24.02.2017

TEST: Suzuki SX4 S-Cross 1,4 BoosterJet – po facelifte len s turbom

Verte, či nie, ale ten čas letí... veď to bolo už v roku 2012, keď Japonci predstavili koncept S-Cross.

Stal sa predlohou pre model, ktorý prišiel o rok na to. Tri roky na trhu sú v automobilovom svete ideálny čas na modernizáciu. SX4 S-Cross sa takej inovácie dočkal v minulom roku. A zmeny sú dosť zásadné. Facelift tak vlastne pokračuje v trende, ktorý Suzuki S-Cross nastavil po príchode na trh.

S-Cross postupne nahradil pôvodný model SX4, voči ktorému sa však dosť podstatne zmenil. Oproti predchodcovi narástol do dĺžky o 150 milimetrov a na rázvore pridal celých 100 mm. Vďaka tomu sa z malého crossoveru stalo kompaktné SUV.

Model S-Cross doteraz predstavoval takú sivú, neveľmi nápadnú myškou v ponuke japonskej značky. Jeho dizajn zrejme nikoho neurazil, ale asi ani nijak extra nenadchol. Nebol nudný, iba taký bežný, vďaka čomu auto nevyčnievalo z priemeru. To sa však dosť razantne zmenilo.

Auto má kompletne prepracovanú  prednú časť, ktorej dominuje výrazná maska ​​chladiča. Možno až veľmi výrazná. Prvé fotky sa mi zdali ako pokus o napodobenie štýlu amerických značiek Buick, Oldsmobil a Jeep v jednom. No po stretnutí naživo s testovaným autom to vyzerá prinajmenšom zaujímavo. Dokonca sa mnoho ľudí doslova otáčalo, čože je to za novinku...

Nielen zmena vizáže

Prepracovania sa dočkala kapota, čelná maska, nárazník i svetlomety. Nový vzhľad však iba plní želania svojich zákazníkov, ktorým sa pôvodný „japonskejší“ dizajn nepozdával a chceli aby malo auto viac „off-roadový" vzhľad. Nápadné zvislé členenie prednej masky je krajšie, ako sa zdalo na fotkách. Nové svetlomety majú denné svietenie a obrysové svetlá z LED, stretávacie a diaľkové svetlá sú projektorové so šošovkou. Rovnomerne rozptyľujú svetlo pred autom. Jazda je tak príjemná aj v noci. Misiu sa v tomto bode podarilo splniť. Auto dostalo okrem toho aj novú optiku zadných LED svetiel, iný dizajn kolies a vylepšený multimediálny systém s novou dotykovou obrazovkou. Iba zmena vzhľadu totiž nebolo to jediné, lebo facelift mal pre model SX4 S-Cross priniesť okrem drsnejšieho a robustnejšieho vzhľadu aj zlepšenie technológií auta.

Pôvodne nudný, dnes drsniak

Niektoré „omladenia“ bývajú jemné, decentné, neraz až neviditeľné. To neplatí o vynovenom S-Crosse. Ak by ste postavili vedľa seba dovtedajšiu a novú verziu, menej pozorný záujemca by asi ťažko prišiel na to, že obe autá sú technicky takmer totožné a ide iba o modernizáciu. Platí to hlavne pri pohľade z predných sfér auta. Dovtedajší model bol dosť nenápadný, novinka je s výrazne chrómovanou maskou chladiča s desiatimi vertikálnymi lamelami pravý drsniak. Tak si to vraj zákazníci želali. Nuž, majú čo chceli a musím povedať, že výsledok nevyzerá zle. Hoci na mnohých pôsobí facelift kontroverzne. Niekomu pripomína mercedesy, druhým Buick a ďalším „nejakého Číňana.“ Asi sa do neho na prvý pohľad nezamilujete, ale keď som S-Cross po týždni vracal, zdal sa mi ako celkom príjemný spoločník. Bez pripomienky k vzhľadu.

 

Vo vnútri skoro bez zmeny

 

Platí to v prípade, že si všímate celok a zabudnete sa pozrieť na palubnú dosku. Najvýznamnejšou zmenou je totiž aplikácia multimediálneho systému známeho z Vitary alebo Balena. Ovláda sa prostredníctvom dotykovej obrazovky s uhlopriečkou 7 palcov. Má prehľadné menu a pomerne svižné reakcie. Akurát mapa navigácia je v konečnom dôsledku menšia, ako by sme chceli, lebo ju prekrývajú dodatočné informácie, ako sú napríklad vzdialenosť do cieľa a podobné.



Posed za volantom je mierne vyvýšený, v sedadlách s iba ľahkým bočným vedením. Z auta je výborný výhľad a nadhľad. Pomerne dobre sa sedí aj vzadu hlavne vďaka trochu vyššie ukotvených sedacích častí sedadiel. Aj urastený dospelý (cca 190 cm) má pred kolenami ešte dosť miesta hoci sa pred neho posadí rovnaký dlháň. Hlava sa už ale blíži čalúneniu rámu dverí. Opierka hlavy má obmedzený rozsah nastavenia, Ak ste vyšší, bude vás takmer určite tlačiť spodná hrana do krku, či do chrbtice. Výhodou je však možnosť nastavenia sklonu operadla.

Kufor ponúka v závislosti na polohe operadiel zadných sedadiel objem 430 až 440 litrov. V základnom usporiadaní sa môže zdať plytký, ale  S-Cross má štandardne vo výbave medzipodlahu. Pod nižším dnom je navyše priestor pre sadu na opravu pneumatík. K dispozícii je aj háčik na tašku a 12V zásuvka.

Pod kapotou (r)evolúcia

Omladené Suzuki SX4 S-Cross už nekúpite s atmosférickým benzínovým motorom. Najdôležitejšie inováciou modelu je totiž príchod nových benzínových turbomotorov rodiny BoosterJet. Mali sme možnosť zoznámiť sa s objemnejšou a výkonnejšou alternatívou. Testovali sme SX4 S-Cross s výbavou Elegance+ s už nám známym pohonom AllGrip a šesťstupňovou automatickou prevodovkou. O pohon automobilu sa staral prepĺňaný benzínový štvorvalec 1,4 BoosterJet.

Tento motor vás čas od času donúti popremýšľať, či je vôbec preplňovaný. V nízkych otáčkach nepôsobí ako nejaký  extra silák. Nárast dynamiky pocítite len pozvoľne a bez turboefektu. Zaujímavejšou dynamikou sa prezentuje až v strednom pásme otáčok a má veľmi príjemnú výkonovú špičku. K tom ako pridanú hodnotu príjemne vrčivý zvuk. Je to celkom príjemný dlhozdvihový motor. má krátke nasávacie potrubie a naozaj veľmi rýchlu odozvu na plynový pedál, takmer bez turboefektu. Krútiaci moment 220 Nm je k dispozícii v rozsahu od 1500 do 4000 otáčok, na šestke na diaľnici má motor pri diaľničnom maxime iba 2300 otáčok.

Spotreba bola napriek tomu, že auto bolo ešte takmer v zábehu a malo najazdených naozaj iba pár stoviek kilometrov, celkom prijateľné hodnoty. Celková kombinovaná spotreba sa dostala na 6,6 litra. Diaľnica si vypýtala skoro 7,5 litra, v meste sa spotreba šplhala cez 9 litrovú hranicu. Najlepšie to bolo na okreskách, kde sa dalo zmestiť s odretými ušami pod 6 litrov, ale skôr tesne nad. Zásluhu na vyššej spotrebe má aj kombinácia automatickej prevodovky, ktorá rada a často podraďuje. Akoby sa bála, že pri ustálenej rýchlosti nebude auto stačiť s dychom na danom prevodovom stupni. No a potom spolupráca s adaptívnym tempomatom, ktorý je tiež novinkou na palube. Pri predbiehaní, keď vybočíte spoza auta, za ktoré vás „zavesí“ zrýchľuje zbytočne rýchlo, miestami až bezhlavo.

Automat, ktorý celkom poteší

Automatická prevodovka od známej japonskej firmy Aisin má softvér na ovládanie z dielní Suzuki. Vyladili ho dobre, radí totiž rýchlo a pritom jemne. Radiť sa dá aj páčkami pod volantom. Pri strate priľnavosti predných kolies sa pomocou elektronicky ovládanej spojky pripojí aj pohon zadnej nápravy. Keďže tento jednoduchý systém nevyužíva tlak oleja na stláčanie lamiel a pripájanie zadného pohonu, ale len na chladenie, nepotrebuje údržbu.

Prevodovka má akoby „predtuchu“, že bude nutný aj pohon zadnej nápravy. Pripojí ho skôr, ako naozaj treba a nečaká zbytočne až na preklzovanie predných kolies. Stačí prudšie pridať plyn, alebo natočiť volant. Na výber sú tri jazdné módy.Pri športovom sa zadne kolesá pripájajú ešte skôr pred zákrutou, ako v bežnom. Snehový režim naprogramovali na veľmi malú priľnavosť na snehu. Ak treba, dá sa zadná náprava pripojiť (uzamknúť) napevno- Funguje to do rýchlosti 60 km/h a pomáha napríklad pri prejazde hlbším blatom.

Jazdí celkom inak ako SUV

Auto na ceste prekvapí svojou dynamikou, ale nielen ňou. Veľmi dobré sú aj jazdné vlastnosti. Jazda s S-Crossom SX4 je oproti Vitare viac športová. Nižšie auto s nižším ťažiskom má radšej zákruty a menej sa nakláňa. Facelift priniesol aj nové disky kolies s vyšším profilom pneumatík. Vďaka obutiu narástla svetlá výška vozidla v porovnaní so staršou verziou zo 165 mm na 180 mm. No akoby Suzuki S-Cross ani nemalo zvýšenú svetlosť, jazdné vlastnosti sú na úrovni klasických hatchbackov, náklony v zákrutách minimálne a nedotáčavosť je len mierna.

Treba si iba zvyknúť na trocha tvrdší podvozok. Auto nejazdí celkom plavne a na krátkych nerovnostiach mierne poskakuje. Pri plnom zaťažení to už ale takmer necítiť. Prekvapením bolo, že na lesných a poľných cestách, prípadne v ľahkom teréne sa tlmiče dostávajú do tej správnej „nálady“ a jazda je pocitovo výrazne kultivovanejšia. Mám „podozrenie“, že podvozok ladili práve na tento štýl jazdy.

All-grip funguje dobre, veľmi dobre

Potešila ma aj rýchla reakcia systému pripojiteľného pohonu všetkých kolies, vďaka ktorému sa auto vyškriabe suverénne po mokrej tráve alebo vyjde z bahna. Na šmykľavom povrchu je navyše celkom príjemne hravý a ľahko sa ovláda. Myslím si, že vás jazda s ním bude baviť. S-Cross je príjemne stabilný aj na diaľnici vo vyšších rýchlostiach, vtedy je už ale v kabíne trochu viac hluku. Presné riadenie s dobre vyváženým posilňovačom a primeraným účinkom zabezpečí kontrolu nad autom. Brzdy majú dobrý účinok a rýchly nástup. Až prirýchly, takže chvíľu budete hľadať správnu mieru stlačenia brzdového pedála.

Záverečný verdikt

Bude pre vynovený model celkom priaznivý. Suzuki S-Cross akoby chcelo svojim výzorom nahnať trochu strach konkurentom. Má na to, lebo vďaka novému turbomotoru má aj celkom slušnú dynamiku a príjemným prekvapením je, že sa nebojí nielen zákrut, ale ani ľahšieho terénu, kde sa cíti ako doma.

Zvládne odviezť štyroch dospelých pasažierov a vďaka kufru s objemom 440 litrov aj dostatok batožiny. Ak treba previezť viac, po sklopení zadných sedadiel je to až 1260 litrov. Zadné krycie plató sa s nami trocha hralo – páčilo sa mu vyskakovanie z úchytov v zaistenej polohe a potom mierne rezonovalo. Maličkosť, ktorú ale treba vyriešiť.

Tradične silnou stránkou je aj cena vozidla. Na druhú stranu váh pri posudzovaní treba položiť možno až priveľmi konzervatívny a napriek zmenám obyčajne pôsobiaci interiér a tvrdšie naladenie podvozka. Nič z toho však nie je natoľko významné, aby to „prebilo“ spomínané plusy. Ak sa teda pýtate, či by som chcel mať Suzuki S-Cross zaparkované v blízkosti obydlia, môžete si byť istí, že by ma to potešilo.

Technické údaje

Model: Suzuki SX-4 S-Cross 1,4 BoosterJet
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1373
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  103/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 220/1500-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,7/5,2/5,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4300/1785/1580
Rázvor náprav (mm): 2600
Objem batožinového priestoru (l): 430
Objem palivovej nádrže (l): 47
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1340
Užitočná hmotnosť (kg): 495
Rozmer pneumatík: 215/55 R 17
   
Základná cenníková cena modelu: 14 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 22 990 €
Cena testovaného vozidla: 22 990 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.