2013-08-27 05:00:00
Filter pevných častíc, alebo
Filter pevných častíc, alebo DPF zabraňuje aj takémuto dymeniu - alebo aj nie...

Máte diesel a jazdíte iba krátke trasy? Môže vás to stáť peniaze navyše!

To, že vznetový motor nie je vhodný na krátke „poskakovanie“ po meste, už vie asi väčšina motoristov.

Problémom je filter pevných častíc, ktorý sa montuje do áut od roku výroby 2000. Filter s anglickou skratkou DPF (diesel particular filter), alebo francúzskym označením FAP (Filter a particules) ako prvá nasadila automobilka Peugeot/Citroën.

Postupne ich použili aj ďalšie automobilky. V súčasnosti sa už filtre pevných častíc montujú do každého nového dieselového auta s rokom výroby 2010 a novším. Neexistuje žiadna výnimka, pretože platí norma Euro 5, ktorú bez tohto zariadenia autá nedokážu dosiahnuť.

Ako to funguje

Filter pevných častí je vlastne husté keramické sito, ktoré zachytáva častice s veľkosťou mikrometrov. Sú to hlavne nečistoty po spálení (sadze). Zabraňuje im tak (pretože sú veľmi karcinogénne aj inak škodlivé pre náš organizmus) dostať sa výfukom von do ovzdušia. DPF filter je montovaný do výfukovej časti vozidla.

Pri jazde sa DPF filter postupne zanáša. Keď riadiaca jednotka pomocou tlakových a teplotných snímačov vyhodnotí, že je DPF filter zanesený, spustí regeneráciu filtra. Je viac spôsobov, ako sa uskutočňuje. Najznámejšie je vstreknutie množstva paliva do výfukového potrubia, čím sa zvýši teplota približne na 650 °C ktorá vypáli zanesené časti (sadze) v DPF filtri.

Regeneráciu si riadi auto

Každý samočistiaci cyklus prebieha cyklicky podľa spôsobu jazdy a zaťaženia motora. Môže to byť už po cca 300 najazdených kilometroch. Nie je ale stopercentný a preto zostávajú vo filtri nespálené zostatky usadenín. S opakujúcimi sa regeneráciami dochádza k vrstveniu sadzí, až nakoniec filter prestane slúžiť úplne. Potom už je filter znehodnotený a treba ho vymeniť. Alebo vyčistiť.

Nesprávny olej „odpíše“ DPF

Normálny olej sa dostane do spaľovacieho priestoru, kde zhorí. Nie však na sadzu (ktorú bežne odstráni regenerácia filtra) ale na popol. Tento popol, ktorý už nedokáže zhorieť,  postupne zanáša DPF filter až do štádia, keď riadiaca jednotka motora vyhlási nefunkčnosť filtra. V tej chvíli musíme isť s autom do servisu a DPF filter buď vyčistiť (ak sa ešte dá), alebo vymeniť.

 

 

Niekedy už nepomôže ani regenerácia

Bohužiaľ veľakrát si to zapríčiňujeme sami. Do auta v ktorom je namontovaný DPF filter kupujeme a nalievame oleje, ktoré nie sú certifikované a presne určené pre DPF filtre. Je potrebné používať oleje  ”low SAPS alebo “low ash”, čo znamená oleje s nízkou produkciou popola. Okrem toho jazdíme tak, že znemožníme autu spustiť proces regenerácie.

Koľko trvá čistenie DPF filtra a na ako dlho to pomôže?

S demontážou, samotným čistením ktoré trvá približne jeden a pol dňa a montážou si Vaše autíčko v servise postojí 2 dni. Takto vyčistený filter Vám vydrží zhruba pol roka, niekto dáva záruku aj tri. Cena takéhoto čistenia samozrejme závisí aj od zložitosti a značky auta ale tento úkon sa pohybuje od 200 € smerom nahor. Sú firmy, ktoré to robia profesionálne so zárukou až 3 roky, alebo 100 000 najazdených kilometrov. Cena je oproti novým originálnym filtrom približne tretinová až polovičná (zhruba 300 až 500 €). Otázkou je, či sa to oplatí. Otázok je oveľa viac. Napríklad:

Ako predísť upchatiu filtra pevných častíc, koľko filter stojí, akú má normálnu životnosť a ako ju dokážeme skrátiť. Odstrániť filter alebo nie? To sa dozviete v zajtrajšom pokračovaní témy.

Autor: Matej Schneider, Q-service

Matej Schneider

Komentáre k článku


Stream naživo