03.12.2017

PRVÁ JAZDA: Nové BMW X3 30d na slovenských cestách

BMW toho roku predstavilo už tretiu generáciu modelu X3. Testovali sme ju v okolí Bratislavy.

Cesta ako sa zo zaznávaného škaredého káčatka na vysokých opätok s tvrdým podvozkom stalo veľké SUV s nadpriemernými jazdnými vlastnosťami nebola dlhá. Aj keď svet na prvú generáciu tohto SAV nespomína s láskou, predajné čísla dokumentujú, že sa BMW vydalo správnym smerom. I keď na začiatku verilo, že zákazníci v segmente crossoverov túžia najmä po vyššom posede v kombinácii s nekompromisnými jazdnými vlastnosťami, dnes už vie, že najdôležitejšie je pri SUV-čkach štýl, dominancia, vysoký posed, pohodlie a bohatá výbava. A presne v tomto duchu sa nesie nová X3. Na svoje DNA ale nezabúda. Nebolo by to BMW bez silných motorov a výborných jazdných vlastností.

Tretia generácia modelu X3 je jednoznačnou evolúciou tej druhej. Nový plastickejší dizajn s väčšími svetlometmi a výraznými ladvinkami doplňujú jemné prelisy naprieč karosériou, väčšie kolesá a množstvo voliteľných doplnkov. Vďaka väčším svetlám v štýle modelu X1 a vďaka výraznejšie postavenej a vyššej prednej maske vyzerá auto na fotografiách výrazne menšie než v skutočnosti je, zároveň však pôsobí robustnejšie a ťažšie. Nová generácia vyrástla vo všetkých smeroch. Je o 51 mm dlhšia (4708), o 10 mm širšia(1891), o 15 mm vyššia (1676). Rázvor je väčší o 54 mm (2864 mm). Svetlá výška je 204 mm. Nájazdový uhol je 25,7°, odjazdový uhol je 22,6° a prejazdový uhol 19,4°. Brodivosť 500 milimetrov nie je málo na auto, ktoré sa do terénu dostane skôr náhodou.

Podvozkovo vsádza X3 na overené riešenia predchádzajúcej generácie, vylepšenia sa týkajú najmä zníženia neodpružených hmotností. Nápravy tak prešli diétou, použité boli ľahšie stabilizátory, oceľ vystriedal v mnohých riešeniach hliník. Zmenami prešla i kinematika náprav a k lepšiemu pocitu z jazdy za volantom prispieva i odlišne nastavený posilňovač riadenia so Servotronicom. Vpredu sa nachádza náprava s dvoma trojuholníkovými ramenami, vzadu ide o prepracované päťprvkové zavesenie. I krátky pohľad na podvozok dokumentuje technickú vyspelosť riešení, a tiež masívnosť náprav, minimálne tej zadnej (pozri galériu).

K modelu X3 patrí tiež niekoľko M prvkov, ktoré môže zákazník zakúpiť. M podvozok s tuhším odpružením a pevnejšími stabilizátormi, k dispozícii je tiež dynamická kontrola tlmičov s elektrickým ovládaním ich účinku ako alternatíva, M brzdy, variabilné športové riadenie a samozrejme dizajnový M paket a M disky.

X3 stojí už v základe na väčších 18 palcových diskoch. Zníženie komfortu pruženia napriek tomu neprinášajú, práve naopak, nová X3 je v každom detaile zameraná na zvýšenie komfortu. Jazda aj po horších cestách je pohodlnejšia než v predchodcovi. Auto pôsobí vyrovnanejším, príjemnejším dojmom. Či BMW dokázalo zvýšenie komfortu snúbiť so zlepšenou ovládateľnosťou a stabilitou potvrdiť zatiaľ neviem, kilometrov za volantom ani na sedadle spolujazdca nebolo dosť. Viem však, že si s autom môžete na rozbahnenej ceste užiť presne tú kopu zábavy, po ktorej každý fanúšik modelov BMW X môže túžiť.

Systém xDrive totiž tiež prešiel úpravami a vo väčšej miere uprednostňuje prenášanie krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Pri vypnutej stabilizácii na spomínanej bahnitej ceste to okamžite cítiť. Auto ide bleskovo do pretáčavého šmyku, avšak ľahúčko kontrolovateľného a mimoriadne zábavného. Najmä v spojení so silným motorom. V mojom prípade to bol naftový agregát 30d s maximálnym výkonom 256 koní a maximom krútiaceho momentu 620 Nm. Stále tvrdím, že tento naftový motor je najlepší a najlepšie znejúci nafťák súčasnosti. Dominancia s ktorou prekonáva všetky prekážky, či v teréne, či na pevných cestách je návyková, nehovoriac o jeho výnimočnom zvukovom prejave. V spolupráci s 8-stupňovým automatom ide aj v prípade X3 o dokonalú kombináciu. No a kto chce míňať benzín, odporúčam M40i, prinajhoršom 30i xDrive. 

K jazdným vlastnostiam prispieva i vylepšené rozloženie hmotnosti. Medzi nápravami je ideálnych 50:50. Konštruktéri to dosiahli posunutím predných kolies dopredu, minimalizovaním predného previsu a posunutím motora bližšie ku kabíne. V teréne auto jazdí naozaj krásne, sedí mu však aj rýchla jazda po nekvalitných cestách. Odfiltruje toľko nerovností, až je porušovanie predpisov na okreskách takmer nevyhnutné. Znie to teda sľubne, bez hlbšieho redakčného testovania ale viac napísať nemôžem. Kecal by som. Spomenúť ešte môžem, že v aute je i pri vyšších rýchlostiach príkladne ticho, pomáha akustické čelné sklo i kvalitné izolačné materiály.

V kabíne nájdete komfort a kvalitné materiály, ktoré k modernému BMW patria. Vôbec sa mi nepáči nové rozhranie infotainmentu. Čím viac Bavorákov s „vylepšeným“ systémom mi príde pod ruky, tým viac ma to štve. Prirovnať sa to dá k degenerácii operačných systémov Windows. Vrcholom bolo XP, okrášlená 7-čka je stále výborná, ale to čo prišlo potom bolo samoúčelné. Zmena pre zmenu jednoducho neprináša zlepšenie a užívateľské prostredie infotainmentu BMW je toho dôkazom. Nie je to nič hrozné, nájdete čo ste hľadali, a síce pribudlo dotykové ovládanie na displeji, BMW zachovalo otočný ovládač na stredovom paneli, ktorý je absolútnym vrcholom ovládateľnosti v súčasných automobiloch. A ktorého odstránenie by som už neprehryzol. BMW tak ako je dnes u prémie zvykom, pridalo do doplnkovej výbavy balík na čistenie vzduchu v interiéri. Volá sa Ambient Air, vzduch môže naplniť jednou z 8 vôní v troch intenzitách, disponuje ionizačnou filtráciou.

Príjemným spestrením sú hliníkové doplnky na dverách s veľkým X. V kabíne je dostatok priestoru pre štvoricu pasažierov, piaty tradične doplnkovo. Škoda, že X3 prevzala širokú palubnú dosku pred spolujazdcom ostatných nových modelov (rad 5). Výrazne uberá priestoru na nohy a núti spolujazdca posúvať sa ďalej, a tým ukrajovať z potrebného priestoru pre pasažiera za ním. S vyššími a nižšími pasažiermi musíte tak v aute robiť Tetris, aby mali aj na dlhšiu trasu dostatok miesta na nohy. Ak si ja s mojimi 192 cm nastavím sedadlo pohodlne, sám za seba si nesadnem inak ako s nohami okolo sedadla spolujazdca. V tomto ohľade sa X3 skôr zhoršila ako zlepšila, aj keď nad hlavou i v oblasti ramien je miesta vzadu dosť. Batožinový priestor ponúka dostatok miesta i hĺbku – 550 dm3 je toho dôkazom.

Od začiatku predaja sú k dispozícii 4 modelové výbavy okrem základnej. Výbava Advantage, xLine, Luxury Line a M Sport. Každá z výbav disponuje odlišným koktejlom doplnkov, najdrahšia je samozrejme Luxury Line za 6500 eur, najlacnejšia Advantage za 1100 eur.

Dnes si môže zákazník zvoliť z 3 benzínových a dvoch naftových motorizácií, všetky majú v základe pohon xDrive. Motorizácia 20i s benzínovým turbomotorom naladeným na 184 koní je prvou v poradí, nasleduje 30i s tým istým motorom naladeným na 252 koní. Vrcholom je benzínová M40i s benzínovým šesťvalcom s výkonom 360 koní. Naftové motorizácie zastupuje 20d s výkonom 190 koní a 30d s výkonom 265 koní. Cena modelu štartuje na 46 100 eur za 20i xDrive.

 

 

 

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.