2016-12-29 04:05:00
Škoda Superb 2,0 TSI
Škoda Superb 2,0 TSI 220k
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Škoda Superb 2,0 TSI SportLine – sila RS vo vlajkovej lodi v Dračej koži

Testovali sme Superb so silným motorom, automatom, predným náhonom odetý vo farbe Dračia koža.

Škoda Superb ako vlajková loď českej značky prináša širokú paletu špecifikácií. Nový výbavový stupeň SportLine ponúka lákavý športový dizajn a mnoho doplnkovej výbavy.

Výbava SportLine je dostupná pre takmer všetky motory, s výnimkou tých najslabších – 1,4 TSI 92 kW a 1,6 TDI. Ponuka motorov je opäť mimoriadne široká a štartuje na štvorvalci 1,4 TSI 110 kW so 6-stupňovou manuálnou, alebo 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG. Chrbát mu kryje objemnejší štvorvalec 1,8 TSI 132 kW (180 k) s výberom rovnakých prevodoviek. Vrchol benzínovej ponuky zastupuje štvorvalec 2,0 TSI v dvoch variantoch. Prvý má k dispozícii výkon predfaceliftovej verzie modelu Octavia RS – teda 162 kW (220k). Rovnako ako Octavia RS má pohon prednej nápravy so systémom XDS+. Výkonnejšia verzia motora 2,0 TSI, zároveň vrcholná motorizácia modelu nahradzuje atmosférický šesťvalec a jej maximum je 206 kW (280 k). Najsilnejší motor je dostupný iba s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies.

Motor 2,0 TSI s výkonom 162 kW (220 k) a krútiacim momentom 350 Nm pri 1500 až 4400 ot/min je spriahnutý výhradne so 6-stupňovou automatickou prevodovkou DSG. Práve túto špecifikáciu sme testovali.

Zdroj: Ján Hargaš

Výbava SportLine obsahuje množstvo doplnkov už v základe, a tak aj bez prídavných prvkov ide o mimoriadne dobre vybavené vozidlo. Už v základe disponuje navigačným systémom Columbus s 8 palcovým dotykovým displejom, prémiovým audiosystémom Canton (12 reproduktorov, digitálny equalizér a subwoofer), trojramenným multifunkčným volantom v koži s ovládaním DSG pádlami, športovými sedadlami so športovými švami, 2-zónovou klimatizáciou Climatronic, systémom bezkľúčového zapaľovania Kessy, bi-xenónmi, 18-palcovými kolesami, elektrickým prídavným kúrením. Výbava ďalej obsahuje elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča a samozrejme dizajnový paket SportLine. Ten zahŕňa ozdobné čierne lišty exteriéru, ozdobné lišty interiéru v štýle karbón, tmavé čalúnenie stropu, LED podsvietenie interiéru, tónované sklá, naznačené prítlačné krídlo na kufri a svetlá LED vzadu. Celkovo ide o veľmi podarený dizajnový paket, ktorý z modelu vyťaží maximum. Obzvlášť dobrá je kombinácia s farbou Dragon skin za cca 900 eur. Zlato-zelená metalíza Dračia koža doslova rozžiari model a v automobilovej šedi auto svieti ako neón v noci. Aj vďaka výraznej farbe auto počas celého testu neustále pútalo pozornosť okoloidúcich. Všimli si ho nielen chodci, keď bolo zaparkované, ale tiež cestujúci v MHD, či dokonca vodiči iných áut. Je to naozaj výborná farba, no odporúčam zakúpiť dodatočné zabezpečenie, pretože tak ako púta pozornosť bežných ľudí, môže lákať pozornosť aj zlodejov.

Zdroj: Ján Hargaš

Športové sedadlá v kombinácii kože a polokože, spolu s lištami s karbónovým efektom, tmavý strop i LED osvetlenie obohacujú interiér vozidla a pomáhajú palubnej doske, výplni dverí i samotným sedadlám pôsobiť o kus hodnotnejšie. Rovnako tak čierne doplnky zvonka, jedinú drobnú výhradu mám ku „kruhom pod očami“ v čierne farbe. Je to ako roztopené linky rockera po afterparty.

18-palcové disky sú ideálne, testované vozidlo bolo vybavené až 19-palcovými pneumatikami. Tie mierne obmedzujú komfort podvozku, najmä pri filtrovaní menších nerovností, stále však možno vozidlo označiť ako komfortne nastavené.

Pri výbave Sportline môžete auto doplniť o adaptívny tempomat, asistent rozpoznania únavy, značiek, tieniace rolá, 3-zónovú klimatizáciu, vyhrievané čelné sklo, vyhrievané predné aj zadné sedadlá elektrické zadné dvere, TV a DAB, smartgate a parkovací asistent.

Cena výbavy SportLine začína na sympatických 31 tisíc, no so silnejším motorom sa rýchlo dostanete nad 35 a s nejakými doplnkami ľahko prekročíte úroveň 40-tisíc eur. Štartovacia cena modelu 2,0 TSI 162 kW je 37 740 eur.

Zdroj: Ján Hargaš

Z kolísky do RS a naspäť

Z doplnkovej výbavy rozhodne odporúčam adaptívny podvozok. Umožní vám meniť nastavenie tlmičov na základe vlastných preferencií, a to sa hodí najmä pri veľkých diskoch. Auto môže byť komfortná kolíska, no zároveň „takmer RS“ ak vyrazíte na otvorené cesty. Ako sme už písali, rozdiel medzi nastaveniami je citeľný, najmä medzi komfort a šport. Superb v tejto výbave disponuje dvojstupňovým ESC, to ak by ste chceli pri ostrej jazde uvoľniť opraty a dovoliť autu prešmykovať kolesami.

Benzínový motor 2,0 TSI tvorí s motorom 1,8 TSI gro benzínovej ponuky výbavy Sportline. Ani 150 koní od 1,4 TSI nie je málo, no záujemcovia o benzínový motor radšej siahnu po výkonnejších variantoch, ak im to rozpočet dovolí. 220 koní je dosť na to, aby ste boli cestným pirátom a úplne postačuje na suverénne jazdenie ako po diaľnici, tak po okresných cestách. Rezerva na prebiehanie je aj vo veľkom Superbe úplne komfortná a ľahko si poradíte s predbiehaním aj na krátkych úsekoch. Samozrejme, limitujúcim faktorom je pohon iba prednej nápravy. Ten vás obmedzí ako pri športovom vyžití, tak aj pri oduševnených rozjazdoch zo semaforov na mokre, či pri zrýchľovaní v zákrutách na mokre. Silný motor s bleskovým nástupom vysokého krútiaceho momentu s ľahkosťou roztočí aj veľké 19 palcové kolesá a nepomôžu ani široké pneumatiky.

Zdroj: Ján Hargaš

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Dobre nastavené zavesenie kolies prípadnú neistotu spojenú s prudkými manévrami na hrbolatých povrchoch príkladne tlmí a museli by ste urobiť drastickú chybu na to, aby ju podvozok a asistečné systémy nezachytili. Samozrejme, pohon všetkých kolies a výkon 280 koní je nespochybniteľne lepšou voľbou, ale tiež výrazne drahšou. 

Na suchých cestách je veľký Superb agilný, dobre drží stopu, na limite je prirodzene nedotáčavý. Vozidlo nie je také veľké, ako veľké vám bude pripadať za volantom, takže nejaké masívne športové zážitky k autu až tak nepasujú a na tých istých cestách ponúka väčší pôžitok ostrejšie ladená a rozmerovo skromnejšia Octavia RS. Bežné situácie ako jazda po zvlnených cestách mimo mesta, či predbiehanie, alebo zrýchlenie na diaľnici si vychutnáte adekvátne.

Osobne ma prekvapil naftový zvuk motora. V komfortnom režime, pri pokojnom jazdení do kabíny preniká zvuk, ktorý je skutočne ľahko zameniteľný s tým, ktoré do kabíny vpúšťajú moderné tiché naftové motory. Myslel som si, že chrapľavý zvuk motora a jemné vibrácie pri prudkom zrýchľovaní počujem a cítim len ja, že blúznim, no keď som viezol trojicu kolegov a tí môj dojem potvrdili, prestal som pochybovať. Motor najmä v nižších otáčkach znie ozaj chrapľavo, nemá tak kultivovaný zvuk ako si ho pamätám z minulosti (azda za to môže nová emisná norma?) a jeho prejav pri štandardnom jazdení bol pre mňa sklamaním. Iste, po prepnutí jazdného režimu do športu sa elektronika postará o to, aby motor znel autenticky benzínovo, ale to je iná kapitola.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Spolupráca motora s automatickou 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou je príkladná. Keď som v nedávnej minulosti DSG-čkam vyčítal pomalšie reakcie na plyn, verzia v tomto Superbe je o kategóriu lepšia. Reagovala bleskovo, rýchlejšie než akokoľvek rýchly klasický automat v drahších autách. Zvyk, ktorý vám káže stlačiť plyn skôr než chcete vyštartovať, tu neplatil, dvojspojka bola neustále v pozore, pripravená uvoľniť silu motora. Iba nedávno som tvrdil, že DSG-čko už začína strácať na konkurentov a jeho reakcie patria iba k priemeru. Superb Sportline ale dokázal opak. Samozrejme, aj v prípade benzínového štvorvalca cítiť, že by sa aspoň jeden stupeň navyše hodil, športovo ladenej verzii ale menší počet stupňov vadí menej. I mierne vyššie otáčky na diaľnici na 6. stupni nie sú na príťaž, keďže je auto vďaka nim pripravené kedykoľvek vyraziť. Pružnosť je skrátka veľmi vysoká a automat má vo väčšine prípadov veľmi dobré reakcie.

Zdroj: Ján Hargaš

Zaujímavý je kickdown v automatickom režime. Pri rýchlosti 80 km/h prevodovka suverénne podradí až do dvojky, pričom elektronika plynulo zvýši otáčky motora a tým ochráni mechaniku. Preradenie do dvojky znamená, že ručička otáčkomera sa dostane tesne pod červené pole. Na dvojke motor vydrží iba okamih a hneď mu prevodovka vtláča jeden prevod za druhým v skutočne obdivuhodnom tempe. Aj vďaka tomu je pružné zrýchlenie z 80 na 120 v automatickom režime ešte o kus rýchlejšie ako v manuálnom. Mimochodom, pri manuálnom podradení na 4. prevodový stupeň to Superb zvládne za cca 10 sekúnd.

Zdroj: Ján Hargaš

V režime komfort, či eko sa ale prevodovka nehanbí motor postaviť do takmer neutrálnych otáčok. V eku sú reakcie na stlačenie plynového pedálu skutočne pozvoľné, asi preto som v ňom netrávil veľa času.

Priemerná spotreba je logicky závislá na vašom jazdnom štýle. Mne sa s touto verziou motora podarilo dosiahnuť ešte nižšiu spotrebu ako s verziou 206 kW 4x4. Priemerne si Superb pýtal 8 l/100 km. Aj keď som miestami rád stlačil akcelerátor a čo-to odjazdilo auto aj na diaľnici, a na kľukatých cestách, môj obvyklý jazdný štýl je najmä pokojný. Kolega, náš majster v eko jazde by ale priemer potlačil aj o liter nižšie. To by ste už ale padali na zadky a nadávali nám ako pohani... Ak budete so Superbom jazdiť tak, ako to 220 koní dovoľuje, očakávajte priemer niekde medzi 9 až 10 litrami paliva na 100 km. Jazdenie na prasa pochopiteľne priemer vystrelí nad 11 litrov. Auto ale pri ustálenej rýchlosti 120 km/h odoberá z nádrže cca 7,3 litra. 90 km/h znamená o liter menej. Jazdenie štýlom „výplata dôjde až zajtra a ja už nemám benzín“ v ideálnych podmienkach na rovinatom úseku udrží priemer tesne pod 6 litrov (tabuľka hlása sci-fi údaj 5,3). 

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Hodnotenie

Musím bez mučenia uznať, že SportLine Škodovke vyšiel. Výbavový stupeň berie to najlepšie zo Superbu a okorení to zmesou vizuálne lákavých prvkov, ktoré pomôžu majiteľovi pôsobiť dobre ako na okoloidúcich, tak na spolujazdcov. Áno, Superb to rafinovane hrá na auto vyššej triedy a je ľahké mu to zblajznúť takpovediac aj s navijakom, SportLine je v tom ešte lepší. Tak ako sú mnohí, ktorým táto hra nevyhovuje, budú aj takí, ktorí si za hru na vyššiu triedu radi zaplatia (čo dokazuje i zvýšenie cien pri Superbe - vid. zmena v tabuľke od posledného testu). Zaplatia pritom menej ako za auto v triede na ktorú Superb ašpiruje, a tak je ľahké odpustiť i menej prémiový pohon, či nižší objem vrcholných motorizácií. Iste, nedokáže to každý, ale predajné čísla hovoria, že skoro všetci... Superb ani zďaleka nie je dokonalý, ale to čo s ním Škoda chcela dosiahnuť aj dosiahla a za konkurentami rozhodne nezaostáva.

Tak ako pri každom aute a výbave, aj pri Sportline časom prvotné očarenie prejde. Superb SportLine vďaka svojim danostiam a výbavovým možnostiam ale ani po mesiaci vlastníctva nemusí byť sklamaním. 

Model Superb Sportline 2,0 TSI má odomňa plusové body za lákavý, až jagavý dizajn, doplnky, ktoré dozaista padnú zákazníkom do oka a tiež za vynikajúcu doplnkovú farbu Dragon skin. Mínusky dostáva za čierne fokle pod prednými svetlami, za naivnú imitáciu koncoviek výfukov a za menej oduševnelý zvuk (bez poriadnych koncoviek, či klapky to ani inak nejde). Najväčšia výtka ale smeruje k ponuke tejto motorizácie výhradne s pohonom predných kolies. Iste, dá sa a je fajn mať silný motor i s predným náhonom, ale také je aj 1,8 TSI s nižšou cenou. Pri 1,8 TSI ale treba mať na pamäti odlišný krútiaci moment verzie s manuálom a automatom.

Teší ma prítomnosť športového displeja s možnosťou zobrazovania plniaceho tlaku turbodúchadla. Pracovité turbo môžete sledovať v akomkoľvek jazdnom režime. Sledujete aj "G-čka" a aktuálne využívaný výkon. 

Platí, že k takémuto výkonu a krútiacemu momentu aký má 2,0 TSI by bolo vhodné ponúkať aj pohon všetkých štyroch kolies. Prešmykovať kolesami je možno zábavné, ale neefektívne. Nehovoriac o absencii manuálnej prevodovky. Na druhú stranu, verzií a možností má Superb až-až. Veď sa pozrite na cenník konkurentov z Kórei. Celkovo je to za 7,5 bodu z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Technické údaje

Model: Škoda Superb 2,0 TSI Sport Line
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  162/4500-6200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1500 - 4400
Maximálna rýchlosť (km/h): 245
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,0
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,8/5,3/6,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4861/1864/1468
Rázvor náprav (mm): 2841
Objem batožinového priestoru (l): 625/1760
Objem palivovej nádrže (l): 66
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1505
Užitočná hmotnosť (kg): 650
Rozmer pneumatík: 235/40 R19
   
Základná cenníková cena modelu: 21 590 22 680 €
Základná cena testovanej verzie: 31 640 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku