12.04.2018

Pri výmene DPF pozor na kvalitu – predávajú sa neúčinné filtre

Vyzerajú ako originál, tvária sa, že fungujú a sú až trojnásobne lacnejšie. Čo z toho, keď sú prakticky nefunkčné.

AKTUALIZÁCIA 13.04.22.00 - článok o teste DPF českým autoklubom ÚAMK aktualizujeme o oficiálne vyjadrenie spoločnosti Auto Kelly predávajúcej jeden z DPF filtrov skúmaných ÚAMK. Auto Kelly tvrdí, že vyjadrenie zástupcu Auto Kelly nižšie v texte je staré a vytrhnuté z kontextu a že Auto Kelly ako predajca DPF filtrov značky Starline nedostalo priestor na vyjadrenie k výsledkom testu ÚAMK. ÚAMK svojim testom podľa Auto Kelly hrubo skresľuje skutočnosť. Celé stanovisko Auto Kelly nájdete na konci tohto článku. Nasleduje pôvodný text:

Ich použitie je podobné, ako by ste ordinovali chorému namiesto liekov cukríky. Vyhodené peniaze a žiadny účinok. Reč je o filtroch pevných častíc (sadzí) vznetových motorov – DPF (Diesel Particular Filter).

Český Ústredný automotoklub (ÚAMK) rozrezal spolu s odborníkmi tri filtre častíc – a nestačili sa čudovať, čo je vo vnútri. So súhlasom ÚAMK zverejňujeme ich článok aj fotografie, lebo situácia na Slovensku je veľmi podobná, ak nie alarmujúco rovnaká. V texte sú uvádzané ceny v českých korunách, lebo niektoré drobné „halierové“ hodnoty v tabuľkách by boli po prepočte v hodnote 0,000 eura. (Kurz eura v deň vydania článku je 1 € = 25,39 Kč).

Celá história filtrov pevných častíc sa začala najskôr len pri niekoľkých automobiloch, ktoré spĺňali normu EÚ3. Zásadnejšie bola zmena po prijatí normy EU4. Od roku 2015 po prijatí  emisnej normy EU5 a potom aj EU6 už nemali diesely kam „utiecť“ pred nevyhnutnosťou použitia filtrov pevných častíc (DPF). Bez nich by nespĺňali limity emisií poletujúcich častíc sadzí. Skrátka, postupne od roku 2005 (EU4), a pri niektorých modeloch už od roku 2000, sú dieselové vozidla vybavované DPF. Môžeme teda tlieskať tomuto riešeniu? Veď moderný a dobre fungujúci DPF je schopný zachytiť až 95% všetkých mikročastíc vo veľkosti 10 mikrometrov a viac.

 

Je to ale naozaj tak?

Len veľmi hrubý odhad hovorí, že v Európe jazdí približne vyše 30 miliónov vozidiel s filtrami pevných častíc. Dalo by sa teda povedať, že vďaka časticovému filtru majú moderné diesely „zelené pľúca“. Teda mali by mať.

Lenže...

Podľa testu, ktorý pred časom urobil ÚAMK v Prahe a ďalších krajských i okresných mestách v Českej republike, sa jednoduchou kontrolou zachytených sadzí v koncovke výfuku zistilo, že vyše 60% všetkých dieselov, ktoré by mali mať filter pevných častíc, ho buď nemá zámerne vôbec, alebo je jeho činnosť z nejakého dôvodu v neporiadku.

Pre túto chvíľu nechajme bokom tých, ktorí DPF úplne demontovali, aby ho po prejdení, napríklad 100 000 km a viac, znovu namontovali a mohli ojazdené auto predať s prakticky novým a funkčným DPF (počas prvých 4 rokov nemusí nové vozidlo ísť na STK). Rovnako tak nespomenieme ďalších motoristov, ktorí filtre napríklad prevŕtajú, či úplne vyberú vnútornú komoru a naďalej jazdia už bez funkčného DPF.

Treťou cestou k neefektívnemu filtru je zakúpenie lacnej „náhrady“. Nové, zdanlivo funkčné filtre, sa bežne predávajú – na webe, ale aj v kamenných predajniach. Už prvý fakt, keď kupujete filter za tretinovú cenu oproti originálu, by vás mal upozorniť, že to nemusí byť to pravé orechové. Ak si niekto myslí, že tento článok je reklama na originálne dielce, čítajte ďalej – toto je realita.

Originál alebo kópia?

Ľudia v ÚAMK si povedali, že predsa len by mal mať motorista tie pravé a overené informácie. Pustili sa do nákupu troch DPF, ktoré podrobili dôkladnému porovnaniu. Kupovali DPF filter jedného vyhotovenia a typu vhodný podľa katalógu výrobcu pre vozidlo Ford Mondeo alebo S-Max/Galaxy 2,2 TDCi s objednávacím kódom (OEM) 1689258.

Originálne DPF od Fordu kúpili v Auto Palace Spořilov za cenu 26 829,- Kč s DPH (cena je vyššia o kauciu v hodnote 8 712 Kč, pretože nemali ako protihodnotu starý diel). Ďalším bol filter kúpený v Auto Kelly od výrobcu StarLine, ktorý pod uvedeným objednávacím kódom ponúka DPF aj pre všetky motorizácie 2,0 TDCi 85, 96, 100, 103 kW vrátane Ford Focus za cenu 7 527,- Kč s DPH. Posledným do partie bol DPF od poľskej spoločnosti JMJ s označením YW1708, kúpený v internetovom obchodu autodily-vyfuky.cz za 4 355,- Kč s DPH.

Meranie a váženie

Prvé, čo ich zaujalo po rozbalení, sú rozdielne rozmery samotného valca (komory DPF) a ich odlišná hmotnosť. Tá však môže byť iná napríklad v závislosti na opláštení DPF. Originál je jednoducho väčší ako konkurencia.

Výrobca

Hmotnosť

Ford

6 879,5 g

StarLine

5 626,5 g

JMJ

4 621,5 g

Test protitlaku

Opäť - neveriaci Tomášovia a pesimisti môžu argumentovať: vari vidíte dovnútra filtra, aby ste ho mohli takto hodnotiť? Áno, vidíme. Nejde len o fakt, že odborníci pri našom teste za pomoci tlaku vzduchu skontrolovali, aký odpor kladie vnútorná štruktúra filtra. Inými slovami, každý filter putoval do zariadenia, kde pod tlakom vháňaného vzduchu do filtra bol meraný odpor. Čím menší odpor jeho vnútorná štruktúra kládla, tým bolo jasnejšie, že by nemal byť schopný zachytiť mikročastice. Tento vzťah, potom závisí od priemeru a počtu kanálikov v štruktúre vložky zachytávajúcej pevné častice vo vnútri filtra. Čím sú kanáliky užšie, tým menšie sadze zachytávajú a o to vyšší odpor kladie vložka prúdiacemu vzduchu. Čím je väčšia filtračná plocha, tým väčší je počet kanálikov a odpor vložky prestupujúcemu vzduchu musí byť o to nižší. Odpor prietoku vzduchu neoriginálnej vložky filtra, ktorá by bola o polovicu kratšia ako vložka filtra originálneho, by mal byť pri rovnakom priemere kanálikov dvojnásobný a prietok vzduchu teda polovičný. Ak by bol odpor nižší (prietok vzduchu väčší) svedčilo by to o väčšej priepustnosti filtra nie len pre vzduch, ale aj pre pevné častice!

Výrobca

Protitlak

Prietok vzduchu

Dvojnásobný protitlak

polovičný prietok

Ford

12 mbar

416 m3/h

24mbar/208m3/h

StarLine

18 mbar

413 m3/h

 

JMJ

19 mbar

412 m3/h

 

 

Rezanie nových DPF!

Slabý argument pre to, aby sa zákazník zriekol kúpy lacnej náhrady? Tu je nevyvrátiteľný fakt. Všetky tri úplne nové filtre rozrezali, aby skontrolovali, čo je vnútri. Pomocou elektrickej uhlovej brúsky sa dostali do DPF ako do konzervy. Po vypreparovaní všetkých vložiek DPF prekvapil výsledok síce vedecky nepreukazného, ​​ale ľahko uskutočniteľného testu - presvietenie filtračného plástu montážnym svietidlom. Originálna vložka žiadne svetlo neprepúšťa, zatiaľ čo StarLine takzvane presvitá a cez vložku JMJ možno celkom jasne pozorovať svetlo aj pohyb montážneho svietidla.

Prvý pohľad

Originál mal celý priestor vyplnený „plástmi“" stupňovito zostavených mriežok a okolo aktívneho plástu bola špeciálna látka. Zvyšné dva DPF opäť šetrili materiálom aj vo vnútri. Ani to nie je ešte argument. Rozhodujúce totiž je, z akého materiálu onen vnútorný aktívny dielec filtra je. Pre zachytávanie a následné vypaľovanie zachytených mikročastíc je rozhodujúce predovšetkým zloženie drahých kovov a funkčných látok v mriežke. Percentuálny podiel týchto drahých kovov celkom jednoznačne hovorí o schopnosti regenerácie (teda vyhorievania sadzí a ich premenu na neškodný CO₂) samotného filtra. Pracovníci ÚAMK navyše zvážili aj vložku všetkých filtrov po rozrezaní (výsledky hmotností sa môžu mierne líšiť o deliace rezy).

Výrobca

Plást

Obal

Ford

3 107,5 g

3 772,0 g

StarLine

1 297,0 g

4 329,5 g

JMJ

1 364,0 g

3 257,5 g

Meranie drahých kovov spektrometrom

Prvej trojke merania pomocou spektrometra prebiehala po vyrezaní aktívnej časti DPF. Výsledky sú veľmi zarážajúce. Prístroj na určovanie podielu rôznych kovov vo výrobku, nenašiel v dvoch filtroch ani mikrogram platiny, ale stopové množstvo olova. Mohlo by sa teda zdať, že neoriginálni výrobcovia vsádzajú pri selektívnej hydrogenácii uhlíka na síce jedovaté, ale lacné olovo namiesto drahého paládia. No pri tak nízkej koncentrácii, ktorá bola nameraná, nejde pravdepodobne o nič iné, než o tzv. technologickú nedisciplinovanosť pri výrobe.

Obsah prvkov v keramickej vložke v hodnote g/kg:

Výrobca

Pt

Rh

Bi

Cr

Fe

Ni

Pb

Ti

Pd

Keramika

Ford

1,34

0,0

0,63

0,55

6,32

0,30

0,0

20,9

0,36

967,1

StarLine

0,0

0,0

0,0

0,85

12,6

0,22

0,019

1,80

0,0

984,0

JMJ

0,0

0,06

0,038

0,78

4,68

0,07

0,029

6,98

0,0

987,0

 

Celkový obsah prvkov v keramickej vložke

Výrobca

Pt

Rh

Bi

Cr

Fe

Ni

Pb

Ti

Pd

Keramika

Ford

4,16

0,0

1,96

1,71

19,64

0,93

0,0

64,95

1,12

3005,26

StarLine

0,0

0,0

0,0

1,10

16,34

0,28

0,02

2,33

0,0

1276,20

JMJ

0,0

0,08

0,05

1,06

6,38

0,09

0,04

9,52

0,0

1346,30

Orientačná hodnota prvkov v keramickej vložke

Výrobca

Pt

Rh

Bi

Cr

Fe

Ni

Pb

Ti

Pd

Keramika

Ford

2583,4

0,0

5,7

9,2

0,2

6,0

0,0

129,9

696,6

3431,0 Kč

StarLine

0,0

0,0

0,0

5,9

0,2

1,8

0,0

4,6

0,0

12,5 Kč

JMJ

0,0

99,3

0,1

5,7

0,1

0,6

0,1

19,0

0,0

124,9 Kč

Nenechali nič na náhodu, preto ešte vnútornú vložku vyvŕtali a merali rovnakým prístrojom už len hlavné hodnoty častíc v prachu z vývrtov.

Výrobca

Pt

Pd

Rh

Ford

0,43

0,09

0,63

StarLine

0,0

0,0

0,0

JMJ

0,0

0,0

0,04

(Meranie prebiehalo 3x pre kontrolu výsledkov a v tabuľkách je priemer všetkých meraní)

Záver

Opakuje sa teda stále to isté - zákazník, ktorý si nechá namontovať lacný podvrh DPF, ho prevádzkou veľmi rýchlo upchá, elektronika vozidlo prepne do núdzového režimu. V lepšom prípade nakoniec zavíta do autorizovaného servisu. Tam môžu len konštatovať: „my sme vám to hovorili...“ Napodobeniny filtrov nie sú schopné zachytávať ani vypaľovať sadze, iba sa nimi upchávajú, až prestanú úplne fungovať. Kde sa potom dá reklamovať výrobok, zaslaný napríklad z Ázie, alebo kúpený na internetovej adrese, ktorá medzi tým zmizne? Takmer nikde. Sú to len a len vyhodené peniaze.

Vyjadrenie ÚAMK

ÚAMK po tomto teste vyzýva riadiace orgány, ktorými je Česká obchodná inšpekcia (ČOI) a Ministerstvo dopravy, aby urýchlene začali konať a zaistili nápravu týchto výrobkov na slovenskom trhu. Evidentne ide o predaj zdravie poškodzujúceho výrobku alebo klamania spotrebiteľa, za čo možno firmám udeliť pokutu až do výšky 50 miliónov Kč, teda v prepočte takmer 20 milióny €. Veľmi nás zaráža fakt, že sa z trhu sťahujú hračky, potraviny a ďalšie výrobky, ale tieto ďaleko nebezpečnejšie výrobky sa naďalej predávajú.

Zarážajúce je tiež zistená informácia od pána Fleischansa, ktorý upozornil ČOI na škodlivý výrobok od firmy JMJ už vo februári roku 2016. ČOI odovzdala následné zistenie na vyšetrovanie na Ministerstvo dopravy a odvtedy nemá vyjadrenie o stave, či postupe...

ÚAMK je ochotné dodať testované vzorky a doplniť ich aj o vzorky od automobilky Škoda Auto, ktoré boli testované vo Svete motorov v minulom roku.

Zaujímavé sú aj vyjadrenia mnohých zainteresovaných na danú tému:

Europoslanec Tomáš Zdechovský

„Je potrebné bojovať s nekalými obchodníkmi, ktorí neváhajú predávať úplne nefunkčné a nebezpečné napodobeniny za šestinu ceny originálu. Som presvedčený, že by sme ako EÚ mali zakročiť proti týmto podvodným praktikám rovnako, ako sa to napríklad robí pri potravinách, keď nemožno za prémiovú šunku označiť salámu s napríklad len 20% obsahom kuracieho separátu namiesto mäsa. Z ochrany spotrebiteľa aj životného prostredia by si tu nikto nemal robiť biznis.“

Zástupca starostu MČ Prahy 7 Ondřej Mírovský, ktorý bol osobne prítomný pri teste:

„Som presvedčený, že Česká republika zásadne zaspala s riešením filtrov pevných častíc v dieseloch. Snaha českých vodičov ušetriť vedie k tomu, že potom predovšetkým v mestách dýchame špinavý vzduch a odnáša to naše zdravie. Najväčšou slabinou je teraz Polícia ČR, ktorá dlhodobo odmieta aktívne kontrolovať autá a odosielať ich na technické kontroly stavu filtra pevných častíc. Osobne som si overil, že základná diagnostika pri podozrení na  nefunkčný, či upravený filter pevných častíc je veľmi jednoduchá a zvládne ju každý, vrátane príslušníkov Polície ČR.“

Zástupca Auto Kelly Michal Knor, riaditeľ Marketingu sa vyjadril pre časopis Auto Expert:

„Z hľadiska kvality materiálov ponúkame zákazníkom DPF s jadrom z materiálu Sic (zlúčenina kremíka a uhlíka) aj SOR (zmes kremičitanu hliníka a mangánu), aby sme uspokojili aj tých najnáročnejších zákazníkov. Všetky položky v sortimente spĺňajú homologáciu podľa normy R103 a nasýtenosť jadra vzácnymi kovy je garantovaná. Tieto parametre spĺňajú prémiové značky Bosal a Walker aj naša privátna značka Starline, ktorá v sortimente DPF patrí k tomu najlepšiemu, čo trh ponúka. Navyše je cenovo veľmi zaujímavá. Všetky položky portfólia značky StarLine nakupujeme iba od preverených a kvalitných dodávateľov, ktorí sa predovšetkým zaoberajú vývojom a výrobou DPF filtrov a katalyzátorov. Dôkazom ich kvality je fakt, že títo výrobcovia dodávajú časť výrobkov i do výroby. "

Zástupca MetTrade

Skúsenosti konateľa spoločnosti Met Trade sú jednoznačné: „Denne v našich čistiacich boxoch vyčistíme zákazníkom 12-15 DPF. Ihneď po demontáži filtra z vozidla zisťujeme, či je to originálny diel a ďalej inšpekčnou kamerou, či nie je jeho keramická vložka poškodená. Na rozdiel od náhradiek filtrov, je na originálnom diele vždy vyrazený znak automobilky. V takom prípade filter vyčistíme, namontujeme späť a po celkovej diagnostike vozidla zákazník od nás dostáva záruku na vyčistený filter na 100 000 km alebo 2 roky.“

Akonáhle niekto príde s lacnou poľskou alebo aj bezmennou náhradkou varujú ho a odporúčajú výmenu za originál. Pred čím varujú? Že nie je kvalitný? Nie! Pred tým, že vôbec nefunguje! Tomu nechcú kupci, s tvrdením, že predsa zaplatili 6000, 8000 a viac korún, načúvať. Lenže realita je naozaj taká, že lacné napodobeniny ponúkajú len vonkajší vzhľad filtra, nie jeho zaručenú dlhodobú funkčnosť.

Ďalej pán Černý uvádza: „Po 14 rokoch skúseností s recykláciou katalyzátorov a DPF môžem z praxe potvrdiť, že obsah drahých kovov (Pt, Pd, Rh) v originálnych DPF filtroch je medzi 2 - 6 gramami v jednej keramickej DPF vložke. Len celková hodnota týchto 3 kovov je 1500 - 4000 Kč. Kde je potom cena ďalších kovov v keramickej vložke, jej výroba, „nerezový“ obal filtra plus príruby, tesnenie medzi obalom a keramickou vložkou, doprava do ČR, zisk výrobcu aj predajcu a DPH?

Výrobcovia originálnych DPF veľmi dobre vedia, prečo musia byť vo filtri drahé kovy. Okrem znižovania emisií je to aj nutnosť zvýšenia teploty pre regeneráciu na 400 - 600 stupňov Celzia pre zapálenie a vyhorenia sadzí v DPF. Pri niektorých automobiloch sú tieto kovy obsiahnuté v katalyzátore medzi motorom a DPF a navýšenie teploty tak zaisťuje katalyzátor. Ak pri neoriginálnych DPF kovy nie sú (a pri tomto testovanom DPF nie je na vozidle katalyzátor – lebo je už súčasťou testovanej DPF vložky) nemôže vo vozidle dochádzať k pravidelnej regenerácii. Sadze sa tak musia usadzovať na koncoch kanálikov keramickej vložky. Tým sa výrazne kráti čas zanesenia filtra a s tým rastú spojené problémy. "

Michal Vojtíšek z Centra udržateľnej mobility ČVUT sa takto vyjadril v relácii DBTV:

„Európske naftové autá, tie čo jazdia na cestách, sú významnými znečisťovateľmi. Kvalita ovzdušia v českých mestách je zlá a malo by sa pristúpiť k niečomu podobnému ako v Nemecku. Sú tu prekračované limity pre jemné častice pre benzoapyreny a oxidy dusíka. Vo väčšine väčších miest je doprava ich hlavným alebo aspoň významným zdrojom.“

Toľko teda skúsenosti v Českej republike. No a ako je to u nás? Čo si myslíte a aké skúsenosti máte? Napíšte nám ich v diskusii.

Aktualizácia 13.04. 22:00. Nasleduje úplné stanovisko spoločnosti Auto Kelly k testu vykonanému českým autoklubom ÚAMK a takisto stanovisko k záverom ÚAMK, ktoré v tomto článku uvádzame. Stanovisko je uvedené v češtine bez redakčného zásahu. 

Oficiální vyjádření společnosti Auto Kelly k článku „V Evropě se prodávají placebo DPF“ ÚAMK

V reakci na článek „V Evropě se prodávají placebo DPF“, který byl 11. 4. 2018 uveřejněn na serveru uamk.cz a jehož autorem je „Redakce ÚAMK“, vydává společnost Auto Kelly
své oficiální stanovisko ke kvalitě DPF filtrů Starline. Prohlášení společnost podává i s ohledem na přebírání článku dalšími internetovými médii, která nešetří se slovy podvodník či plagiát.

Společnost Auto Kelly dosud nedostala prostor k vyjádření k původnímu článku. Citace Michala Knora použitá v závěru článku je několik měsíců stará, a navíc vytržená z kontextu jiného článku a z jiného média.

Jedním z „testovaných“ filtrů byl i filtr značky Starline zakoupený v prodejně naší společnosti. Čtenář si na základě tohoto článku může odnést dojem, že se jedná o nefunkční náhražku z Asie či dokonce o napodobeninu či podvrh.  Tato tvrzení považujeme za hrubé zkreslení skutečnosti (ať již záměrné či vyplývající z neznalosti věci).

Hlavní problém vyznění článku je v tom, že se nejednalo o ověření funkčnosti filtrů, ale o pouhé neprofesionální porovnání materiálového složení a technické konstrukce filtrů. Aniž by to bylo v článku uvedeno, test porovnával dva rozdílné typy filtrů, tedy DPF filtry s různým složením a typem jádra (SIC a COR). Ze zjištěného konstrukčního rozdílu a složení jádra navíc nelze vyvozovat, že by se testovaný filtr Starline v provozu pouze ucpával a nedokázal regenerovat (tj. vypalovat zachycené saze).

Pro správnost článku by bylo navíc třeba uvést skutečnost, že ve zmíněných vozidlech (Ford Mondeo nebo S-Max/Galaxy 2,2 TDCi), pro které byl filtr zakoupen k testování, jsou drahé kovy obsaženy již v předřazeném katalyzátoru a z toho vyplývá další základní nepřesnost „nezávislého“ hodnocení redakce.

Výrobcem DPF filtrů značky Starline je renomovaná evropská společnost, která své výrobky dodává také pro mnoho dalších známých značek. Všechny DPF filtry Starline jsou řádně homologovány dle platných evropských norem, což dokládají certifikáty TŰV SŰD. Náročný homologační proces mimo jiné zahrnuje i profesionální (certifikační) testování a je tedy zcela vyloučené, aby se jednalo o nefunkční výrobky.

DPF filtry Starline plně vyhovují evropským normám a předpisům a rozhodně nepoškozují zdraví spotřebitele a ani životní prostředí. Na našem trhu tyto filtry prodáváme již několik let a jsou spolehlivé a plně funkční.

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: ÚAMK ČR

Komentáre k článku