Beštia z Turína s 28,5litrovým motorom znova jazdí a pľuje oheň
Desať rokov renovačných prác nakoniec prinieslo svoj očakávaný výsledok.
Kedysi najrýchlejšie auto planéty, Fiat S76 so štvorvalcovým motorom s objemom 28,5 litra, konečne jazdí. Po naštartovaní motora s obrovským objemom, ktorý sa podarilo rozpohybovať koncom minulého roka, je už funkčné aj celé pretekárske auto. Pôvodný pokus o naštartovanie prebehol na Festivale rýchlosti v roku 2014, no z dôvodu mechanického problému sa vtedy motor nahodiť nepodarilo. Teraz už buráca a „pľuje“ oheň, pričom za sebou zanecháva dymovú stopu, ako zaoceánsky parník...
Motor je na svoju dobu, keďže vznikol pred prvou svetovou vojnou, naozaj veľmi moderný. Je štvortaktný, s vačkovým hriadeľom v hlave valcov (rozvod OHC) a s dvoma sviečkami na valec. 10 rokov trvajúca renovácia znamenala, že z iba dvoch kusov S76 na svete, ktoré sa vyrobili, vzniklo jediné funkčné auto.
Prečo sme spomínali Festival rýchlosti v Goodwoode? Ten tohtoročný júnový sa pomaly blíži a bude mať jedného veľmi neobvyklého účastníka – práve Fiat S76, nazvaný Turínska beštia. Toto auto vzniklo v roku 1911 a jeho jediným účelom bolo vziať rekord a titul vtedy najrýchlejšieho auta nemeckému vozidlu Blitzen-Benz. Podarilo sa to vďaka 28,5 litrovému štvorvalcu, ktorý na zadné kolesá posiela asi 300 koní (220 kW) reťazovým pohonom.
Na videu už vidno, že sa Beštia už rozbehla, hoci nie celkom bez pomoci a vydala sa priamo na trať goodwoodských pretekov do vrchu. Majiteľ auta, Duncan Pittaway ho pritom vôbec nešetrí a nemá tak žiadnu úctu „k šedinám“ viac ako 100 ročného auta. O jeho technických údajoch a podrobnosti sa dozviete viac v pôvodnom článku.
ZDROJ: oldclassiccar.co.uk
Komentáre k článku