21.01.2016

TEST: Nissan Pulsar 1,6 DIG-T 190 má rád otáčky a rýchlosť

Nissan Pulsar je praktické auto, ktoré svojmu majiteľovi prinesie najviac priestoru na zadných sedadlách v triede.

Už sme v redakcii mali Pulsar s naftovým motorom pod kapotou a nedávno sme skúšali verziu so základným benzínovým motorom 1,2 DIG-T 115. Teraz sme pre zmenu osedlali verziu s najvýkonnejším (benzínovým) motorom v ponuke. Pre Pulsar totiž Nissan pripravil benzínový preplňovaný štvorvalec s výkonom 140 kW (190 k) pri 5600 otáčkach za minútu, ako napovedá označenie DIG-T 190. Motor patrí k najvyspelejším v triede a má niekoľko technických zaujímavostí, ktoré bežne pri iných značkách v tejto kubatúre nenájdete. Je to napríklad technológia nízkeho trenia a recirkulácia výfukových plynov s ochladzovaním.

Zvonka na prvý pohľad takmer nič nenaznačuje, že je to auto s takým výkonom. Žiadne dodatočné označenie, nijaké extra doplnky. Iba pár drobností, ktorými sa odlišuje hlavne preto, že najvýkonnejší motor sa dodáva až vo vyšších výbavách  Takže môžeme povedať, že je to „sleeper“, teda spáč, ktorý perfektne maskuje, že má (na) viac, ako bežná verzia. Dokáže však výkon pod kapotou urobiť z bežného rodinného auta špičkový model? Pozrime sa teda tentoraz v prvom rade na motor.

Vyvinuli ho v spolupráci s automobilkou Renault. Jeho tep počuť aj pod kapotou modelov Nissan Juke a Renaultu Clio RS. Blok aj hlava valcov je odliata z hliníkovej zliatiny. Má takmer takzvanú „štvorcovú“ charakteristiku (kde priemer valcov aj ich dráha pohybu majú rovnakú hodnotu). Vŕtanie je 79,7 milimetra zdvih iba o trocha väčší, teda 81,1 milimetra. Relatívne malá piestová rýchlosť pozitívne ovplyvnila rýchlu reakciu motora na zvýšenie otáčok po pridaní plynu. K pružnosti motora výrazne prispieva variabilné časovanie nasávacích aj tepelne viac namáhaných výfukových ventilov. Tie sú pre lepší odvod tepla naplnené sodíkom. Obidva vačkové hriadele poháňa reťaz. Turbodúchadlo sa roztáča veľmi svižne a motor má vďaka tomu priaznivý priebeh krútiaceho momentu, ktorý tak pripomína väčšie atmosférické motory. Výkon narastá lineárne.

Stlačený vzduch pre plnenie valcov sa ochladzuje v medzichladiči a motor má sekvenčné priame vstrekovanie benzínu do valcov. Motor sme kŕmili benzínom s predpísaným 95 oktánovým benzínom. Vysoký kompresný pomer (9,5:1) naznačuje, že keby dostal viac oktánov, mali by sa zlepšiť prechody z nízkych otáčok a mohla by trochu klesnúť aj spotreba. Toľko teória. A čo prax?

Výkon, otáčky aj spotreba v symbióze

V prvom rade vyzdvihujem hlavne pri ustálených rýchlostiach tichý chod motora, ktorý pomerne rýchlo reaguje na polohu akcelerátora. Nie je to však pretekár a je naladený skôr na pohodovú jazdu, ako na okruhy. To potvrdil aj podvozok, ktorý Nissan nechal bez zbytočného pritvrdenia. Prepožičiava autu komfort na ceste. Plusom pri jazde je okrem výkonu aj 240 Nm krútiaceho momentu, ktorý je k dispozícii už od 1600 otáčok až do zhruba 5200 otáčok. Na rozdiel od iných turbomotorov mu dochádza dych až pri 6500 otáčkach, čo je vlastne na úrovni limitera, ktorý vás jednoducho ďalej nepustí. Celok predstavuje výrazný skok vo výkone a prináša do Pulsara naozaj pôžitok z jazdy bez obmedzení. Motoru sekunduje dobre odstupňovaná a na rozdiel od Clia R.S. manuálna šesťstupňová prevodovka, kde motor na šiestom stupni má pri 90 km/h 2000 otáčok za minútu a pri diaľničnom limite 130 km/h iba čosi vyše 3000 otáčok za minútu. Radenie je presné a ľahké. Krátke prevody sú plusom pri jazde v meste, kde napríklad na päťke pri 60 km/h má motor 1500 otáčok a šestka sa dá zaradiť už od 60 km/h a približne 1300 otáčok za minútu.

Aj to prispelo k dobrej priemernej spotrebe. Nissan uvádza 5,7 litra pri 17 palcových kolesách, ktoré mal obuté skúšaný exemplár. Ešte stále pod 6 litrov sa zmestí papierovo aj s 18 palcovými kolesami. Výkonom sa motor 1,6 DIG-T môže porovnávať aj s objemovo väčšími konkurentmi, jeho spotreba paliva a emisie zodpovedajú jednotke oveľa menšej. Napríklad v porovnaní s konkurenciou, ktorá má iba o 10 kW (14 k) vyšší výkon a rovnaký objem, je to však skoro o dva litre menej.

Podľa údajov palubného počítača bola spotreba celkom optimistická. V meste to vychádzalo na zhruba 5,5 l/100 km. Mimo mesto som sa pri priemernej rýchlosti 83 km/h dostal na ťažko uveriteľných 4,7 l/100 km a pri 130 km/h dokonca len 6,3 l/100 km. No optimizmus „board computera“ vyvrátil prepočet po dotankovaní. Vykazoval kombinovanú spotrebu tesne pod 6,5 litra, my sme zistili 7,1 l/100 km. Vyzerá to ale tak, že po ďalších pár tisícoch kilometrov by mohli hodnoty spotreby mierne klesnúť. Aj keď ťažko povedať, lebo výkonový potenciál auta vás láka, stúpiť mu „na krk“.

Pulsar totiž vie aj poriadne zabrať a zrýchliť z 0 na 100 km/h dokáže za 7,7 sekundy, čo je o tri sekundy kratšie, ako s motorom 1.2 DIG –T 115 a veľmi slušná hodnota pre takýto typ vlastne rodinného auta. Za volantom sa určite nebudete nudiť! Rozbehne sa aj na maximálnu rýchlosť 217 km/h. Verím, ale na našich diaľniciach som sa o potvrdenie tohto údaja nepokúšal...

Jazdí ako... ako Pulsar

Žiadne prekvapenie sa nekonalo. Napriek vysokému výkonu motora sa jeho zvuk do kabíny nedostáva viac, ako s najslabším pohonom. Celkové odhlučnenie auta je inak veľmi slušné, ale nie nadštandardné. Podvozok samotný je pomerne tichý a nepodľahol lákadlu pritvrdzovania. Pripadal mi skôr mäkší, komfortnejší. Predstavuje vyvážený kompromis medzi pohodlím a potrebami pri rýchlejšej jazde. Keď prídu k slovu koncové polohy tlmičov a ich dorazy pri prepružení a na nerovnostiach povrchu, rázy sa už prenášajú do karosérie trocha viac, ako by som očakával. Nelákal veľmi k rýchlej jazde v zákrutách. No ak som ho „prinútil“, zvládol to s poctou a bez reptania. Pocitovo je riadenie o chlp tvrdšie, ako pri slabšej verzii, ale to môže byť aj vďaka pár kilogramom navyše nad prednou nápravou.

Interiér s pár drobnosťami navyše

V kabíne na prvý pohľad žiadna zmena. Čiže auto má rovnaké čalúnenie, plasty, prístroje aj infotainment systém. Interiérový dizajnový balíček dopĺňajú športové pedále z ľahkých zliatin a biele prešívanie sedadiel. Už som to tuším spomínal pri najslabšej verzii, že sa za volantom sedí trocha vyššie, ako je pri hatchbackoch zvykom. Ale neprekáža to a aspoň to zlepšilo výhľad z auta.

Pulsar hodnotím ako auto veľmi praktické a priestranné. Na zadných sedadlách má miesta nadštandardne, najviac v tejto triede áut. Mám vyše 190 cm a dlhé nohy. Nájsť si miesto býva problém. V Pulsare som sa pohodlne usadil za volant s veľkou rezervou. Potom som zamieril na zadné sedadlá a nikde som sa ničoho nedotýkal. Rezervu som mal pred kolenami aj nad hlavou, vzdušnosť interiéru je ukážková. K tomu treba prirátať aj veľkosťou nadštandardný a dobre dostupný batožinový priestor.

Zhodnotenie, či verdikt?

Nissan Pulsar je praktické rodinné auto. Áno, s tým som tento test začínal. Nič na to nezmenil ani fakt, že sa mu pod kapotu nasťahoval najvýkonnejší benzínový motor. Získal vďaka nemu ľahkosť, šmrnc a veľmi dobré dynamické parametre. Dá sa s ním jazdiť pokojne aj celkom úsporne, keď ste za volantom ako „tatko rodiny“. Pri túžbe „prevetrať“ sa zvládne aj to bez reptania. No ak chcete poriadne popremiestňovať svoje vnútornosti a telesné tekutiny, poobzerajte sa po inom „náčiní“. Predsa len, konkurencia aj z rodinného auta má naklonované všelijaké modely, GTI, RS a ďalšie. Nissan však týmto smerom nešiel. Mnohým to práve vyhovuje. Veď značka má v ponuke aj celkom špeciálne športové modely. Pulsar je v prvom rade auto pre rodinu, s priestorom. No a s týmto motorom asi najlepší Pulsar, aký je k dispozícii.

Technické údaje

Model: Nissan Pulsar 1,6 DIG-T 190
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1618
Prevodovka: 6 -stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  140/5600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1600 - 5200
Maximálna rýchlosť (km/h): 217
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,6/4,6/5,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4387/2017/1520
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožinového priestoru (l): 385
Objem palivovej nádrže (l): 46
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1315
Užitočná hmotnosť (kg): 470
Rozmer pneumatík predné: 205/50 R17
Rozmer pneumatík zadné: 205/50 R17
Základná cenníková cena modelu: 13 190 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 19 400 €
Cena testovaného vozidla: 23 400 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.