25.04.2017

TEST: Hyundai Elantra 1,6 CRDi 7DCT – nenápadný adept na služobné auto

Hyundai Elantra patrí medzi šedé myšky. Pritom šiesta generácia tohto sedanu si ignoráciu nezaslúži.

Hyundai Elantra je automobil, ktorý nemá veľké meno. Prinajlepšom počujete ako ho niekto nazve lacná i40, či lacný sedan naznačujúc, že jej jediným zmyslom je snaha ušetriť pár stoviek eur za nové auto. Môžu za to najmä predošlé nič nehovoriace generácie tohto auta. Už nejaký ten piatok je tu ale úplne nová Elantra. Jej cieľom je zlepšiť nielen vlastnú povesť, ale tiež predaje. Robí to pritom tým najlepším možným spôsobom – zvyšuje vlastnú hodnotu.

Nemastná neslaná, niečo ako kórejská Corolla. Auto si kúpi človek úplne bez fantázie, alebo človek, ktorý od auta vlastne nič neočakáva – iba jazdu z bodu A do bodu B, ideálne bez akýchkoľvek problémov so spoľahlivosťou, aspoň tak to vyzerá...

Musím uznať, že s takouto vizitkou je opodstatnenosť investície do nového auta veľmi nízka. Veď z bodu A do bodu B človeka odvezie aj jazdené, či aspoň menšie, a teda lacnejšie auto, no tiež bicykel, či SAD.

Ešte raz opakujem, že nová Elantra už nie je len lacným... niečím. Jednak preto, lebo úplne lacná nie je, no tiež preto, lebo ponúka adekvátnu výbavu, funkcionalitu, podvozok a svieži dizajn, ktorý k nej skutočne môže prilákať viac pozornosti.

Testoval som naftovú Elantru s motorom 1,6 CRDi, ktorý je v Elantre k dispozícii iba vo svojej najvýkonnejšej verzii. Za 1800 eur k nemu navyše môžete dostať 7 stupňovú dvojspojkovú prevodovku, ktorá si s motorom rozumie výborne.

Predtým než bude pokračovať samotný test, mám pre vás krátky, jednoduchý a stručný videotest.

100 kW respektíve 136 koní je výkon, ktorý autu v tejto veľkosti bohato stačí. Kľúčom k úspechu je ale krútiaci moment. Hodnota 280 Nm si zaslúži pomenovanie akurát, pretože s autom nie je problém predbiehať, udržiavať diaľničné rýchlosti, a to všetko zvládne s peknou spotrebou pohybujúcou sa okolo piatich litrov aj v prípade skutočne dynamického štýlu v mrazivom počasí (v rámci predpisov).

 Dvojspojková prevodovka je kľúčom k pochopeniu tohto auta

Samozrejme Elantra zostáva autom, po ktorom siahnu najmä tí, túžiaci po priestrannom sedane s cenovkou do 20 tisíc (aj s plnou výbavou) a s benzínovým atmosférickým motorom. Tí istí môžu siahnuť aj po šesťstupňovou automate.

Na druhú stranu, jediný naftový variant je ideálnym služobným autom so schopnosťou vhodne reprezentovať a najmä slúžiť na dlhých trasách. S automatickou prevodovkou obzvlášť.

Doplnková výbava – akurát a nič viac

Hyundai patrí k značkám s jednoduchou ponukou doplnkovej výbavy. Toť je mimoriadne sympatické, pretože zákazník zostáva od začiatku do konca oboznámený s výslednou cenou a nemusí si lámať hlavu, či kúpiť to s týmto, alebo radšej hento s tamtým. Cenník nie je mínové pole. Na výber máte dva až tri stupne výbav v závislosti od motora. Pre služobné auto je najvhodnejší stupeň Premium, kde si môžete dokúpiť aj niekoľko zaujímavých doplnkov vrátane xenónových protektorových svetlometov. Za 700 eur dostanete svetlá, ktoré svietia len o kúsok lepšie a belšie ako halogény. Je na vašom zvážení, či to má zmysel, osobne som zo svietivosti týchto lacných xenónov nebol obzvlášť potešený. Najmä na mokrom povrchu väčšinu svetla zožerie tmavý asfalt a viditeľnosť na krátku vzdialenosť nie je veľká.

Rozumnejšou voľbou je príplatok 600 eur za trojicu základných asistenčných prvkov ako systém monitorovania mŕtveho uhla BSD, systém upozorňujúci na pohybujúce sa vozidlá pri cúvaní RCTA a systém upozorňujúci na rýchlo sa približujúce vozidlá LCA. Ešte zaujímavejší je balík Premium pack s elektricky nastaviteľným sedadlom vodiča, s bedrovou opierkou, s koženým čalúnením a s ventilovanými prednými sedadlami za 1500 eur. Posledný príplatok je za spomínanú dvojspojkovú prevodovku, ktorú odporúčam najviac – cena 1850,- je lákavá.

Aj keď by sa zo začiatku mohlo zdať, že cenový rozdiel medzi benzínovým a naftovým autom je priveľký (4500 eur) nie je to tak. Naftová verzia totiž neponúka najnižšiu výbavu Comfort a štartuje na Style so 16-palcovými zliatinovými diskami, s automatickou duálnou klimatizáciou, koženým volantom, LED denným svietením, tempomatom a vyhrievanými prednými sedadlami. Rozdiel sa tak razom scvrkne na 2500 eur. Záleží tak len na počte najazdených kilometroch a štýle jazdy, či do nafty ísť, alebo nie.

Prekvapil ma podvozok. Čakal som, že bude Elantra lietať kade-tade pri prudkom brzdení, že bude odskakovať, že ju zneistia priečne nerovnosti. Skrátka som čakal jednoduchosť so všetkým čo k tomu patrí. Ale zmýlil som sa. Auto sa príkladne drží cesty, keď aj zamáva zadkom, kolesá sa povrchu nepustia a ďalej udržiava smer. Naladenie by som nazval ako ideálne vzhľadom na potrebu stability aj v horšom počasí a komfortu na dlhších trasách. Väčšie diery budete cítiť v chrbtici, ale zas kvalitnejšie povrchy filtruje s prehľadom a dobrá je aj úroveň vnútorného hluku.

Pozitívom je priestranný interiér a ergonómia. Vpredu sa sedí dobre, no bedrová opierka by sa tým náročnejším určite hodila. Aj vzadu je dosť miesta pre dlhších pasažierov, dokonca nevadí ani zvažujúca sa línia strechy, sklon zadných operadiel je v poriadku. Hlavným bodom programu je ale čierna diera zvaná batožinový priestor. Tam sa zmestí toľko, že človek bez problémov oželie praktický hatchback. Aj kočíkový test auto zvládne bez problémov. Ani kombi verzia nie je nutná, ak pravda nechcete prevážať almary, či chladničky.

Negatívne ma prekvapili stierače. I keď je jasné, že lepkavý sajrajt, ktorý si cestári dovolia nazývať posypová soľ je ťažkým protivníkom, stierače čelné sklo len hladkajú, a tak bude v zime dobrým riešením nosiť zo sebou aspoň jednu náhradnú bandasku s vodou do ostrekovačov, pretože tá pôjde na odbyt. V podstate po každom treťom zotretí zostali na skle soľné fľaky a nezostávalo nič iné ako umývať na mokro.

Stručne a skrátka šiesta generácia modelu Elantra je lepšia ako piata takmer v každom smere. Počínajúc dizajnom, končiac pri doplnkovej výbave a automatickej prevodovke známej z väčších a drahších modelov (po novom aj z menšej i30).

Na druhú stranu, Elantra nedokáže chytiť za srdce, a síce je menej sterilná, je najmä a predovšetkým o ráciu. Kým v minulej generácii by som ju porovnával s menšími autami ako Toledo, či Rapid, dnes s ľahkým svedomím pasujem toto auto za vyzývateľa modelu Jetta. Elantra je sedan s dostatkom priestoru a výbavy s cenovkou na maximálnej úrovni 25 730,- v plnej výbave s automatom a s naftovým motorom. Auto bude výborný spoločník na dlhé trasy pre tých, ktorí potrebujú optimalizovať náklady, no nechcú sa zoptimalizovať až príliš. Za cca 22 až 23 máte vyskladané auto v cenníkovej cene, s ktorým bez výčitiek najazdíte desaťtisíce kilometrov ročne. Okolo 20-tisíc môžete mať dobre vybavený diesel s automatom, nižšie už jedine sparťanskú výbavu, alebo dobre vybavený benzínový variant. Z môjho pohľadu si nová Elantra zaslúži pekných 7 z 10 bodov.

 

 

Technické údaje

Model: Hyundai Elantra 1,6 CRDi 7DCT
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1582
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 100/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1750-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,7/3,8/4,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4570/1800/1450
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožinového priestoru (l): 458
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1420
Užitočná hmotnosť (kg): 480
Rozmer pneumatík: 215/45 R17
Základná akciová cena modelu: 14 490 €
   
Základná cena 1,6 CRDi Style: 20 490 €
Základná akciová cena CRDi Style 18 990 €
Základná akciová cena modelu CRDi Premium 20 490 €

 

jh

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.