2015-02-02 04:40:00
Peugeot 108 TOP 1,2
Peugeot 108 TOP 1,2 PureTech
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Peugeot 108 Allure TOP 1,2 PureTech – veselé Levíča

Peugeot 108 s motorom 1,2 PureTech VTi je presne ako levíča. Je malý, je hravý, rev má ešte smiešny a pohľad naň nejednu ženu načne.

My sme Levíča z Kolína vyskúšali vo verzii TOP s plátenou strechou, najsilnejším motorom a najlepšou výbavou. Čo všetko dokáže špunt ponúknuť?

V ostatnom čase sa stretávame s názorom, že mnohé automobilky majú v najmenšom segmente A autá iba preto, aby si mohli odškrtnúť ďalší segment, v ktorom pôsobia. Neplatí to pre Renault a jeho Twingo a neplatí to ani pre Peugeot 108.

I keď obidve autá sa na segment A pozerajú z iného uhla pohľadu, možno ich považovať za to najzaujímavejšie medzi konkurentmi. Tak ako Twingo, aj Peugeot 108 má svoje chyby a je ich dosť, v triede patrí k najlepším.

Zámerne píšem o Twingu a (iba) o Peugeote 108, aj keď si plne uvedomujem, že „Stoosmička“ je vlastne to isté ako Citroen C1 a Toyota Aygo. Ono to totiž to isté nie je. Zatiaľ čo Aygo a C1 na mňa pôsobia ako „do počtu“ (bez urážky), na Stoosmičke vidieť, že sa Peugeot skutočne snažil. Inak, Twingo spomínam a ešte veľa ráz spomínať budem, lebo ho považujem za najväčšieho konkurenta. Aj keď má Peugeot 108 vyššiu základnú cenu, ponúka sa u nás výhradne v najvyššej výbave Allure, čo mu pridáva na zaujímavosti a tiež zjednodušuje vyberanie.

Vzhľad

Pri takýchto malých autách je vzhľad jednou z najdôležitejších kategórií, a preto sa pri ňom treba zastaviť čo najskôr. Model 108 sa významne ponáša na väčších bratov a subjektívne musím napísať, že spomedzi trojčiat z Kolína vyzerá najlepšie, ba čo viac, je to pravdepodobne najestetickejšie auto v segmente. Peugeot vie ako urobiť pekné auto a čím dlhšie hlavne na prednú masku Stoosmičky pozeráte, tým sú jeho črty zaujímavejšie. Ani zadná časť nie je odfláknutá a spolu s elegantnými diskami a kompaktnou siluetou autíčko má čo ponúknuť očiam nejednej mladej dámy.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Interiér a infotainment

Keď už sme si vysvetlili, že zatiaľ čo Twingo je „zlatučké“, model 108 je estetický a tiež milý, môžeme pokračovať vo väčšmi objektívnych kategóriách.

Interiér je pochopiteľne malý, no vodič i spolujazdec majú dostatok priestoru na realizáciu. Posed za volantom si nastaví ako malý, tak i veľký. Sedadlá sú ergonomické a typický sprievodný efekt sedenia v malom aute, ktorým bol ubolený chrbát sa ani v 108-čke nedostaví. Vďaka pomerne bohatému priestoru na nohy pod volantom nechýba pozdĺžne nastavovanie volantu až tak ako by som čakal. Škoda chýbajúcej lakťovej opierky na stredovom paneli. Tá vo dverách svoju úlohu plní. Posed je teda v poriadku, sedíte o niečo nižšie ako v Twingu, čo na jednu stranu znamená, že si nepripadáte ako na stračej nôžke, no nemáte ani taký rozhľad.

Horšie, či skôr veľmi zlé je to na zadných sedadlách. Koncepciu 4 až 5 pasažierov treba v tomto prípade premenovať na 2+2. Sám za seba si jednoducho nesadnem a nikto s výškou 180+ cm to pohodlne nezvládne. Ak ale patríte k rodu menších, odveziete sa. S piatimi nerátajte ani v tých najbláznivejších snoch. 108 je pre dvoch, núdzovo pre štyroch. Ak sa vám dozadu predsa podarí napchať, majte radšej menej ako spomínaných stoosemdesiat centimetrov, inak sa otlačíte a ubolíte.

Podobné je to aj v kufri. Ten má 196 litrov, čo znamená dve plné nákupné tašky, alebo tri poloplné a desať rožkov. Po sklopení operadiel to bude lepšie iba v prípade, že vpredu nebude sedieť nikto, alebo tam budú sedieť piadimužíci. Inak sedadlá ani poriadne nesklopíte. Na výber teda máte alebo sklopené sedadlá a vy vonku, či sedadlá v pozícii a malý kufor plus priestor na sedadlách. Výber je na vás.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

 

Plus pre 108 pri porovnávaní s Twingom je otáčkomer. Je síce iba digitálny a zvislý, ale je! Kaplnka prístrojov je už skôr česká „kaplička“ či skôr kaplnôčka, ale informácií dostanete akurát najmä vďaka ústrednému oválnemu onému... Modernú dobu poteší veľký dotykový displej v strede auta v štýle väčších súrodencov 208 a 308. Ten má príťažlivú farebnosť, jednoduché menu, ktoré našťastie nepôsobí až tak štýlovo ako v 308-čke a je prehľadné. Veľkým plusom auta je tiež v segmente nevšedná automatická klimatizácia. Pritom veľký dotykový displej je v základnej výbave, keďže u nás sa nižšia výbava než Allure nepredáva. Pochváliť sa tiež môže príplatkovým vyhrievaním predných sedadiel. Ak porovnávam s Twingom, musím spomenúť, že vyhrievanie sedadiel v 108-čke nie je ani potrebné. Motor sa zahreje rýchlo a rýchlo sa vykúri aj kabína. Ani tu však nemožno hovoriť o kvalitnom zateplení, takže po chvíli je v aute chladno. Dokiaľ ide motor, o teplo sa netreba báť. Auto tiež váhavému poradí, kedy radiť. Nesnaží sa motor podtáčať.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

V interiéri nenájdete veľa sympatických mäkčených plastov (žiadne), najmäkšia je koža na volante, koženka na prevodovej páke a sedadlá. Nenadchne ani prítomnosť plechu vo dverách. Verím že je odizolovaný a dotyk v prípade úderu blesku... ale to už zachádzam ďaleko.

Motor

Peugeot 108 môžete získať výhradne s benzínovým motorom, a to buď s obsahom 1,0 alebo 1,2 litra. V oboch prípadoch ide o atmosférické trojvalce zo série PureTech. Prvý, menší trojvalec s obsahom 1,0 litra má maximálny výkon 51 kw (68 k) a maximálny krútiaci momentík 95 Nm a právom tvorí štartovaciu čiaru motorov. Dá sa získať v troch verziách. Jedna verzia je základná, druhá má systém štart-stop a tretia aj štart-stop aj robotizovanú prevodovku. Výkonnejší je motor 1,2 PureTech s maximálnym výkonom 60 kW (82 k) a s maximálnym krútiacim momentom 116 Nm.

Motor 1,2 PureTech má tak ako menší brat rozvod DOHC, variabilné časovanie ventilov, pričom 1,2 PureTech má ešte aj vyvažovací hriadeľ pre zníženie vibrácií a optimalizáciu hluku. Motor sa vyrába od roku 2012, bol vyvinutý výhradne koncernom PSA a nahradil štvorvalcový agregát 1,4 VTi.

Motor 1,2 je v ľahúčkom Levíčati (840 kg) ako živá voda, má prijemný záťah, má chuť do otáčok a na trojvalec prekvapivo dobrý zvuk. Vytočená dvojka robí zo 108 v porovnaní s Twingom s motorom 1,0 SCe priam športovca. Samozrejme, výhodou Twinga je, že ponúka aj prepĺňanú svižnú 0,9 TCe, no tá je významne drahšia.

Zdroj: Ján Hargaš

Daný motor je pre toto auto ideálny, i keď nemožno pochybovať o tom, že autu chýba vrcholová motorizácia, ktorou by mohol byť napríklad ten istý motor s obsahom 1,2 vybavený turbom. Otázka je, či by si niekto priplatil za výkon, ktorý vzhľadom na nešportové naladenie podvozku nemožno naplno využiť. No priestor pre verziu 108 GTi tu určite je, pravda ak je dosť miesta v motorovom priestore.

Prevodovka

Testovací model 108 bol vybavený manuálnou päťstupňovou prevodovkou. Peugeot síce ponúka aj robotizovaný manuál, osobne sa mu radšej vyhnem. Problém je, že ani spolupráca s manuálnym manuálom nie je ktovie aká a patrí k slabším stránkam auta. S manuálom sa ťažko spolupracuje a za vinu to možno dať „opätkovo“ naladenému spojkovému pedálu. Záber spojky je veľmi vysoko, čo znamená, že istotu preradenia máte až pri takmer úplnom vyšliapnutí spojky. V takom prípade je osoba s väčšími hnátmi prinútená zdvihnúť celú nohu, a to rozhodne nie je pohodlné, ani presné. Také Twingo má tiež záber vyššie než je bežné, no iba v zhruba dvoch tretinách dráhy pedálu. Hlavne počas prvých jázd sa mi stávalo, že som sa rozbiehal trhane, v štýle autoškoly. Problematické je teda najmä rozbiehanie a radenie jednotky, keď je jemná práca s pedálom nutná. Nepomáha ani priveľmi citlivo nastavený plynový pedál.

Presne opačne, teda „necitlivo“ je nastavený brzdový pedál, z čoho usudzujem opäť akési opätkové nastavenie, keď brzda začína zaberať až v zhruba polovici dráhy pedálu a aj to pomerne mdlo. Opätky si ale obvykle nedávam (zlý pokus o vtip), a tak tento pocit nemôžem potvrdiť. Predstava je ale taká, že vyššie opretá päta umožňuje lepšie ovládanie pedálov vo vyššej pozícii. Z toho vyplýva citlivé nastavenie plynu a záber spojky vyššie. Naopak precitlivená brzda by mohla znamenať priostré brzdenie pri stlačení „kopytom“ a preto je lepšie ak zaberá nižšie. Toľko k úvahe prečo je 108-čka väčšmi ženské auto.

Zdroj: Ján Hargaš

Práca s prevodovou pákou je typicky „pežoťácky“ ľahká. Prevody idú hľadúčko, dráhy nie sú príliš jasne definované a pákou možno v pozícii kývať ako v neutrále. Dôvodom je, že konštruktéri chceli páku po ruke, a tak hlavicu nasadili na vysokú tyč s krátkym uchytením v samotnej skrini. Dostať ju z osi je extrémne jednoduché, veľká hlavica ale zas dobre sedí v ruke.

Jazda, parkovanie a spotreba

Jazdu sa mi chce označiť najmä ako mestskú. 108 nie je auto stvorené na dlhé jazdy, ani premiestňovanie sa po diaľnici. Zvládne to, ale načo sa trápiť? Ideálnym teritóriom je teda mesto a najbližšie okolie. V takom prípade sa autíčko odvďačí prijateľnou dynamikou, najmä pri zrýchľovaní do cca 80 km/h. Ako som už spomenul, so zaradenou dvojkou je to aj zábavné a celkom zvučné. Bolo pre mňa ťažšie dostať sa nad spotrebu 7 litrov na 100 km ako som po skúsenosti s Twingom očakával. Motor nie je taký jedák ako konkurent, pritom je výrazne svižnejší.

Ovládateľnosť auta je dobrá ak berieme do úvahy vyššie uvedené. Autu nevadia ani rozbité cesty, pravda ak po nich nejazdíte vyššími rýchlosťami. Obvykle si len tak poskacká na dierach, či výmoloch, s bežnými nerovnosťami si poradí a možno auto označiť za komfortne ladené. Za poskakovanie môže najmä nízka hmotnosť v spolupráci s jednoduchou nápravou s torznou tyčou vzadu. Vpredu je pseudo MacPherson. Samozrejme pruženie je komfortné iba do tej miery, čo pomerne vysoká a krátka kabína umožní. Auto je nižšie ako Twingo, čo pomáha o trošku lepšie zvládať bočný vietor na diaľnici.

Konštruktéri pri nastavovaní prevodovky mysleli aj na prejazdy diaľnic nižšou ako maximálnou povolenou rýchlosťou. Motor pri rýchlosti 130 km/h točí vyše 3000 ot/min. Motor však ani v tomto prípade nepôsobí až tak rušivo ako by mohol. Pri rýchlosti okolo 120 km/h je hluk motora, okolia i kolies úplne v poriadku. Prekvapí, že ani pri vyššej rýchlosti nepočuť aerodynamický hluk.

Zdroj: Ján Hargaš

O to viac, že testovaná verzia bola s plátenou strechou. Tá ozaj slušne tlmí vonkajší hluk. Keďže som jazdil v zimnom počasí s teplotami oscilujúcimi okolo nuly, môžem vyhlásiť, že plátená strecha je dobre izolovaná. V čiernej farbe nie je ani taká okatá, a tak auto zvládne pobyt aj na horšom a závistlivom sídliskovom parkovisku. V prípade, že strechu otvoríte, kabrio jazdu si užijete tak do cca 85 km/h. Potom už hluk a prievan začína byť neznesiteľný.

Auto počas testu priemerne papalo 5,3 litra benzínu na 100 km. Pri ostrejšom jazdení mestom sa spotreba vyšplhala aj o liter vyššie. Ekonomické jazdenie mimo mesta potlačí priemer až k piatim litrom.

Devízou veľmi malých áut v segmente A je jednoduché parkovanie. Dokonca je ľahké parkovanie jedným z dôvodov na kúpu auta (najmä vo veľkých preľudnených mestách). Malé vonkajšie rozmery napovedajú, že zaparkovať možno aj do ozaj stiesnených priestorov, no práve tu je cítiť obrovské plus Twinga, a tiež Smarta. Umiestnenie motoru dozadu umožnilo väčšie vytočenie kolies a výrazne jednoduchšie parkovanie. Rozdiel po presadnutí z jedného auta do druhého je výrazný.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Tam, kde som bol s Twingom, či Smartom zvyknutý zaparkovať na prvýkrát som s modelom 108 musel zacúvať a skúsiť to znova. To isté platí aj pri jazde v úzkych priestoroch a jednoducho hocikde, kde treba väčšmi točiť volantom. Nehovoriac o možnosti športovejšieho prejazdu zákrutami s Twingom a Smartom.

Záver

Peugeot 108 je z trojčiat z Kolína pravdepodobne najpríťažlivejším modelom. Vidieť a cítiť, že Peugeot si dal na aute záležať a urobil všetko preto, aby sa v ňom cieľová skupina - mladšie ženy žijúce v meste, cítili dobre a aby sa im auto páčilo. V 108-čke sa odvezú dvaja a núdzovo aj štyria. Auto poskytuje výbavu, ktorá v segmente nie je bežná. S motorom 1,2 PureTech je Levíča aj celkom živé. Má muchy, ktoré sú vonkajším prejavom snahy ušetriť, ale nie je to také zlé. S autom je o niečo horšie manévrovanie v stiesnených priestoroch, ale píšem o tom len preto, lebo nové Twingo požiadavky v tomto smere zadefinovalo nanovo. Oproti Twingu je živšie a úspornejšie. 0,9 TCe v Twingu sme zatiaľ nemali k dispozícii a pri priamom porovnávaní 1,0 SCe a 1,0 VTi by bol rozdiel minimálny. Na druhú stranu 0,9 TCe je drahší i keď živší motor ako 1,2 PureTech. Ľahšie sa tiež vyhreje a vo veľmi zlých podmienkach (sneh a námraza) je ľahšie ovládateľné než Twingo, či Smart.

Zdroj: Ján Hargaš

Stručne a skrátka, Peugeot 108 je spolu s Twingom na vrchole svojho segmentu, a to najmä s ohľadom na pomer ceny a protihodnoty. Ak hľadáte malého spoločníka do mesta, 108 môže byť horúci kandidát.

Technické údaje

Model: Peugeot 108 Allure TOP 1,2 PureTech 82
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1199
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 60/5750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 116/2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 170
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,4/3,7/4,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3475/1615/1460
Rázvor náprav (mm): 2340
Objem batožinového priestoru (l): 196
Objem palivovej nádrže (l): 35
Pohotovostná hmotnosť (kg): 865
Užitočná hmotnosť (kg): 375
Rozmer pneumatík: 165/60 R15
   
Základná cenníková cena modelu: od 9 990 €
   
Základná cena verzie: 11 050 €
Cena testovaného vozidla: 13 100 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku