TEST: Honda CBR 1000RR Fireblade SP – raketa na kolesách
Jedna vec je testovať motorky, to je zábava. Ale testovať rakety? Predsa som si jednu vyskúšal, hoci sa tvárila ako motocykel.
Priznám sa, že „jogurty“ nie sú pre mňa to pravé orechové. Jednak som na ne vysoký a ťažký a pravidelne po týždňovom jazdení mám svalovicu na krku. Druhou stranou je charakter týchto strojov. Aby správne fungovali, musí byť motor vytočený aspoň na 6000 otáčok a to už aj pri zaradenej dvojke pálim po meste minimálne 100 km/h.
Teraz to bolo niečo celkom iné... Už pri preberaní testovacieho motocykla mi po chrbte behajú zimomriavky. Agresívny dizajn stroja priam krája vzduch, veľké nasávacie potrubie je kombinované s prieduchmi smerujúcimi na jazdca a zlepšujúcimi smerovú stabilitu pri jazde vo vysokých rýchlostiach. Uzučká ako 250-tka mi sadne medzi stehná ako, ako... to nech si už doplní každý sám.
Krátky výfuk, ešte kratší zadok a nezmysel držiaci EČ a smerovky trčiaci asi kilometer za stroj. Hneď by išiel dole, ale viete, predpisy EU. Bojový postrek v červenej je pekný a ja si začínam všímať detaily: elektronické nastavovanie tlmičov? Brzdy Brembo? Tlmiče Öhlins? A kde sú stúpačky pre spolujazdca? Vtedy ma pot zalieva druhý-krát a mne to dochádza až teraz – litrová RRa vo verzii SP. OK, videl som v televízii reklamu so zeleným panáčikom ziapať niečo o letných Vianociach. Ale vážení, nie je to nezmysel - tie „letné Vianoce“ naozaj existujú!
195-kilovú potvoru poháňa nový radový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva PGM-DSF1. Maximálny výkon 141 kW (189 k) dosahuje pri 13 000 otáčkach za minútu! A to už ide z titánového výfuku poriadna streľba. Vyšší výkon dosahuje motor vďaka novej konštrukcii kľukového hriadeľa, ventily majú vyšší zdvih a upravené bolo aj časovanie rozvodov.
Tlmiče a celkový podvozok v kombinácii s mapovaním motora a pôsobením trakčnej kontroly a ABS-ka je možné nastavovať aj počas jazdy pomocou prepínača na riadidlách. Prvé tri sú nastavené továrensky a Honda ich označuje ako „Rýchly, Zábavný a Bezpečný“, k dispozícii sú aj dva užívateľské režimy, kde si jazdec vie naprogramovať vlastné nastavenia podľa svojej hmostnosti, povahy trate a jazdných podmienok. Niektorých asistentov jazdy je možné aj vypnúť.
Prvý režim prináša lineárnu a plynulú odozvu škrtiacej klapky, nízku reguláciu systému HSTC (trakčná kontrola) a brzdenia motorom spolu s výraznými úpravami tlmičov odpruženia.
Druhý režim zjednodušuje ovládanie výkonu v prvých troch prevodových stupňoch so stredným úpravami systému HSTC, odpruženia, tlmičov a brzdenia motorom.
Tretí režim upravuje jazdu a výkon motora od štvrtého po najvyšší prevodový stupeň. Výrazná regulácia systému HSTC umožňuje lepšiu trakciu a stabilitu spolu s výraznejším brzdením motora a nízkym nastavením tlmičov odpruženia.
Fireblade SP a SP2 sú prvými motocyklami od spoločnosti Honda vybavenými predným a zadným odpružením Öhlins S-EC s 43 mm vidlicou NIX30 a tlmičom TTX36. Systém v závislosti od zvoleného režimu odpruženia ponúka optimálnu spätnú väzbu počas normálnej jazdy, prudkého zrýchľovania, no tiež brzdenia aj v zákrutách vďaka automatickej úprave nastavení pomocou jednotky presného odpruženia (SCU).
Ako sme si s motocyklom postupne „sadli“? Prvé dva dni jazdím opatrne, hľadám limity eReRky, skúšam režimy jazdy, brzdy, tlmiče, skrátka sa hrám. Jazda je príjemná, hoci tvrdá na naše cesty a večer sa cítim narobený ako po vykopaní kanálu. Nechápem, ako môže niekto dať na tento stroj EČ, veď motorka sa vyslovene trápi, tento štýl jazdy jej nesvedčí, až sa cítim previnilo akoby som týral šteniatko. Nasledujúci deň som sa preto vybral na mimomestské cesty, potiahnuť trochu za heft a prevetrať si hlavu.
Motor pracuje krásne lineárne, pri 6000 otáčkach otvára všetky možné klapky a naplno sa prejavuje jeho výkon. Podvozok je ako z veľkej knihy, kĺžem sa po cestách ako po masle, akoby predvídal moje chyby a už dopredu ich rieši. Ale všetky autá sú hneď pri mne, stromy kmitajú príliš blízko a ja s hrôzou sledujem, o koľko prekračujem povolenú rýchlosť. Rozhodnuté. V sobotu sú voľné jazdy na Slovakiaringu a až na dráhe Fireblade ukáže, čoho je schopná.
Okamžite prekonávam vlastný rekord a zlepšujem sa po každom jednom kole. Toto je životné prostredie tejto beštie. Motor je silný, pružný a krásne lineárny, brzdy vynikajúco pracujú aj na konci 30-minútovej zmeny. Neustále posúvam brzdný bod v každej zákrute a stále je rezerva neuveriteľná. No a podvozok... Úprimne, neviem, či som mal už niekedy taký pocit bezpečia pri prejazdoch zákrut ako teraz...
Honda CBR 1000RR (teda eReR-ka, ako ju familiárne volám) si ochotne líhala do každej zákruty a ja som presne vedel, čo robí podvozok a že sa môžem naň spoľahnúť na viac ako na 100%. S vystrčeným kolenom alebo bez, vždy som prešiel zákrutu ako po koľajnici. Ej, škoda, že neboli v ten víkend voľné celodenné jazdy, to by mi museli úsmev z tváre odbrúsiť asi len karbobrúskou!
|
Komentáre k článku