10.08.2017

Toyota neverí turbám v motoroch. Pripravila nový, atmosféricky plnený motor

Má výkon 154 kW (209 k) a spotrebu len 5,7 litra na 100 kilometrov. To všetko pri dnes ťažko predstaviteľnom objeme 2,5 litra.

Nie je veľa výrobcov, ktorí by sa držali klasických atmosféricky plnených motorov. Dnes je naopak takmer nemysliteľné, aby väčšia automobilka predstavila nový motor bez preplňovania. Toyota to teraz urobila a tvrdí, že tým sa to nekončí.

Emisné predpisy s doslova nezmyselnými parametrami nútili donedávna automobilky k nepopulárnym krokom. Na jednej strane znižovanie objemov motorov (downsizing), na strane druhej zvyšovanie výkonov a dodržiavanie emisných limitov vďaka preplňovaniu motorov turbodúchadlami. Neraz v štýle – čím viac, tým lepšie.

Situácia sa však mení a ak sa zdalo, že atmosférické motory sú prakticky po smrti, budúcnosť sa javí inak. Niektorí výrobcovia už roky neponúkajú jediný motor bez turbodúchadla či kompresora. Značky tento krok obhajujú, že tým znižujú spotrebu, pričom pridávajú aj výkon. Druhé tvrdenie je nesporné, ale o tom prvom by šlo dlho diskutovať. Pri testoch normovanej spotreby to funguje, v praxi väčšinou nie. Sú aj výnimky a dobré riešenia, kde zníženie objemu veľmi necítiť.

Európa však od septembra tohto roka začína používať nový merací cyklus zisťovania emisií. V USA doslova vyčíňa Donald Trump a mierni neraz nezmyselné opatrenia svojho predchodcu. Automobilky začínajú reagovať buď upsizingom, teda zvyšovaním objemu motorov, ktoré predtým scvrkli na minimum, alebo dokonca aj návratom k atmosférickým jednotkám. Práve týmto smerom teraz mieri Toyota. Japonská automobilka sa nemusí vracať z dlhej cesty, lebo atmosférické motory nikdy úplne neopustila, najmä nie v Spojených štátoch. Hoci už pár menších preplňovaných motorov ponúkla a čakalo sa, že ďalej bude kráčať týmto smerom. Nič také, namiesto toho predstavila 2,5-litrový štvorvalec, ktorý si k pomerne vysokému výkonu nepomáha turbodopingom.

Toyota motor označuje Dynamic Force a bude ho montovať pod kapotu sedanu Camry modelového roku 2018. Voči predchádzajúcej verzie sa objem ani počet valcov nezmenili, pribudol však výkon. V základnom vyhotovení bude mať motor 150 kW (204 k) a 250 Nm krútiaceho momentu, vo výbave XSE potom 154 kW (209 k) a 252 Nm. Oproti vlaňajšiemu modelu to znamená nárast o 19 kW (26 k) a 19 Nm.

Zmeny dosiahli predovšetkým redukciou trenia, zlepšením odvodu výfukových plynov, zlepšením chladenia a prepracovaním sacieho traktu. Tepelná účinnosť motora vzrástla na obdivuhodných 40 percent, čo je v prípade spaľovacích motorov veľmi vysoká hodnota.

Okrem prepracovanie motora došlo tiež k nahradeniu šesťstupňovej prevodovky novým osemstupňovým automatom. Má zásluhu na znížení spotreby, ktorá je 8,1 l/100 km v meste, 5,7 l mimo mesta a 6,9 l v priemere – to všetko podľa realistických amerických testov, nie úsmevných európskych hodnôt z laboratórií. Pre zaujímavosť, predchádzajúca Camry jazdila za 9,8/7,1/8,7 litra na sto kilometrov. Nuž a pre porovnanie Chevrolet Malibu s dvojlitrovým turbomotorom mimo mesta skonzumuje 7,1 l/100 km. Čiže rovnako, ako predchádzajúca verzia, ale viac, ako nový 2,5 litrový motor od Toyoty.

Z toho jasne vyplýva, že potenciál atmosférických motorov sa ešte stále nevyčerpal. To je aj dôvod, prečo Toyota už pracuje na šesťvalcovom a osemvalcovom Dynamic Force. Znamená to teda, že nastal čas návratu k motorom, z ktorých bude profitovať predovšetkým zákazník a nie zákonodarcovia? Zatiaľ sa to nedá definitívne povedať. Ako sa hovorí, jedna lastovička ešte jar nerobí. To je pravda, ale vidíme ju radi, hlavne preto, že Toyota tvrdí, že je zatiaľ len prvou z celého kŕdľa.

Jozef Vydra
ZDROJ: Toyota

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.