TEST: Citroen Berlingo BlueHDi AT - dodávka s novou tvárou za tridsať
Facelift vrátil spaľovacie verzie modelu, ktorý sa pred istým časom mal predávať už len ako električka.
Návrat medzi osobné dodávky potešil mnohých. Facelift azda tiež. Auto vyzerá mladšie a tak trochu veselšie. Časť dizajnových prvkov preberá od menších modelov, má nové retro logo, svetlá, masku. V kabíne má nový displej infotainmentu, bezdrôtové nabíjanie, bezdrôtový CarPlay, či Android Auto. Má nový volant, nové farebné kombinácie a môžete si kúpiť komfortné sedadlá ako v skutočných osobných vozidlách značky.
V porovnaní s nimi teda víťazí v jednom jasnom parametri: priestor nad hlavou. Ak teda máte veľké hlavy, či účesy, ba klobúky, určite sa vám Berlingo zíde viac ako autá s nižšou strechou. A ak napríklad radi pod strechou v priečinku strácate drobné predmety, alebo radi drobné predmety strácate v aute tak celkovo, toto auto vám v oboch koníčkoch dokáže pomôcť. Že deti vysypali do dverí gumené cukríky, alebo že ste si zabudli tatársku v hlbokom stredovom priečinku, na to môžete prísť po dlhých mesiacoch. Tatárska bude už skoro nejedlá a gumené cukríky budú integrálnou súčasťou plastových výplní dverí... Ešte aj pod prednými sedadlami sa vám pokojne stratí celý melón a pod zadnými sedadlami sa celkom stratí aj nástražné výbušné zariadenie.
Ďalším pozitívom tohto vozidla sú posuvné dvere. V porovnaní s veľkými MPV a veľkými dodávkami, tieto dvere môžete uchopiť kdekoľvek, a keď vyviniete dostatok sily, tresnete s nimi. Aj deti si s nimi radi tresnú a vy môžete dúfať, že jedno dieťa druhému nepricvikne do dverí hlavu, trup, či končatiny. Ale to sa môže stať aj pri normálnych dverách. Prstíky, majte sa na pozore.
Výhodou tiež je, že vzad sa natlačili tri rovnaké užšie sedačky. Pre tučné zadky sú užšie, ale pre detské autosedačky sú akurát. Sú tiež akurát ploché, takže deťuše nebudú všelijako vykrivené. No a chudí dospelí si tiež sadnú. A nebude im dvakrát pohodlno. No to len preto, lebo si ako v tomto prípade, neprikúpili advansnutý komfort. A to platí aj o sedadlách vpredu. Dá sa na ne sťažovať, ale mne roky a kilá vravia, že sedieť na trestnej lavici je niekedy za odmenu. Najmä ak je trestná lavica takáto mierne polstrovaná a farebná.
Ako pred faceliftom, aj po ňom, nič sa nezmenilo na enormne masívnom stredovom tuneli. Príliš veľké egá sa za volant nezmestia a to nielen preto, lebo to nie je bavorák, ale aj preto, lebo si odtlačia kolená.
Ale zvyknúť sa dá aj na toto. Opäť však platí, že dizajnéri pri dizajnovaní posedu za volantom zrovna nemali po ruke nikoho úprimného a s výškou cez 180 cm. Čo sa teda vo Francii ešte dá pochopiť.
Pochopiť sa dá aj zvýšená hlučnosť pri zhoršených poveternostných podmienkach. Vyššie diaľničné tempo a silný vietor zvyšujú hlučnosť, ale nie je to extrém. Ako v SUV tejto značky v segmente B. Skrátka, v pohode, no zvýšenie hlučnosti zaregistrujete.
Ja som počas testu väčšmi ako aerodynamický hluk registroval dve veci. Prvou bol zvuk naftového štvorvalca. Ten je počuteľný bez ohľadu na otáčky (pokiaľ nejaké sú, pravda). To mi ale nevadilo. Vlastne ma to celkom tešilo. Vadilo mi čo poryvy bočného vetra robili s touto vysokou skriňou a to v priamej kombinácii s lacnejšími letnými eko gumami (Nexen). Vietor ma načal, kolesá doklepli. A tak som so stiahnutým zadkom jazdil výrazne pomalšie, než vzhľadom na podmienky je možné s bežným osobným vozidlom.
Neschopnosť zniesť vyššie ťažisko vozidla v zákrutách sa prejavovala najmä v daždi. Aj štyridsiatka stačila, aby predné kolesá šli do šmyku (v závislosti od ďalších podmienok - a verte, to pri nových autách nie je bežné).
Čo tým sledujem? Je preto Berlingo zlé auto? Nie. No má svoje špecifiká. Podvozok nie je zázračný. Krátka verzia skutočne vyzerá ako taká škatuľa od mlieka s kolesami. Je veľmi vysoká vzhľadom na celkovú dĺžku a šírku. Má to svoje výhody, no nevýhodou je, že lacné úsporné pneumatiky mu nedodajú dosť priľnavosti na to, aby ste sa za zhoršených podmienok cítili bezpečne. Rozdiel medzi iným bežným osobným autom tejto značky a Berlingom je citeľný. Mierna investícia navyše do lepšieho obutia pomôže.
Ani obutie však nezmení jedno. Naftový motor v najvýkonnejšej verzii nemá dosť síl na to, aby s týmto autom urobil niečo významné v oblasti dynamiky. Toto je aj s najsilnejšou naftou automobil pre defenzívne jazdiaceho automobilistu. Predbiehanie na okreskách vykonáva jedine na dlhších rovných úsekoch a aj to len v prípade, že auto pred ním sa mimoriadne vlečie. Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h za 7,79 sekundy a zrýchlenie z 80 na 120 km/h za 10,29 sekundy je podpriemerné.
Na druhú stranu, tá defenzívna jazda, teda jazda pokojná a vyrovnaná jednak pasuje ku charakteru vozidla, ktoré je hlavne prevážadlom a navyše francúzsky poholdným prevážadlom - napriek tomu, že je to prerobená dodávka. Taktiež to má blahodárny vplyv na spotrebu. Ak totiž od Berlinga nechcete niečo čo nemá, po okreskách viete jazdiť so spotrebou 5,5 litra. Moja priemerka však bola 6,5. Poveternostné podmienky počas testu a ťažšia noha na diaľnici nepriali extra nízkym spotrebám.
Berlingo je ťažké nazvať dodávkou. Zároveň je to však ľahké, keďže som to už urobil aspoň trikrát v tomto teste... Niežeby ňou nebol. Je. Ale obzvlášť po facelifte je veľmi príjemným pohodovým autom. Dobre komunikuje to čo sa mu nepáči, a tak viete, že rýchlosť, ktorú ste si zvolili nie je bezpečná a prirodzene spomalíte. Dobre tiež komunikuje, že pretekať nechce a to v žiadnej zo svojich motorizácií. To, že sa dokáže svižne rozbehnúť v nízkych rýchlostiach ešte neznamená, že za dedinou na šupu predbehnete dvoch pomalých. Aj prevodovka sa snaží o úspornú a pohodlnú jazdu. Občas sa jej hladkosť radenia úplne nevydarí, ale vo všeobecnosti je príjemná a dobre pracuje s otáčkami. Teda: nesnaží sa motor podtáčať, naopak drží ho v neobvykle vysokých otáčkach - len málokedy klesnú pod 1600 ot/min. A keď, tak preto, lebo prevodovka disponuje systémom plachtenia pri voľnobežných otáčkach.
Berlingo je fajn, 30-tisíc mi príde akosi veľa, no tá protihodnota hovorí v jeho prospech. Za tri roky existencie tohto nového modelu jeho počiatočná cena stúpla o 5-tisíc eur. Z 15 na 20 a to rozhodne nie je málo. Pri pohybe v týchto na cenu citlivých vodách je tento cenový skok citeľný. Aj preto, lebo Berlingo istý čas v ponuke absentovalo a keď sa vrátilo, vrátilo sa síce vylepšené, ale tiež o dosť drahšie.
Automatická prevodovka s naftovým motorom je jednoznačne najlepšou motorizáciou pre toto auto. Je úsporná, ale nie príliš dynamická. Počas testu auto hlásilo nefunkčný senzor na sledovanie pozornosti vodiča, nečítalo dopravné značky a systém si pýtal reštartovať hodnoty tlaku v pneumatikách. Prvé dve menované súčasti balíka asistentov som s veľkou radosťou nechal nefunkčné. 6 z 10 bodov.
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku