27.12.2016

TEST: Suzuki Baleno 1,0 Boosterjet – menší motor, viac sily

Suzuki Baleno ponúka okrem overenej atmosféry aj nový turbomotor s malým objemom. Ako mu svedčí?

Suzuki Baleno sme v krátkom čase získali do testu opäť. Predtým vo verzii so základným štvorvalcom, teraz s moderným benzínovým trojvalcom 1,0 s ozačenením Boosterjet, ktorý disponuje maximálnym výkonom 82 kW (112 k) pri 5500 ot/min a maximálnym krútiacim momentom na úrovni 170 Nm pri 2000 až 3500 ot/min. Testovaný automobil bol vybavený manuálnou päťstupňovou prevodovkou a rovnakou výbavou. Dokonca bol v rovnakej farbe a mal tiež rovnaké disky kolies. Ideálny test na sústredenie sa výhradne na zmeny, ktoré prináša odlišná motorizácia. Ak si chcete prečítať kompletný test modelu Baleno 1,2 Dualjet, kliknite sem. Na rovnaký odkaz možno kliknúť, ak vás zaujímajú detailnejšie informácie ohľadom tohto modelu, či chcete vidieť viac fotografií. V nasledujúcom teste sa skutočne zameriam len na zmeny oproti predchádzajúcemu modelu.

Úspešne zakrýva lacnejšie riešenia, najvyššia výbava pomáha

Suzuki je skutočne majstrovská značka v tom, ako dokáže zakryť lacnejšie riešenia do vábivých tvarov a oku lahodiacich textúr. Pritom to nemyslím v zlom, nejde o klamstvo, skôr o zlepšenie pocitu vodiča a pasažierov z vozidla bez potreby ďalších investícii. Skutočne pohľad na palubnú dosku, výplne dverí, stredový tunel neodhalí, že ide o výhradne tvrdé tenké lesklé plasty. Až dotyk, prípadne skúsenosti z predchádzajúcich modelov odhalia, že povrchovej úprave sa venovalo menej pozornosti ako v drahších vozidlách. Pre triedu je to ale úplne v poriadku, navyše sa zdá, že by plasty mohli dobre vzdorovať zubu času, pravda pri pravidelnej údržbe. Veľkým plusom pre toto vozidlo a najvyššiu výbavu je nepochybne veľký dotykový displej, v ktorom nájdete aj dobre pracujúcu navigáciu. Najvyššia výbava je skutočným korením značky. Auto ňou dostáva šmrnc a to ako zvnútra, tak zvonka. Ovládacie prvky na volante, dokonca adaptívny tempomat a tiež dobre svietiace bixenóny nie sú v triede B štandardom, i keď sa v nej vyskytujú čoraz viac. Adaptívny tempomat, navyše dostatočne spoľahlivý je o to zaujímavejší. Spomenúť treba aj varovanie a dokonca schopnosť reagovať na nebezpečenstvo čelnej zrážky. Ako sme zistili v predchádzajúcom teste, systém výborne funguje najmä v nižších rýchlostiach, čo sa hodí pri jazde mestom.

Ergonómia palubnej dosky je na dobrej úrovni, všetkému pomáha najmä multifunkčný volant a snaha výrobcu poskytnúť všetky ovládacie prvky na dosah ruky. Teda okrem dvojice „paličiek“ vytŕčajúcich z prístrojového panelu, ktoré nás vracajú do čias dávno minulých. Prepchať ruku cez volant, či poza volant počas jazdy je nepohodlné a navyše aj trochu nebezpečné. Lenže ako inak si prepnete zobrazované údaje palubného počítača? Ešteže vie Baleno zobraziť i také informácie ako ekonomickosť jazdy, či na prehľadnej grafike ukázať aktuálne využívaný výkon a krútiaci moment. Dúfame, že to isté zvládne aj športovejší Swift S s motorom z Vitary S, ku ktorému sa takéto informácie hodia viac.

Sedenie je ako vpredu, tak vzadu iba priemerné, v istých bodoch dokonca podpriemerné, a to samozrejme vzhľadom na triedu, v ktorej Baleno nachádzame. Predné i zadné sedadlá mohli byť lepšie tvarované. Minimálne bočné vedenie, navyše veľmi príkre nastavenie zadných operadiel, kratšie sedáky a menej miesta na nohy pasažierov vzadu, sú bežným javom v segmente. Ale skutočnosť, že si vyšší pasažier vzadu opiera hlavu o strechu auta, to už sa stane málokomu. Môžete povedať, že do malého auta si aj tak sadajú iba malí ľudia, no ani zďaleka nebudete mať pravdu.

Pozitíve hodnotím batožinový priestor s maximálnym objemom 355 litrov pri vzpriamených zadných operadlách. Na malý hatchback je to ozaj dosť.

Jazda s Boosterjetom

Tak ako som predpokladal, zimné pneumatiky v zimnom počasí výrazne zlepšili trakciu na cestách. Iba priemerné jazdné vlastnosti zakryť nedokázali. Podvozok vozidla patrí k priemeru. Na priečnych nerovnostiach poriadne skáče, v zákrute citeľne odskočí do boku, i keď dobré pneumatiky prípadné problémy zachytia skôr než by sa musela zobudiť elektronika.

Podvozok je skutočne tvrdý. Pre pasažierov vzadu na našich otrasných cestách vyslovene nepohodlný. Pomocnú ruku im nepodajú ani mäkšie sedadlá, takže osoby vzadu by bez pásov voľne poletovali stiesnenou kabínou. Vpredu si na tvrdosť zvyknete ľahšie.

Automobil má menej komunikatívne preposilňované riadenie, zaujme rýchly návrat volantu do vyrovnanej polohy. Ani vyššia poloha za volantom výrazne neovplyvňuje výhľad vodiča z kabíny, i keď ďalej sediaci vodiči nemajú s mŕtvymi uhlami problém, výhľad šikmo vzad je obmedzený, rovnako tak výhľad vzad. Bez parkovacej kamery je to už len o pocite.

Motor je o niečo kultivovanejší, ak ide o zvuk prenášaný do kabíny. Je ho o niečo menej počuť ako atmosférický agregát, predovšetkým pri akcelerácii vo vyšších rýchlostiach a tiež na diaľnici. Na diaľnici za to ale môže dlhší piaty prevod, vďaka ktorému má Baleno Boosterjet menej otáčok (3000 vs 3500 pri 130 km/h). To pochopiteľne ovplyvňuje aj spotrebu. Kým Baleno Dualjet si na diaľnici vypýta o približne 3 až 4 deci viac ako Boosterjet na 100 km. Rozdiel to teda veľký nie je. Prekvapivo si automobil držal veľmi dobrú spotrebu aj v meste pri kratších trasách. Nie a nie sa dostať nad 6 litrov, a to som sa snažil (v plnom meste). Samozrejme, občas je možné túto hranicu prekročiť, no vo všeobecnosti sú Baleno a Boosterjet veľmi dobrá dvojica, ktorá umožní jazdiť v priemere za cca 5 litrov benzínu na 100 km a to aj v poriadne chladnom počasí. Pritom nejde o žiadnu eko jazdu, ale o maximálizáciu potenciálu výkonného motora pri zachovaní zákonných noriem (plus mínus autobus).

Pri rovnakých podmienkach prakticky nebadať rozdiel v spotrebe, aj keď by podľa tabuľky mal byť turbomotor o niečo hľadnejší. Avšak vyšší krútiaci moment v nižších otáčkach umožňuje motor menej vytáčať,pri zachovaní rovnako svižnej jazdy. Väčší výkon ani menší počet valcov sa nemajú ako prejaviť. Pri aute s hmotnosťou 900 kilogramov a precíznom nastavení je rozdiel taký malý až sa zdá, že dvojicu motorov ponúka Suzuki iba z filozofických dôvodov – chcete atmosféru, či turbo?

Baleno Boosterjet je veľmi agilné, svižné vozidlo, no rozdiel medzi Boosterjetom a Dualjetom jeenormne malý aj napriek výraznému rozdielu vo výkonnosti. Môže za to odlišné nastavenie prevodov. Veď pri šprinte z 0 na 100 km/h je rozdiel iba 0,9 sekundy. To nie je veľa. Boosterjet je teda viac uhladený, rovnomerný, kým Dualjet je nižšie relatívne pokojný a vyššie pomerne agresívny.

Záver

Dualjet, či Boosterjet. Ktorý je lepší? Tak ako som napísal vyššie, rozdiel je na úrovni filozofie, na úrovni prístupu k výkonu. Kým jeden sa spolieha na ľahšie prevody, druhý sa spolieha na priame vstrekovanie a malé akčné turbodúchadlo. Výhody Boosterjetu sú zahrnuté v slove moderný. Moderný nie ako nadávka, moderný ako lepšie prispôsobený požiadavkám moderného zákazníka. Ten sa príliš nechce zaoberať otáčkami, ten chce mať záťah už od spodu, chce jazdiť energicky, ale nechce za to platiť priveľa. Motor znie inak, ale nie zle. Boosterjet je silnejší dolu, Dualjet hore.

Pravdou je, že určiť ktorý motor je lepší, vlastne ani nie je možné. Oba sú pre Baleno ako stvorené. Malé ľahké auto je dobré ako s benzínovým atmosférickým štvorvalcom, tak priamovstrekovým prepĺňaným trojvalcom s nižším objemom. Jedno čo si vyberiete, jazdiť môžete takmer rovnako. Rozdiel pár desatiniek litra a sekundy je pre užívateľa primálo na rozhodnutie. Rozhodovať bude cena. A v nej má na vrch atmosférický štvorvalec.

Lenže Boosterjet si zaslúži pochvalu. Technikom sa ho podarilo slušne odhlučniť, je príjemné s ním jazdiť, nie je pažravý. Motor je v podstate na úplnom začiatku, no cítiť, že je pripravený veľmi dobre, bodaj by nie, veď kto iný má dobre pripraviť malý motor než Suzuki? Navyše sa musím priznať, že postupom času sa mi výrazové prostriedky tohto špunta páčia viac. 6 z 10 bodov dostal automobil s motorom Dualjet, Boosterjet si zaslúži o kúštik viac. 6,5 z 10.  

 

Technické údaje

Model:

Suzuki Baleno 1,0 Boosterjet GLX

Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 998
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 82/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 170/2000-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,4/3,9/4,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3995/1745/1460
Rázvor náprav (mm): 2520
Objem batožinového priestoru (l): 320/355/756/1085
Objem palivovej nádrže (l): 37
Pohotovostná hmotnosť (kg): 980
Užitočná hmotnosť (kg): 475
Rozmer pneumatík: 185/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: 10 690 €
Základná cena verzie: 13 590 €
Cena testovaného vozidla: 15 640 €
 
Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.