2019-06-30 13:50:00
BMW 327 a jeho
BMW 327 a jeho majiteľ Eduard Ecker
Zdroj: BMW

Veľký útek spoza železnej opony na staručkom kabriolete BMW 327

Stará láska nehrdzavie. Hrdinami tohto príbehu sú Rumun s nemeckým pôvodom Eduard Ecker a jeho BMW 327.

Pôvodná karoséria modelu BMW 327, zakúpeného v roku 1938 v Bukurešti, nesie stopy problematickej minulosti východnej Európy. Automobil, ktorý je teraz súčasťou zbierky BMW Group Classic, sa po pol storočí vrátil do Rumunska, aby sa stal hviezdou prehliadky Concursul de Elegant Sinaia, jedného z najvýznamnejších veteránskych podujatí v Rumunsku.

Eduard Ecker sa narodil 22. júna 1912 v Rumunsku. V tridsiatych rokoch sa v uliciach Bukurešti zamiloval do elegantného a luxusného kabrioletu BMW 327. Ecker vyštudoval technickú školu a architektúru a vo veku 25 rokov sa mu podarilo splniť si svoj sen. Automobil zakúpil ako nový v predajni vtedajšieho oficiálneho rumunského predajcu Tract v Bukurešti. BMW 327, alebo BMW 55 PS Sports Cabrio, ako ho BMW v tej dobe oficiálne nazývalo, poháňal šesťvalcový motor s výkonom 40 kW (55 k), dosahujúci maximálnu rýchlosť 125 km/h. Nový, elegantný, moderný a luxusný model bol dokonalým symbolom ekonomického vzostupu vtedajšieho Rumunska a Bukurešti, ktorá sa v tom čase prezývala Malý Paríž.

Zdroj: BMW

Po roku 1947 zavládol v Rumunsku komunistický režim. Po tejto udalosti nastali všetkým veľmi ťažké chvíle, a to aj nemeckej menšine, ku ktorej patril aj Eduard Ecker. Mal problém nájsť si prácu a legenda rozpráva, že jediné, čo sa Eckerovi podarilo zachrániť pred konfiškáciou režimom, bolo auto, ktoré rozobral a schoval.

Na začiatku šesťdesiatych rokov sa protinemecké nálady a celková situácia začala upokojovať a Eckerovi sa podarilo nájsť si stabilné zamestnanie. Podarilo sa mu znovu prihlásiť vozidlo do prevádzky a získal registračnú značku 2-B-2763.

Zdroj: BMW

Kabriolet BMW sprevádzal Eckera na všetkých jeho výletoch. Automobil najazdil stovky tisíc kilometrov a dostával neustálu a dôkladnú starostlivosť. V polovici šesťdesiatych rokov dostal napríklad piaty motor, ktorý sa Eckerovi podarilo kúpiť od rumunského herca po tom, ako v štyridsiatych rokoch 20. storočia kúpil s podporou nemeckej armády náhradné dielce. Obaja hrdinovia sa totiž pripravovali na nové veľké dobrodružstvo.

Ecker požiadal o víza na cestu do Juhoslávie. V roku 1969 nakoniec dostal povolenie vycestovať pre seba i pre automobil. Z Belehradu prišiel s prázdnou peňaženkou i nádržou až do Talianska. Priatelia z Mníchova mu poskytujú finančnú podporu, a tak sa mu podarí dôjsť do Rakúska. Odtiaľ chcel v noci prejsť lesom cez hranicu do Nemecka. Počas noci, značne unavený, stráca kontrolu nad vozidlom a naráža do stromu. Karoséria je na boku poškriabaná, ale automobil je schopný pokračovať v ceste.

Zdroj: BMW

Ecker sa usadil v Nemecku a našiel si prácu v stavebníctve. Až do roku 1972 sa podieľal na stavbe mníchovského olympijského parku, situovaného hneď vedľa sídla BMW.

Postupom času dostalo BMW 327 viacero technických opráv, avšak karoséria zostala nedotknutá a aj po rokoch sú na nej stále viditeľné stopy dobrodružstva, ktoré obaja prežili. Ecker auto naďalej využíval a staral sa oň.

Na prelome tisícročia Ecker zomrel vo veku 90 rokov a pred svojou smrťou venoval automobil oddeleniu BMW Group Classic, kde ho naďalej udržiavajú v pôvodnom stave.

Dňa 29. júna sa BMW 327 predstavilo na prehliadke Sinaia Elegance Contest. Do Rumunska sa vrátilo 50 rokov po veľkom úteku za železnú oponu. Na karosérii vidno šrámy zo spoločného dobrodružstva Eckera a jeho milovaného automobilu. Niektoré zdroje odhadujú, že automobil najazdil viac ako 2 milióny kilometrov. Stále má starú rumunskú registračnú značku 2-B-2763.

Zdroj: BMW


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku


Stream naživo