08.12.2017

Quo Vadis Mercedes? Je tu nová generácia CLS. Ukazuje ďalšie smerovanie značky

Nová generácia modelu CLS sa predstavila v Los Angeles. Prináša množstvo nových prvkov, od dizajnu až po techniku.

Na internete nájdete toľko „hejterov“ ktorí kritizujú nový dizajn modelu CLS až sa zdá, akoby sa auto nikomu nepáčilo. Internet je ale plný odporcov vždy. Je však dizajn tretej generácie značky Mercedes za čo chváliť? Nuž, posúďte sami. Ide totiž o dizajnový jazyk Mercedesu Sensual Purity 3.0. Vídať ho budeme čoraz častejšie. 

CLS vzbudzovalo vášne už v prvej generácii, ktorá sa predstavila pred dvanástimi rokmi. Automobil jednoducho nie je pre každého a platí to aj o novej generácii vďaka novej maske i zadnej časti. Efekt agresívnejšieho nosa s výrazne lichobežníkovo tvarovanou mriežkou chladiča dopĺňajú výrazné a úplne nové predné svetlomety s denným svietením v tvare blesku. Celá maska je naklonená smerom dopredu, má teda tzv. negatívny sklon, prvok, ku ktorému sa už roky nikto neodvážil. I zadné svetlá prešli úpravami, svetlá sa držia v jednej línii, spodná trojuholníková časť je dotvorená i LED pásom, pocit akoby sa svetlá zvažovali smerom nadol vytvára naznačené rastúce krídlo s ostrou krivkou na vrchu. Typickými prvkami automobilu je dlhá kapota, dlhý rázvor, krátke previsy, veľké kolesá a nízka kabína.

Dizajnové prvky, ktoré nesie model CLS sme mohli vidieť na konceptoch v nedávnej minulosti a tento dizajn v rôznych modifikáciách budú niesť i nasledujúce modely Mercedes vrátane nadchádzajúceho A, či A sedan a nepochybne i modely CLA.

Zmeny nájdete i v kabíne nesúcej znaky najmodernejších Mercedesov. Palubnej doske dominujú veľké displeje, ktoré na trh uviedla trieda S. Masívny stredový tunel, na ňom veľký touchpad, bohato tvarované sedadlá v kvalitných materiáloch, výduchy vzduchotechniky s turbínovým efektom mriežky.

Najviac zmien ale môžete nájsť tam, kde ich na prvý pohľad nevidno. Podkapotou sa nachádza kompletne nová paleta šesťvalcových motorov. Všetky šesťvalce pochádzajú z novej generácie a ide tak o radové trojlitrové benzínové i naftové šesťvalce.

Základný model CLS 350d 4MATIC dosahuje maximálny výkon 210 kW (286 k) a krútiaci moment 600 Nm. Výkonnejší model CLS 400d 4MATIC disponuje maximálnym výkonom 250 kW (340 k) a krútiacim momentom 700 Nm. K pozoruhodnostiam špičkovej motorizácie prémiovej rodiny dieselových motorov patrí proces spaľovania v stupňovitej spaľovacej komore v pieste, dvojstupňové preplňovanie turbodúchadlom a prvýkrát použité variabilné riadenie ventilov CAMTRONIC. Konštrukcia sa vyznačuje kombináciou hliníkového telesa a oceľových piestov, ako aj vylepšenou povrchovou úpravou klzných plôch NANOSLIDE®.

Výkonovo najsilnejšou motorizáciou je šesťvalcový benzínový motor. Nový elektrifikovaný radový šesťvalec s EQ-Boost (integrovaným štartérom – generátorom) a 48-voltovou napäťovou sústavou sa predvedie v modeli CLS 450 4MATIC. Dosahuje maximálny výkon 270 kW (367 k) a krútiaci moment 500 Nm plus krátkodobo ďalších 250 Nm krútiaceho momentu a 16 kW/22 k výkonu vďaka EQ-Boost.

Integrovaný elektromotor ako EQ-Boost podporuje spaľovací motor napríklad pri zrýchľovaní, umožňuje jazdu bez spaľovacieho motora v režime plachtenia a prostredníctvom systému rekuperácie s vysokou účinnosťou napája akumulátor energiou. Umožňuje tak dosiahnuť úsporu paliva, ktorá bola doposiaľ vyhradená vysokovoltovej hybridnej technológii. Nový šesťvalcový radový motor teda ponúka jazdné výkony osemvalca pri omnoho nižšej spotrebe. CLS 450 4MATIC má sériovo filter pevných častíc.

CLS má prednú nápravu so štyrmi ramenami a zadnú nápravu s piatimi ramenami. Na želanie je dostupný podvozok s dynamickým ovládaním pohybu karosérie (Dynamic Body Control), v preklade teda auto môžete vybaviť adaptívnymi tlmičmi schopnými plynulo meniť svoju charakteristiku podľa jazdnej situácie. Prostredníctvom jazdných programov možno zvoliť nastavenie Komfort, Šport alebo Šport+. Rovnako na želanie je k dispozícii podvozok so vzduchovým pružením so zdokonaleným regulovateľným a adaptívnym systémom tlmičov. Vodič si tak cez prepínač jazdných programov môže zvoliť charakteristiku vozidla od komfortnej až po športovú.

Asistenti

Nová generácia CLS v mnohých ohľadoch nadväzuje na novú Triedu S, od ktorej preberá viacero prvkov. CLS je vybavené najnovšou generáciou asistenčných jazdných systémov s podporou vodiča.

Ponuka asistenčných jazdných a bezpečnostných systémov je postavená modulárne, sériovo sa dodávajú aktívny asistent brzdenia, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, ATTENTION ASSIST, asistent sledovania povolenej rýchlosti, ako aj systém na ochranu cestujúcich PRE-SAFE®. Novinkou a taktiež súčasťou sériovej výbavy je zvuk PRE-SAFE® (v prípade nebezpečenstva kolízie pripraví sluch cestujúcich na očakávaný hluk pri nehode).

Balík asistenčných jazdných systémov na želanie pozostáva z aktívneho asistenta udržiavania odstupu DISTRONIC, aktívneho asistenta riadenia, aktívneho asistenta sledovania povolenej rýchlosti, aktívneho asistenta brzdenia s funkciou podpory prejazdu križovatkou, asistenta riadenia pri vyhýbaní, aktívneho asistenta sledovania mŕtveho uhla, aktívneho asistenta udržiavania v jazdnom pruhu a PRE SAFE® PLUS. Aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC a aktívny asistent riadenia teraz podporujú vodiča pri udržiavaní odstupu a riadení ešte komfortnejšie; rýchlosť sa v zákrutách alebo pred kruhovými objazdmi či križovatkami automaticky prispôsobí. Výrazne vylepšený bol aj aktívny asistent zmeny jazdného pruhu (jednotlivé funkcie sa môžu líšiť v závislosti od krajiny). Balík asistenčných jazdných systémov plus teraz obsahuje aj bočný impulz PRE-SAFE®. Tento systém dokáže cestujúcich sediacich vpredu pripraviť na bočný náraz bočným impulzom, ktorý ich oddiali od dverí a tak znížiť riziko zranenia.

Nové vozidlo CLS má vďaka vylepšeným kamerovým a radarovým systémom ešte lepší prehľad o dopravnom dianí vo svojom okolí. Okrem toho do výpočtu zahŕňa spôsob jazdy aj navigačné dáta.

Vodič v rámci grafiky asistenčného systému v ponuke združeného prístroja kedykoľvek jediným pohľadom rozpozná, ktoré asistenčné funkcie zvolil a na aké situácie systémy práve reagujú. Ikony ho informujú na obrazovke, ako aj na projekčnom displeji. Všetky funkcie sa teraz ovládajú na volante.

V premávke s častým zastavovaním a rozjazdom na diaľniciach a cestách podobných diaľnici sú teraz možné zastavenia až do 30 sekúnd, v rámci ktorých sa CLS automaticky opäť rozbehne a sleduje premávku vpredu (v kombinácii s aktívnym asistentom parkovania).

Diaľkové svetlo s mimoriadnym dosvitom svetlometov MULTIBEAM LED vytvára maximálnu zákonom povolenú intenzitu svetla, vďaka čomu jas diaľkového svetla poklesne pod referenčnú hodnotu 1 lux až vo vzdialenosti viac ako 650 metrov. Ďalším pokrokovým bezpečnostným prvkom je systém komunikácie automobilu s okolím (Car-to-X).

Čo poviete na nové CLS? Páči sa vám nové dizajnové smerovanie značky alebo práve naopak?

jh

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.