TEST: Škoda Kodiaq Sportline iV - Zo sto na nula za 90 kilometrov
Škoda Kodiaq je vlastne modla. Je to auto, ktoré je snom mnohých rodín, snom mnohých zamestnancov, snom mnohých manažérov základnej úrovne.
Je to auto, ktoré už v prvej generácii znamenalo výrazný prelom v ponuke automobilky a aktuálna druhá generácia tento poprask len podporuje. Obľúbené auto už od začiatku ponúka niekoľko verzií. No a čoraz zaujímavejší začína byť aj prvý plug-in hybrid v Kodiaq-u celkovo.
A ako máme viacero druhov pohonov, tak máme aj viacero štýlov ako toto auto môže vyzerať. Škoda Kodiaq má v ponuke základný tvar, so základnými nárazníkmi, ktoré vidíte v každom vozovom parku cez operatívny leasing. Ale má aj zaujímavejšiu alternatívu, konkrétne Sportline, ktorá je zase blízka tomu, čo bude predstavovať model RS. Presne táto kombinácia, plug-in hybrid a Sportline je pred vami. Je prudko použiteľná a dáva jasný odkaz, že toto auto má dobre vyzerať a má využívať elektrickú energiu čo najlepšie. Podľa palubného počítača ju využíva až prekvapivo dobre.
A aká môže byť lepšia kombinácia pre Sportline aj v prípade Kodiaqu ako práve s modrou Race metalízou, ktorá je vlastne známa svojimi implementáciami na športovejšie zameraných vozidlách automobilky? Áno, bola aj na obyčajných, ale tam nemala až taký efekt. Dá sa povedať, že zvonka je toto auto nakonfigurované úplne optimálne, bez toho, aby bolo treba riešiť nejaké príliš zásadné problémy pri parkovaní a dokonca nehrozia ani zásadné odreniny diskov.
Čo je na PHEV najdôležitejšie? Ak budete hľadať konektor, ten je na ľavom blatníku vpredu, čo umožňuje asi aj bezpečnejšie prevádzkovanie. Nemusíte cúvať ku stojanu. Stačí zájsť predom, čo môže byť pre niekoho extrémna výhoda. Konektor má dve časti, jedna je na klasické nabíjanie striedavým prúdom, ktorý môže tiecť výkonom až 11 kW. Druhá je ale ešte dôležitejšia, lebo toto auto dokážete nabíjať aj jednosmerným prúdom s výkonom až 50 kW. A reálne sa to deje! V podstate dokážete mať celú batériu s kapacitou 25,7 kWh Brutto 19,7 kWh netto nabitú za pol hodiny.
No a keď už sme pri batérií, tak treba vedieť, že na plné nabitie sa s prehľadom dá prejsť aj rozumná vzdialenosť. Koľko to je? Pri čiastočne diaľničnom tempe a teplotách okolo 7°C sa mi podarilo prejsť 90 km. Verím tomu, že by sa dalo aj viac, ale načo? Toto bohato stačí na denný nájazd kamkoľvek do zamestnania.
Trošku som odbočil od vzhľadu, čiže sa vrátim k tomu, že Kodiaq Sportline predvádza iný predný nárazník ako štandardný Kodiaq, ale má aj niektoré tmavé detaily, čo vyzerá dynamicky. Toto vlastne ku vzhľadu stačí, viete ešte, že máte dobré svetlá s maticovým LED svietením, ktoré dokážete využiť v noci úplne perfektne. No a zadné svetlá sú zase prepojené charakteristickým pásom, takže je všetko na svojom mieste.
No ale naspäť k tomu pohonu teda, keď už som dokončil ako auto vyzerá. Pohonná sústava pozostáva z elektrického motora s výkonom 85 kW (115 k) a krútiacim momentom 330 Nm. Už to dokáže auto celkom pekne rozhýbať. Ale doplnok je spaľovací motor vo forme 1,5-litrového štvorvalca, ktorý má výkon 110 kW (150 k). A práve tu možno narazím na problém. Ak využívate iba spaľovací motor, tak vám zostáva ešte pár kWh batérie v zásobe na boost a lepšie zrýchlenie. Ale samotný motor je trochu lenivý v takom veľkom a ťažkom aute ako je Kodiaq iV s PHEV. Najmä pri diaľničnom tempe už príliš vody nenamúti. Ale pritlačte plynový pedál cez podlahový spínač a máte boost, ktorý sa prejavuje aj vo vyšších rýchlostiach.
O dojazde som asi povedal dosť, vychádza to, že spotreba elektrickej energie je takto okolo 20 až 22 kWh na 100 km. A to je fajn! Druhá vec je, že ak auto nenabíjate, už to tiež nie je tragédia. Nový 1,5-litrový motor dokáže byť reálne úsporný a bez diaľnic si vypýta okolo 6,2 až 6,5 litra. Po diaľniciach zase zvláda priemer do 8 litrov, ale skôr sa budete pozerať na cifry 7,7, či 7,8 litra benzínu na 100 km. A to je celkom cool!
Veľmi cool je aj nový podvozok DCC Plus, ktorý zvláda jazdu na rôzne štýly. Buď môže byť športovo tvrdý, alebo komfortné plavný. A dokonca, na rozdiel od prvého testovaného modelu Kodiaq, v tomto prípade ani nepotrebuje zvukové prejavy. Áno, občas sa stane, pri hraničných situáciách, že podvozok počuť, ale už je omnoho kultivovanejší ako kedykoľvek doteraz v tomto modeli.
Na palube Kodiaqu Sportline teda môže stále vládnuť pohodlie. No a pohodlie je aj v športovo tvarovaných predných sedadlách. Sú príjemné postavené, s dostatočnými možnosťami nastavenia. Vlastne sú veľmi dobré aj na dlhšie trasy. Možno sa niekomu budú za tvrdšie, ale sú ľudia, ktorí práve túto nemecky zameranú tuhosť požadujú a tu ju dostávajú úplne so všetkým na tanieri naservírované priamo k chrbtu a zadku. Veľkou výzvou prevedenia Sportline je aj masívne využitie alcantary. Nachádza sa nielen na sedadlách, aj keď prichádza v rámci špeciálneho balíku, ale je aj na prístrojovej doske a čo je najhlavnejšie, je aj na stredovom tuneli. Prečo? Lebo už je pevný a tiež nevydáva zvuky. Až mám pocit, že ten prvý Kodiaq, ktorý som šoféroval, bol z predsérie, keď ešte nebolo všetko úplne dokonale doriešené. Ale teraz už je!
Kodiaq je ale aj o priestore a Sportline nie je výnimkou. Zadní pasažieri majú miesta na rozdávanie. Škoda zapracovala aj na tomto a medzigeneračne je nový Kodiaq o dosť väčší. Aspoň dĺžková miera vyšla do nových možností a povedal by som, že na šírku je tiež miesta dosť, dokonca sa zdá, že by bolo možné umiestniť vedľa seba aj 3 detské sedačky.
Škoda Kodiaq môže byť aj so siedmimi miestami. Ale toto prevedenie má miest iba 5, lebo v kufri je masívna batéria. Aj tak ostáva stále objem 745 litrov. No a ešte k tej masívnej batérií mám jeden zásadný poznatok.
Kým niektoré nízke modely trpia kvôli batérií na prílišné pretáčanie predných kolies pri rozbehu, Kodiaq je viac stabilný, lebo má asi ťažší predok ako Superb. Jednoducho povedané, toto auto nepretáča predné kolesa pri každom rozjazde.
Škoda Kodiaq Sportline s plug-in hybridom a touto výbavou pýta 58 186 €, čo je vlastne opodstatnená hodnota, ktorá je na lepšej úrovni ako porovnateľné veľké vozidlá. Za svoje peniaze dostávate síce iba pohon prednej nápravy a iba šesť stupňov prevodovky, ale taktiež získavate pekné auto s dobrým dojazdom na nabitie a s úsporným motorom. Najväčším konkurentom tohto vozidla bude určite Volskwagen Tayron, ktorý prináša veľmi podobné charakteristiky a pohonné sústavy. A ak sa pýtate na Tarraco od Seatu, tak s tým už koncern asi nepočíta, čo je škoda, ale aspoň je tu Škoda.
AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik
Komentáre k článku