2014-04-29 06:08:07
Seat Leon ST Kombi
Seat Leon ST Kombi už aj na Slovensku
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Seat Leon ST 1,4 TSI - príjemné rodinné kombi, aj firemné auto

Tretia karosárska verzia modelu Leon bola na trhu očakávaná netrpezlivo a s nádejou. Oplatilo sa čakať?

Kombi model dostal okrem „batohu“ aj dve písmená na rozlíšenie: ST. U nás k tomu aj Kombi. Aby bolo jasné každému a hneď, že prišiel ďalší hráč, ktorý chce zamiešať karty.

Rovnaká platforma, rovnaké motory, rovnaká technika, rovnaký koncern. Na prvý pohľad žiadna zmena, okrem dizajnu. Ale je to naozaj tak? Vyzerá to, že sa nevyhneme porovnávaniu. S kým iným, ako s Octaviou Combi a Volksvagenom Golf. Aspoň v niektorých ohľadoch, aby ste mali lepšiu predstavu, aký vlastne Seat Leon ST Kombi je. Rozdiely existujú – a rozhodne ich nie je málo.

Akoby ich jedna mater mala...

Kto chce kombi nižšej strednej triedy, má na výber naozaj veľké množstvo modelov. Iba koncern Volkswagen ponúka hneď tri. Po Octavii Combi a Golfe Variant prišiel Leon ST. Španielsky brat Octavie Combi má takmer rovnaké rozmery hoci je o 124 mm kratší (má 4535 mm), o 11 mm nižší a zvonka o dva milimetre širší. Vnútornú šírku má o čosi menšiu. Sú to zanedbateľné rozdiely. Aj pri rázvore ťahá Leon za kratší koniec – 2636 mm je rovnaká hodnota, ako má hatchback, čo je o 50 mm menej, ako má Octavia Combi. Octavia je v pozdĺžnom smere rozhodne priestrannejšia, Leon má zasa podľa oficiálnych údajov viac miesta pre cestujúcich na predných sedadlách, Octavia na zadných. V praxi to ale po usadnutí do interiéru nepoznáte.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Rovnaký a predsa iný

Tu by sme porovnávanie v tejto chvíli mohli skončiť, nielen preto, že nerobíme porovnávací test. Je to nakoniec otázka preferencií a osobného vkusu, čo si vyberiete, no z hľadiska veľkosti batožinového priestoru je úplne jedno, či si kúpite Golfa, Octaviu, alebo Leon. Pár litrov objemu, presnejšie 18, či 23 litrov nehrá až takú rolu, ako tomu pripisujú marketingové oddelenia značiek. Ak zohľadníme, že Leon má rezervu a dáme ju do porovnania aj Octavii, rozdiel sa zmenší na jediný liter. Španielske kombi sa Octavii aj Golfu plne vyrovná. Aj vďaka použitej platforme MQB jazdí výborne. Ak nechcete kupovať ázijskú, či francúzsku konkurenciu, vyberať asi budete z už spomenutého koncernového trojlístka Golf, Octavia, Leon. Aj vzhľadom k podobným cenám, rovnakej technike a veľmi podobnému naladeniu sa nedá určiť, kto je víťazom. Nie je to ani účelom tohto testu, veď hodnotíme Seat Leon ST. No nech sa rozhodnete pre ktorékoľvek zo spomenutých áut, nešliapnete vedľa. Leon vo verzii kombi však má jednu výhodu: vyniká dynamickým vzhľadom, ktorý mu dizajnéri nadelili do vienka. Svoj zväčšený kufor voči hatchbacku šikovne ukrýva napriek 27 cm dlhšej karosérii. Maskuje ho dynamickým strihom zadnej časti veľmi úspešne. Rozhodne nevyzerá ako nejaká dodávka.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ľahké ovládanie

Leon má trocha ľahšie riadenie a na moje gusto tenší veniec volantu, ako by si zaslúžil. Počul som „ponosu“, že koža na volante je „horšia“, ako má prémiovejšia „ľudová“ značka koncernu... No, toto radšej nekomentujem. Pocitovo môže Leon ST pôsobiť, že na ňom mierne šetrili vzhľadom na väčší podiel tvrdých plastov, ale to si naozaj niekto hľadá zámienky, ako ho stoj čo stoj odlíšiť od súrodencov. Šoféruje sa však naozaj veľmi dobre – či pri dlhých presunoch na diaľnici, alebo na úzkych serpentínach. Napriek tomu, že nemá zadnú nápravu multilink – tá je vyhradená len pre motor 1,8 TSI. Zatiaľ, lebo Seat chystá možnosť doobjednať toto riešenie v rámci príplatkovej výbavy aj pre slabšie motory – a to už bude mať Leon navrch.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dobrý pocit za volantom umocňuje aj výhľad do všetkých strán. Možno o povestný chlp by si žiadal výhľad  dozadu pri cúvaní, ale to napravia parkovacie snímače. Stredový tunel sa vodičovi trocha vnucuje do pozornosti tlakom do pravého stehna, ale nie je to nič, čo nevieme Leonu prepáčiť. Zvyšok je totiž vďaka správnej receptúre „upečený“ do chutného a praktického výsledku. Možno by ste prijali o čosi viac praktických držiakov a sieťok v batožinovom priestore, aby vám náklad „necestoval“ hore-dole, ale nechýba zasa praktická možnosť sklopiť delené zadné sedadlá pomocou dvoch ovládačov priamo v kufri. Keď si kupujete kombi, nebude to pre parádu a tak variabilitu a jednoduchosť ovládania oceníte. Sklopiť sa dá (za príplatok) aj operadlo spolujazdca dopredu, aby ste mohli prevážať dlhšie predmety. Ak ale chcete na strechu, ktorá má už v základe pozdĺžne nosníky, dať nosiče, univerzálne nenamontujete – lyžiny sú integrované a nevystupujú nad povrch karosérie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jednoduché nakladanie

Nízka nakladacia hrana takmer zarovno s podlahou umožňuje a láka využívať často batožinový priestor, ktorý má pravidelný, dobre využiteľný tvar. Pod dvojitou podlahou skrýva dojazdovú rezervu. Všetko to schováva pod krátkou roletou. Keď ju odstránite a sklopíte zadné sedadlá, otvorí sa vám ďalšia dimenzia prevozu nákladu na (takmer) rovnej ploche. Spomenuté sklopné operadlo spolujazdca umožní prepraviť až 2 a pol metra dlhé predmety.

Pod kapotou výkonový stred

Teda ak máme na mysli benzínové motory. Motor 1,4 TSI sme mali možnosť spoznávať v slabšej výkonovej verzii s 90 kW. No nemohli sme jeho potenciál odhaliť naplno. Auto malo na počítadle iba 27 kilometrov, keď sme ho prebrali. Je jasné, že celý test sa niesol viac v zábehu motora, ako v hľadaní jeho optimálnych vlastností. Napriek tomu, že bol ešte surový a my sme mu nechceli „sadať na krk“, jazda s ním priniesla zaujímavú skúsenosť. Prekvapil príjemnou, veľmi nízkou hlučnosťou v celom rozsahu bežne používaných otáčok, hlavne pri tých nižších. Kvôli úplnej novote sme ho nehnali do extrémov, skôr trocha šetrili a učili, ako nepreháňať svoj apetít. A vyplatilo sa, motor sa odvďačil príjemnou spotrebou, ktorá pomaly klesala s pribúdajúcimi stovkami odjazdených kilometrov. Má na to vplyv aj šesťstupňová manuálna prevodovka s ekonomicky nastavenými stupňami. Pritom po meste sa dá pohodlne jazdiť aj na piaty stupeň.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Primeraný apetít

Dynamiku jazdy sme už kvôli spomenutým obmedzeniam nevyužívali naplno. Plne naložený bol Seat iba raz a to som už mal pocit, že trocha nestíha. Preto sa mi zdá, že pre častejšie využívanie možností jeho prepravných kapacít by bola lepším riešením silnejšia (103 kW) verzia motora. No ani tento nesklamal. Hoci nezabehnutý, kde mu chuť na benzín najmä v meste obmedzoval štart/stop systém, „chlípol“ si pol litra viac, ako udáva výrobca, teda 7 litrov na 100 kilometrov. Po diaľnici ešte štvrť litra navyše, ale pri plnom obsadení. Motor pritom mal pri 130 km/h na šiestom stupni 2800 ot/min. Tesne pred vrátením auta po pár sto kilometroch sme to skúsili s polovičným nákladom a spotreba klesla na čosi vyše 6,5 litra. Mimo mesta erdžali ešte nevydrezúrované kone s krmou na úrovni piatich litrov a dvoch decilitríkov, no aj tu bolo evidentné, že spotreba s pribúdajúcimi kilometrami jemne klesá. Papierovo sa teda dá spotrebou porovnať so slabším 1,2 TSI 77 kW ale aj silnejším 1,4 TSI 103 kW. Potvrdilo sa, že auto sa dá naučiť aj na diétnejší režim spotreby. No ak ho dostanete na test po trebárs piatich novinároch, ktorí ho od začiatku nešetria... A možno za tým všetkým je aj fakt, že nárast hmotnosti kombi verzie je oproti základnému modelu iba 45 kg. Aj tak by po zábehu mohla spotreba ešte klesnúť, ak auto nedostane do rúk nejaký „pretekár“.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Trvalé zľavy priniesli nižšie ceny

Seat pri Leone nastavil cenu aj bez diplomatického vyjadrovania naozaj výrazne konkurencieschopne. V porovnaní so svojimi koncernovými súrodencami je o čosi lacnejší. Inak to nemohlo byť ani v prípade verzie kombi. Variant ST teda nie je výnimkou a oproti koncernovej konkurencii má nižšie cenovky, pritom neponúka o nič menej, ako by sa mohlo zdať.

Určite dôležitou zaujímavosťou najmä pre pochybovačov je správa, že podľa meraní, ktoré v limitných rýchlostiach urobili pri vyhýbacom manévri z nemeckého magazínu Auto Strassenverkehr, prevýšil Leon v rámci jazdných vlastností svojich súrodencov. Naozaj za volantom cítiť výborné jazdné vlastnosti, ktoré ocenia aj športovejšie, alebo viac dynamicky jazdiaci vodiči. Riadenie je príjemne a primerane tuhé  a dobre sprostredkúva odozvu od kolies, navyše hluk od náprav sa prenáša do karosérie iba minimálne.

Čo dodať na záver

Leon ST aj so skúšaným jednaštvorkovým motorom  je naozaj veľmi príjemné  a vyspelé auto, ktoré sa výborne ovláda aj vďaka elektronickémi diferenciálu s obmedzenou svornosťou XDS a asistentovi rozjazdu do kopca, je komfortné a ponúka priestranný interiér za dobré peniaze. Úplne stačí aj pre dynamickejší životný štýl. Ak chcete o čosi viac, namiesto iných prvkov príplatkovej výbavy vyskúšajte silnejší motor. Vyššej spotreby by ste sa nemali báť a cenový rozdiel 900 eur nie je veľký.

Ak potrebujete veľa priestoru pre batožinu a pritom nemáte radi autá, ktoré sa v kombi verzii podobajú na dodávky, je Leon ST Kombi minimálne zaujímavá voľba. Nielen pre svoju dynamickú siluetu, do ktorej umne zahalil litre „navyše“, ale aj pre praktické využitie. Pomer výkon/cena je dobrý nielen v koncernovom porovnaní, ale aj pri porovnávaní naprieč celým segmentom.

Technické údaje

Model: SEAT Leon ST 1,4 TSI Ecomotive Style
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1395
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 90/5000 - 6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/1400-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 202
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,5/4,4/5,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4535/1816/1454
Rázvor náprav (mm): 2636
Objem batožinového priestoru (l): 587/1470
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1224
Užitočná hmotnosť (kg): 506
Rozmer pneumatík: 205/60 R16
   
Základná cenníková cena modelu: od 12 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 16 780 €
Cena testovaného vozidla: 18 328 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku