Systém parkovania v Trenčíne prinesie revolučnú zmenu, v Nitre budú zmeny tiež
26. októbra – Systém zaplať a parkuj je chytľavý, platené parkovanie sa rozširuje.
Poslanci Mestského zastupiteľstva v Trenčíne schválili na zasadnutí v stredu 21.10. novú parkovaciu politiku mesta, ktorá bude problematiku stacionárnej dopravy riešiť celoplošne. Podľa primátora Trenčína Richarda Rybníčka je jediným účinným mechanizmom regulácie statickej dopravy celoplošná regulácia – spoplatnenie parkovania v čase zvýšeného dopravného zaťaženia.
„Parkovaciu politiku ideme riešiť celoplošne, nielen v centre mesta, ale aj vo všetkých mestských častiach a na sídliskách. Parkovacia politika hovorí o jednotlivých zónach. Cez rezidenčné karty budú zvýhodnení ľudia, ktorí majú trvalý pobyt v Trenčíne. Prvým krokom bude hľadanie riešení v zjednosmerňovaní ulíc, aby sme zistili, koľko parkovacích miest nám ešte eventuálne môže vzniknúť,“ konštatoval Rybníček.
Dôležité podľa neho je, že Trenčín bude systém parkovania riešiť cez svoju vlastnú parkovaciu spoločnosť a nebude to zadávať žiadnemu ďalšiemu subjektu. „Všetky peniaze, ktoré sa z parkovania získajú, budú zostávať v meste a bude o nich rozhodovať mestské zastupiteľstvo a samotná parkovacia spoločnosť. Dopravní projektanti dostali zadanie a budú riešiť konkrétne ulice a návrhy riešenia parkovania. Už začiatkom budúceho roka by sme do zastupiteľstva mohli predložiť konkrétne návrhy a naša predstava je taká, že štart novej parkovacej politiky by sme chceli spustiť v apríli budúceho roka,“ zdôraznil trenčiansky primátor s tým, že tvorbu parkovacej politiky budú konzultovať aj s obyvateľmi mesta.
Mesto Trenčín v roku 2009 založilo Trenčiansku parkovaciu spoločnosť, a. s., so zámerom riešiť parkovanie na území mesta. Firma dosiaľ prevádzkuje do 400 parkovacích miest na parkoviskách prevažne v centre mesta. V súčasnosti absentuje jednotné riešenie parkovania na území centra mesta a taktiež model regulácie použiteľný na sídliskách.
Zavedenie rezidenčného parkovania, projekty na úpravu dopravného režimu a na zlepšenie statickej dopravy očakáva tiež nitrianska radnica od nového systému parkovania. Mestu ho má dodať externá firma. Dodávateľa chce magistrát hľadať najskôr na budúci rok, momentálne pripravuje podmienky pre verejnú súťaž.
Problémy s parkovaním sú akútne predovšetkým na veľkých sídliskách Chrenová, Klokočina, Čermáň a Diely, kde na mnohých uliciach pripadá približne 1,9 automobilu na jedno parkovacie miesto. „Pri takýchto číslach je situácia prakticky neriešiteľná,“ myslí si mestský poslanec Miloš Dovičovič. Radnica chce v budúcnosti riešiť problém s nedostatkom parkovacích miest predovšetkým zavádzaním rezidenčného parkovania. „Na veľkých sídliskách dnes žije rôzna spleť ľudí. Môžu to byť študenti, ľudia, ktorí v Nitre pracujú... Chceme v podstate toho rezidenta, toho obyvateľa mesta s trvalým pobytom, ktorý je aj fyzickým aj ekonomickým prínosom pre toto mesto, vyzdvihnúť nad rámec a chceme mu zabezpečiť lepšiu kvalitu parkovania,“ vysvetlil prednosta mestského úradu v Nitre Igor Kršiak. No zdôraznil, že ani rezidenčné parkovanie nevyrieši problém s nedostatkom odstavných plôch úplne. „Nemôžeme to vnímať tak, že zagarantujeme každému občanovi s každým vozidlom konkrétne parkovacie miesto. Chceme ale vytvoriť lukratívnejšie možnosti na parkovanie v blízkosti bydliska. Okrem toho nám má koncepcia pomôcť zistiť aj reálnu potrebu parkovacích miest do budúcna. Aby sme budovali odstavné plochy logicky a na miestach, kde je ten najväčší dopyt a nevynakladali úsilie na nejaké záchytné parkoviská, ktoré možno dnes ani nie sú obsadzované tak, ako by sme si to predstavovali,“ skonštatoval Kršiak. Viacerí mestskí poslanci majú z plánov na nový systém parkovania obavy. Pripomínajú, že rezidenčné parkovanie prinesie pre obyvateľov mesta nové poplatky a upozorňujú aj na riziko, že parkovací systém Nitry bude mať v rukách externá firma. „Všetko je to šité horúcou ihlou. Nevieme ešte, kto bude napríklad vyberať pokuty, alebo čo sa stane, ak obyvatelia nejakého paneláku odmietnu platiť za rezidenčné parkovanie. Treba o všetkom ešte podrobne diskutovať,“ myslí si poslanec Anton Kretter. Podľa poslanca Petra Oremusa je možné očakávať búrku nevôle občanov, ktorí by mali platiť za rezidenčné parkovanie, ale mesto im nebude vedieť garantovať, že budú môcť auto aj naozaj zaparkovať pri svojom dome.
Primátor Jozef Dvonč zdôraznil, že cieľom mesta nie je zaťažovanie obyvateľov poplatkami, ale riešenie ich problémov. „Našou snahou je zabezpečiť každému rezidentovi parkovanie jedného auta bezplatne alebo za symbolickú sumu, napríklad jedno euro ročne. Hľadáme riešenia, ktoré by nám mali ponúknuť účastníci verejnej súťaže. Počkáme si na ich návrhy. Ak nebudú dobré, môže vlastné riešenie vypracovať aj mesto,“ dodal Dvonč.
Hliadky dopravnej polície na 26.10.2015
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: TASR, minv.sk, red.
Komentáre k článku