2012-11-15 17:02:20
Samodofukovacie pneumatiky na scénu!
Okrem trojcestného ventilu je dôležitý aj snímač tlaku v pneumatike.

Samodofukovacie pneumatiky na scénu!

Bolo by to úžasné nemusieť neustále kontrolovať optimálny tlak v pneumatikách, alebo sa starať o to, či ste na ceste neprešli napríklad klinec, ktorý hrozí defektom.

O pneumatiku, ktorá by zvládla prvý kontakt s ostrým predmetom, sa snažia pneumatikári už skoro 80 rokov. Vyzerá to tak, že konečne je na svete riešenie, ktoré prináša spoločnosť The Goodyear Tire & Rubber Company. Cesta k použiteľnému riešeniu však trvala pomerne dlho. Prvý prispel svojim snažením Michelin v roku 1934 - predstavil bezpečnostný kruh vnútri pneumatiky. V prípade defektu, alebo inej straty tlaku naň mohlo vozidlo klesnúť. Firma pneumatiky inzerovala ako polonepriestrelné. Nakoniec však skončili na bankových a vojenských vozidlách. Pre bežné použitie boli príliš drahé. O 24 rokov neskôr, v roku 1958 prišiel s ďalším nápadom Chrysler v spolupráci s firmou US Ryoal. Výsledky však neboli veľmi povzbudivé. Neveľmi slávne skončil Dunlop v roku 1972.

Runflat konečne zabrali

Prvým konečne vážnejším ako aj praktickým kandidátom na úspech boli po čase až pneumatiky Runflat spoločnosti Bridgestone. Celkom úspešne sa uchytili najmä na vozidlách BMW, nielen kategórie SUV, ale aj v ostatných modeloch značky. Nemožno však hovoriť o nejakom obrovskom rozšírení a extra úspechu. Umožňujú síce dojazd rýchlosťou do 90 km/h až do 200 kilometrov, ale majú aj svoje tienisté vlastnosti. Veľmi tuhá bočná stena spôsobuje v normálnej prevádzke stratu komfortu a schopnosť kopírovať povrch vozovky, najmä pri aktívnej – športovejšej jazde. Vari preto runflaty nenájdete na športových M modeloch značky, ale ani na akýchkoľvek superšportových vozidlách súčasnosti.

Svetlo na konci tunela

A predsa sa zdá, že existuje celkom elegantné a na prvý pohľad aj jednoduché riešenie, ktoré predstavil už v minulom roku Goodyear. Jeho unikátna technológia AMT (Air Maintenance Technology), má zaisťovať samodofukovanie počas jazdy. Netreba na to žiadne prídavné zariadenie a tlak nemusí ovládať ani vodič. Pri poklese tlaku dokonca nie je potrebné ani zastavovať. Vtip spočíva v tom, že špeciálny snímač tlaku v pneumatike s pumpou zabudovanou vnútri plášťa zabezpečí dofúkanie pneumatiky. Tá jednoduchým spôsobom čerpá vzduch z okolia a vháňa ho do vnútra pneumatiky.

Goodyear ocenila redakcia v USA veľmi populárneho časopisu Popular Mechanics za inovácie v oblasti techniky. A spoločnosť na jesennom veľtrhu úžitkových vozidiel IAA v Hannoveri predstavila ďalší stupeň tohto riešenia. Stálym udržiavaním optimálneho tlaku pomáha zároveň šetriť peniaze. Odborníci vyrátali, že ak poklesne tlak len o 0,68 baru, stúpne spotreba približne o jedno percento. Zdá sa to celkom malé číslo, ale pri veľkom počte kilometrov ročne to už prináša v dlhodobom horizonte slušné financie, ktoré zostanú na účte.

Ako to vlastne funguje

V tomto prípade oveľa viac ako podrobný popis povedia obrázky a krátky text k nim. Funguje to na celkom jednoduchom princípe obyčajnej pumpy: keď snímač zistí nižší tlak, otvorí vonkajší ventil. Ním sa pri otáčaní kolesa stláčaním inštalovanej trubice nasaje vzduch zvonka pneumatiky a vďaka tomu sa pneumatika dohustí cez vnútorný ventil. Jednoduché - len na to prísť. Myšlienka však nie je celkom nová, predstavila ju, ako svoj patent už pred rokmi firma zo susedného Česka.

Úspory a ešte raz úspory

Ďalší benefit celého systému by zároveň mala priniesť aj dlhšia životnosť pneumatík. Pneumatika, ktorá je totiž podhustená, má nielen väčší valivý odpor, ale jej životnosť klesá približne o 8 až 15%. Štatisticky to znamená, že ak sa nestaráte o svoje pneumatiky úplne príkladne, približne každú šiestu až siedmu sadu máte pri novom systéme „zadarmo“. A ešte jedno plus má konštantný tlak v pneumatikách. Zlepšia sa jazdné vlastnosti, pretože bežne sa tlak v pneumatikách mení v závislosti od teploty okolia a cesty, aj od zaťaženia. Systém AMT má viesť k optimálnym parametrom a rovnakej styčnej ploche – kolesá by sa tak dotýkali vozovky plochou, ktorá je na to určená.

Kedy prídu „samodofukovačky“ do predaja? Spoločnosť Goodyear ukončila všetky potrebné testy a predpokladá, že na jeseň roka 2013 uvedie prvé várky tejto novinky na skúšku do praxe. Kedy celkom presne a za koľko, však v tejto chvíli nevie, alebo skôr nechce uviesť ani firma samotná.

Poznámka:

Je pozoruhodné, že pneumatikársky gigant prišiel až teraz s myšlienkou, ktorú prezentovala ešte v roku 2008 na svetovom kongrese SAE (Society of Automotive Engineers) česká firma CODA DEVELOPMENT, kde získala ocenenie za patentovaný systém SIT (Self Inflating Tire). Pravdepodobná je teda kúpa patentu alebo licencie – ale o tom obe strany zatiaľ taktne mlčia.

Jozef Vydra
ZDROJ: GoodYear

Komentáre k článku


Stream naživo