26.03.2016

GAZ M1 bola sovietska „Amerika“, oslávila 80. narodeniny

Slávny sovietsky automobil GAZ M1 si najväčšiu slávu vydobyl vo vojenskej službe.

Pritom auto, ktorého prvý sériový kus vyšiel z brány továrne 16. marca 1936, bolo pôvodne určené na civilné účely. Auto, ktoré dostalo v priebehu času celkom jednoduchú prezývku „emko“, nebola žiadna kópia, ako bolo zvykom v neskorších časoch. Naopak vyvinuli ho v spolupráci s americkou automobilkou Ford.

Auto vzniklo na základe dlhých rokov fungujúcej spolupráce medzi sovietskym automobilovým priemyslom a Fordom. Podľa jeho modelov sa v ZSSR napríklad vyrábali nákladné autá. Preto sa sovietske GAZ-y a ZiL-y tak výrazne podobali na americké nákladiaky značky Ford.

Predobrazom „emka“ bol Ford V8 40 (Ford model B) z roku 1933. Prvé prototypy M1 vznikli už v roku 1934 a v roku 1937 GAZ M1 predstavili na autosalóne v Paríži. Do roku 1943 potom vyrobili v Gorkovskom automobilovom závode (GAZ) vo vtedajšom Gorkom (teraz je to Nižný Novgorod) 62 888 týchto automobilov. Auto malo 3,3 litrový benzínový štvorvalec s výkonom 50 konských síl (37 kW) a trojstupňovú prevodovku.

Auto bolo dlhé 4,6 metra, malo šírku 1,77 a výšku 1,78 metra. Spočívalo na nosnom podvozkovom ráme, na ktorom stála celokovová karoséria. Zaujímavosťou je drevený detail v podobe bočného rámu strechy. Odpruženie obstarávali listové pružiny a svetlá výška podvozka bola  21 centimetrov. Aj to bol dôvod, prečo bolo auto celkom obľúbené a GAZ M1 počas druhej svetovej vojny často slúžil ako veliteľské vozidlo dôstojníkom Červenej armády.  Maximálna rýchlosť bola okolo sto kilometrov za hodinu, no zrýchlenie na osemdesiatku trvalo skoro pol minúty (24 sekúnd). Vozidlo s hmotnosťou 1,4 tony brzdili mechanické brzdy.

Počas vojny bolo auto, ktoré prešlo niekoľkokrát modernizáciou a vyrábalo sa v niekoľkých variantoch, natoľko populárne, že o ňom dokonca vznikli aj piesne. Písmeno M v názve, ktoré dalo prezývku autu s elegantnými oblými tvarmi a dlhou kapotou, nebolo nejakým technickým označením. Pridali ho na počesť vtedajšieho predsedu rady ľudových komisárov (vlády) a šéfa sovietskej diplomacie Vjačeslava Molotova.

Z pôvodného modelu vznikol aj odvodený GAZ-11 s triapollitrovým šesťvalcom, ktorý bol inšpirovaný motorom od Dodge. Mal výkon 56 kW (76 k) a slúžil ako základ pre úžitkové verzie s korbou (pick-up) a ďalšie varianty. Ďalšou verziou bol GAZ-61 s pohonom všetkých kolies. Auto z roku 1940 sa tak stalo prvým sovietskym autom 4x4. Terénna verzia pritom dokázala zdolať brod hĺbkou až 70 centimetrov. Táto verzia sa stala obľúbeným autom maršala Žukova.

Foto: autowp.ru

Jozef Vydra
ZDROJ: autowp.ru

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.