2022-04-16 01:30:00
Toyota Mirai na prvej
Toyota Mirai na prvej vodíkovej čerpacej stanici na Slovensku
Zdroj: TASR - Pavel Neubauer

Počkať s kúpou EV? O tri roky má byť na Slovensku vodíková čerpačka v každom krajsom meste

V roku 2030 bude podľa akčného plánu na Slovensku až 25 vodíkových čerpacích staníc.

Na Slovensku by mala byť v roku 2025 v každom krajskom meste aspoň jedna čerpacia stanica na vodík a do roku 2030 by sa mal počet týchto staníc zvýšiť až na 25. Informoval o tom na minulotýždňovej konferencii k akčnému plánu Národnej vodíkovej stratégie Slovenska predseda Národnej vodíkovej asociácie Slovenska Ján Weiterschütz.

Spotreba vodíka by sa mala do roku 2025 vyšplhať na približne 45.000 ton, z ktorých bude 30.000 ton využívať priemysel, 5000 ton energetika a sektor dopravy 10.000 ton ročne. To by podľa Weiterschütza malo pokryť spotrebu 1,2 % vozového parku. Rozmenené na počty jednotlivých vozidiel by mohlo ísť o 4000 osobných automobilov, 260 autobusov, 600 ľahkých úžitkových vozidiel a 600 ťažkých úžitkových vozidiel. "Nie je to veľa, ale sme približne desať rokov za baterkovou elektromobilitou," skonštatoval šéf vodíkovej asociácie.

Vodíkový pohon by sa mal uplatniť aj v komunálnych vozidlách a napríklad v Holandsku sú takéto vozidlá na zber komunálneho odpadu už v prevádzke. Akčný plán ráta aj so zaradením 12 regionálnych vlakových súprav na vodíkový pohon. Najmenej dve z predpokladaných 25 vodíkových staníc by mali byť prispôsobené na dodávku podchladeného skvapalneného vodíka, ktorý môže až dvojnásobne zvýšiť dojazd automobilov. Niektoré automobilky už výrobu nákladných automobilov prispôsobených na využívanie kvapalného vodíka pripravujú.

Spotreba vodíka by mala postupne rásť až na úroveň 600.000 ton v roku 2050. Najväčší podiel z tohto množstva, a to až 38 %, má byť využitých ako náhrada sivého vodíka v priemysle, 34 % by malo skončiť v tepelnej energetike ako čiastočná náhrada fosílnych palív. Viac ako pätina by mala byť využívaná v doprave a 11 % v elektroenergetike. 

Akčný plán ráta s celkovou podporou výroby a využívania vodíka vo výške 954 miliónov eur. Na úlohy výskumu a vývoja by podľa plánu malo ísť takmer 217 miliónov eur, na podporu prepravy, distribúcie a skladovania vodíka 50 miliónov eur, 262 miliónov eur na jeho využívanie a 415 miliónov eur na výrobu vodíka.

Prvá vodíková stanica bola otvorená vo februári tohto roka vo Vlčom hrdle v areáli Slovnaftu. Vodík pochádza z výroby Slovnaftu. Prevádzkuje ju spoločný podnik Slovnaftu a firmy Messer. Jej využítie je však obmedzené, rovnako tak tlak čerpania na max 200 barov, a teda aj následný dojazd vodíkového automobilu. Je však prvá, Messer Tatragas chce v budúcnosti pripraviť ďalšiu, akiste výkonnejšiu, a tiež bratislavskú plničku.

Aby bolo v budúcnosti možné čerpať aj zelený vodík - ten, ktorého produkcia je živená čisto z obnoviteľných zdrojov, vyhlásila SIEA koncom marca prvú súťaž v hodnote 15 miliónov eur na výstavbu zariadení na výrobu "zeleného vodíka" elektrolýzou s využitím obnoviteľných zdrojov energie, ktorá bude financovaná z Operačného programu Kvalita životného prostredia. Záujemcovia môžu získať až 60% potrebných prostriedkov v nenávratnej pôžičke ak budú na výrobu vodíka využívať elektrolýzu, ak bude na samotnú výrobu použitá iba energia z obnoviteľných zdrojov vyrobených na tento konkrétny účel (získavanie elektrickej energie musí byť súčasťou plánovaného zariadenia).


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR

Komentáre k článku


Stream naživo