2024-09-24 13:23:00
T-Cross R-Line 2024
T-Cross R-Line 2024
Zdroj: jm

TEST: Volkswagen T-Cross - Keď malý warmhatch vyrastie

Volskwagen T-Cross prešiel modernizáciou a preto ostáva stále aktuálnym modelom na trhu.

Modernizácia nebola nijako zásadná, menili sa hlavne detaily, ako celok pôsobí vylepšený T-Cross omnoho príjemnejšie a elegantnejšie a v tomto prevedení vyzerá ako optimálne služobné vozidlo, ktoré by mohol Gru kúpiť Mimoňom. Nemusia predsa lietať na tej šialenej mašine. A aj tak nebudú schovaní v prestrojení.

Volkswagen T-Cross sa dá zaradiť medzi malé crossovery, ktorých je nepreberné množstvo. Každý jeden výrobca predsa také niečo musí mať, ale v prípade T-Crossov je historicky zaujímavá veľkostná konfigurácia. T-Cross totiž vzniká na pôdoryse podobnom ako Golf štvrtej generácie a pritom je z nižšej veľkostnej kategórie. A aby toho nebolo málo, malému T-Crossu chce zavariť aj model Taigo ako športovejšie ladená alternatíva v tejto triede.

Preto T-Cross štartuje s vylepšenými tvarmi a musím uznať, že v žltej, s veľkými 18-palcovými diskami a s balíkom R-line vyzerá fakt vynikajúco. Je to auto, ktoré jednoducho nemáte šancu stratiť na parkovisku. Žltá žiarivá farba je na hľadanie optimálna.

Zdroj: jm

Facelift spravil výraznú službu hlavne svetlometom, ktoré sú už v základe s použitím technológie LED. Za príplatok môžete mať dokonca IQ.Light s maticovými adaptívnymi prvkami, ktoré všetko v noci vybavia za vás. Nebudete musieť prepínať diaľkové a zároveň uvidíte stále veľmi dobre. Nehovorím, že tieto svetla sú najlepšie na svete, ale v triede malých SUV a crossoverov segmentu B patria rozhodne k tomu najlepšiemu, čo sa dá vybrať. So systémom Iq Light prichádza ale ešte jedna zaujímavosť. Volkswagen pre Die Cross Face Lift Ohm pridal aj vizuálne svetelné prepojenie medzi prednými svetlami.

Modernizáciou sa trochu zmenili aj zadné svetlá. Už sú potiahnuté krížom cez celú šírku a majú tiež spojený svetelný pás. Pribudla aj nová grafika so zaujímavým elementom písmena X. Ďalšou novinkou, pre IQ.Light, budú dynamické smerovky. Áno tie postupne sa rozsvecujúce pásiky sa dostali aj do výbavy najmenšieho crossoveru Volkswagenu. T-Cross ich však nemá v základe, musíte si priplatiť za lepšiu svetelnú sústavu celkovo.

Zdroj: jm

Výzor takéhoto prevedenia Volkswagenu T-Cross je asi najlepší zo všetkých, ktoré si môžete vybrať. Výbava R-line mu dodáva viac lakovaných plôch a celkovo pôsobí crossover kompaktnejšie a dynamickejšie. Ako taký hothatch, ktorý v mladosti ťahali za uši a vyrástol do výšky. Akurát parametrami to na hot nie je. Skôr na warmhatch. I keď treba uznať, že kedysi by to na "hot" skutočne stačilo.

Kompaktná karoséria, ktorá vôbec nie je dlhá, prináša až zaujímavo veľa priestoru. Základný objem batožinového priestoru je síce iba 385 litrov, ale zadnú lavicu si môžete posúvať v rozmedzí 14 cm a tým zväčšiť objem až o ďalších 70 litrov. Pri posunutí lavice dopredu ale rátajte s tým, že v T-Cross nebudete mať príliš veľa miesta na nohy pre zadných pasažierov. Môžu si sadnúť do tureckého sedu, alebo im bude cestovanie minimálne nepríjemné. Ak budú sedadlá vzadu, kufor bude najmenší ako sa dá, tak to bude úplne iná pesnička. V tomto prevedení má T-Cross miesta relatívne dosť a umne schováva svoju reálnu veľkosť. Pôsobí väčší ako v skutočnosti je.

Zdroj: jm

Výbava R-line prináša pre T-Cross dopredu výraznejšie tvarované sedadlá s lepším bočným vedením. To by sme očakávali. Nový je aj volant s klasickými tlačidlami, čo je výrazný plusový bod modelu. T-Cross sa nejde hrať na dotykové polia, čo je výrazne dobrá správa. Dotykové polia sú maximálne v prípade dvojzónovej príplatkovej automatickej klimatizácie. Možno práve panel klimatizácie je tým elementom, ktorý je možné najviac kritizovať v interiéri. Prečo? Jednoducho preto, že dotykové ovládanie nemá absolútne žiadnu odozvu. Ani vizuálne, ani zvukovo. Jednoducho stlačíte a musíte sledovať kontrolky, či sa vám funkciu podarilo aktivovať.

Ako vodič mám pred sebou Digital Cockpit Pro, ktorý je vyšším stupienkom v hierarchii zobrazovacích prvkov. Je lepšie nastavitelný ako základná alternatíva a je aj o kúsok väčší. Vlastne áno, príplatok 310 eur určite potrebujete mať, lebo chcete viac informácií a lepšiu nastaviteľnosť zobrazenia.

Podkapotou je na výber z viacerých možností. Buď sa uspokojíte so základným litrovým trojvalcom, alebo siahnete po niečom, čo má výkon ako mávali kedysi až ostré hatchbacky. Áno, hovorím o 1,5-litrovom motore TSI s výkonom 110 kW (150 k). Toto je pravdepodobne najlepší motor, ktorý do modelu T-Cross dať môžete. Nie je to len kvôli štandardnej kombinácii so sedemstupňovou automatickou prevodovkou, ale najmä kvôli jeho dynamickým parametrom. Práve tento motor pribudol v modernizačnom procese a robí z Volkswagenu T-Cross warmhatch. Či warmcrossover?

Zdroj: jm

Veď len papierové zrýchlenie na stovku je 8,4 sekundy. A v reálnom svete si, v športovom režime prevodovky, viete užiť aj slušné pružne zrýchlenie. Dynamika motoru nechýba a určite nechýba ani podvozku. S týmito väčšími zliatinovými diskami je T-Cross trochu tvrdší ako by ste mohli od crossoveru segmentu B čakať. Na dobrom povrchu však pôsobí veľmi atleticky, ale ako sa podmienky zhoršia, čo je prax na slovenských cestách, môžete natrafiť na niektoré obmedzenia komfortu. O čom hovorím? O tom, že kvôli tvrdšiemu nastaveniu a veľkým diskom si T-Cross občas poskočí.

Na dobrej ceste ale dokážete z podvozku vyťažiť maximum. Vyššia výška tvrdšiemu pruženiu rozhodne nevadí a celé nastavenie je vlastne adekvátne použitiu výbavy R-line so športovým nádychom.

Z druhého súdka môže byť spotreba. Podľa logických úvah musí väčší štvorvalec s väčším objemom viac spotrebúvať ako litrový trojvalec. Lenže štvorvalec má jeden režim, v ktorom vypína polovicu valcov a stáva sa z neho, dočasne, dvojvalec objemom 750 cm³. Zníženie spotreby je tak je enormné, že výrazný rozdiel medzi jednotlivými agregátmi nebadať. Aj preto je štvorvalec optimálnou voľbou pre T-Cross.

Zdroj: jm

Poďme na reálne čísla! Ak budete jazdiť po diaľniciach, tak viete držať priemer okolo 6,5 litra, ale ak ich vynecháte, tak vám 1,5-litrové TSI bude pýtať prísuny pod 6-litrovou hranicou. Pre tých snaživých je možné stlačiť hodnoty aj pod 5 litrov, ale to už nebude sedieť ani autu, ani vám. Viem si predstaviť, že v prípade náhleho zasvietenia kontrolky tankovania a súčasného vedomia, že najbližšia pumpa je 60 až 70 km, by som sa vedel dostať niekde pod 4,5 litra. Ale v lete by som sa asi uvaril bez zapnutej klimatizácie. Takže inak, priemer môžete mať medzi 5,9 a 6,2 litrami úplne s prehľadom. Na relatívne vyššie auto s výkonným motorom veľmi obstojná hodnota. Spotreba je, našťastie, príjemná, lebo menej príjemná je veľkosť nádrže. Tá sa dostáva iba na 40 litrov, takže dojazd na plnú nádrž nebude nijako závratný, ani pri výraznej snahe. Ak sa dostanete na 700 km, tak si môžete gratulovať.

Volkswagen T-Cross sa stal modernizáciou lepším auto ako bol doposiaľ. Je to len kvôli vizuálnym zmenám a zmenám v interiéri, ale je to hlavne vďaka použitiu lepšieho motora. Tým ale nechcem povedať, že litrový trojvalec je zlý, sám som nad ním rozmýšľal pre potreby súkromného auta. Ale tá jedna-celé-päťka do sústavy pridáva výkon, s ktorým T-Cross dokážete využívať absolútne plnohodnotne nielen v meste a na bočných cestách. A teraz to vážne, takto vybavený T-Cross stojí až 29 090 €. To určite nie je málo a dôvodom na vyššiu cenu je nielen spomenutý agregát, ale aj veľmi štedrá výbava tohto kusu. Základný T-Cross pritom stojí 19 900 €. Na túto sumu už sa pozerá lepšie. A nečudo, že práve T-Cross je druhým najpredávanejším SUV Volkswagenom na Slovensku.

Zdroj: jm


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku