jasne definovaných kategórií v podobe dizajnu a techniky. Prinášajú viac bezpečnosti, funkčnosti alebo komfortu, ale aj v oblasti kvality a spoľahlivosti. Zmeny exteriéru nie sú radikálne. Pri pohľade z profilu zaujme nová výbava Xcellence exkluzívnymi chrómovanými okennými lištami, zatiaľ čo u ostatných verzií sú tieto lišty čierne. Nové sú tiež nárazníky vpredu a vzadu.

Výrazne vylepšené bolo nové vonkajšie osvetlenie. Nové predné a zadné svetlomety sú kompletne vybavené LED osvetlením, ktoré poskytuje vynikajúce osvetlenie dokonca aj za najhoršieho počasia. Aj hmlové svetlá sú z LED.

Technika LED nachádza uplatnenie aj v ukazovateľoch smeru a hmlových svetlometoch. Táto technika znižuje spotrebu energie a výrazne zrýchľuje reakcie, a to dokonca aj v porovnaní s vyspelými bi-xenónovými svetlometmi.

Širšie uplatnenie si našla technika LED v prednej časti, kde sú. Aj zadné svetlá sú osadené LED technológiou. Predné LED svetlomety svietia jasnejšie s lepším rozložením svetla, čo sme ocenili po súmraku a podvečer, navyše počas prudkého dažďa, ktorý nás počastoval prívalmi vody počas testovacích jázd prvého dňa. Denné svetlá, ktoré lemujú okraj svetlometu nahrádzajú aj funkciu smerovky – pri blikaní sa menia z bielej na červenú, presne tak, ako to priniesla Ateca. Do ponuky pre nový model Leon boli zaradené tiež nové dizajny kolies. Pribudli aj tri nové farby karosérie: červená Desire, modrá Mystery a purpurová Boheme. Tá autu mimoriadne sluší.

Predok a zadok je v porovnaní s doterajším modelom definovaný ostrejšími, asertívnejším líniami, na ktoré nadväzujú prenikavé bočné línie, ktoré sú však na prednej a zadnej časti menej výrazné. Zámerom bolo zdôrazniť ostré rysy a dosiahnuť touto zmenou elegantnejšieho vzhľadu. To je zrejmé najmä na dizajne nového nárazníka. Ďalším cieľom bolo zväčšiť vnímanú veľkosť vozidla. Pomáha tomu rozšírená maska chladiča o 40 mm a bohatšie využitie chrómovaných ozdobných prvkov ako pri vozidlách z vyššieho segmentu.

Oveľa viac zmien sa však nachádza v interiéri. Stredová konzola má teraz nový dizajn. Za príplatok je podsvietenie interiéru s ôsmimi voliteľnými farbami. Vodič si môže v interiéri nastaviť intenzitu svetla dekoračného osvetlenia LED podľa vlastného želania prostredníctvom novo navrhnutého 8 "displeja, ktorý eliminuje potrebu mnohých tlačidiel a ukazovateľov, umiestnených u doterajšieho modelu na konzole.

Displej infotainment systému je väčší na úkor počtu tlačidiel, ktoré sú len tri. Novinkou je bezkľúčový systém Kessy s prístupom do kabíny aj do batožinového priestoru. Auto sa vtedy štartujete tlačidlom na stredovej konzole. Podobne ako v Seate Ateca má multimediálny systém nové funkcie, napríklad bezdrôtové nabíjanie mobilných telefónov a nový zosilňovač signálu GPS pre oblasti so slabým satelitným pokrytí. USB sa presunulo z priehradky pred spolujazdcom do stredovej konzoly, kde sú teraz dva konektory.

Auto je plné ďalších moderných technológií. Plne pripojiteľné je k smartfónom, k čomu napomáhajú systémy Android Auto, Apple CarPlay či MirroLink. Smartfón si samozrejme možno pripojiť aj prostredníctvom rozhrania Bluetooth. Okrem základnej výbavy Reference má auto elektromechanickú ručnú brzda štandardne vo všetkých modeloch. Žiaľ aj v ostrých verziách FR a Cupra, čo mne osobne nesedí.  

Do ponuky pribudli aj nové asistenčné systémy ako rozoznávanie a ochrana chodcov, či asistent brzdenia. Ešte lepšie a precíznejšie pracuje systém pre rozpoznávanie dopravných značiek. V aute s DSG prevodovkou a adaptívnym tempomatom vás tak auto dokáže poloautomaticky posúvať v zápche.

Xcellence - nový stupeň výbavy v ponuke značky

Nový SEAT Leon bude spočiatku ponúkaný v štyroch výbavových líniách: Reference, Style a FR, pričom novou je vrcholná výbava Xcellence. Má mimoriadne osobité čalúnenie, ktoré je príjemné vzhľadovo aj na dotyk (Alcantara a koža sa dodávajú na želanie), početné ozdobné prvky a viacfarebné dekoračné osvetlenie. Priplatiť sa dajú aj adaptívne tlmiče. Budúci rok Leon príde s úplne novou digitálnou prístrojovou doskou. Príplatkový digitálny displej pred vodičom bude podobný, ako má napríklad Passat. Od ostatných stupňov výbavy sa odlišuje maskou chladiča s chrómovanými ozdobnými prvkami, novými nárazníkmi vpredu a vzadu, novými chrómovanými okennými lištami a zadnými ukazovateľmi smeru LED. V interiéri má nový SEAT Leon Xcellence hliníkové prahové lišty, paket osvetlenie interiéru LED a bezkľúčový prístupový systém Kessy.



Stupne výbavy FR a Xcellence sa budú ponúkať za rovnakú cenu. FR je pre zákazníkov, ktorí túžia po športovejší jazde s intenzívnejšími zážitky z riadenia, zatiaľ čo Xcellence sa sústredí na komfort, eleganciu a najmodernejšiu techniku. CUPRA bude piata verzia a s jej uvedením na trh sa ráta v blízkej budúcnosti.

Pod kapotou novinka

Ponuka motorov je veľmi podobná Leonu pred faceliftom. Výkon naftového štvorvalca 1,6 TDI však stúpol na 85 kW (115 k) a všetky DSG prevodovky sú teraz sedemstupňové. V ponuke nájdete aj benzínový preplňovaný litrový trojvalec aj verziu na CNG (zemný plyn). Ako sa ukázalo, nový Leon je vďaka ďalším úpravám teraz ešte tichšie auto ako donedávna.

Nový SEAT Leon má veľkorysú sériovú výbavu, ktorej rozsah je prispôsobený požiadavkám jednotlivých trhov. Verzia „Style“ teraz zahŕňa ASR, ABS, ESP, XDS, tempomat, 16" kolesá, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, handsfree Bluetooth, svetlomety LED pre denné svietenie, Media System Colour s 5" dotykovým displejom, čítačkou pamäťových kariet SD, vstupom USB na stredovej konzole, vstupom AUX-In a 6 reproduktormi, ďalej elektromechanickú parkovaciu brzdu, 7 airbagov (2 čelné, 2 bočné, 2 hlavové a jeden kolenný pre vodiča), asistenta pre rozjazd Auto-Hold, volant a hlavicu radiacej páky obšité kožou, sklopné sedadlá s nastaviteľným sklonom operadiel delených v pomere 1/3 ku 2/3, vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá a mnoho ďalších prvkov.

Pre koho je tento výpočet prvkov výbavy stále príliš krátky, k dispozícii sú ešte vyššie úrovne výbavy. V jednotlivých krajinách sa môžu mierne líšiť, ale výbavy FR a Xcellence ponúknu navyše okrem iného tmavo tónované sklá okien, 17" kolesá z ľahkej zliatiny, svetlomety LED vrátane hmlových svetlometov a funkcie svetiel pre odbočovanie, hliníkové prahové lišty, bezkľúčový prístupový systém Kessy s tlačidlom pre spustenie motora, exkluzívne čalúnenie, dva vstupy USB (s čipom Apple), vstupy AUX-In/iPod na prednej konzole, 8 reproduktorov, hlasové ovládanie, zadnú kameru, elektricky nastaviteľné vonkajšie spätné zrkadlá, senzor dažďa, bodové osvetlenie vpredu a vzadu, osvetlenie priestoru pre nohy a viacfarebné dekoračné osvetlenie, športový podvozok (FR), volič jazdných režimov SEAT Drive Profile s tlačidlom pre aktiváciu režimu s príslušnou charakteristikou riadenia, reakciou motora na pohyby pedálu plynu a radenia (iba s prevodovkou DSG).

Ako auto jazdí?

Prvou voľbou pre jazdy v okolí Barcelony bol hatchback s novinkou pod kapotou. Teda s motorom 1,6 TDI s výkonom 85 kW (115 k) vo výbave Style. Auto má päťstupňovú manuálnu prevodovku, ale vďaka veľkej pružnosti motora to úplne stačí. Ukázalo sa, že spĺňa, čo o ňom tvorcovia povedali a potešilo ma, že avizované stíšenie hluku bolo v interiéri výrazne počuteľné. Nielen od motora, alebo podvozka, menší je aj aerodynamický hluk. Takmer neboli počuteľné. Bolo jasne cítiť, že sa konštruktéri venovali odhlučneniu kabíny počas modernizácie naozaj dôkladne.

Vyskúšali sme tiež kombiverziu, teda Leon ST s motorom 1,4 TSI 110 kW (150 k) v kombinácii so sedemstupňovou prevodovkou DSG a technológiou ACT. Je to vypínanie dvoch valcov zo štyroch. Prebieha naozaj nepozorovane, o zmene vás informuje iba nápis na displeji pred vodičom. Inak žiadne trhnutie, zmena rýchlosti, či čosi podobné. Riešenie by malo viesť k zníženiu spotreby. Tú sme však nemali ako porovnať, no verím, že sa k tomu dostaneme pri niektorom z redakčných testov. Dodám už len, že vynovený infotainment systém s 8“ displejom prebratý tiež z modelu Ateca je nielen krajší, ale má aj prehľadnejšie menu.

Na druhý deň sme ešte mali šancu vyskúšať verziu s motorom 2,0 TDI s výkonom 135 kW (180 k) a so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou vo výbave Xcellence. Rozdiel vo výkone oproti slabšej dieselovej verzii nebol taký výrazný, ako by sa z papierového porovnania dalo vyčítať. Auto sme však mali k dispozícii iba v meste, tak sa jeho výkonový potenciál nedal veľmi odhaliť. Musím však pochváliť sedadlá s veľmi dobrým bočným vedením. Ako sme si vyskúšali s kolegom, nielen vpredu, ale aj vzadu.

Na záver ešte jeden poznatok: auto kompaktnej triedy má neutrálne naladený podvozok a veľmi dobre vyhovuje každodenným jazdám. Už aj štandardný podvozok funguje veľmi dobre, vďaka nemu auto dobre sedí na ceste, pričom je zároveň komfortný a dobre filtruje nerovnosti. Je tichý, zároveň nie je príliš tvrdý, čo ho predurčuje na ideálneho kandidáta pre rodinné auto. Leon sa správa na ceste predvídavo a je na neho spoľahnutie aj v prípade kritickej situácie.

Oficiálne ceny zatiaľ nie sú známe, SEAT Leon sa však predstavuje od zajtra na autosalóne vo Viedni. Možno sa dočkáme prekvapenia aj v podobe cien pre náš trh. Je predpoklad, že by sa ceny novinky mali približne pohybovať na takej úrovni, ako má doterajší Leonu, teda zhruba od 13 000 €.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.