06.12.2017

Gény SAABu naplno ožívajú: NEVS spustil v Číne výrobu modelu 9-3 EV

Smutný príbeh menom SAAB má ďalšie pokračovanie. Nástupnícka spoločnosť NEVS spustila výrobu (zasa).

Bolo to v roku 2013, keď nástupnícka spoločnosť po automobilke SAAB s čínskym kapitálom oznámila oficiálne spustenie výroby modelu SAAB 9-3. Išlo o ten istý model, ktorý sa dostal do výroby jedenásť rokov predtým. Prešiel drobnými úpravami a niekoľko rokov predtým úspešným faceliftom, no bol to stále ten SAAB. Vyrobený v Trollhattane vo Švédsku, avšak už bez výrobnej stopy General Motors. NEVS kompletne nahradil všetkých dodávateľov komponentov a opatrne začala nabiehať výroba modelu 9-3 s motorom 2,0 Turbo a s výkonom 220 koní. Ešte sa ani linka nerozbehla naplno a NEVS dodávateľom prestal platiť, niektorým vlastne ani nezačal. Značka ešte v tichosti predstavila model 9-3 EV, teda elektrickú verziu modelu s dojazdom vyše 200 km. Prišla ďalšia nútená správa a snaha o vyrovnanie záväzkov, výroba sa zastavila a majiteľovi značky SAAB, teda výrobcovi lietadiel SAAB AB definitívne došla trpezlivosť a Číňanom odobral licenciu na používanie tejto hrdej značky.

Odvtedy uplynuli štyri roky a zdalo sa, že z NEVS bude len čínska búda na know-how automobilky. Medzičasom si NEVS prilepšil predajom modelu 9-3 Turkom, ktorý nedávno ohlásili, že už čoskoro budú vyrábať prvý turecký automobil... Zdalo sa, že SAAB a jeho odkaz definitívne skonal a mnohí sa s tým aj zmierili. No medzičasom sa NEVS-u podarilo zohnať kapitál, ktorý chýbal po bankrote jedného z kľúčových sponzorov a plány sa znova rozbehli. Spustila sa príprava výrobného závodu vo významnom čínskom prístave Tanjin. Zo závodu v Trollhattane sa stalo vývojové centrum s tým, že sa tam ešte raz výroba vráti. NEVS získal obrovskú zákazku od lízingovej spoločnosti Panda na výrobu 250-tisíc elektromobilov v nasledujúcom období, uzavrel mnohé partnerstvá naprieč novými čínskymi spoločnosťami a zo SAABu 9-3 vytvoril za štyri roky NEVS 9-3 EV s elektrickým dojazdom 300 km.ň

Včera sa oficiálne spustila výroba v Tanjine, s úvodnou produkciou 50 000 automobilov za rok. Neskôr chce NEVS nabehnúť na výrobu 220 000 elektromobilov ročne a ešte neskôr sa chce vrátiť na významné trhy ako Európa a USA. V nasledujúcom období predstaví tri elektromobily novej generácie. NEVS sa významne podieľa na vývoji autonómnych automobilov a hlavne na platforme zdieľaných automobilov.

Takže tak. Model 9-3 sa po 15-tich rokoch znova vyrába. Prešiel pomerne významnými zmenami, zvonka ich ale príliš nevidieť. Zdá sa, že je to úmysel. Čo bude ďalej, uvidíme. 

jh
ZDROJ: carscoops, NEVS

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.