2015-12-18 04:00:00
Nissan Pulsar 1,2 DIG-T
Nissan Pulsar 1,2 DIG-T
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Nissan Pulsar 1,2 DIG-T 115 – tichý, pokojný a svižný

Môže si novinka medzi hatchbackmi získať vaše srdce aj rozum? Alebo čo môže a čo nie?

V najdôležitejšom európskom segmente pribudol v roku 2014 model, ktorý má niekoľko zaujímavých parametrov. Mal by stačiť aj na konkurenciu. Novinka v Európe však nie je tak celkom nová. Na mimoeurópskych trhoch sa rovnomenný model predáva už od roku 1978, vtedy ešte s menom automobilky Datsun. Prvá generácia sa v Európe objavila ako Nissan Sunny. Neskôr sa z nej vyvinula Almera.

Po ukončení jej výroby prestal Nissan v tomto segmente ponúkať v Európe modely typu hatchback. Vlastne v roku 2004 prišiel ešte model Tiida, ktorý sa predával len v niektorých európskych krajinách. No a Pulsar je jeho druhou generáciou od roku 2011. Nevychádza však z predchodcu priamo, je to nové auto. Stihol už absolvovať na mimoeurópskych trhoch aj facelift a v tejto podobe sa dostal do Európy.

Na prvý pohľad je Pulsar zmes rôznych detailov, ktoré ako celok pripomínajú časť produkcie juhokórejských značiek. Neznamená to však, že by vás to malo odradiť, Auto síce nevytŕča z radu, ale pre mnohých pôsobí naopak dostatočne emotívne. Osobne si myslím, že návrhári urobili veľký kus práce. Pulsar si svojich odporcov musí hľadať ťažko. Je to všetko ale vec osobných preferencií a vkusu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Usmievavá predná a zadná časť, dravé linky karosérie a vydutá kapota tvoria celkom zaujímavý mix, ktorý určite neurazí. Pulsar je samozrejme iný, ako väčšina hlavne európskej konkurencie. Ale to môže byť aj jeho výhodou. V peknej azúrovo modrej metalíze zaujal aj mňa. Netvrdím, že je to priamy konkurent premianta triedy – ale Golfu dokáže v niektorých parametroch konkurovať.

DIG-T 115 je prvá voľba pre benzín

Testované auto malo pod kapotou motor známy z iných modelov Nissan (Qashqai). Základ má spoločný s motorom 1,2 TCe od Renaultu. Pri príchode Pulsaru na náš trh bol jediným dostupným benzínovým motorom. Je to momentálne najlacnejšia ponuka pohonu v ponuke. Neskôr pribudol aj preplňovaný motor 1,6. Tiež sme ho v Pulsare vyskúšali, zverejníme s ním samostatný test.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

DIG-T 115, ako jeho označenie napovedá, má výkon 85 kW (115 k). Dynamika jazdy tomu ale celkom nezodpovedá. Šesťstupňová manuálna prevodovka s krátkymi dráhami radenia je pomerne rozumne odstupňovaná. Vo väčšine prípadov by ste sa mali byť s otáčkami v rozmedzí, kde aktívne zaberá turbo. Šestka sa dá už zaradiť zhruba pri 60 km/h. Elán motoru uberajú však pomerne ťažké – „dlhé“ prevody. Radenie najmä pri studenom motore je mierne „gumové“, no nevyrušuje. Aj vzhľadom k plochej charakteristike motora a jeho kultivovanosti a tichému chodu som mal pocit, že skôr s Pulsarom plachtím, akoby som poháňal koníky v záprahu. Motor totiž drží otáčky veľmi nízko. Pri jazde po okresnej ceste a 90 kilometrovej rýchlosti má len 1900 otáčok za minútu. Pri diaľničnom tempe 130 km/h sa dvihne ručička otáčkomera pri zaradenom 6. prevodovom stupni približne na 2700 otáčok.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Má to však zasa výhodu v spotrebe, kde sa motor prejavuje ako askét s malými nárokmi na „kŕmenie“. Uvádzanú kombinovanú spotrebu 5 litrov na 100 km dokáže auto dosiahnuť pri jazde mimo mesta. V meste a na diaľnici to dokáže potom približne za 7 litrov a v kombinovanom režime je okolo 6 litrov, čo je určite solídna hodnota.

Motor samotný pre auto stačí. Ale poznáte to – určite by to pár „koníkov“ pod kapotou znieslo. Turbodúchadlo reálne zaberá približne od dvoch tisícok otáčok motora, takže pri rozbehu to chce trocha viac plynu. Potom už ide veľmi príjemne a priebeh krútiaceho momentu pripomína atmosférický motor. V priamom porovnaní s podobným motorom v Renaulte sa zdá byť troška mdlý, akoby oneskorený na pohyb akcelerátora. Ale je to iba otázka zvyku. Chod motora je veľmi príjemný a bez vibrácií, celkovo je veľmi dobre odhlučnený. V kabíne máte pocit, že môžete pomaly meditovať, lebo motor vážne skoro nepočuť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Interiér a výbava sú konkurencieschopné, ale...

Pre interiér platí, že prekvapilo použitie mäkkého plastu na hornej časti palubnej dosky. To nebývalo pri Nissane zvykom. Spodná časť, ktorá je pod platovým pásom, ktorý imituje kov, je tvrdá. Počas jazdy na hrboľatom povrchu sa na pár miestach ozývalo slabé drnčanie, či vŕzganie, ale veľmi mierne. Digitálny displej pred vodičom zobrazuje fúru údajov s efektnými animáciami. Od tlaku v pneumatikách po GPS, samozrejme s údajmi palubného počítača. Na displeji príplatkového multimediálneho systému by som prijal lepšie rozlíšenie a (na tom trvám!) väčšie tlačidlá ovládania. Sú, nielen podľa mňa, naozaj malilinké.  Trafiť sa na ten správny „dzindzík“ hlavne na hrboľatej ceste, je problém.

Inak je systém aj s navigáciou jednoduchý na použitie. Trocha mal problémy s pripojením iného zariadenia a pesničky niekedy prehrával od tej istej, lebo si nepamätal poslednú prehratú. Inokedy to bolo O.K. ale prehrávanie hudby z externého zdroja (smartfón) „primŕzalo“. Navigácia a ostatné funkcie boli našťastie úplne bez problémov. Volantu by prospel trocha menší priemer. Sadne do ruky bez problémov, jednotlivé položky z palubného počítača sa posúvajú oboma smermi páčkou na ľavom ramene volantu, tam je tiež ovládanie rádia. Na pravom ramene je intuitívne ovládanie tempomatu a  telefónu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nissan prvý priniesol špeciálny štvorkamerový systém aj do bežných áut. Umožňuje pozrieť sa na auto akoby z vtáčej perspektívy. To uľahčuje parkovanie v každom prípade. Kamery zároveň slúžia aj v rámci príplatkového systému na kontrolu priestoru okolo auta. Ak snímače zaregistrujú príliš rýchlo sa približujúci objekt, či auto vedľa vás, dajú vedieť pípnutím. Pri jazde v meste je tak jazda neraz poriadne „upípaná“, lebo počet zvukových signálov je (podľa mňa) zbytočne veľký. Zvuk síce neotravuje, len sa obávam, či si napríklad po pol roku pípania nezvyknete a prestanete ho celkom vnímať.

Viac miesta, ako by ste čakali

Na predných sedadlách sa sedí pohodlne. Sú však mäkšie, ako by ste čakali. To je na krátke vzdialenosti príjemný benefit, na dlhšie trasy to však chce primerane tvrdé sedadlá. Osobne by som prijal aj pevnejšie bočné vedenie. Sedadlá však umožňujú dobre nastaviť polohu za volantom rôzne vysokým postavám. Myslelo sa tentoraz aj vyšších jedincov. S mojimi 191 cm som sa posadil za volant a potom aj sám za seba bez pohnutia predného sedadla. Rezerva pred kolenami bola skoro 20 centimetrov. Aj nad hlavou ostávalo stále viac ako 5 cm. Jednoducho nadštandard.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Práve priestor na zadných sedadlách a vôbec priestrannosť vo vnútri auta je asi najväčším argumentom pre kúpu Pulsaru. Vďaka výške 1520 mm a rázvoru 2700 mm je v kategórii vozidiel nižšej strednej triedy skutočne na špici. Vďaka veľkému rázvoru sa najmä cestujúci na zadných sedadlách môžu cítiť viac ako pohodlne. Aj nad hlavou je dostatok miesta.  Ak by vám stále chýbal nejaký objem, základný objem batožinového priestoru je ľahko nadpriemerných 385 litrov. Ešte viac miesta získate po sklopení zadných sedadiel. Vtedy vznikne priestor s objemnom objeme 1395 litrov. Nečakajte ale rovnú podlahu, výsledný schod má totiž skoro dvadsať centimetrov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako jazdí Pulsar

Používa podvozkovú platformu CMF, čiže ju zdieľa s aktuálnym Nissanom Micra a Nissanom Note. Preto je vpredu náprava McPherson a vzadu vlečená torzná nápravu so skrutným stabilizátorom. Predná náprava zvláda svoju prácu na jednotku a dovolí automobilu veľa vecí, no zadná tej prednej nesekunduje. Napriek tomu, že je podvozok naladený skôr na horšie cesty. Najmä pri väčších nerovnostiach sa do karosérie a do vášho pozadia prenášajú nárazy. Nasledujúce vibrácie dokonale preverili pevnosť jednotlivých časti karosérie aj vnútra auta.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Tvrdosť podvozka ale nemá vplyv na jazdné vlastnosti, ako by sa dalo čakať. Pri ostrejšej jazde sa auto už začína nakláňať a pri naozaj ostrom tempe som mal pocit, že sa o slovo prihlásila elektronická stabilizácia. Žiadna kontrolka však o tom nedávala vedieť. V riadení cítiť  istú umelosť – prijal by som priamejší  prevod toho, čo sa deje pod prednými kolesami.  No uvedomte si, že sme sa pokúsili z Pulsara vyžmýkať niečo, na čo nie je stavaný. Kto by chcel športové správanie, nech si počká na verziu Nismo so zníženým podvozkom a poriadnou porciou výkonu. Inak pri bežnej jazde je auto celkovo stabilné a jazdné vlastnosti sú adekvátne. športová jazda nie je hlavným zámerom tohto auta.

Záverečné zhodnotenie

Nissan urobil s modelom Pulsar zásah do čierneho. Dobre vyzerajúce auto s bohatou výbavou a dobre naladenými motormi sa vo svete určite nestratí, ale ani u nás. Ponúka veľa vnútorného priestoru, presnú prevodovku, veľký batožinový priestor a hlavne parádne odhlučnený motor. Pri facelifte by to chcelo trocha lepšie naladiť podvozok, hlavne zadnú nápravu, pridať dvojitú podlahu kufra a pár ďalších drobností. Inak je Nissan Pulsar síce celkom nenápadné, ale veľmi praktické a dobre vybavené auto s rozumnou spotrebou. Možno ste doteraz hľadali medzi jeho konkurenciou. No v prípade, že je pre vás prioritou dostatok miesta na zadných sedadlách a praktickosť. je to veľmi dobrá voľba. V prípade pomeru výkon/cena asi nemá v tejto triede konkurenta. Takže rozum velí zobrať. Je už len na vás, či sa k tomu pridá aj srdce a podporí toto rozhodnutie.

Technické údaje

Model: Nissan Pulsar 1,2 DIG-T 115
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1197
Prevodovka: 6 stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  85/5200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 190/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,3/4,3/5,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4387/2017/1520
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožinového priestoru (l): 385
Objem palivovej nádrže (l): 46
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1258
Užitočná hmotnosť (kg): 492
Rozmer pneumatík: 205/55 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 15 200 €
Základná akciová cena modelu: 12 990 €
Základná cena verzie: 16 700 €
Cena testovaného vozidla: 18 150 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku