2024-01-26 14:33:00
Nabíjačka v Brooklyne má
Nabíjačka v Brooklyne má nátresk stále
Zdroj: insideevs.com, @giorgi010

Utópia, alebo len zakopnutie? Takto to vyzerá, keď všetci v meste kupujú elektromobily

Vitajte v New Yorku v USA. Mohol by znieť titulok k fotografii. Takto to vyzerá, keď záujem o EV predbehne všetky očakávania.

Aj u nás pravidelne počúvame o rozširovaní siete nabíjacích staníc. Treba ich viac, viac a ešte viac. Inak sa prechod zo spaľovacích áut na elektrické nikdy nepodarí. Zvyčajne to tak je všade na svete: kým nadšenie z elektromobility rastie a predaje letia do výšin, infraštruktúra nestíha pokryť záujem ľudí a je v zásade niekoľko rokov pozadu. Tento trend je čoraz výraznejší najmä v prípade, ak sa do podpory elektromobility pustí štát prostredníctvom zákonov a nie zjednodušovaním procesov a investíciami do infraštruktúry.

Takým príkladom je aj jedno z najväčších miest na svete - New York. Mesto si totiž povedalo, že chce zvýšiť podiel elektrických áut vo svojich uliciach. Pre dobro planéty, pre dobro ľudí žijúcich v uliciach tohto megamesta. Lenže zákony a nariadenia a ich efekt výrazne predbiehajú podporu a rozširovanie infraštruktúry pre takéto automobily. V meste ako je New York naozaj nemá každý vlastnú zástrčku a potreba budovania nabíjacích bodov je značná. Problémom je však pomalý povoľovací proces na budovanie nabíjacej infraštruktúry.

Príkladom za všetky, na ktorý poukázal web insideevs a užívateľ siete X @giorgi010, je nabíjacia lokalita v Brooklyne. Ako prvý o problémoch informoval Giorgi Avaliani, situáciu priamo na mieste preto overil v iný deň novinár z insideevs Suvrat Kothari, situácia bola veľmi podobná. 

Pred nákupným centrom iba koncom roka otvorila dvanásť nabíjačiek Supercharger Tesla. Pritom práce na stavbe nabíjačky boli ukončené už v marci minulého roka. Mesiace trvalo, kým sa podarilo hotovú nabíjaciu lokalitu sprevádzkovať. Na mieste je okrem dvanásť nabíjacích slotov Tesla ešte štvorica nabíjačiek EVgo. Tie však zostávajú mimo prevádzky. Nabíjačky Tesly sú otvorené pre elektromobily všetkých značiek s kompatibilným konektorom. Aj to spôsobuje, že kolóna áut čakajúcich na nabíjanie sa v špičke ťahá von z parkoviska a čakanie na vstup na nabíjačku môže predstavovať niekoľko hodín. Alternatív v okolí veľa nie je a zvlášť v zime si vodiči elektromobilov radšej počkajú akoby riskovali, že vďaka zníženému dojazdu nedôjdu do cieľa.

Zdroj: insideevs.com, @giorgi010

Problém zvýrazňuje fakt, že mesto New York vytvorilo také podmienky pre spoločnosti prevádzkujúce taxi služby, či limuzínový servis (vrátane Taxi ako Bolt), že sa takmer vôbec neoplatí kupovať niečo iné, než elektromobil. Záplava nových elektromobilistov však spôsobuje naozaj veľkú vyťaženosť nabíjacích lokalít. Obzvlášt tých s vyšším výkonom. Na to aby mohli vodiči taxislužieb dosahovať zisk, potrebujú mať auto vždy pripravené - teda nabité. Vo veľkej zime sa ale vplyvom kúrenia vo vozidle dojazd znižuje a pasažieri nie sú ochotní čakať s vodičmi na nabíjačkách. Jeden z taxikárov sa insideevs posťažoval, že takto v jednom okamihu prišiel o stovky dolárov, pretože zákazník odmietol čakať polhodinu na dobitie jeho elektromobilu.

Iný užívateľ čakajúci na nabíjanie tvrdil, že takto to na nabíjačke v Brooklyne vyzerá každý deň. Preňho to znamená, že vyše hodinu stojí v kolóne na nabíjanie a keď sa dostane na nabíjačku, potrebuje ďalšiu hodinu, aby si auto dobil aspoň na 80%. Aj nabíjanie je totiž v chladnom počasí menej efektívne a obvykle dostupné i s nižším výkonom a teda trvá dlhšie, než sa vozidlo nabije. Problémom môže byť aj samotné nabíjanie. Auto v extrémne nízkych teplotách môže byť takmer nemožné vôbec nabiť, no môže sa stať, že aj takpovediac primrzne k nabíjačke a vplyvom nedostatku energie vo vozidle sa z nabíjačky ani nebude dať odpojiť. Prípad z Chicaga z prelomu rokov toto tvrdenie podporuje. Teplota v meste klesla na -23 stupňov Celzia a Tesly a ich užívatelia stuhli na nabíjačkách... Pri -23 stupňov Celzia už môžu mať problém aj naftové autá, no pokiaľ majú nabitú baterku, mali by dokázať naštartovať. Benzínové motory zvládnu ešte o kus horšiu zimu.

Neznamená to, že by elektromobil bol zlý vynález, alebo prechod na elektromobilitu pri osobnej doprave by nebol možný, alebo by len Tesly mali problémy (akurát je ich na cestách najviac a ľudia sa radi posťažujú). Problémom však je, akým spôsobom orgány "pomáhajú" prechode k elektromobilite. Zdá sa, že viac než dotačné schémy na kúpu elektromobilov pomáha efektívna podpora zvyšovania kapacity siete a podpora výstavby dostatočnej infraštruktúry umožňujúcej nabíjanie elektromobilov.

Pre užívateľov a záujemcov o elektromobilitu u nás odkaz celkom jednoznačný: naďalej platí, že spoliehať sa výhradne na verejné rýchlonabíjačky sa neoplatí. Nie pre peniaze, ale pre zabitý čas a zbytočný stres. Najmä ak platí, že váš čas sú aj vaše peniaze. A to obvykle platí do bodky.


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku


Stream naživo