2025-05-23 12:47:00
Kia Picanto 2025
Kia Picanto 2025
Zdroj: jh

TEST: Kia Picanto - drobec s tvárou veľkáča

Kia Picanto je ostrá malá Kia. Po druhom významnom facelifte však už nemá turbomotor.

Takže až taká ostrá nie je, no na druhú stranu starými trikmi a novými prvkami výbavy vie hrať stále ostrú športovo ladenú mestskú mršku. 

Kia Picanto je najmenší model v ponuke značky Kia. S dĺžkou bezmála 3,6 metra patrí k najmenším autám na trhu vôbec. Segment A je pritom už dlho považovaný len za akýsi doplnok k významnejším segmentom. Pritom v Európe sme sa preslávili využívaním racionálnych malých áut, do ktorých sa veľkí Američania ani nevedeli napratať. Lenže v ostatných rokoch sa trend malých a rozumných áut zmenil a za rozumné autá už považujeme skôr o jeden až dva segmenty väčšie i ťažšie autá.

Picanto poznáme už v aktuálne tretej generácii, no hneď treba dodať, že druhá a tretia generácia sú si rozmerovo nanajvýš podobné, i keď dizajnovo ich od seba odlíšite ľahko. A to platí aj o tejto “novej” generácii, ktorá je vlastne druhým dôkladným faceliftom auta z roku 2017. Zmenila sa predná časť, zmenila sa ponuka motorov a zmenili sa aj prvky v interiéri. I keď opäť nie veľmi. Nakoniec na čo aj, veď pointou autíčka je poskytnúť dostupnú mobilitu a zároveň dať modernému užívateľovi možnosť kúpiť si malé auto. 

Zdroj: jh

Vizáž modelu je celkom nová, teda najmä v prednej časti. Deti pred juniorovou školou auto nazvali “majnkraftové” alebo teda auto z Minecraftu. A naozaj, ich predstavivosť nie je úplne uletená a hranaté tvary prednej masky môžu evokovať aj túto hru a aktuálne aj populárny film, no akiste to nebol zámer dizajnérov. Skôr bolo cieľom auto priblížiť k súčasníkom značky a mne najviac šmakuje prirovnanie ako zmenšené Sorento. 

Na 3,6 metra dĺžky autíčko poskytuje prekvapivo veľa miesta v interiéri. Vodič i spolujazdec si sadnú na dobre tvarované sedačky a dokonca ani vodič s výškou cez 1,9 metra a hmotnosťou cez metrák nemá pocit, že by pri nastupovaní a vystupovaní potreboval obuvák. Iste, spätné zrkadlo je nižšie ako by si vyšší vodič prial, ale nezavadzia tak veľmi ako v športovom Yarise GR. Vzadu sa taktiež zmestia aj vyšší pasažieri, no komfortná hranica je niekde na úrovni 1,75 metra. Isteže toto auto nebude nikto používať ako taxislužbu, či na prepravu hráčov volejbalu na zápasy. A aj kufor to má. S trojitým dnom dokonca. 

Na dovolenku sa asi neodveziete, no pri diaľničnej rýchlosti 160 km/h som si uvedomil, že v Picante je aj na diaľnici tichšie ako v mnohých väčších autách a lepšie počuť aj audiosústavu. Kia skrátka v prípade tohto vozidla zašla pri presune komfortných prvkov z vyšších tried ďalej ako iní a auto odhlučnila lepšie ako je bežné. 

Zdroj: jh

Model mal parkovacie senzory, cúvaciu kameru, asistentov pre núdzové brzdenie, vybočenie z pruhu i sledovanie rýchlosti - skrátka všetko to, čo robí jazdu bezpečnejšou. Infotainment má všetky funkcie ako vo väčších modeloch vrátane vstavanej navigácie, konektivity i pekného rozlíšenia displeja. Carplay a Android Auto sú samozrejmosťou, ale naďalej len káblovo. Čo je trošku škoda. 

Autíčko disponuje silnými LED svetlami, ktoré konečne dávajú malému autu možnosť svietiť seriózne. Páči sa mi kulisa prevodovky i záber spojky, ktorý nie je tak vysoko ako v mnohých iných autách s manuálom. Spolu s volantom sú to tri prvky, ktoré dávajú azda najviac pocítiť športovejšie ambície vozidla. A to platí vlastne aj o plynovom pedáli, keďže Picanto reaguje veľmi sviežo na stlačenie plynu a najmä v mestských rýchlostiach je s väčším atmosférickým motorom skutočne rýchlou muškou. 

Ja som si pri jazdení s týmto autom veľmi zvykol na isté športové prvky, vrátane zvuku, ktorý je lepší ako pri prepĺňaných moderných dvojlitroch (bez úprav výfuku samozrejme). A naučil som sa rýchlo s autom nejazdiť ako s malým. Ak ste teda videli po hlavnom meste a okolí jazdiť túto Kiu pirátskym štýlom, je celkom možné, že za volantom som sedel ja. 

Zdroj: jh

Stručne a skrátka: keď nechcete, aby sa k vám iní vodiči správali ako k niekomu kto sedí v malom aute, máte len dve možnosti - nejazdite s malým autom, alebo nejazdite ako s malým autom. A ja som si počas testu zvolil druhú možnosť. A tak som bol dravší ako obyčajne, jazdil rýchlejšie, pridával a spomaľoval intenzívnejšie a ajhľa, aj na diaľnici sa mi po prvých pokusoch prestali veľké autá lepiť na chrbát (čo je v malom autíčku naozaj nepríjemné). Nie preto, lebo by náhle získali stratený rešpekt k malým autám, ale preto, lebo nestíhali. Človek sa vie v Picante cítiť omnoho živšie. Azda aj preto, lebo má ku všetkému bližšie. 

Nedá sa to v každom malom aute. Väčšinou sa troška viac dynamiky skončí v blikaní asistentov a v bledej tvári vodiča, keď zistí, že auto v zákrute nezvládne ani tú blbú tridsiatku a hneď sa nebezpečne nakláňa a šmýka na úzkych lacných pneu. Tu to ale také nebolo. Auto pekne drží a síce nerobí zázraky, aj asistenti sú nastavení tak, aby vás nehnevali, iba držali vo vytýčenom smere. 

Po prvých dňoch som dokonca zvažoval, že auto v teste nazvem ako warm hatch. Teda výkonnostne orientovaný autiačik. No potom som začal merať a uvedomil si, že môj pocit z dynamiky bol najmä pocitom, ktorý umocňovali práve nastavenia vozidla. V skutočnosti Picanto mimo mestských rýchlostí dynamické veľmi nie je, i keď treba uznať, že ani pri vysokých rýchlostiach si vďaka odhlučneniu nepripadáte nepríjemne. 

Zdroj: jh

Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebiehalo za necelých 11 sekúnd a zrýchlenie z 80 na 120 km/h za tesne nad 10 sekúnd. V oboch prípadoch na treťom prevodovom stupni. Prvý šprint som skúšal aj na dvojke, ale druhý stupeň je krátky a obmedzovač ma stopol približne v deväťdesiatke. No a radením reálne nič nezískate… Aj s takýmito časmi sa predbiehať dá. Viem, lebo som predbiehal. No treba mať dobrý výhľad a predbiehaný musí s predbiehaním súhlasiť. Lebo keď začne čo i len trošku pridávať, máte smolku. 

Keď teda pozerám na cenník vozidla, aktuálne si môžete vyberať medzi slabým a ešte slabším motorom. To ale neznamená, že by ste v meste boli brzdou premávky a nemusíte ňou byť ani na okreskách, nebodaj na diaľnici. Iba auto potrebuje na zrýchlenie mimo mesta trochu viac času. 

Podvozok je tuhší, takže veľké diery budú nepríjemné, ale nie je taký tvrdý ako pri malých autách zvykol bývať. Priemerná spotreba štvorvalčeka 1,2 DPi bola počas testu 6,7 litra. Dlhodobú malo Picanto 6,3. Je teda jasné, že som auto tlačil o dosť viac ako bolo tlačené doteraz. A aj tak spotreba dramaticky nestúpla. 

Picanto je dobrý spoločník do mesta. A nielen na rozvoz pizze. Kto potrebuje prevážadlo, no ocení, že s autom môže zaparkovať aj keď ostatní nenechajú dosť miesta, veľkosť modelu ocení. A Picanto zvládne aj príležitostné diaľnice a okresky. Nebudete ohučaní, ani pokrčení. Iba pri tom parkovaní sa nespoliehajte veľmi na to, že máte malé auto a tak z parkovacieho miesta vyjdete ľahko. Rejd kolies nie je zázračný. Skrátka drobec, ktorý vo viacerých ohľadoch pripomína veľkáča. 6,5 z 10. 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku