05.12.2017

Lamborghini Urus: Superšport medzi SUV s emotívnym dizajnom a obrovským výkonom

Lamborghini predstavuje svoj druhý pokus o SUV. Urus zaujme ostrými krivkami a veľkou silou.

Od prvého pokusu s názvom LM 001 pretieklo už veľa vody. Aj keď sa pri novom pokuse špičky automobilky odvolávajú práve na odkaz čoraz populárnejšieho offroadu od Lamborghini, viac spoločného má Urus s Porsche, než so starým LM 001. Urus totiž stojí na platforme, na ktorej stojí napríklad Porsche Cayenne – MLB Evo.

Podkapotou nového modelu je twin turbo motor V8 s objemom 4,0 litra a maximálnym výkonom 650 koní a krútiacim momentom 850 Nm. Silu motora prenáša na všetky štyri kolesá 8-stupňová automatická prevodovka upravená pre potreby takto silného motora.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h udáva výrobca za 3,6 sekundy. Na 200 km/h to zvládne za 12,8 sekundy a Urus dosiahne maximálnu rýchlosť 305 km/h. Okrem tejto motorizácie sa dočkáme aj verzie s hybridným pohonom.

Prenos sily motora na všetky kolesá zabezpečuje systém pohonu všetkých kolies, ktorý by sme drzo (ba až ignorantsky...) mohli nazvať Quattro, ale keďže drzí nie sme, nenazveme ho nijako. Štandardne sa tento systém pohonu všetkých kolies snaží uprednostňovať zadnú nápravu v pomere 60:40 – s tým, že dopredu môže poslať maximálne 70% krútiaceho momentu a dozadu zas maximálne 87 %.

Pre udržanie veľkého automobilu na ceste a pre čo najlepšie jazdné vlastnosti má automobil aktívne riadenie zadných kolies. Štandardne systém zlepšuje obratnosť v meste natáčaním do opačného smeru, ako sa natáčajú predné kolesá, pri vyššej rýchlosti sa kolesá natáčajú mierne v smere natočenia predných kolies.

Urus má celkovú dĺžku až 5,112 metra. Je 2,016 metra široký a 1,638 metra vysoký. Rázvor je 3,003 metra. Obrovský automobil s dĺžkou väčšou než má Audi Q7, takmer identickou s Audi A8 je na svoje rozmery prekvapivo ľahký – iba skromných 2,2 tony.

Pochopiteľne, športové auto s hmotnosťou cez dve tony len málokto nazve športovým autom, ale dnes je možné nazvať všeličo všeličím, aj Porsche Lamborghini. Starý dobrý Štefan Winkelmann v Bugatti len nechápavo krúti hlavou... Nielen nad Urusom, ale aj nad budúcim Urusom hybrid... Vývoj ale (asi) nezastavíš.

Ostré krivky Urusa ale vyzerajú parádne, interiér tiež a 650 koní je celkom pekný údaj, no nie? Urus má šesť jazdných módov: Strada, Sport, Corsa, Neve (sneh), Terra (offroad) a Sabbia (sneh) a nakoniec bonusový mód zvaný Ego. Neve, Terra, a Sabbia zdvihnú podvozok, každý jazdný štýl mení nastavenie prejavu motora, prevodovky i podvozku. 

 

jh

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.