02.01.2018

Poznáte kórejskú automobilku Brenthon? Tie autá ste už určite videli...

O kopírovaní hlavne čínskymi výrobcami sa už napísalo veľa. Kórejská značka to rieši celkom inak.

Je veľa ľudí na svete, ktorí sa chcú odlíšiť. Neraz za každú cenu. Aby v záplave takmer rovnakých modelov prekvapili, šokovali, ale hlavne boli iní. Kórejská značka Brenthon im to umožní. Využíva na to neuveriteľne absurdný badge-enginnering.

O čo vlastne ide? Možno ste už aj vy pri kúpe auta zatúžili nemať presné označenie modelu, motora a podobne. Dnes to automobilky umožňujú a tak sa dá veľmi ťažko rozlíšiť, čo sa skrýva pod kapotou. Vaše auto môže vyzerať ako celkom základný model a pritom môže stáť dvojnásobok. Alebo aj naopak... Lenže prišlo vám už niekedy na um kúpiť si nové auto, odstrániť logo aj označenie výrobcu a nahradiť ich vlastnými? Nuž a práve toto robí Brenthon.

Nemá žiadnu továreň, žiadne obchody ani servisy, napriek tomu ide o automobilovú značku. Volá sa Brenthon a Kórejcom predáva svoje „originálne“ autá. Ale ako to? Automobilová značka, ktorá nevyrába žiadne autá? Ide to. Kórejci len jednoducho predávajú imidž. Na to dokážu mnohí ľudia naletieť. Napríklad aj preto, že na mnohých fotografiách kórejskej značky Brenthon sú príťažlivé ženy. Aj vďaka tomu sa dá získať pri určitom druhu zákazníkov slušný imidž.

Značka predáva. Tričko s koníčkom je oveľa drahšie ako bez neho, hoci sa trebárs šije v rovnakej továrni. Vedia to aj automobilky. Preto Honda predáva v USA autá aj pod luxusnejšou značkou Acura, alebo sa v Hyundai rozhodli vyrábať veľký manažérsky sedan nielen ako model, ale pod značkou Genesis. Takýchto príkladov je oveľa viac, na trhu s autami ide o rozšírenú prax. Kórejská značka Brenthon ale takzvané „prebrandovanie“ dotiahla na novú úroveň.

Brenthon, ktorý sa chváli bombastickou internetovou prezentáciou, si jednoducho len berie cudzie autá a lepí na ne svoje logo. Dodáva tri štítky, teda dopredu, dozadu a na volant, čo sú klasické miesta, kam sa umiestňujú značky na autách. Získať sa dá aj nápis Brenthon na piate dvere alebo veko kufra.

Potom už len stačí vyrobiť okolo značky patričný rozruch a urobiť ju príťažlivú pre zákazníkov. Firma to dosahuje jednak tým, že jej názov evokuje mená niektorých luxusné značiek, jednak silne upravenými fotografiami, na ktorých autá vyzerajú exkluzívne. Navyše sú často doplnené o sexi modelky. Nakoniec, načo slová, však? Pre niekoho stačí pozrieť sa a „všetko je jasné“...

Badge-engineering nie je ničím novým. Ako ľahko zarobiť peniaze vedel už William Morris pred druhou svetovou vojnou. Ak vlastníte niekoľko značiek, nie je nič jednoduchšie, než pod nimi ponúkať jedno auto. V podstate takmer rovnaké, ktoré sa odlišovalo iba detailmi. Alebo svoj model predávať na rozličných trhoch a označiť ho konkrétnymi logami tej automobilky, ktorá má v danom regióne najlepší zvuk a vy ste samozrejme jej majiteľom. Potom je tu ešte možnosť spolupráce medzi firmami, ktoré nie sú ani len spoločne v koncerne, ale chcú ušetriť. Takýchto príkladov z minulosti, ale aj v súčasnosti je nepreberné množstvo.

Brenthon na to ide inak. Že ste o takejto značke nikdy nepočuli? Napriek tomu autá s jej logami existujú. Nejde pritom o žiadnu tuningovú firmu, ani neznámu čínsku automobilku. Pôsobí v Kórei. Možno to trochu zaváňa režimom najmladšieho Kima, ale nenechajte sa mýliť. Naozaj nejde o severnú časť polostrova. Pritom autá nie sú plagiátmi a neschádzajú zo žiadnej výrobnej linky niekde na predmestí Pchjongjangu.

Značka Brenthon totiž doviedla badge-engineering do absurdna. Nič nevyrába, nemá žiadnu továreň. Robí niečo celkom iné. Presnejšie kórejská značka Brenthon nerobí nič iné, iba to, že nasadzuje svoje logo na autá. Poväčšine ide o Hyundai a Kia, objavili sa ale aj modely od Mercedesu. Potom už len stačí vyrobiť štýlovo pripravené fotografie, často s príťažlivými dievčatami vyskytujúcicmi sa v blízkom okolí áut, či v ich kabínach aj na kapotách áut a je hotovo.

Existuje ešte jedna možnosť – že si jej odznaky jednoducho kúpite za pár desiatok dolárov. To je celé! Žiadne veľké náklady na vývoj a produkciu, nič také. Ak to porovnáte s automobilkami, ktoré vynaložili nemálo prostriedkov na to, aby založili svoje luxusné divízie a vybudovali ich imidž. Toyota napríklad vybudovala Lexus, Nissan zasa Infiniti a Honda značku Acura. Majú úspech. No napríklad severoamerický Scion, umelo vytvorený Toyotou ako značka pre mladých... ten dopadol zle.

Brenthon Equipment & Ornament, ako sa táto spoločnosť volá celým menom, sa správa ako vírus, ktorý vlastne využíva zdroje k vlastnej propagácii. Je táto cesta budúcnosť, alebo je to iba podvod? Niektorí majitelia modelov Hyundai a Kia sa chcú v ich domovine jednoducho líšiť. Zodpovedá tomu aj reklamný slogan spoločnosti: „Be different“. Cíti sa snáď, že majú niečo viac? Pritom ide o bezvýznamnú značku s nulovou históriou. Ako sa k tejto degradácii svojich vozidiel postaví domáci koncern, Ani nehovoríme o Daimleri, ktorý si autorské práva a patenty stráži ako oko v hlave? Bolo by to určite riešiteľné súdnou cestou, ale... Problém je v tom, že vlastne vôbec nejde o porušovanie ochranných známok tak, ako to poznáme napríklad z Číny. Takže zrejme bude naďalej pokojne ohlupovať zákazníkov, ktorí chcú byť čosi extra...


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.