12.01.2016

Čo všetko v Rusku ukradli (pardon odkopírovali) z áut vo svete

Mali ste doma niektorý z výrobkov ešte z bývalého Sovietskeho zväzu?

Potom nápis v azbuke Сделано в СССР (vyrobené v ZSSR) zväčša znamenal, že sa „inšpiroval“ nejakým vzorom na Západe. Na tom „prehnitom“ kapitalistickom západe, o ktorom sovietska propaganda skalopevne tvrdila, že nemá nádej na prežitie a jedinou cestou je socializmus...

Nuž, akosi to prognostikom z východu nevyšlo a ideové vzory pre výrobky z krajiny, kde už včera znamenalo zajtra (alebo naopak?) pochádzali fakt najviac zo západnej Európy, ale aj z Ameriky. Teda z USA. „Konšktruktéri“ zo Sovietskeho zväzu sa však nehanbili inšpirovať sa kdekoľvek. Napríklad holiace strojčeky Mikma boli takmer dokonalou kópiou značky Braun. Teda okrem hlučnosti, hmotnosti (v „Sojuze“ mali všetko najväčšie - ešte aj trpaslíkov) a použitých materiálov. Značka Charkiv, to boli zasa holiace strojčeky „inšpirované“ značkou Philips. Podobné to bolo aj pri mnohých fotoaparátoch a mohli by sme takto postupne prechádzať celým spektrom výrobkov bežnej spotreby. No my sa pozrime na inú oblasť – na autá.

Niektoré úspešné modely áut veľmi radi napodobňujú iní výrobcovia. Nielen v Číne. V bývalom Sovietskom zväze skopírovali skoro všetky... Teda okrem jedného modelu. Stalo sa ním známe „Žiguli“. Väčšina ho pozná pod neskorším menom pre export – Lada, s akým sa vyvážalo aj na Západ. Model 2101 bol vlastne licenčný Fiat 124, ktorý sa stal v roku 1967 európskym Autom roka. Samozrejme upravený pre tvrdé podmienky ciest bývalých zväzových republík. S vystuženou karosériou, prepracovaným podvozkom so zadnými bubnovými brzdami namiesto kotúčových a s celkom iným motorom pod prednou kapotou.

Z tohto úspešného modelu, ktorý sa predával po celej Európe sa vyrobilo viac ako 2 milióny  a 700 tisíc kusov a stal sa základom ďalších modelov, dokonca aj kombi verzií značky.

Je zaujímavé, že v prípade iných značiek a modelov áut už neboli Sovieti takí dôslední a „licenciu“ si vyložili po svojom: vyrábali autá neraz na linkách, ktoré previezli napríklad z Nemecka ako vojnovú korisť (Opel Kadett), samozrejme pod vlastným označením. Pozrite si niektoré inšpiračné modely, ktoré poslúžili ako podklady pre výrobu „zaručene sovietskych“ modelov áut. Nuž, čo k tomu dodať? Pozerajte, porovnajte – a urobte si mienku sami, kto komu čo ukradol. Vlastne sa inšpiroval...

jv
ZDROJ: pressafoto.ru

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.