2017-01-03 07:25:00
Toyota Corolla 1,6 Valvematic
Toyota Corolla 1,6 Valvematic
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Toyota Corolla 1.6 Valvematic – vydarené pokračovanie legendy

Corolla je ako dobré víno. Postupne dozrieva a prináša nové tóny a chute. Nestarne – dozrieva.

Toyota Corolla je najpredávanejším autom na našej planéte. Japonský výrobca oslavoval na jeseň roku 2016 už päťdesiate výročie od prvého predstavenia tohto modelu vynoveným modelom. Do predaja prišiel facelift generácie z roku 2013.

Modernizácia jedenástej generácie sa dosť výrazne prejavila na vzhľade auta. Predáva sa iba v karosárskej verzii sedan. Hatchback aj kombi sú známe ako Auris a ponúkajú sa so sofistikovanejšou technikou, s modernejšími motormi, aj ako hybrid.

Auto sa zboku a zozadu tvári trochu ako liftback. Reálne je to však naozaj sedan bez výklopného zadného okna. Corolla patrí k vydareným autám značky a v ponuke modelov patrí ku kategórii tých krajších. Súčasná jedenásta generácia nedávno prešla faceliftom, ktorý priniesol trochu modernejšie a ostrejšie tvary svetiel, masky chladiča a predného nárazníka. Dizajnovo sa tak Corolla podobá napríklad na väčší Avensis. Na prvý pohľad máte veľkú šancu si ju pomýliť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Predné svetlomety Corolly v roku 2016 zoštíhleli, spodná časť predného nárazníka sa zasa roztiahla. Vzhľad auta dostal agresívnejší tón a pripomína najfuturistickejší model značky - vodíkový Mirai. V zadnej časti sú svetlá s novou grafikou.

Interiér (tak trocha) na spôsob Priusa

Zmeny sa odohrali tiež v interiéri. Pôsobí na prvý pohľad možno až príliš jednoducho, ale je kvalitný a hlavne prehľadný. Mäkčené plasty na palubnej doske nie sú tak dôležité. Viac potešila mäkká hrana na dverách, kam si vodiči zvyknú opierať lakeť. Ideálnej pozícii za volantom chýba hlavne možnosť väčšieho rozsahu nastavenia volantu. Nedrží sa tiež ideálne – má pomerne hrubú stredovú priečku, na ktorej je sústredné ovládanie množstva funkcií a teda veľa tlačidiel. Preto má volant trocha zvláštne tvarovanie v oblasti palcov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pomerne veľa zmien sa v rámci faceliftu odohralo na palubnej doske. Prístrojový štít s trojicou prístrojov je preč. Na ich mieste sú len dva „budíky“ a medzi nimi je 4,2 palcový farebný displej palubného počítača. Nová je teiž centrálna časť palubnej dosky s multimediálnym systémom. Infotainment Toyota Touch®2 so sedempalcovou dotykovou obrazovkou prišiel o všetky hardvérové ​​tlačidlá a má pôvod v Priuse. Toto riešenie mne osobne „nevonia“. Navyše dotyková „sklenená“ obrazovka vyzerá síce luxusne, ale ochotne a rýchlo sa na nej usadia odtlačky prstov a tlačidlá po stranách nereagujú tak rýchlo ako pôvodné, klasické. Mohlo zostať aspoň klasické ovládanie hlasitosti. Našťastie to zvládnete aj z volantu, ale klasický otočný ovládač by prišiel vhod. Po bokoch palubnej dosky sú teraz okrúhle výduchy klimatizácie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dobrá výbava už v základe

Stupne výbavy sú k dispozícii tri - Live, Active a Executive. Už v základnej verzii je výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, palubný počítač s ovládaním na volante, manuálna klimatizácia, elektricky ovládané predné okná, rádio s CD prehrávačom, asistent rozjazdu do kopca, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie a sedem airbagov. Facelift samozrejme priniesol ponuku nových farieb a nových prvkov výbavy. Napríklad balík bezpečnostných systémov Toyota Safety Sense, ktorý je v štandarde od druhého stupňa výbavy Active. Jeho súčasťou je varovanie pred kolíziou (PCS), varovanie pred opustením jazdného pruhu (LDA), rozpoznávanie dopravných značiek (RSA) alebo automatické prepínanie tlmených a diaľkových svetiel (AHB).

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Testovaný model v rámci edície Family disponoval príplatkovým paketom Trend+ za 1000 € za veľmi dobrú cenu – 0 €. Obsahuje 16 palcové zliatinové disky kolies, stierače s dažďovým snímačom, zatmavené sklá zadných dverí a zadné okno, vyhrievané predné sedadlá a predné a zadné parkovacie snímače. Za ďalších 500 € sa dá objednať paket LED – diaľkové aj stretávacie predné LED svetlomety s ich automatickým výškovým nastavením a ostrekovačmi.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ešte k tomu vyhrievaniu sedadiel: ich zapínanie úlohou pre Sherlocka Holmesa – spínače ukryli pod kryt priehradky na stredovom tuneli. Elegentné na prvý pohľad – prepínače už nie sú najmodernejšie. No priehradka je neprakticky úzka (na výšku) a pomerne hlboká. S hrubšou rukou sa na jej dno ani poriadne nedostanete. Takže pozor, čo si do nej odložíte!

Pod kapotou dva benzíny a jeden diesel

V ponuke pohonných jednotiek nedošlo k zmenám. Všetky motory (dva benzínové a jeden diesel) majú štandardne modernú šesťstupňovú prevodovku. Silnejšia alternatíva benzínového pohonu pod kapotou skúšaného auta môže mať za príplatok aj samočinnú prevodovku CVT. Toyota ju označuje Multidrive S.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pod kapotou skúšaného exemplára bol umiestnený najsilnejší motor v ponuke, čo je zážihový štvorvalec 1,6 s výkonom 97 kW. Ak ste už privykli „downsize“ turbomotory, asi si znova pripomeniete zabudnuté umenie spolupráce s atmosférickým motorom. Ten je veľmi príjemný, hoci hodnoty výkonu a krútiaceho momentu nie sú svetoborné. Motor však celkom slušne ťahá, hlavne ak využívate celý jeho potenciál. Znamená to, že maximum výkonu ponúka pomerne vysoko – až pri 6400 otáčkach. To je tesne pred obmedzovačom. Poteší sympatickým zvukom. No ak ho nebudete duriť, ani nebudete vedieť, že ho máte a nebude vôbec rušiť. Interiér je totiž veľmi dobre akusticky odizolovaný nielen od motora, ale nepočuť veľmi ani podvozok.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Manuálna prevodovka mala veľmi príjemný chod radiacej páky. Jej stupne sú pomerne krátke, s dlhým posledným stupňom, aby auto malo lepšiu spotrebu a pri dlhých jazdách po diaľnici nižšiu hladinu hluku. Dráhy sú akurátne dlhé, odpory pri radení sú príjemné, rýchlosti zaskakujú presne s jemným cvakaním, kulisa nedovoľuje omyl.

Návrat do budúcnosti

Ako jazdí jedenásta Corolla? Jazdné vlastnosti sú príjemne komfortné. Športovejšia jazda je možná, ale auto nie je prioritne stavané na takéto účely. Zadná náprava je totiž vlečená s torznou priečkou. Navyše prekvapenie – zistíte, že nová Toyota Corolla je vlastne ešte stále tak trocha zo starej školy. Dokazuje to aj možnosť celkom vypnúť stabilizáciu. Ide to len pri stojacom aute tlačidlom pri radiacej páke.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Prečo by ste také niečo (ne)mali urobiť? Ak to máte „v ruke“, otvoria sa vám nové možnosti a objavíte skrytý talent podvozku. Hoci sa auto stále dosť nakláňa, je skôr defenzívne nedotáčavé. Mechanická priľnavosť stačí na suchej ceste, aby sa auto ešte s rezervou udržalo na ceste. No ak uberiete v zákrute plyn, auto trocha nečakane a ostrejšie „utiahne“ jazdnú stopu. Ak to urobíte „al dente“ zrazu sa nedotáčavosť zmení na rozvláčnu pretáčavosť. S tým sa dá narábať. Ale podotýkam – auto nie je športovec. Je určené skôr na komfortnú a pohodlnú jazdu. Toho sa dočkáte, lebo podvozok je dostatočne poddajný a nenechá sa znervózniť ani na rozbitom povrchu ciest.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Spotreba v rámci očakávaní

Podľa technických údajov by mala byť kombinovaná spotreba rovných 6 litrov. Po týždennom jazdení som dosiahol spotrebu 6,1 litra. V meste ukazoval palubný počítač zvyčajne hodnoty medzi 7-9 litrami. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h a zaradenom šiestom prevodovom stupni má motor 3200 otáčok za minútu Z nádrže pritom sŕka na každých sto kilometrov menej ako 7 litrov. Podobné, o čosi nižšie parametre spotreby sa ukázali aj pri jazde po okresných cestách vo zvlnenom teréne. Na rovine, pri dodržiavaní rýchlostných limitov som sa dostal na 5,6 l/100 km. Celkový priemer tak dosiahol hodnotu udávanú výrobcom skoro na chlp presne. No neviem, ako by sa na apetíte prejavila dynamickejšia jazda.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záverečné hodnotenie

Corolla je auto, ktoré má široké možnosti použitia. Vie sa zhostiť nielen funkcie firemného manažérskeho vozidla, ale je to tiež ideálne auto najmä pre staršie páry. Nielen že vyzerá reprezentatívne, ale vo vnútri nájdete až prekvapujúco veľa miesta. Vzhľadom na veľkorysý vnútorný priestor sa hodí aj ako taxík. Mám 190 centimetrov a za seba som si sadol s poriadnou rezervou pred kolenami, trocha menej už nad hlavou. Na predných sedadlách je subjektívne do šírky viac ako udávaných 1475 milimetrov. Pritom nesedíte ani príliš vysoko, ani príliš nízko. Určite by však prospel väčší rozsah nastavenia volantu. Inak práve vnútorný priestor je jednou z vecí, ktorou Corolla zaujme a boduje.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Technické údaje

Model: Toyota Corolla 1,6 Valvematic Active
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 6 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  97/6400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 160/4400
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,0
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,0/4,9/6,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4620/1775/1465
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožinového priestoru (l): 452
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1350
Užitočná hmotnosť (kg): 425
Rozmer pneumatík vpredu: 205/55 R 16
Rozmer pneumatík vzadu: 205/55 R 16
Základná cenníková cena modelu (1,33 Dual VVT-i Live): 12 990 €
Základná cena verzie: 16 490 €
Cena testovaného vozidla: 17 032 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku