TEST: Cupra Formentor VZ 333 - s dvojlitrom lepší ešte nebol
Jasné, VZ5-ťka je vrcholná verzia a možno raz jedného dňa bude znova k dispozícii. Ale kým tu nie je...
Už v testoch pred-faceliftovej verzie som tvrdil, že akokoľvek je VZ5 skvelá, VZ s najsilnejším dvojlitrovým TSI ju poľahky nahradí. Aj pre jej výrazne zaujímavejšiu cenu, aj pre celkovú vyváženosť schopností. Áno, VZ5 je skvelá, no dnes tu nie je, však?
Formentor po facelifte naďalej zostáva najlepším SUV-Crossoverom tejto veľkosti na trhu. Spája v sebe unikátnosť mladej značky, prémiovosť v štýle i v technológii a takú bohatú paletu verzií, že vyhovie prakticky komukoľvek. Aj tomu, kto chce Formentor primárne pre štýl, dizajn a svojskú prestíž, aj pre toho, kto chce "ozajstnú" Cupru. A takou je aj testované VZ 333.
Verzia Veloz je aktuálne dostupná s dvomi agregátmi. S výkonnejším plug-in hybridom s výkonom 272 koní a s najsilnejšou verziou motora 2,0 TSI s výkonom 333 koní. Nárast výkonu o 23 koní cítiť a cítiť aj zlepšenie v ďalších parametroch. No pre mňa je tým najvýraznejším zlepšením zvuk. Lebo pred faceliftom to bolo fajn, no nebolo to nič extra. Teraz ale Cupra dodala Formentoru to, čo doteraz mohla nosiť len starnúca Ateca VZ. A síce výfukový systém od Akrapoviča.
Jeho dodatočnú montáž si nejeden majiteľ Cupry i samotného VZ5 radšej rozmyslel. Ceny boli drsné. Ale teraz je to vlastne "pouhých" 4032 eur... Istý bonus v porovnaní s aftermarketom tam teda je, no aj tak je to najvyššia položka celého cenníka a prakticky vám výfuk zožerie dve tretiny šestisícového uvádzacieho bonusu, ktorý VZ 333 aktuálne má. A práve tento bonus pritom auto tlačí výrazne pod cenu končiaceho modelu. Pred faceliftom stála 310-tka od 55 560 eur, teraz ide vďaka bonusu platnému do 20. decembra 51 970 eur. V preklade to znamená, že faceliftovaný Formentor s vyšším výkonom a s Akrapovičom kúpite o 5 stoviek drahšie ako pred faceliftom verziu s 310 koníkmi a so štandardným výfukom. A ako by povedal Horst... To se vyp...
Pritom cena Formentoru po facelifte išla hore. Ona však išla hore aj pred faceliftom, takže dnešných 32 850 pri cene už od je len o tisícku viac ako to bolo krátko pred koncom výroby prvej verzie. No dávnejšie ste auto vedeli kúpiť za 28-tisíc... Ale kam by šli ceny, ak nie hore? Dolu? Ale prosím vás...
Druhý významný vnem, ktorý mi po krátkom teste tohto vozidla zostal, je dynamika jazdy. Aj tá súvisí so zvukom a zvukovým divadlom, ktoré je vďaka vylepšenému výfuku skutočne mimoriadne. Auto už v základnom režime znie dobre, no po prepnutí do režimu Performance máte k dispozícii ideálne položené športovo ladené vozidlo. Prevodovka nejde pod 2000 ot/min a je neustále pripravená predviezť bleskové reakcie. Motor má stále silu, turbo má stále dostatok tlaku, a stačí vám hrať sa s plynom a spätný tlak robí s klapkami vo výfuku streľbu ako za starých časov, keď hot-hatch autá neboli na pokraji vyhynutia.
No a keď to chcete naozaj rozbaliť a mať všetky svoje kone stále k dispozícii, je tu režim Cupra, ktorý motor a celú sústavu, no najmä prevodovku dostane do režimu S+. Otáčky od 3000 vyššie, radenie nie pri 5000 ale až pri 6000 ot/min a plné bomby stále pod pravou nohou. Kombinácia všetkých týchto troch režimov vám rýchlo z hlavy vymaže radosti elektrickej jazdy a lákanie eko-dynamických elektromobilov.
Cupra a azda celá športová vetva koncernu sa s režimami viditeľne pohrala. Poskytujú väčšie spektrum úrovní a tie sú od seba navzájom dostatočne odlíšiteľné. Iba na tom volante sa mi tie režimy chce voliť otočným ovládačom a nie stláčaním, ale veď aj toto je dobré.
Auto jazdí mimoriadne. I keď je zrejmé, že na zimných pneu to už nie je úplne ono, aj tak dokáže strašiť vodiča, jeho posádku i okolie. Charakter VZ-tko prezradí celkom rýchlo a už po pár kilometroch viete, že tu je všetko nastavené tak, aby ste jazdili dynamickejšie, než obvykle. Auto dáva možnosť predbiehať vtedy, keď chcete, no najmä dáva možnosť mať radosť z každej jednej zákruty, z každej rovinky. Obvykle to ale znamená značné porušovanie predpisov, lebo číselká na tachometri sa menia mimoriadne rýchlo.
VZ-tko má ten čarovný diferák, z ktorého sú všetci VAG-isti po-toto už nejakú tú chvíľu. Za krátky test v zimnom období som sa k niečomu, čo by toto nadšenie vyvolalo aj vo mne, nedostal. V zákrutách ale cítiť, že tento model neplánuje babrať sa pod plynom s nedotáčavosťou a naozaj dôkladne verí v neutralitu s potenciálom na pretáčavosť. A to je veľmi, veľmi dobré. Navyše podvozok nie je taký tvrdý, aby bol Formentor VZ nepríjemný. Vlastne mi prišiel veľmi pohodlný na všetok ten výkon.
Inak je to Formentor po facelifte ako ostatné. S tým rozdielom, že ten jeho zadok je s novým výfukovým systémom a s rôznymi novými akcentami i vďaka matnej farbe mimoriadny. S prednou časťou som sa ešte nestotožnil a asi sa ani nestotožním. Auto nevyzerá zle, ale čoraz viac si uvedomujem, že mi na ňom chýba to, čo mal v minulosti. Chýba mi tá zjavná ostrosť, ktorá sa tiahla spredu do zadu. Žraločí ksicht je ale tiež fajn, je to niečo iné a auto tým zmenilo svoj štýl. Dobrým smerom? Ale nechajme tak, toto auto je príliš dobré, aby som diskusiu o ňom degradoval len na to, či sa mu viac hodil taký nos, alebo tamtaký...
Kufor to má, vzadu sa dvaja kofmortne odvezú a tie nové sedačky sú zo začiatku šokujúco nepohodlné pre velké zadky a chrbty i kolená vyšších pasažierov vzadu. Keď som sadol za volant, myslel som si, že mi po chvíli jazdy tie masívne bočnice spôsobia ochrnutie dolných končatín, ale nestalo sa. No sedačky sú aj nepraktické. Zadným pasažierom berú už tak obmedzený výhľad z vozidla, navyše vyšší a rozmernejší vodič a spolujazdec sa jednoducho nedokážu bez bolestivej grimasy otočiť a zobrať niečo zo zadného sedadla. Nie, ak nemáte meter šesťdesiat a päťdesiat kíl. Sedadlo skrátka chce, aby ste stopercentne "držali" za volantom a nevenovali pozornosť ničomu inému. A tak nejaké tieto prakticko-rodinné potreby idú stranou. Musím sa priznať, že po dvoch dňoch za volantom som síce uznal, že sedačky vyzerajú bravúrne a pri jazde skvele držia, vo finále by som si ich nevybral. Nie som na ne stavaný.
Vynovený infotainment, vylepšené detaily, parádne sedačky a kvalitne pôsobiace materiály, to všetko vplýva na vnímanie a na zážitok z jazdy. Pekné farby, špecializácia na matné odtiene a naozaj nabúšený dizajn zas dávajú človek veľmi príjemný dojem v momente, keď sa blížite k vozidlu. A dobre pracujú aj asistenčné systémy. Nezaváhajú, nie sú otravné, a keď, omnoho menej ako ostatné nové autá. Formentor sa skrátka drží aj po facelifte na špici. Je ešte o kúsok lepší a síce vyzerá inak, to automaticky neznamená, že horšie. A ozaj, dobre slúžia aj matrixové LED svetlá...
VZ-tko je jednoznačne lepšie a rýchlejšie ako pred faceliftom. Citeľné zlepšenie prináša najmä práca prevodovky a optimalizácia mapy motora i navýšenie výkonu. Výsledkom je, že zo 60 na 100 km/h zrýchľuje auto v režime Performance (prvý stupeň športovosti po štandardných módoch) za 3,48 sekundy. Z 80 na 120 km/h ide za 3,99 sekundy. V oboch prípadoch ide o až prekvapivo veľké zrýchlenie v porovnaní s predfaceliftovou verziou VZ 310. No pravdou je, že najväčšiu zásluhu na tom má lepšie pripravená prevodovka, výraznejšie odstupy jednotlivých módov a samozrejme navýšenie výkonu a celková zmena charakteristiky. Výsledkom je, že tých 333 koní pôsobí výrazne lepšie ako 310 koní a dokážete ich lepšie využiť aj pri kratších zrýchleniach. Napríklad reakcia pri stlačení plynu v 60 km/h je taká, že pre nepripravené krky vyslovene hrozí bolesť, také intenzívne a rýchle je preradenie v kombinácii s okamžitou reakciou a zrýchlením. Podobné sa už z performance áut začínalo postupne vytrácať a to najpriek využívaniu športovo pozitívne ladených dvojspojok. Tu to fičí vynikajúco.
No a spotreba? Áno, auto papá. 12,7 l/100 km bol výsledok. Nepochybne sa dá o dva-tri litre menej, no najmenej auto papá, keď má vypnutý motor. Tým chcem povedať, že spotreba zodpovedá intenzite stláčania plynového a brzdového pedála. Nejazdil som s autom ako s inými, lebo toto nie je auto ako iné. 9 z 10.
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku